The literacy process of Bolivian descendants in public schools at the city of São Paulo/Brazil : preliminary data for the doctoral research Author: Simone.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Theory and Practice of Science Teaching. El desarrollo de practicas apropiadas, se refiere a que los maestros tienen que proveer a los estudiantes un.
Advertisements

Ayudando a su Hijo(a) a Tener Éxito en la Escuela.
Title I, Part A - Parent Rights Derechos de los Padres de familia - Título I, Parte A GPISD is a Title I District and as such will abide by all federal.
Dual Immersion Program Edmondson Elementary School Programa de Doble Inmersion.
Dual Immersion Program Programa de Doble Inmersion Los Alisos Middle School.
LACOE/LAUSD School Validation and Improvement Project Federal and State School Accountability Responsabilidad Escolar del gobierno Federal y del Estado.
Déle a su Niño el Regalo del Bilingüismo por Vida Give Your Child the Lifelong Gift of Bilingualism.
La pobreza urbana en Guatemala
Fountas and Pinnell Reading Assessment/ Evaluación de lectura.
Cómo Ayudarle a su Hijo Tener Exito en la Escuela > Hable con los maestros > Por lo menos una vez al año, los maestros deben invitar a los padres a una.
Lesson objective: Students will be able to express affirmative and negative ideas.
REQUISITOS PARA LA GRADUATION DE LAS HIGH SCHOOLS DE ALLIANCE Alliance High School Graduation Requirements.
Hacer Ahora (Escribe la fecha)
Español III. 1.Descríbete 2.El siguiente escenario 3.¿Cómo eras? 4.¿Qué hacías? 5.Tu niñez 6.Vivían 7.Específica y reciente 8.El verano pasado 9.La escuela.
Helping Your Child at Home with Math Agenda Welcome and Overview Math Tools Using Math Strategies Homework Grade Level Games Closing: Mathematics Vision.
Comparatives. What is it? Oddly enough, we use comparatives to compare two things. So far, we’ve learned how to compare things using the phrase “más ….
LA MES DE LA HERENCIA HISPANA MARIA ALAS LIBERTY HIGH SCHOOL
Carmel Elementary School ESOL Program. What is ESOL? ESOL is a program for students that are not proficient in English. The program is designed to provide.
¿A qué edad se independizan los jóvenes?
Educación en Ingeniería para la ciudadanía, la innovación y la competitividad en Iberoamérica: ciencia, tecnología, ingeniería, matemáticas y el rol de.
©2014 by Vista Higher Learning, Inc. All rights reserved Spanish has two verbs that mean to know: saber and conocer. They cannot be used interchangeably.
El Mes De La Herencia Hispana Monica George Liberty High School Spanish 1.
Notes #18 Numbers 31 and higher Standard 1.2
School - Parent Compact Acuerdo Entre La Escuela y Padres.
Capítulo uno Gramática 1.2 Subject pronouns (Los pronombres)
ELAC MEETING Salt Creek Elementary English Learners Advisory Committee Meeting
5B: ¡Vamos a un restaurante!
Amigos por corespondencia
Wahluke School District Transportation Title I & Migrant PAC March 23, 2011.
Telling Time La hora. Telling Time To ask what time it is in Spanish, ask: ¿Qué hora es? To answer: Es la una… (12:31 – 1:30) or Son las (hour). (1:31.
Science Career Research Project By Jose pineda. Name of Job: Electrical Engineering I like that I would like to invent new electric and new social networks.
Unit 2A: Lesson 2 How to Talk About Your Schedule Gramática- Present tense of –ar verbs.
Patricia va a California: Primera parte Escrito por Blaine Ray Fridley High School, Fridley, MN.
Write the following on the cover of your exercise book your name and class: 7b/ln1 cuaderno de español Señora Riedmuller.
By: Señora Pearson translate.com. Spanish Teacher! ¿Qué?
Enrique Iglesias By Megan Sims Period 4.
Descubre Lesson 2 Vocabulary pg 56
Las Preguntas (the questions) Tengo una pregunta… Sí, Juan habla mucho con el profesor en clase. No, Juan no habla mucho en clase. s vo s vo Forming.
Presenter: Cal Poly Pomona, SDEE (DEPIE). 1982: Pyler v. Doe United States Supreme Court rules that all students, regardless of immigration status, have.
Propósito # 1: ¿Dónde hablamos español? Actividad Inicial:
Vámonos Write how many of each object appears in each picture Example: dos lápices Hoy es el dieciocho de septiembre.
Los verbos Tener y Venir. Antes de empezar… Some verbs are IRREGULAR, which means that they do not follow the “rules” or patterns that we have talked.
Economical situation in Europe. Situación económica en Europa.
Time Telling time is rather easy. You only need to know the numbers up to 59 to be able to tell the time.
A powerpoint to explain Life Expectancy. Level: Secondary school. Subjects: History, geography & social studies. What you need: A computer, a screen and.
¿Quiénes son? Who are they? Unidad 1, Paso 2 La escuela The school El colegio= school.
LISTENING COMPREHENSION TEST
CONJUGATION.
Essential ?: How do I conjugate this irregular verb and how is it used?
What is Title I? Title I is a federally funded program to help children get a quality education and meet academic standards.
JUEVES, EL 10 DE SEPTIEMBRE LT: I WILL RECOGNIZE SOME NEW VOCABULARY WORDS. Go over tests & retake procedures Interpretive Assessment: numbers & alphabet.
 Cultural Questions  Listening Skills – What did they just say?  Reading Skills – I have no idea what that means!
Vámonos (cinco minutos)  Write and solve three math problems of your own in Spanish- remember that you don’t know any numbers higher than 99 or lower.
PARENT INVOLVEMENT MATTERS Morgan Elementary School.
English Learner Advisory Committee Reunion del Grupo de Asesoria Para Estudiantes Que Estan Aprendiendo Ingles ELAC.
How would you spell the following word out loud in Spanish? Abuelito.
¡Bienvenidos a la clase de 3er. grado del Profesor Piñuelas! Welcome to Mrs. Pinuelas’ 3rd grade class! Me gradue de la Universidad Pedagogica Nacional.
What are nouns? What is different about nouns in Spanish vs. nouns in English? All nouns have gender. ( i.e. masculine & feminine ) el muchacho (masculino)
U.S. Colleges and Universities Prepared by Danny Hirsch November 24, 2015.
Tener + que + the infinitive In Spanish, to express the phrase “to have to”, you use:
Copyright © 2014 Vista Higher Learning. All rights reserved. 3.2–1 The imperfect tense in Spanish is used to narrate past events without focusing on their.
Vocabulario Indirect Object Pronouns Direcci ó n Cinco de Mayo Cultura Los verbos
CLIL. Qué es CLIL?: El “aprendizaje integrado del contenido y el idioma” ha sido recientemente adoptado por distintos investigadores y agencias de Europa.
Partners Universidad de Guadalajara, Mexico (CUCS) Harvard School of Public Health (Env Health) Commission for Environmental Cooperation Junio 2010 Guanajuato,
Carmel Elementary School ESOL Program. What is ESOL? ESOL is a program for students that are not proficient in English. The program is designed to provide.
Help Box - Language Translator Ashley Martin, Intern; Kathy Meehan, HDFS Faculty Advisor Human Development and Family Studies Pennsylvania State Brandywine.
Dual Language Immersion Program
Interrogatives in Spanish. Preguntas en español.
Descubre Lesson 2 Vocabulary pg 56
Descubre Lesson 2 Vocabulary pg 56
Transcripción de la presentación:

The literacy process of Bolivian descendants in public schools at the city of São Paulo/Brazil : preliminary data for the doctoral research Author: Simone Garbi Santana Molinari Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) Co-author: Phd. José Geraldo Silveira Bueno Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)

BRAZIL – a country of many ethnicities BRASIL - un país de muchas etnias English Brazil: Fifth largest country in the world in territorial size Estimated population (2013): people with 89.4% living in urban areas Español Brasil: quinto país más grande del mundo en extensión territorial Población estimada (2013): habitantes, con un 89,4% que vive en zonas urbanas

BRAZIL – a country of many ethnicities BRASIL - un país de muchas etnias

Brazilian educational system Sistema educativo brasileño English Basic education is made up of three parts: 1ª) kindergarten – 0 to 5 years of age (an estimated students enrolled in the city of São Paulo) 2ª) Fundamental education– 6 to 14 years of age (an estimated students enrolled in the city of São Paulo) 3ª) High School – 15 to 17 years of age (an estimated students enrolled in the city of São Paulo) Español La educación básica se compone de tres partes: 1ª) Educación de la primera infancia - de 0 a 5 años de edad (un estimado de estudiantes matriculados en la ciudad de São Paulo) 2ª) Educación Elemental - de 6 a 14 años de edad (un estimado de estudiantes matriculados en la ciudad de São Paulo) 3ª) Enseñanza Media (Secundaria) - 15 a 17 años de edad (un estimado de estudiantes matriculados en la ciudad de São Paulo)

The city of Sao Paulo: The 4th biggest metropolis in the world La ciudad de Sao Paulo: La cuarta metrópoli más grande del mundo English The city of São Paulo is the central command of the financial capital of the country: – industries; – shops; – bank agencies; – credit card transactions per day. Estimated population (2013): people. Español La ciudad de São Paulo es el comando central de la capital financiera del país: – industrias; – tiendas; – sucursales bancarias; – transacciones de tarjetas de crédito por día. Población estimada (2013): habitantes.

