La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

LÍNIES DE TREBALL EN ATENCIÓ A LA DIVERSITAT

Presentaciones similares


Presentación del tema: "LÍNIES DE TREBALL EN ATENCIÓ A LA DIVERSITAT"— Transcripción de la presentación:

1 LÍNIES DE TREBALL EN ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
DIRECCIÓ GENERAL DE L’EDUCACIÓ BÀSICA I EL BATXILLERAT Febrer 2009

2 Principis bàsics de l’atenció a la diversitat
OBJECTIUS: EXCEL·LÈNCIA I EQUITAT PRINCIPIS D’ACTUACIÓ: PREVENCIÓ I INCLUSIÓ Eixos de treball: Èxit (progrés) de tot l’alumnat. Potenciar l’autonomia de centres, equips directius i professorat. Evitar tràmits administratius innecessaris. Promoure mesures considerant el caràcter sistèmic de l’educació.

3 DISTRIBUCIÓ POBLACIÓ ESCOLAR CATALUNYA
Alumnat 70 % (83 % OCDE) 25 % (12 % OCDE) 5 % (5 % OCDE) Mesures: 5 % personalitzades 25 % específiques (suports i reforços) 70 % generals 3

4 ON S’HA D’INCIDIR PER MILLORAR L’ATENCIÓ DIVERSITAT?
Alumnat 70 % ha d’incrementar 25 % ha de disminuir 5 % possiblement no variarà Per millorar l’èxit de tot l’alumnat (finalitat de l’atenció a la diversitat) s’ha d’incidir prioritàriament en l’organització i metodologia a l’aula, en segon lloc en les mesures de reforç o suport, per últim amb plans individualitzats. 4

5 MARC NORMATIU DE REFERÈNCIA PER A L’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT DE L’ALUMNAT
Decrets de currículum: - Objectius fites per a tot l’alumnat - Desenvolupament competències bàsiques es pot ser competent en diferent grau. Ordres d’avaluació (articles d’atenció diversitat): Programacions de centre i d’aula. Suports i reforços. - Plans individualitzats. Normativa derogada: ordres de modificacions del currículum. Previsió de desenvolupament d’instruccions específiques. 5

6 PLANTEJAMENT DE MESURES D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT DE L’ALUMNAT
El primer nivell d’atenció són els contextos ordinaris i la programació d’aula. Cal preveure mesures de reforç, recuperació i ampliació per a un grup o per a alumnes individuals. Per a alguns alumnes caldrà programar de forma personalitzada. 6

7 Organitzatives i metodològiques CONSTRUCCIÓ DE XARXA
P L A D I V E R S T Organitzatives i metodològiques Programacions d’aula Multinivell Treball cooperatiu Agrupaments Adaptacions Gestió /priorització de recursos Avaluació “Flexibilitzacions” Acció tutorial / orientació CONSTRUCCIÓ DE XARXA

8 Aula oberta PI USEE TERRITORI Unitats docents Centres JJ HdA UEC
Aules hospitalàries Llits de pediatria Aula oberta Pla Atenció a la diversitat Atenció educativa domiciliària PI Projectes singulars USEE Aula Acollida TERRITORI

9 PLA ATENCIÓ DIVERSITAT
A LA DIVERSITAT PLA ATENCIÓ DIVERSITAT

10 PLANS INDIVIDUALITZATS
MESURES EXCEPCIONALS

11 PLA INDIVIDUALITZAT - PI
Caracterització. Destinataris. Procediment. Contingut. Avaluació i acreditació.

12 PI - CARACTERITZACIÓ Mesura excepcional: esgotades les altres mesures.
2. Document on es recull la programació personalitzada. 3. Proposta de treball contextual, funcional i concreta. Les propostes generals d’aula per a tot l’alumnat són el referent de les decisions sobre la planificació personalitzada. 12

13 PI- DESTINATARIS Alumne/a que per les seves condicions o circumstàncies personals les mesures d’atenció a la diversitat previstes a la programació general del grup classe són insuficients per al seu progrés. Les situacions de l’alumnat que ha de cursar els estudis amb PI són molt diverses. Inclouen també situacions d’alumnat nouvingut. Aquest pla pot comportar, de forma extraordinària i justificada, que no cursi determinades àrees o matèries curriculars. En el cas del batxillerat, per a l’exempció d’una matèria caldrà l’autorització de la direcció general competent. 13

