Final Exam Writing Review. Question #1 55. ¿Adónde vas después de las clases? A = to, towards ¿dónde? = where ¿Adónde? = to where (remember that we need.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
“IR” – To Go.
Advertisements

1 Las Palabras Interrogativas ¿Quién?¿Qué?¿Cuándo?
1 Las Palabras Interrogativas ¿Quién?¿Qué?¿Cuándo?¿Quién?¿Qué?¿Cuándo?
Question words AKA PALABRAS INTERROGATIVAS
Capítulo 3 Español I. Yo estoy I am Nosotros/as estamos We are Tú estás You are Él/Ella/Ud está He/She/Ud is Ellos/as/Uds están They/Uds are ¿Dónde? Where?
Las Palabras Interrogativas
Las Palabras Interrogativas
Dónde vs. Adónde Dónde means WHERE. When dónde is used, it is usually in relation to where someone IS LOCATED RIGHT THEN. Ex: ¿Dónde estás tú? Yo estoy.
Las Palabras Interrogativas ¿Quién? ¿Qué? ¿Cuándo?
Question words AKA PALABRAS INTERROGATIVAS
LOS OBJETOS DIRECTOS E INDIRECTOS
Las Preguntas (the questions) Tengo una pregunta … Carlos estudia en la biblioteca. s vo Forming YES and NO questions is easy. In Spanish, reverse the.
VOCABULARIO #2.4 ¡Aprenda! Forming Questions Señora Sequin.
Tarjetas postales 4a projecto.
Español 1 13 de marzo de La Campana  Forma parejas:  1. Quiero ir A. She likes to go  2. Le gusta ir B. They want to go to the beach  3. Vamos.
POR QUÉ VS. PORQUE. ¿Por qué? = Why? *Note the accent on the letter e. * Also note that it is two separate words.
Este fin de semana… Martes el 22 de marzo This weekend…
Grammar Point: Definite and indefinite articles Definite articles: means “the” el, la (singular) los, las (plural) Indefinite articles:means “a, an or.
Hoy es jueves el 6 de marzo de 2014
*TAKE OUT YOUR HOMEWORK* Objective: – I can prepare to demonstrate my knowledge of how to use the different forms of “gusta” Vocab/Ideas: – Gusta (review)
4.7 invitations, ir+a+inf.. Vámonos Conjugate the following three verbs. Draw a boot! Pedir (e → i) Querer (e → ie) Jugar (u → ue)
Capítulo 4 ¿ADÓNDE VAS?. Add the definitions and notes to your vocabulary sheet.
Unit 2A: Lesson 2 How to Talk About Your Schedule Gramática- Present tense of –ar verbs.
1. To go 2. To walk 3. To see a movie 4. To play 5. To do 6. To be (feelings) 7. To go fishing 8. To go shopping 9. To go camping 10. I have to 1. Ir.
English Lesson 3.
Hazlo Ahora ● It is Maria’s first day of school, and she needs a shopping list. Help Maria by matching the objects with the classes she needs them for.
Making Questions in Spanish
la biblioteca el campo el parque el gimnasio ver una película.
¿Qué haces en la escuela? Question words, objects, yo-go’s.
¿Quién?¿Qué?¿Cuándo?¿Quién?¿Qué?¿Cuándo? 1 ¿Cómo estás?How are you? ¿De dónde eres?Where are you from? ¿Quién es ella?Who is she? 2 We are already familiar.
Question Words Palabras interrogativas. 1.¿Cuándo? = When? 2.¿Cómo? = How?, What? 3.¿Por qué? = Why? 4.¿Qué? = What? 5.¿Dónde? = Where? 6.¿Cuál? = Which.
Unit 3; Week 2 Objectives: -I can understand the time and location of an event when I hear or read about it. -I can ask and give the time, date, and location.
ir de compras to go shopping la lección de piano piano lesson (class)
?????????????????????????? You need to take notes- on a piece of paper that you will not lose.
1 Las Palabras Interrogativas ¿Quién?¿Qué?¿Cuándo?¿Quién?¿Qué?¿Cuándo?
Spanish 1 Unidad 1 Etapa 1 Bienvenido a Miami! ¡ Bienvenido a Miami!
Present Tense Verbs. Infinitive: The verb form listed in the dictionary. In English, the infinitive usually include to: hablar- to talk / trabajar – to.
