ARELIS BENITEZ, MA, BA GLOBAL HEALTHCARE CONFERENCE DOMINICAN REPUBLIC, 2013 The Whole Person Approach to Healthcare A Chaplain’s Perspective El bienestar.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Irregular Preterite There are several irregular verbs in the preterite. In this presentation, well take a look at the most important ones.
Advertisements

Palabras Interrogativas/Interrogative Words
Question words AKA PALABRAS INTERROGATIVAS
Gregorio López y Fuentes
Irregular Preterite  There are several irregular verbs in the preterite. In this presentation, we ’ ll take a look at the most important ones.
saquen la tarea en la página 57, ejercicio 1 ejemplos 4 y 5
PREGUNTA ESENCIAL: When do I use “ser” vs “estar”.
Paz y bien Peace and All Good Cindy: Most high, all powerful, good God, praise, glory, and honor and all blessing are yours. ALL: PRAISE AND BLESS MY.
Preguntas Esenciales 1.What are essential questions? What are their purpose in learning? 2.Look over the essential questions and think about how they might.
Question words AKA PALABRAS INTERROGATIVAS
Por vs. Para La Clase de Español.
VIDA FAMILIAR. El gran objetivo del Departamento de Vida Familiar es fortalecer a la familia como centro de entrenamiento para desarrollar un carácter.
Health Products Beauty Products Diet/Weight loss Financial Freedom.
Español 1 13 de marzo de La Campana  Forma parejas:  1. Quiero ir A. She likes to go  2. Le gusta ir B. They want to go to the beach  3. Vamos.
It is in giving that we receive, It is in pard’ning that we are pardoned And it is in dying that we are born to eternal life Mientras más das, recibiras.
Mi tema es la amistad By: Paulina Agenor.
Calentamiento Answer the questions based on the Actividades tray reading. 1)How many chores does Teresa have to do? 2)How many people will there be at.
Peace in Marriage. Hope Keeping Christ at the center.
HACER AHORA: Completan la página 63 en el libro de trabajo.
Spanish Día 54 Review of Vocabulary Pronouns Review for test.
Using Gustar Avancemos Level 1. Help me fill in the grid with Spanish pronouns.. Yo Tú Él, Ella, Usted Nosotros/as Ellos, Ellas, Ustedes X.
-AR Verbs In Spanish, there are three classes (or conjugations) of verbs: those that end in –AR, those that end in –ER, and those that end in –IR. This.
Presentaciones… Introductions….
Padre Nuestro En el nombre del Padre, del Hijo y del Espiritú Santo.
 Imperfect Tense describes what you used to do.  It’s closely related to past tense, but past tense is something that just happened.
Español 1  26 y 27 de septiembre de La Campana Hoy es viernes el 27 de septiembre de 2013  Answer the questions in Spanish.  1. ¿Qué tiempo hace?
1 John 2:15-17 約 翰 一 書 1 Juan 15 Do not love this world nor the things it offers you, for when you love the world, you do not have the love of the Father.
Ser and Adjectives By: Matt Daughdrill 3/25/05. You are probably wondering what is this “Ser” business and what does it have to do with adjectives. Well.
Al Mundo Dios Amó Por Jaci Velasquez. Sinopsis John (Juan) 3:16, NVI: 16 Porque tanto amó Dios al mundo, que dio a su Hijo unigénito, para que todo el.
¡Vámonos! Hoy es el 19 de marzo 1. What are you invited to? 2. When is it? 3. Where is it? 4. Who is having it? 5. What will there be between 8-10 PM.
First Grade – High Frequency Word Reading Competition Classroom Competition Created by: Malene Golding School Improvement Officer: Kimberly Fonteno.
Español 1 Hoy es lunes el 10 de marzo de La Campana Escribe dónde, a tu familía, le gusta ir en español. Ejemplo: A mi primo le gusta ir a la biblioteca.
Ask Your child Questions about What He/She Reads (FICTION) Explain why this is a good tittle. Use details from the book Who is the author? Why did the.
Ahora – Copy down the following questions, then answer it in a complete sentence in Spanish. 1. ¿Qué te gusta hacer después de la escuela? 2. ¿De dónde.
