El fútbol- soccer El béisbol- baseball El básquetbol- basketball El fútbol americano- football El estadio- the stadium El/la espectador(a)- the spectator.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
The verbs interesar and aburrir function the same in Spanish and in English. Study the following examples.
Advertisements

Capítulo 7 Los deportes. el fútbol el béisbol el baloncesto/el básquetbol.
El Futbol EL FÚTBOL.
Fútbol El fútbol: soccer El balón: soccer ball Meter un gol: score a goal El portero: goalie La porteria: goal Parar: to block.
Verbos de cambio radical o  ue u  ue
+ E IE STEM CHANGERS SRTA. PHILLIPS. + Stem Changing Verbs Some verbs in Spanish are called stem-changing verbs. The verbs empezar, pensar, perder, querer,
Apuntes: Stem Changing Verbs oue, ei
The Verb Jugar To play The Verb Jugar o In Spanish, the verb jugar is used to talk about playing a sport or a game. o It is used to say that someone.
GUSTAR (and similar verbs). EXLPANATION GUSTAR is not conjugated like other regular verbs. It is NEVER used in the “yo”, “tú”, or “nosotros” forms. When.
 Write the correct form of the –ar verbs in the blanks: 1.Yo ________ (pasear) con mi amigo. 2.Ustedes _______ (nadar) en la piscina. 3.Nosotros ______.
0 Los deportes de equipo To talk about Team sports.
Create sentences with the following: 1. Familia/es/ grande/mi 2. Nuestros/son/rojos/lápices 3. Clase/fácil/tu/de/es/español 4. Sus/muy/no/libros/son/interesantes.
El Verbo “GUSTAR” In Spanish means “to be pleasing” In English, the equivalent is “to like”
Gustar- To like (to please)
Pensar, Querer, and Preferir PREFERIR n Here we will learn the verb PREFERIR, which means “to prefer.” n But before we do, let’s look at 2 other verbs.
The present tense of –ar, -er, and –ir verbs that have stem changes Lección 4.
Stem-Changing Verbs e→ie o→ue u→ue. Los verbos que cambian e→ie Tener Querer Preferir Empezar Comenzar Perder To have To want To prefer To begin (start)
Unidad 4.1.  In this lesson you will learn to: talk about what clothes you want to buy say what you wear in different season use tener expressions learn.
Verbs Like Gustar GUSTAR Y VERBOS SIMILARES. Hoy vamos a hablar sobre los intereses, las preferencias y las actividades en la vida de… Señor Mock.
BOOT VERBS Stem-changing verbs give their stems THE BOOT!
What do these verbs mean?.  The –ar verbs you have learned are called regular verbs because their conjugations all follow a predictable pattern. Some.
4.2 Stem-changing verbs: e  ie, o  ue ANTE TODO  Stem-changing verbs deviate from the normal pattern of regular verbs.  In stem-changing verbs, the.
TEMA: Playing with ‘jugar’ and other sports-related verbs PREGUNTA ESENCIAL: How do I use the verbs in Lesson 6.1 to talk about sports? Español 2 – Unidad.
JUGAR stem ending.
Capítulo 7A Pensar, Querer, and Preferir PREFERIR n Here we will learn the verb PREFERIR, which means “to prefer.” n But before we do, let’s look at.
REGULAR VERBS Verbs whose INFINITIVES end in -ar follow a pattern.
¡ GUSTAR! Gustar With Infinitive Verbs © 2011 The Enlightened Elephant.
Me llamo ___________ Clase 701 La fecha es el 26 de enero del 2015 Proposito # 46: ¿Juegan ustedes al tenis? Actividad Inicial: Copia y completa con la.
Spanish Stem-Changing Verbs e→ie. How do these verbs work? There are certain groups of verbs in Spanish that have a stem change in the present tense.
Apuntes el 17 de diciembre Los verbos de cambio de raíz (e  ie, o  ue) Stem-changing verbs (e  ie, o  ue) Stem-changing verbs are common in Spanish.
0 Los deportes de equipo To talk about Team sports.
1 Unidad 6 Indirect Object Pronouns Los complementos indirectos o “LESLE” es una mujer indirecta.
Los verbos de cambio radical e→ie o→ue u→ue (Stem-changing Verbs/Boot Verbs) Repaso D.
Review Write the correct form of the –ar verbs in the blanks:
Los Verbos en el Presente
Pagina 39.  The verb gustar is used to express what people like or don’t like to do  You will mainly use two forms of gustar: gusta and gustan  You.