¡Hola clase! Take notes and answer questions on all upcoming slides. (except for the Tip of the Day slide) ¡Nos vemos el martes!
Las palabras interrogativas
The following slides introduce the new verb IR.
1 Las Palabras Interrogativas ¿Quién?¿Qué?¿Cuándo?¿Quién?¿Qué?¿Cuándo?
Ejercicio #1 SER vs. ESTAR- Translate 1. I am tall. 2. He is happy. 3. They are short. 4. We (girls) are tired- 5. You all are young.-
1) ¿A qué hora tienes la clase de español? At what time do you have Spanish class?
The verb tener Capítulo 2. Copy the following and translate Vocabulario para tener Vocabulario para tener –Vocabulary for tener 1. tener hambre 2. tener.
Las Palabras Interrogativas ¿Qué?¿Qué? 1 Las palabras interrogativas ¿Cómo estás?How are you? ¿De dónde eres?Where are you from? ¿Quién es ella?Who is.
I can… Listen and respond to questions in L2 Review concepts from Spanish 1 Recognize when to use SER or ESTAR Use SER/ESTAR in context Recognize when.
Sra. Schwarz Las clases de Sra. Schwarz Realidades 1 Vocabulario de 4A.
Las clases de Sra. Schwarz Realidades 1 The Verb IR.
Essential question: How do I say what I like and what interests/bores me?
1 Las Palabras Interrogativas ¿Quién?¿Qué?¿Cuándo?¿Quién?¿Qué?¿Cuándo?
Los Interrogativos ¿Quién?¿Qué?¿Cuándo?¿Quién?¿Qué?¿Cuándo? 1.
Forming Questions ¡Aprenda! Forming Questions By Patricia Carl October 2013.
¡Bienvenidos a clase! viernes, el 30 de octubre.
Agenda: 26/04/2016 *Boot verbs and jugar *La Familia *Tener: Quack Video *Descripciones Students will be learning new vocabulary with the family and tener.
Hoy es martes el 5 de abril Today is Tuesday, April 5 Write the following phrases in Spanish and use correctly the verb estar: She is sick= Ella está enferma.
Las Palabras Interrogativas ¿Quién?¿Qué?¿Cuándo?¿Quién?¿Qué?¿Cuándo? 1.
Model: Yo les preparo la cena. = Yo se la preparo.
Hoy es miércoles el 2 de marzo Today is Tuesday, March 2 Using handout p126 part D. Complete each sentence by writing a form of ir + al or ir + a la Ex:
Cuento: ¿Adónde voy? Y ¿Qué hago? Capítulo 4A: Práctica de vocabulario (escuchar, mover, escribir)
Saber Vs. Conocer Sra. Altamirano Español II. First, we need to learn the conjugation of the verb SABER Yo sé Tú Sabes él, ella,ud. Sabe Nosotros Sabemos.
Hoy es martes el 23 de febrero Today is Tuesday, February 23 Using ch4 A vocabulary write the places where you do these activities. Open book pag 176 see.
Agenda Review : Vocabulary/IR + location/Verb IR New vocabulary IR + infinitive.
Time Expression with Hacer Grammar Essential #106.
Time Expressions with "hacer". Hace + time + que The verb "hacer" can be used in a number of ways to indicate the length of time an action has been taking.
Time Expressions with Hacer
Campanada guidelines in your composition notebook ¿Cómo es tu familia? (10 points) Ex. Hoy es Miercoles el 27 de enero First line will start with the date.
El presente del verbo: TENER BUEN VIAJE 1 – CAPITULO 6 TAKE NOTES!!!
Instructions for using this template. Remember this is Jeopardy, so where I have written “Answer” this is the prompt the students will see, and where.
OBJETIVO: TELL PLACES I GO TO WITH FRIENDS, FAMILY, AND BY MYSELF USING THE NEAR FUTURE TENSE. Agenda: Hacer Ahora: Práctica con IR 1.Gramática: IR + a.
Question Words ¿Cómo estás? How are you? ¿De dónde eres? Where are you from? ¿Quién eres? Who are you? We are already familiar with several words used.
Transcripción de la presentación:

Final Exam Writing Review

Question #1 55. ¿Adónde vas después de las clases? A = to, towards ¿dónde? = where ¿Adónde? = to where (remember that we need the preposition “a” with the verb “ir” we can’t just say “where are you going” in Spanish, we have to say “to where are you going.”) vas = tú form of the verb ir (to go) = you go después = after To where are you going after classes (after school)? Answer: Después de las clases voy a PLACE para VERB in the INFINITIVE. Ex: Después de las clases yo voy a la biblioteca para estudiar.

Ir = to go voy = I govamos = we go vas = you go vais = you guys go (Spain) va = he, she goesvan = they, you all go it, familia, Ud. ¿Quiénes? ¿Quién?

IR + PLACE + PARA + VERB (INFINITIVE) Voy al gimnasio para correr. Voy al parque para pasar tiempo con amigos. Voy a la clase para estudiar. Remember that the verb “ir” needs an “a” after the conjugated form to say you are going TO a place. a + la = a la if you are going to a place that is feminine. a + el = al if you are going to a place that is masculine

Question #1 (Continued) 55. ¿Con quién vas? con = with ¿Quién? = who? vas = the tú form of the verb ir (to go) = you go With whom do you go? Answer: Voy con mis amigos. OR Voy con Ana, Miguel, Shelby y Ethan.

Question #2 56. ¿Adónde vas los fines de semana? los fines de semana = the weekends Where do you go on the weekends? Answer: Yo voy a la playa para nadar. Yo voy al cine para ver una película. Yo voy al café para pasar tiempo con amigos. Yo voy al campo para ir de camping. Yo voy a la iglesia para adorar. ir + place + para + verb (infinitive) (remember: a + la OR al)

Question #2 (continued) 56. ¿Qué haces allí? ¿Vas solo o con tus amigos? ¿Qué? = what haces = tú form of the verb hacer (to do) = you do allí = over there (aquí = here, allí = over there, allá = way over there) vas = tú form of “ir” (to go) = you go solo = alone (fly solo) tus = your (belongs to you in the plural form) What do you do there? Do you go alone or with friends? Yo nado con amigos. OR Mis amigos y yo nadamos. Yo veo (ver = to watch) la tele con mi familia. OR Mi familia y yo vemos (we watch) la tele. Yo monto en monopatín con mis amigos. OR Mis amigos y yo montamos en monopatín.

Question #3 57. ¿Adónde vas para hacer ejercicio? ¿nadar? ¿esquiar? ¿ir de compras? para = in order to hacer ejercicio = to do exercise nadar = to swim esquiar = to ski ir de compras = to go shopping Where do you go to exercise, to swim, to ski and to go shopping. We need “voy” + place + para + verb (infinitive) Yo voy al gimnasio para hacer ejercicio.a + el = al Yo voy a la piscina/la playa para nadar.a + la = a la Yo voy a las montañas para esquiar.a + las = a las Yo voy al centro comercial para ir de compras.a + el = al

Question #4 58. ¿Qué deportes juegas en la clase de educación física? ¿Qué? = What? deportes = sports (practicar deportes) juegas = tú form of jugar (to play) = you play What sports do you play in p.e. class? Answer: Yo juego al _____, al ______, y al ______ en la clase de educación física. tenis, fútbol, golf, basquetbol, fútbol americano, vóleibol, etc.

Question #5 59. ¿Qué vas a hacer después de las clases? (ir a infinitive) Notice the use of ir + a + infinitive This expresses something that you are going to do. The question asks, “What are you going to do after classes?” Answer using the same formula ir + a + infinitive. I am going to study. Voy a estudiar. I am going to eat. Voy a comer. I am going to work. Voy a trabajar. A more complex sentence might be… I am going to go home to study. Voy a ir a casa para estudiar. I am going to eat at Sonic with friends. Voy a comer en Sonic con amigos.

Question #6 60. ¿Qué te gustaría hacer este fin de semana? te gustaría – you would like hacer = to do/to make What would you like to do this weekend? Start with – I would like = Me gustaría… Then add an activity (verb in the infinitive form). Me gustaría nadar en la piscina. Now add – This weekend = este fin de semana. Me gustaría nadar en la piscina este fin de semana.

Question #7 61. ¿Cuántos años tienes? ¿Cuántos? = How many años = years tienes = the tú form of the verb tener (to have) tienes = you have How many years do you have? How old are you? Start with – I have = Yo tengo Add the number of years = catorce, quince, dieciséis Finish with años. Yo tengo catorce años. Yo tengo quince años.

The verb - Tener tener = to have ( I have ten fingers) yo tengo = I havetenemos = we have tú tienes = you havetenéis = you guys have tiene = he, she hastienen = it, familia, Ud. you all have ¿Quién? they have Remember that this is a boot with fluff! It is a “go” verb in the “yo” form and a stem changer “e to ie” in the short boot.

