Descargar la presentación
La descarga está en progreso. Por favor, espere
1
PER QUÈ HEM DE DIR NO A LA LOMCE
AMPA Fort Pienc Comissió Qualitat de l’Ensenyament (Adaptació del document original de Héctor Silveira, President de la FaPaC BCN Ciutat) Escola Fort Pienc de març de 2014
2
LOMCE (Ley Orgánica para Mejora de la Calidad Educativa): una llei perversa
Perquè hem de dir No a la LOMCE
3
Què és la LOMCE? Una reforma educativa o una simple contrareforma ideològica? Concepció ideològica de la LOMCE: una mirada individualista i segregadora del sistema educatiu. - Principis sobre els quals s’articula. Orientada a la millora de la qualitat educativa? - La OCDE i PISA com a paradigma de qualitat!!! Transformació del sistema educatiu? - Una simple revisió intencional del sistema públic. - Innovació o enyor de l’educació tradicional? - On dic competències vull dir continguts, on dic avaluació vull dir selecció i control. Perquè hem de dir No a la LOMCE
4
PER QUÈ HEM DE DIR NO A LA LOMCE?
RAONS DE PES. EL PES DE LA RAÓ. Ens sobren els motius Perquè hem de dir No a la LOMCE
5
L’EDUCACIÓ SEGONS LA LOMCE …
Perquè hem de dir No a la LOMCE
6
Pensa en l’educació com si fos l’espai on s’han de formar mercaderies que han de competir amb altres
La LOMCE diu: “El nivell educatiu dels ciutadans determina la seva capacitat de competir amb èxit en l'àmbit internacional” Situa les necessitats del mercat per sobre de les necessitats de la comunitat i de les persones Aposta per un sistema educatiu al servei d'interessos econòmics, en lloc d'apostar per una educació integral que formi persones creatives i crítiques per avançar en la construcció d'una societat més sàvia, justa i cohesionada. Perquè hem de dir No a la LOMCE Per què hem de dir No a la LOMCE
7
Obre la porta a la privatització de l’educació pública
S'inclou com a part del sistema educatiu els agents privats i se'ls atorga funcions de regulació Les Adm. Públiques són un agent més que participen en la prestació dels serveis i no són definits com poders públics que han de garantir aquest servei. Substitueix el dret a l'educació per la prestació del servei de l'educació Perquè hem de dir No a la LOMCE
8
El nou model educatiu no garanteix places públiques i introdueix els rànquings
Amb la LOMCE les Adm. no hauran de garantir places públiques i els centres públics esdevindran uns centres més, als quals no se'ls podrà enfortir massa per no fer competència deslleial. Situa l’escola pública com una oferta més amb les privades. La planificació de les places dels centres estarà guiada per l’oferta i la demanda. El mercat situarà cada centre en el seu lloc en l'educació. Per primera vegada, la llei introdueix la competició i els rànquings entre centres: Les Adm. Educ. publicaran els resultats dels centres ponderats en relació al context amb la idea de fer rànquings de centres (art. 70 LOMCE). En canvi, avui l'art LOE prohibeix establir qualificacions de centres. Les dotacions econòmiques aniran en funció dels resultats.