REPASEMOS la tarea LA TAREA – HAGA – la sopa de letras.
Gustar, Aburrir, y Interesar
Chapter 5 review. O→UE Stem changing verbs These verbs have an “o” in the stem that changes spelling to a “ue” when conjugated. Poder- can/to be able.
Español I 4B 1. Is it a regular verb, a stem changing verb, or an irregular verb? It’s a stem changing verb!
Me llamo ___________Clase 7IM La fecha es el 22 de septiembre del 2011 Propósito # 4: ¿Cómo continuamos el repaso de los verbos? Actividad Inicial:  Escribe.
Me llamo __________ Clase 7IM La fecha es el 15 de septiembre del 2011 Propósito # 1: Tú, ¿Prefieres jugar baloncesto, estudiar español o practicar matemáticas?
Los verbos: interesar; aburrir; gustar/(encantar)
Doler (ue) Tells what hurts.
Lección: los pronombres de objeto (indirecto). Gustar / “Gustar” se dice “to be pleasing,” NO “to like” / I like Spanish. (I=subject, like=verb, Spanish=direct.
Repaso de Pronombres Review of Pronouns. Verbos como aburrir, interesar, y gustar The verbs aburrir, interesar, and gustar function the same in Spanish.
Like to do…Want to do …Going to do…
Avancemos 2 Indirect Object Pronouns Indirect Objects I bought that skirt for her. I gave those shoes to him. What is the subject, the verb, the direct.
INDIRECT OBJECT PRONOUNS Gustar, Interesar, Aburrir.
El verbo GUSTAR “to be pleasing to”. INTERESAR: to be interesting to The pronoun tells you WHO finds the thing interesting Me (to me) Te (to you) Le (to.
Vocabulario del capítulo 7 Deportes de equipo. Palabras 1 El fútbol  soccer El estadio  stadium El/La jugador(a)  player El/La espectador(a)  spectator.
The Present Tense of Stem- Changing Verbs: e  ie, o  ue.
LecciÓn 4: Los pasatiempos
Gustar & Similar Verbs. I.To say what people like in Spanish, we use the verb gustar. This verb literally means to be pleasing So instead of saying, “I.
El Verbo “GUSTAR & Similar Verbs” In English, the equivalent is “to like” En español gustar significa “to be pleasing”
Boot Verbs (O -> UE) We’ve already learned boot verbs where the E changes to an IE inside the boot. PREFERIR QUERER MERENDAR ENTENDER We also have boot.
Capítulo 3 Sección 2. ¿Qué haces los fines de semana? Los fines de semana … Los sábados … Los domingos … Cuando hace buen tiempo …
Me llamo ___________ Clase 702 La fecha es el 26 de enero del 2015 Proposito # 46: ¿Juegan ustedes al tenis? Actividad Inicial: Copia y completa con la.
To say a person likes something, or that something is pleasing to them use the following phrases: Me gusta… / Me gustan… Te gusta… / Te gustan… Le gusta…
Stem-Changing Verbs ¿Cómo te va? Unit 6. Reviewing Regular Verbs What is an infinitive verb? An infinitive verb, is a verb that has not been conjugated.
Señora Gamboa Español I.  Write 3 sentences about the following topics in Spanish.  Mi familia…  Mi casa…
VOCABULARIO: LOS DEPORTES
Target: I can use the stem changing verbs: o-ue and e-ie correctly. Warm up: Rewrite the following letter in Spanish. April 6 th, Hi dad, How are.
© 2010 Teacher’s Discovery The Verb gustar By Jami Sipe.
Gustar y otros verbos similares Me gusta ese champú. ¿Te gustaron las clases? English equivalent I like that shampoo. Literal meaning That shampoo is pleasing.
Hoy es miércoles, el 4 de mayo Por favor, completa las frases con las formas correctas del verbo jugar. 1. ¿Cuál deporte _____ tú? 2. Manuel y Mariela.
P. 330 Realidades 1 Pensar, Querer, and Preferir.
Martes el 16 de febrero escribe en español 1.I want to win the game of baseball. 2.The game of baseball starts a las 3. 3.The catcher returns the ball.
 Indirect Object Pronouns Indirect vs. Direct and mixing them together. It can get confusing. Let’s look at indirect object pronouns first, and then try.
Review!. Review Regular -AR verbs - o - as - a - amos X - an -AR Verbs from this chapter: Empezar Comenzar Lanzar Marcar Tirar Atrapar Batear Pasar Encestar.
Transcripción de la presentación:

El fútbol- soccer El béisbol- baseball El básquetbol- basketball El fútbol americano- football El estadio- the stadium El/la espectador(a)- the spectator El partido- the game El/la jugador(a)- player El equipo- the team/equipment Empatado(a)- tied Empezar/comenzar- to start Tirar- to throw Perder- to lose Ganar- to win Batear- to bat Correr- to run Atrapar- to catch Devolver- to return (something) La canasta- basket Driblar- to dribble Pasar- to pass/to spend Gustar- to like/to be pleasing Interesar- to interest Aburrir- to bore El pie- the foot La pierna- the leg La rodilla- the knee

La mano- the hand El brazo- the arm La cabeza- the head El hombro- the shoulder Los ojos- the eyes Las orejas- the ears La boca- the mouth La nariz- the nose Poder- to be able Querer- to want Volver- to return Preferir- to prefer A veces- sometimes Siempre- always Entre- between Contra- against El balón- the large ball (soccer, basketball) Jugar- to play Bloquear- to block Parar- to stop Meter un gol- to score a goal El guante- the glove (baseball glove) El jonrón- the home run La base- the base La pelota- the small ball (baseball, tennis) El bate- the bat Los deportes- the sports

Manu Ginobili- Spurs Pau Gasol- Lakers

Manny Ramirez- Broncos Victor Cruz- Giants 3o

February 1st

Andrés Iniesta- Barcelona Lionel Messi- Barcelona

youtube.com /watch?v=C M23a1ncPO Q

İQué suerte! Hay una canción para las partes del cuerpo… Cabeza Hombros Rodillas, pies (2x) (REPITE) Ojos, Orejas, Boca, y nariz Cabeza Hombros Rodillas, pies (2x)

TC- El Monstruo Ustedes van a crear un monstruo. El monstruo necesita ser loco con muchas partes (apropriadas). Ustedes tienen que colorear sus monstruos. ¿Cómo se llama tu monstruo? –Escríbelo.

TC- Las Presentaciones de los monstruos Ustedes van a hablar de los monstruos En tu presentación incluye: – This is my monster. – It’s name is… (It calls itself…) – It’s from… – Una descripción: It has… (#)+(body part)+(adjective) (4 frases) EX: Tiene cinco orejas anaranjadas.

Trabajo de clase- ¿Quién es? Escucha las descripciones de atletas famosos y escribe quien es. Si no conoces muchos atletas, escribe la descripción en inglés.