Question #8 62.¿Cuántos hermanos tienes? ¿Son mayores o menores que tú? ¿Cuántos? = How many? hermanos = siblings tienes = you have from the verb tener (to have). Son = are from the verb ser (to be). mayores = plural form of mayor = older (the mayor is older). menores = plural form of menor = younger que = than/that tú = you (notice the accent!) First – changes tienes to tengo = I have Next – write the number of siblings – uno, dos, tres, cuatro, cinco, etc. Yo tengo __#__ hermanos. Now tell how many are older and how many are younger. Yo tengo ___#__ hermanos mayores y ___#___ menores.

Question #9 63. ¿Qué comemos generalmente en una celebración de cumpleaños? ¿Qué? = What? comemos – do you see the “emos” ending? comemos = the verb comer (to eat) = we eat generalmente = generally (remember that “mente” is the same as “ly” in English. normal = normal normalmente = normally celebración = celebration de cumpleaños = birthday What do we eat generally during a birthday celebration? cake = pastel So put it together using the vocabulary and phrases from the original question. Generalmente, comemos el pastel en una celebración de cumpleaños. Note that there is no need to change the verb, nothing. Just supply the answer!

Question # ¿Cómo decoras para una fiesta de cumpleaños? ¿Cómo? = How/what? decoras = tú form of decorar (to decorate) decoras = you decorate para = for fiesta de cumpleaños = birthday party How do you decorate for a birthday party? Think of the vocabulary – los globos = balloonslas luces = lights papel picado = cut paper decorations flores = flowers To answer, change “decoras” = you decorate to “decoro” = I decorate Yo decaro para una fiesta de cumpleaños con globos, papel picado, las luces y las flores.

Question # ¿Cuántos años tiene tu padre? ¿Cuántos? = How many? años = years tiene = he form of tener ( to have) = he has tu = your (belonging to you) padre = father How many years has your father? In English – My father has ____ years. In Spanish – Mi padre tiene _____ años. Note that “tu” changes to “mi” – your changes to my the verb “tiene” does not change!

Question # ¿A qué hora vienes a la clase de español? ¿A qué hora? = at what hour vienes = tú form of the verb venir (to come) vienes = you come a = to, towards At what time do you come to Spanish class? Answer: I come to Spanish class at ______ hora. Yo vengo a la clase de español en la ____ hora. Please use the ordinal numbers to answer “At what hour?” primera, segunda, tercera, cuarta, quinta, sexta, séptima, octava

Ordinal Numbers Ordinal numbers put things in order – first, second, third, fourth, etc. Cardinal numbers give a quantity (think place on a number line). one, two, three, four, etc. 1 st – primero,a5 th – quinto, a 2 nd – segundo, a6 th – sexto, a 3 rd – tercero, a7 th – séptimo, a 4 th – cuarto, a8 th – octavo, a

Question #13 67.¿Cómo es tu padre? ¿Cómo? = How/what? es = is from the verb ser (to be). ¿Cómo? with the verb ser is asking you to describe someone. How/what is your father (like)? He is _____ y _____. Sometimes he is ______. Él es talentoso y trabajador. A veces, él es gracioso.

ser versus estar ser = to be soy = I amsomos = I am eres = you are sois = you guys are es = he/she/it is son = they are usted/familia you all are ser is used to describe – think profile page Describe – Mi padre es guapo y alto. Occupation – Mi hermana es doctor. Characteristics – Mi professora es gracioso. Time – Es la una. Son las tres y media. Origen – Ella es de Chile. “de” triggers “ser”. Relationships – Esta es mi madre. ¿Cómo? with the verb “ser” is asking for a description.

ser versus estar estar = to be For how you feel, where you are and what you are doing right now, use estar! estoy = I am estamos = we are estás = you areestáid = you guys are está = he/she/it isestán = they are Ud/familia you all are This verb is in the moment! How are you feeling (now)? ¿Cómo estás? Where are you located (right now)? ¿Dónde estás? What are you doing (right now)? ¿Qué estás haciendo?

¿Dónde? There are many ways to ask questions using ¿Dónde?. Some use ir and some use ser and some use estar. Let’s look them: ¿Dónde? = where (location) estar ¿Dónde está el cuaderno? Está en mi mochila. ¿Adónde? = to where (motion) ir ¿Adónde vas después de las clases? Yo voy al campo para ir de camping. ¿De dónde? = from where (origen) ser ¿De dónde eres? Soy de California.

¡Información extra! Be sure and go over all of your vocabulary. Don’t forget days, months, seasons and weather! Remember that most of the information asked in the question comes back in the answer. Replace the question word with the answer. Make sure you know what the question words mean. Google “Spanish Interrogative Words” and study them. There is a Quizlet on Moodle for these. Get plenty of rest, eat a good breakfast and answer as much of each question as you can. Don’t leave anything blank!