9
S'arracona la gratuïtat de l'ensenyament públic a l’educació bàsica
Només assegura la gratuïtat de l’educació bàsica: Primària, Secundaria i la Formació Professional Bàsica. Queden fora de les obligacions de les Administracions: Infantil, Batxillerat, Cicles Formatius Grau Mitjà, Cicles Formatius Grau Superior, Escoles d'idiomes i d'art, universitats. Perquè hem de dir No a la LOMCE
10
Dóna tractes de favor a les escoles concertades
Blindatge de les escoles que segreguen per sexe Cap CCAA podrà vetar els concerts. Allarga la durada dels concerts, de 4 a 6 anys Assegura la concertació de la Formació Prof. Bàsica Les Adm. no han de garantir places públiques suficients La programació educativa se supedita a l'evolució de l’oferta i la demanda. * (doc. Mapa escolar de l’Eixample) Perquè hem de dir No a la LOMCE Per què hem de dir No a la LOMCE
11
Menys laïcisme, més supeditació a l'església
Desapareix Educació per a la Ciutadania. La nota de religió determinarà la qualificació final d'ESO i Batxillerat Introdueix allò que demanava la Conf. Episcopal: -que la religió sigui avaluada, a tots els cursos de primària i secundària - i com a alternativa, l’assignatura “Valores sociales y cívicos”, també avaluable. Perquè hem de dir No a la LOMCE
12
Promou l’exclusió social
No parla de necessitats de l’alumnat sinó de problemes de l’alumnat. Potencia la competència en lloc de la cooperació. Promou les classificacions entre els alumnes i entre els centres. Les dotacions als centres dependran dels resultats. Perquè hem de dir No a la LOMCE Per què hem de dir No a la LOMCE
13
És segregadora La LOMCE permet segregar: per llengua per sexe
per capacitat En comptes de treballar per la cohesió, subratlla les diferències. Des dels 13 anys, utilitza les diferències de capacitats i els resultats de les proves per iniciar un procés de classificació i diferenciació dels alumnes per itineraris. Perquè hem de dir No a la LOMCE
14
És segregadora ? Perquè hem de dir No a la LOMCE
15
Converteix l’ensenyament en una cursa d'obstacles
Es retorna al sistema de cursos i s'abandonen els cicles, amb pèrdua de mirades més globals que afavoreixen l'adaptabilitat Avui per passar de cicle o etapa s'han d'assolir les competències bàsiques i tenir un adequat grau de maduresa Amb la LOMCE s'han d'assolir els objectius del curs i desapareix el concepte de maduresa, amb la idea d'avaluar allò què se sap i no com se sap. Per passar o repetir curs es tindran en compte els resultats de les avaluacions de 3r i 6è. Perquè hem de dir No a la LOMCE
16
Converteix l’ensenyament en una cursa d'obstacles
Perquè hem de dir No a la LOMCE
17
Va contra el model d'escola pública democràtica
Mínim paper de la Comunitat Educativa Avantprojecte de llei: el Consell Escolar esdevenia òrgan consultiu, perdia totes les seves funcions. Com queda ara? (Artículo 119. Participación en el funcionamiento y el gobierno de los centros públicos y privados concertados. Las Administraciones educativas garantizarán la intervención de la comunidad educativa en el control y gestión de los centros sostenidos con fondos públicos a través del Consejo Escolar.) Podrà decidir / aprovar ... els projectes, les normes de centre, la programació general, les sortides...? Perquè hem de dir No a la LOMCE
18
Va contra el model d'escola pública democràtica
I l’elecció de la direcció? La LOMCE estableix com a requisit haver fet un curs de formació per esdevenir director/a d’un centre. Respecte a la composició de les comissions de selecció, fixa el marge de representants del centre entre el 30% i el 50%. Per tant, l’Administració disposarà d’entre el 50% i el 70% (art. 135). És una proposta que està clarament orientada a crear lligams de dependència de la direcció respecte a l’Administració. Perquè hem de dir No a la LOMCE
19
Centralitza el sistema educatiu