¿Qué equipo de béisbol es? Los Tigres de _________ Los Gigantes de _________ Los Angelinos de ____________ Los Rojos de ___________ Los Medias Blancas de _________

Vocabulario/Apuntes #11 STEM-CHANGING VERBS The verbs empezar, comenzar, querer, perder, and preferir are stem-changing verbs. The e of the stem changes to ie in all forms except nosotros and vosotros. The endings are the same as those of regular verbs. EXAMPLES: Empezar Comenzar Empiezo Empiezas Empieza Empezamos Empiezan Comienzo Comienzas Comienza Comenzamos Comienzan

Querer Quiero Quieres Quiere Queremos Quieren Perder Pierdo Pierdes Pierde Perdemos Pierden Preferir Prefiero Prefieres Prefiere Preferimos Prefieren Práctica…

Vocabulario/Apuntes #11 STEM-CHANGING VERBS The verbs volver, devolver, poder, and dormir are also stem-changing verbs. The o of the stem changes to ue in all forms except nosotros and vosotros. The endings are the same as those of regular verbs. EXAMPLES: Volver Poder Vuelvo Vuelves Vuelve Volvemos Vuelven Puedo Puedes Puede Podemos Pueden

Devolver Devuelvo Devuelves Devuelve Devolvemos Devuelven Dormir Duermo Duermes Duerme Dormimos Duermen Práctica… **stem-changing verbs are also referred to as boot verbs. Everything in the “boot” changes.**

The u in the verb jugar changes to ue in all forms except nosotros and vosotros. Jugar Juego Juegas Juega Jugamos Juegan

Un poco más…  When 2 verbs are next to each other, the second verb is usually in the infinitive form.  EX: I want to sleep.  Yo quiero dormir.  Before an infinitive, empezar and comenzar require the preposition a.  EX: Ella empieza a jugar.  She starts to play.  EX: El partido comienza.  The game starts.  Jugar is sometimes followed by a when a sport is mentioned. Both of the following are acceptable.  EX: Juegan al fútbol.****  EX: Juegan fútbol.

Instrucciones: CORRECTA: Escribe en inglés INCORRECTA: Escribe la forma correcta Jugo Quieremos Comienza Pierdo Devolve Pudo Preferimos Jugan

Instrucciones: ¿Es fácil?- Escribe toda la frase en español. ¿Es difícil?- Escribe el verbo en la forma correcta en español. 1. The two teams want to win. Los dos equipos quieren ganar. 2. The players start to play. Los jugadores empiezan/comienzan a jugar. 3. Carlos wants to score a goal. Carlos quiere meter un gol. 4. The team doesn’t lose. El equipo no pierde. 5. They sleep well after the game. Duermen bien después del partido

6. I return to the base. Vuelvo a la base. 7. We are able to stop all the goals. Podemos parar todos los goles. 8. Do you play soccer? Juegas al fútbol. 9. He plays football, but prefers to play baseball. Juega al fútbol americano, pero prefiere jugar al béisbol. 10. They always lose. Siempre pierden.

Repaso Escribe los verbos que tiene una raíz que cambia. (Hay 9-10) ¿Cómo cambian? ¿Cuál forma nunca cambia? La raíz= stem Cambiar= to change

Quiero, pero no puedo. Escribe cuatro actividades en unas tiras de papel. – verbo en el infinitivo + descripción EX: bailar con un hombre viejo EX: comer un bocadillo de pescado İİCÓMICO ES MEJOR!! I want to _______, but I can’t because I have to __________.

1. What is the main idea? 2. Did the team win or lose? 3. One more thing… 1. What is the main idea? 2. Who is being interviewed? 3. One more thing… 1. What is the main idea? 2. What is the tone of the interview? (positive or negative) 3. One more thing… 1. What is the main idea? Trabajo de clase- Entrevistas

Trabajo de clase- ¿Quieres jugar? INSTRUCCIONES: Escucha la conversación y responde a las preguntas. 1.¿Prefiere Tomás el béisbol o el fútbol? 2.¿Juega mucho al fútbol? 3.¿Qué prefiere ser? 4.¿Es bueno el equipo de su escuela? 5.¿Qué va a ganar el equipo?