14 PI - PROCEDIMENT La CAD promou el pla individualitzat.
El tutor/a és el coordinador/a del pla i responsable de l’elaboració i el seguiment. Col·laboren l’equip docent, altres professionals del centre i els serveis educatius. Si el centre docent ho considera necessari poden participar altres professionals d’altres àmbits (social, salut, etc.). Participació de pares o mares i l’alumne/a, si la seva edat i les circumstàncies personals ho aconsellen. Acord de la família. El pla individualitzat l’aprova el director/a del centre. 14

15 PI – ORIENTACIONS SOBRE EL CONTINGUT
DADES IDENTIFICATIVES JUSTIFICACIÓ COMPETÈNCIES BÀSIQUES I OBJECTIUS PRIORITARIS CRITERIS D’AVALUACIÓ QUADRE HORARI SETMANAL DE L’ALUMNE/A. SUPORTS SEGUIMENT DEL PLA INDIVIDUALITZAT PROFESSIONALS QUE HI PARTICIPEN CONSTÀNCIA DE LA PARTICIPACIÓ DE LA FAMÍLIA I DELS SEU CONEIXEMENT DEL PLA 15

16 PI – AVALUACIÓ I ACREDITACIÓ
El referent de l’avaluació per a un alumne/a és el Pla Individualitzat. Per a l’obtenció del títol de graduat/da en educació secundària obligatòria, l’avaluació de l’alumnat que cursi amb PI ha de tenir com a referent l’assoliment de les competències bàsiques i els objectius de l’etapa, i també els criteris d'avaluació específics del pla individualitzat. 16

17 PI - DOCUMENTS D’AVALUACIÓ
ETAPES DOCUMENTS INFANTIL 2n cicle Ordre en procés de publicació Informes anuals i informe global individualitzat Resum d’escolarització, apartat observacions PRIMÀRIA Ordre EDU 296/2008 Actes d’avaluació de final de cicle Informe individualitzat de final d’etapa Expedient acadèmic Historial acadèmic, apartat resultats de l’avaluació. Cal fer constar si l’alumne/a ha seguit un PI ESO EDU 295/2008 Full de seguiment acadèmic Actes d’avaluació finals, a la casella d’atenció a la diversitat amb la codificació PI i a la casella d’accés al curs següent amb les codificacions establertes. Historial acadèmic, apartat resultats de l’avaluació en mesures d’atenció a la diversitat 17

18 ESCOLARITAT COMPARTIDA: ORDINÀRIA-CEE
Les orientacions pel contingut d’un PI per a un alumne/a, en règim d’escolaritat compartida, són les de caràcter general. El tutor/a del centre on està matriculat l’alumne/a és el coordinador/a del PI. La comissió de seguiment garanteix la coherència i complementarietat de les actuacions d’ambdós centres docents envers l’alumne/a. Està formada, com a mínim, per un professional de cada centre, un d’ells ha de ser el coordinador/a del pla, i el professional de l’EAP corresponent. L’aprova el director/a del centre on està matriculat l’alumne/a a proposta de la comissió de seguiment. 18

19 FLEXIBILITZACIÓ DE LES ETAPES EDUCATIVES
MESURES EXCEPCIONALS

20 FLEXIBILITZACIÓ DE LA DURADA ETAPES EDUCATIVES
CARACTERITZACIÓ Mesura excepcional: reduir o augmentar la durada d’una etapa educativa del que s’estableix en caràcter general. 2. Aplicació a educació infantil, primària, secundària obligatòria i batxillerat, amb les particularitats corresponents. 3. Procediment: la proposa l’equip docent a la comissió d’avaluació, l’aprova el director/a del centre amb l’acord de la família. Caldrà comunicar-ho al director/a dels Serveis Territorials. 20

21 FLEXIBILITZACIÓ EDUCACIÓ INFANTIL
Un alumne/a pot: Romandre un curs més a l’etapa Fer en dos cursos el segon cicle. Les decisions de retenció o d’avançament es podran replantejar en qualsevol moment, abans de la incorporació de l’alumne/a a l’educació primària. Si un alumne/a no inicia la primària amb l’edat establerta amb caràcter general caldrà establir en quins casos es necessària una d’autorització del director/a dels Serveis Territorials corresponents. 21