The city of Sao Paulo: The 4th biggest metropolis in the world La ciudad de Sao Paulo: La cuarta metrópoli más grande del mundo 3028 middle schools; 1402 private schools; 1080 state schools; 545 municipal schools. Español escuelas de enseñanza media: escuelas privadas; 1080 escuelas estatales; 545 escuelas municipales. English

The city of Sao Paulo: The 4th biggest metropolis in the world La ciudad de Sao Paulo: La cuarta metrópoli más grande del mundo Sch/Enr Depend. SCHOOLS/ ESCUELAS ENROLLMENT/ MATRÍCULAS NoNo %NoNo % Municipal , ,71 State , ,93 Federal 200, ,03 Private , ,33 TOTAL BASIC EDUCATION/EDUCACIÓN BÁSICA Schools and enrollment by administrative jurisdiction Escuelas e matrículas por la dependencia administrativa

2009 – people of Bolivian immigrants 2011 – people of Bolivian immigrants Bolivia-Brazil route Ruta de entrada Bolivia-Brasil

Immigrants from Bolivia Los inmigrantes de Bolivia English Starting from 1950 – students Starting from 1980 – work in sewing offices. Life quality: challenging work conditions, under the model of “flexible accumulation of capital”, with excess amount of people in a single household. Español A partir de 1950 – estudiantes A partir de el trabajo en las oficinas de coser. Calidad de vida: las condiciones de trabajo difíciles, bajo el modelo de "acumulación flexible del capital", con el exceso de la cantidad de personas en un solo hogar.

Immigrants from Bolivia Los inmigrantes de Bolivia English Bolivian children or Bolivian's descendants are enrolled, in larger part, in public schools in the city First difficulty: Language – The official language in Bolívia is Spanish, however there are more than 30 native language; the three major ones being Aymará, Quéchua and Guarani Español Niños bolivianos ou descendientes de bolivianos están inscritos, en mayor parte, en las escuelas públicas de la ciudad Primera dificultad: Idioma - El idioma oficial de Bolivia es el español, sin embargo, hay más de 30 idiomas nativos; los tres más importantes son aymara, quechua y guaraní.

The Research La Investigación English Objective: Understand the process of new language acquisition of Bolivian or descendant of Bolivian children The school studied: Neighborhood: Penha Area: 11,30 Km² Population of people (2010); Inauguration – 24/09/1913. Offers teaching of grades 1st until 5th. Number of enrolled students (2013): 970. Español Objetivo: Comprender el proceso de nueva adquisición de la lengua de Bolivia o descendiente de los niños bolivianos La escuela estudiado: Barrio: Penha Superficie: 11,30 Km ² Población de personas (2010); Inauguración - 24/09/1913. Ofrece enseñanza de los grados primero hasta quinto. Número de estudiantes matriculados (2013): 970.

The Research La Investigación English Methodology: Analysis of school documents in grades 1 until 5 between 2009 and 2012; Direct observation during classes; Questionnaire and interview with teachers. Considered Variables: Age; Gender; Origin (father, mother and child); Performance in Portuguese Language and Mathematics Español Metodología: Análisis de los documentos de la escuela en los grados 1 al 5 entre 2009 y 2012; La observación directa durante las clases; Cuestionario y la entrevista con los profesores. Las variables consideradas: Edad; Género; Origen (padre, madre e hijo); Rendimiento en Portugués y Matemática

Results Resultados

Closing remarks Consideraciones finales English This is a preliminary study on the literacy process of Bolivian students in the public schools of São Paulo. The consultation documents of students is insufficient, because many of them do not give data on the origin of their parents. So far, it appears that the teachers' discourse on the income of these students in learning the Portuguese language do not match the numbers presented. As a "minority", they are not part of any policy to assist them in the educational field. However, in the eyes of teachers and school management researched, they seem to occupy a much larger space than they have, given the difficulties in learning a new language and poor conditions in which they live in. Español Se trata de un estudio preliminar sobre el proceso de alfabetización de los estudiantes bolivianos en las escuelas públicas de São Paulo. Los documentos de consulta de los alumnos es insuficiente, debido a que muchos de ellos no se dan datos sobre el origen de sus padres. Hasta ahora, el discurso de los maestros en el ingreso de estos estudiantes en el aprendizaje de la lengua portuguesa no coinciden con los números presentados. Como una "minoría", no hay cualquier política para ayudarles en el campo educativo. Sin embargo, a los ojos de los docentes y la gestión escolar investigado, parecen ocupar un espacio mucho más grande de lo que tienen, debido a las dificultades en el aprendizaje de un nuevo idioma y las malas condiciones en que viven.