Comunicación-¿Cómo juegas al…? En grupos, ustedes tienen que explicar cómo jugar un deporte. Ustedes van a presentar la explicación a la clase. En la explicación incluye: – ¿Qué deporte es? – ¿Qué equipo es necesario para jugar? – ¿Cuántos jugadores juegan? – ¿Qué tienen que hacer los equipos durante el partido? – ¿Cómo gana el equipo?

Búsqueda de las biografías Hay biografías alrededor de la clase. Tienen que leer las biografías y completar la hoja de papel con el nombre del atleta que corresponde con la descripción. Pueden trabajar en compañeros. El grupo tiene que leer la misma biografía. Sólo un grupo puede leer la biografía. Los grupos que completan la actividad primero y segundo ganan pesos, pero todos los grupos necesitan completarla.

Vocabulario/Apuntes #12 The verbs interesar and aburrir function the same in Spanish and in English. – ¿Te aburre el arte?Does art bore you? – No, el arte me interesa.No, art interests me. – ¿Te aburren los deportes?Do sports bore you? – No, los deportes me interesan. No, sports interest me. The verb gustar in Spanish functions the same as interesar and aburrir. Gustar conveys the meaning to like, but its true meaning it to please. The Spanish equivalent of I like baseball is Baseball pleases me. – ¿Te gusta el béisbol?Sí, me gusta mucho. – ¿Te gustan los deportes?Sí, me gustan mucho. The verb gustar is often used with an infinitive to tell what you like to do. – ¿Te gusta jugar al fútbol?Sí, me gusta jugar. – ¿Te gusta comer?Sí, me gusta comer.

Vocabulario/Apuntes #12 Indirect Object Pronouns les To them/you guys (for them/you guys) te To you (for you) le To her/him/you formal (for her/him/you formal) nos To us (for us) os To you guys (for you guys) me To me (for me)

Vocabulario/Apuntes #12 The indirect object pronoun goes before the conjugated verb. To identify the indirect object use these two guidelines: – The IO (indirect object) tells us where the DO (direct object) is going. – The IO answers the question "to whom?" or "for whom" the action of the verb is performed. Le escribe una carta. Just like with the direct object, the indirect object presents a problem if one tries to translate word-for-word. You must learn to think in phrases, not words. – me compra he buys me – me compran they buy me a + pronoun can be used to clarify (especially used with le and les) Le da un perro. Le da un perro a Charlie. Mí and ti are used after a preposition. – Para mí y para ti – A mí me gustan. – ¿A ti también?

Repaso INSTRUCCIONES: Escribe las frases en español. 1.He likes cats. 2.Sports bore them. 3.School doesn’t interest us. 4.She reads the book to you. 5.You guys buy us shirts.

La búsqueda de gustos En compañeros, ustedes tienen que preguntar las personas en la clase que les gusta, les interesa, y les aburre. Vamos a usar cada verbo por 3 minutos. Si una persona dice “Sí…”, escribe su nombre. Si una persona no les pregunta correctamente, no tienes que responder. El grupo que completa toda gana pesos. No inglés por favor … y gracias

Comunicación- ¿Qué te gusta hacer? Esta es una actividad para pesos. Ustedes van a trabajar en grupos. En la actividad ustedes van a practicar con la pregunta “¿Qué te gusta hacer?” y respuestas apropriadas, “Me gusta __(verbo)_.” Un verbo y sustantivo es posible. No pueden repetir las respuestas. Van a practicar con una canción. Ustedes necesitan cantar o hablar y mantener el ritmo. (pat, pat, clap, clap, snap, snap) Si haces algo incorrecto, recibes un punto. La persona con menos puntos gana pesos…como golf.

Trabajo de clase- Quiero saber… Usa las fotos de revistas y hacen un collage. Usa una hoja de papel para cada pregunta. Escribe el vocabulario de todas las fotos. Puede usar los diccionarios. Yo quiero ver los collages bonitos.