ICF Zurich Logo. Series’ design Joël Vögeli Dani Fürst.
¿Qué haces en la escuela? Question words, objects, yo-go’s.
Somos Ciudadanos Del Mundo
V AMONOS ANSWER THE FOLLOWING IN COMPLETE SPANISH SENTENCES 1) ¿Cómo te llamas? 2) ¿De dónde eres? 3) ¿Cómo estás? 4) ¿Qué tiempo hace? 5) ¿Cuántos años.
PREGUNTA ESENCIAL: How can I use “ser” and “estar” to describe a house and household items?
Las Preguntas (the questions) Tengo una pregunta… Sí, Juan habla mucho con el profesor en clase. No, Juan no habla mucho en clase. s vo s vo Forming.
saquen la tarea COMPLETE – todos los ejercicios en la hoja fotocopiada
First Grade Spanish High Frequency Words.
EN grupos de 3: ¿Cómo pueden mejorar la respuesta de este estudiante en la prueba de la semana pasada? Reescriban la respuesta para que quede mejor. 
Expresiones Lección 1 Presentaciones con el verbo “llamarse”
Gramática 1.2 Verb Conjugations, the verb SER, Punctuation and Accent Marks el 22/23 de septiembre.
Chillin’ Unidad 3 B Dia 1. Calentamiento Answer the following questions in complete sentences in SPANISH ¿ Qué te gusta hacer con tus amigos? ¿ Cuándo.
Apuntes de gramática: El verbo TENER TENER = To have Yo Tú Él/Ella/Ud. Nosotros/as Ellos/Ellas/ Uds. tengotienestienetenemostienen.
Gramática de 2A. YoINosotros/ Nosotras We TúYou ÉlHeEllosThey EllaSheEllasThey Ud.You (formal)Uds.You all Ellos is used to refer to “they” if there is.
Essential ?: How do I say what multiple people are doing.
T HE VERB GUSTAR, ¿ POR QUÉ ? AND PORQUE. T HE VERB GUSTAR Use the verb gustar to say what people like. Use the form gusta if the thing they like is singular.
REFLEXIVE VERBS IN SPANISH Pregunta esencial: How do I use relfexive verbs with their pronouns to talk about what people do for themselves.
Las clases de Sra. Schwarz Realidades 1 The “To Be” Verbs Ser and Estar.
Preparacion Hoy es viernes el 4 de diciembre. Today is Friday, December 4. DO NOW: In preparation for some exercises in class do the following with the.
LOS VERBOS!!!. We already know these phrases in Spanish:
To be, or not to be? Let’s start out with one of the most important verbs in Spanish: ser, which means “to be.”
INTRO. TO LAW – MR. STILLMAN 12/2/15 AIM: How do we construct a brilliant BILL OF RIGHTS PROJECT? DO NOW: Which Amendment will you choose for your project?
ALC 65 Hoy es viernes el 16 de marzo de 2012 Conjugate to eat (comer) Today is a test on foods, verbs, likes It will begin at 11:32 as a ppt show.
INTRO. TO LAW – MR. STILLMAN 12/1/15 AIM: How do we construct our BILL OF RIGHTS PROJECT? DO NOW: Look at the handout – which amendment says we have the.
English Language II (2). English Language I (2) Warm-up.
Agenda: 26/04/2016 *Boot verbs and jugar *La Familia *Tener: Quack Video *Descripciones Students will be learning new vocabulary with the family and tener.
Verbs like Gustar Notes/ Examples.
Saber Vs. Conocer Sra. Altamirano Español II. First, we need to learn the conjugation of the verb SABER Yo sé Tú Sabes él, ella,ud. Sabe Nosotros Sabemos.
1.Hubo varios momentos importantísimos en la película que sirvieron a cambiar los pensamientos y motivos de Ernesto. Puedes identificar tres de estos momentos.
Esponja 1.Nosotros _____ despertamos temprano. 2.Tu _____levantas tarde. 3.Yo _____ me lavo los dientes todos los dias. 4.Por lo general, Chuy no _____.
Campanada guidelines in your composition notebook ¿Cómo es tu familia? (10 points) Ex. Hoy es Miercoles el 27 de enero First line will start with the date.
Los Pronombres relativos Relative pronouns. Relative pronouns are words that:  Connect ideas within one sentence  Most frequently refer back to a noun.
Escribir *You can get creative. You can write in the first person which means you are the character, you can use the third person which means you are talking.
UNIVERSIDAD AUTÓNOMA DEL ESTADO DE HIDALGO ESCUELA SUPERIOR DE ZIMAPÁN
Transcripción de la presentación:

ARELIS BENITEZ, MA, BA GLOBAL HEALTHCARE CONFERENCE DOMINICAN REPUBLIC, 2013 The Whole Person Approach to Healthcare A Chaplain’s Perspective El bienestar integral en institutos médicos Perspectiva de una capellana

“The punishment of our peace” “El castigo de nuestra paz” Isaiah 53:5 Mas él herido fue por nuestras rebeliones, molido por nuestros pecados; el castigo de nuestra paz fue sobre él, y por su llaga hemos sido sanados. (Isaías 53:5)

“And they were not ashamed” “Y no se avergonzaban” Genesis 2:15-25 Tomó, pues, Jehová Dios al hombre, y lo puso en el huerto de Edén, para que lo labrara y lo guardase. Y dijo Jehová Dios: No es bueno que el hombre esté solo; le haré ayuda idónea para él…Y de la costilla que Jehová Dios tomó del hombre, hizo una mujer… Y estaban ambos desnudos, Adán y su mujer, y no se avergonzaban.

Why Does it Matter? ¿Por qué es importante? …WE were created with the God-given need to be connected with God and others. (and everyday we struggle to remain connected) …NOSOTROS fuimos creados con la necesidad dada por Dios de estar conectados con Dios y con los demás. (y todos los días luchamos para permanecer conectados)

AGENDA D efining Chaplaincy D efinición de capellanía U nderstanding Whole Person Care C omprendiendo el bienestar integral D eveloping a Whole Person Approach D esarrollando un bienestar integral B enefiting from Wholeness B eneficios del bienestar integral

Dictionary Definition Definición de diccionario Chaplain 1: a clergyman in charge of a chapel 2: a person chosen to conduct religious exercises (as at a meeting of a club or society) 3: a clergyman appointed to assist a bishop (as at a liturgical function) Chaplaincy 1: the position of a chaplain Capellán 1: Eclesiástico que obtiene alguna capellanía. 2: Sacerdote que ejerce sus funciones en una institución, comunidad o casa particular. Capellanía 1: Fundación en la cual el capellán tiene derecho a cobrar el fruto de ciertos bienes a cambio de la obligación de celebrar misas y otros actos de culto.

Common MIS Perceptions Percepciones ERRÓNEAS Chaplains are… Ministers who did not make it as pastors. People who pray with others when they are going through a difficult time. Kind people who like to visit with others. Los Capellanes son… Ministros que no llegaron a ser pastores. Personas que oran con los demás cuando están pasado por un momento difícil. Personas amables a quienes les gusta visitar a otros.

The Reality Is… La realidad es… People do not know what Chaplains do. La gente no sabe lo que hacen los Capellanes.

A Proposed Definition Definición sugerida Chaplain 1: a skilled professional trained in the art of listening, guiding, and being a healing presence to those in need of wholeness. 2: a leader, motivator, and advocate of the mission, vision and values set forth by the institution in which they practice. 3: a minister who has been endorsed by their faith tradition and appointed to lead in liturgical functions. Capellán 1: un profesional entrenado en el arte de escuchar, guiar y ser una presencia sanadora a quienes necesitan cuidado holístico. 2: un líder, motivador, y defensor de la misión, visión y valores establecidos por la institución en la que práctica. 3: un ministro que ha sido respaldado por su tradición de fe y nombrado para dirigir en las funciones litúrgicas.

A Proposed Definition (cont.) Definición sugerida (cont.) Chaplaincy A healing ministry that impacts the culture of the specialized setting* in which it is performed. *Specialized settings include: campus, community, corrections, healthcare, military, and the workplace environment. Capellanía Un ministerio de sanación que afecta la cultura del ambiente especializado* en la que se lleva a cabo. *Ambientes especializados incluyen: educación, comunidad, correcciones, institutos médicos, militar, y entorno laboral.

AGENDA D efining Chaplaincy D efinición de capellanía U nderstanding Whole Person Care C omprendiendo el bienestar integral D eveloping a Whole Person Approach D esarrollando un bienestar integral B enefiting from Wholeness B eneficios del bienestar integral

Wholeness in Theory El bienestar integral en teoría “Embracing a balanced life that integrates mind, body, and spirit.”  LOMA LINDA UNIVERSITY MEDICAL CENTER “Adaptando una vida equilibrada que integra la mente, cuerpo y espíritu.”  LOMA LINDA UNIVERSITY MEDICAL CENTER

PATIENT PACIENTE Physician Team Doctores Registered Nurse Enfermera registrada Certified Nurse Specialist Enfermera certificada Dietician Dietista Housekeeper Ama de llaves Case Manager Gerente de caso Social Worker Trabajador social Chaplain Capellán OTHER OTRO

Patient’s Core Transitions Transiciones fundamentales del paciente Physician Team Doctores Physical Transition Transición Física PT/SW Terapia física/ Trabajador social Functional Transition Transición Funcional Chaplain Capellán Meaning Making Transition Transición de propósito. PATIENT PACIENTE

Wholeness as a Healing Presence Bienestar integral como presencia sanadora “Healing presence is the condition of being consciously and compassionately in the present moment with another or with others, believing in and affirming their potential for wholeness, wherever they are in life.” - The Art of Being a Healing Presence, James E. Miller and Susan C. Cutshall “Presencia sanadora es la condición de ser consciente y compasivo en el momento presente con otro ú otros, creyendo y afirmando su potencial de integridad, dondequiera que estén en la vida.” - The Art of Being a Healing Presence, James E. Miller and Susan C. Cutshall