22 FLEXIBILITZACIÓ EDUCACIÓ PRIMÀRIA
Un alumne/a pot romandre un curs més a l’etapa, de forma ordinària, en qualsevol dels cicles. Amb pla individualitzat, pot ampliar un curs més la permanència a l’etapa (segona retenció). Caldrà comunicar-ho al director/a dels Serveis Territorials. - Reduir la permanència en un cicle. Mesura que solament es pot adoptar una sola vegada al llarg de l’etapa. Caldrà comunicar-ho al director/a dels Serveis Territorials. 22

23 FLEXIBILITZACIÓ ESO L’alumnat pot romandre:
A l’etapa amb règim ordinari fins els 18 anys. Una sola vegada al mateix curs. Excepte, dues vegades a 4rt curs sinó ha repetit prèviament i no supera el límit d’edat. Dues vegades al llarg de l’etapa. Excepcionalment, un curs més, amb PI o en el marc dels programes de diversificació curricular, si es preveu que pot obtenir el títol de GESO. b) L’alumnat amb rendiment escolar excepcional podrà: Cursar l’etapa en tres anys i obtenir el GESO. Caldrà comunicar-ho al director/a dels Serveis Territorials. Cursar matèries corresponents a un curs superior. c) L’alumnat que per circumstàncies excepcionals es preveu que pot obtenir el títol de GESO podrà flexibilitzar l’etapa amb PI. 23

24 FLEXIBILITZACIÓ DURADA ETAPES EDUCATIVES alumnat incorporació tardana
EDUCACIÓ PRIMÀRIA I ESO L’alumnat d’incorporació tardana amb desfasament de més d’un cicle educatiu en el seu nivell de competència curricular pot escolaritzar-se amb un pla individualitzat un o dos cursos per sota al que li correspon per edat cronològica, sempre que això sigui per afavorir el seu procés d’aprenentatge. En cas que l’alumne/a superi el seu desfasament s’incorporarà al curs que li correspongui per edat cronològica. 24

25 FLEXIBILITZACIÓ BATXILLERAT (1)
El pla individual pot referir-se a: Temporització i/o suports. Activitats d’aprenentatge i/o d’avaluació. Criteris d’avaluació, poden recollir matèria aprovada = matèria superada. Exempció de matèries, molt excepcionalment i de manera estrictament proporcional als problemes o dificultats d’aprenentatge: alumnat amb trastorns d’aprenentatge, discapacitats, problemes de salut o altres circumstàncies singulars que cursen amb pla individualitzat. Caldrà l’autorització de la direcció general competent. 25

26 FLEXIBILITZACIÓ BATXILLERAT (2) Altes capacitats
Alumnat de 1r de batxillerat que manifesta una maduresa intel·lectual i un ritme d’aprenentatge molt superior: pot ser avaluat d’una o més matèries amb caràcter extraordinari i, si superen, pot cursar matèries de 2n. Alumnat de 2n de batxillerat amb altes capacitats intel·lectuals i elevat rendiment acadèmic: es pot promoure, des del centre educatiu, que puguin cursar determinats continguts d’altres ensenyaments a la universitat o altres centres docents amb el consegüent reconeixement d’aquests a l’avaluació de la corresponent matèria al Batxillerat. Cal comunicar-ho al director/a dels serveis territorials. 26

27 CENTRES D’EDUCACIÓ ESPECIAL
El projecte educatiu dels CEE inclou el currículum de les etapes que imparteix. No cal cap autorització de modificació curricular global. Es pot programar per àmbits. Mateixos documents oficials que els altres centres, amb les adaptacions que convingui. Pla individualitzat per a l’alumnat amb possibilitats d’obtenir GESO. 27

28 CENTRES D’EDUCACIÓ ESPECIAL
Procediment per sol·licitar els títols de GESO: El centre docent tramet als serveis territorials d’educació corresponents la sol·licitud d’expedició del títol acompanyada d’una còpia autenticada de l’expedient acadèmic de l’alumne/a i fotocòpia del DNI. Informe de la inspecció d’educació. Resolució del director general de l’Educació Bàsica i el Batxillerat. 28

29 MODIFICACIONS DEL CURRÍCULUM
Alumnat que cursa ensenyaments amb modificacions del currículum autoritzades en cursos anteriors: Són vigents i són, a tots els efectes, plans individualitzats. Formen part de l’expedient i de l’historial acadèmic de l’alumne/a. En cas de revisió i/o modificació es convertiran en PI. 29


Descargar ppt "LÍNIES DE TREBALL EN ATENCIÓ A LA DIVERSITAT"

Presentaciones similares


Anuncios Google