Wholeness in Practice Bienestar integral en práctica The Housekeeper in Oncology unit The Nurse at L&D unit Family Members at Bedside The Hospice Social Worker The Chaplain at patient’s end of life Ama de llaves con pacientes en el área de oncología La enfermera en el área de parto Familiares junto a la cama El trabajador social de hospicio El capellán al final de la vida del paciente

“IT IS NOT ABOUT THE NAIL” VIDEO Illustration Ilustración en VIDEO

Wholeness is not about… Bienestar integral no es… …curing. …eliminating a person’s illness or distress. …presuming that there is something wrong with an individual. …“fixing” the person. …supplying others with answers. …curar. … eliminar la enfermedad o angustia de una persona. …presumir que hay algo mal con el individuo.... “arreglar" a la persona. … para provisión de respuestas.

Healthcare Professionals as Healers Administradores como sanadores From a patient perspective a “healer” is someone who can see your movement toward wholeness more clearly than you’re able to yourself at a given point in time.” - Kitchen Table Wisdom, Rachel Naomi Remen [Description provided to author by a patient] Desde la perspectiva del paciente un "sanador" es alguien que puede ver tu movimiento hacia el bienestar integral más claramente de lo que eres capaz tu mismo en dado tiempo.” - Kitchen Table Wisdom, Rachel Naomi Remen [Description provided to author by a patient]

AGENDA D efining Chaplaincy D efinición de capellanía U nderstanding Whole Person Care C omprendiendo el bienestar integral D eveloping a Whole Person Approach D esarrollando un bienestar integral B enefiting from Wholeness B eneficios del bienestar integral

Healing Begins with You La sanación comienza contigo Before getting curious about who someone else is, get curious about who you are.  What is your personality style?  How has your family history influenced who you are now and how you act today?  What significant life experiences have molded you, and how?  What are your important needs? Antes de tener curiosidad por conocer la vida de otros, conócete a ti mismo.  ¿Cuál es tu estilo de personalidad?  ¿Cómo te ha moldeado tu historia familiar para ser la persona que eres ahora?  ¿Qué experiencias significativas te han moldeado, y cómo?  ¿Cuáles son tus necesidades más importantes?

Listening is a Dying Art – Revive It! Escuchar es un arte que esta falleciendo ¡Revívelo! Attending = The way you orient yourself physically and psychologically to the person talking. Complete Listening = Listening beyond the content of the words being spoken to you.  Verbal, non-verbal, social and cultural context, incongruence in story. Listening to Oneself = Having a second ear lightly tuned to oneself. Atender = La forma de orientarse física y psicológicamente a la persona que habla. Escuchar completamente = Escuchar más allá del contenido de las palabras que se hablan hacia usted.  Verbal, no verbal, contexto social y cultural, incongruencia en el relato. Escucharse a uno mismo = Tener un segundo oído ligeramente en sintonía con uno mismo.

Listening is a Dying Art – Revive It! Escuchar es un arte que esta falleciendo ¡Revívelo! Empathy = The skill that enables you to communicate your understanding of the patient’s world. The Art of Inviting = Asking questions or making statements that prompt the patient to explore more when he fails to do so spontaneously. Advanced Empathy = Sensing meanings of which the patient is less aware. Listening for the partially expressed, for the message behind the words. Empatía = La habilidad que permite comunicar tu comprensión del mundo del paciente. El arte de invitar = Hacer preguntas o hacer declaraciones que incitan al paciente a explorar más cuando no lo hace espontáneamente. Empatía avanzada = Detección de significados de los cuales el paciente esta menos consciente. Escuchando lo expresado parcialmente, por el mensaje detrás de las palabras.

AGENDA D efining Chaplaincy D efinición de capellanía U nderstanding Whole Person Care C omprendiendo el bienestar integral D eveloping a Whole Person Approach D esarrollando un bienestar integral B enefiting from Wholeness B eneficios del bienestar integral

Benefiting from Wholeness Beneficios del bienestar integral Decrease of time and energy spent in distress. Quality of your personal and professional relationships will be strengthened. Transformation will patiently and lovingly flow through you (for self and others). Positively impact the attitudes and morale of those around you. Menos tiempo y energía bajo estrés. Aumento en la calidad de sus relaciones personales y profesionales. El poder de transformación fluirá paciente y compasivamente a través de usted (para sí mismo y hacia otros). Cambios positivos en las actitudes y la moral de quienes le rodean.

end. fin.