La LOMCE distingeix entre: «asignaturas troncales» «asignaturas específicas» «asignaturas de libre configuración autonómica». En aquesta darrera, és on es troba la llengua catalana i la literatura catalana. L’article 1.5 afegeix l’article 6 bis a la LOE, on s’estableix que correspon al Govern central determinar els continguts de les assignatures troncals mentre que les Adm.educatives podran “complementar los contenidos de las asignaturas troncales» y «establecer los contenidos de los bloques de asignaturas específicas y de libre configuración autonómica». Què implica això? CONTROL SOBRE ELS CONTINGUTS I LES AVALUACIONS. LA LLENGUA CATALANA DEIXA DE SER MATÈRIA TRONCAL. Perquè hem de dir No a la LOMCE
20
Control sobre els continguts i les avaluacions
Control total del MEC sobre els continguts de les matèries troncals (> 50% hores lectives). EL Estat decidirà els criteris i el contingut de les preguntes de les revàlides i proves de primària El MEC augmenta el percentatge de continguts establerts per l’Estat (100% matèries troncals) i es reserva les competències en a) l’horari màxim d’educació física i religió o alternativa b) limita les hores d’assignatures de lliure configuració autonòmica (llengua catalana i literatura catalana). La LOMCE aposta per controlar el sistema educatiu de manera centralitzada i obliga a treballar el que vol el MEC. Perquè hem de dir No a la LOMCE
21
La llengua catalana deixa de ser troncal: la LOMCE dinamita el model d’immersió lingüística
El català no és assignatura troncal ni a primària, ni a secundària ni a batxillerat. Passa a ser assignatura de lliure configuració autonòmica (aquest tipus d’assignatures no tenen prou assegurada la càrrega lectiva). Els Governs autonòmics hauran d’oferir als pares la possibilitat d’escollir la llengua vehicular. Les Adm. educatives han de garantir que les dues llengües siguin ofertes en les distintes assignatures de forma equilibrada en el nombre d'hores lectives. Perquè hem de dir No a la LOMCE
22
Esquema sistema educatiu amb la LOMCE
UNIVERSIDAD FP G. SUPERIOR Mundo Laboral ESO 1er Ciclo 15-16 años 3º Programa de mejora Certificado si pasa a formación profesional Básica 2º 1º Primaria 6-12 años Evaluaciones en 3º y final de 6º Perquè hem de dir No a la LOMCE
23
LOMCE: CANVIS A PRIMÀRIA
Calendari d’implementació: Nous i “curiosos” continguts i competències. Desapareixen els cicles. Les avaluacions a 3r. Curs i d’etapa a 6è curs. Passen a ser optatives la plàstica i la música. Proper curs ( ) La Lomce arriba a 1r., 3r. I 5è Curs Implementació a 2n. 4t. I 6è Perquè hem de dir No a la LOMCE
24
Cursa d'obstacles a Primària
La LOE preveu una avaluació general a 4t (final 2n cicle). La LOMCE baixa aquesta prova a 2n o 3r curs, i diu que pot servir per fer repetir. De les actuals avaluacions de DIAGNÒSTIC de final d’etapa es passa a una avaluació de RESULTATS -baix, intermedi i alt- sobre competències i assoliment d'objectius de cada curs. Els criteris d'avaluació, disseny i contingut de les proves correspon al Ministeri i seran qualificades per docents externs Perquè hem de dir No a la LOMCE
25
LLIURE CONFIGURACIÓ AUTONÒMICA
Educació Primària DISTRIBUCIÓ DE LES ASSIGNATURES TRONCALS ESPECÍFIQUES LLIURE CONFIGURACIÓ AUTONÒMICA OBLIGATÒRIES OPTATIVES Llengua castellana i Literatura Matemàtiques Ciències de la Natura Ciències Socials Primera Llengua estrangera Educació Física Religió/Valors Socials i Cívics Educació Artística Segona estrangera Llengua i Literatura Catalana Específiques a determinar. Reforç escolar Perquè hem de dir No a la LOMCE
26
QUÈ PASSA AMB LES NEE I L’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT A PRIMÀRIA?
Perquè hem de dir No a la LOMCE
27
Educació Secundària Perquè hem de dir No a la LOMCE
28
Cursa d'obstacles a Secundària
Es fa una divisió formal en cicles, un cicle de tres cursos i un segon cicle d'un quart curs propedèutic, però per la distribució d'assignatures 1 i 2 van junts, 3 va apart i 4 s'acosta a l'antic COU, per accedir a batxillerat. A 4 ESO es diferencia els alumnes que van a ensenyaments acadèmics, cap al batxillerat, i els que van a ensenyaments aplicats, cap a la formació professional. Títol d'ESO: les decisions no són presses col·legiadament pel conjunt de professors, sinó que s'obté en una prova individualitzada segons l'opció dels ensenyaments cursats. Per accedir al batxillerat cal haver seguit ensenyaments acadèmics
29
Obre la porta a una selecció entre els alumnes des de els 13 anys
Des dels 13 anys s’obren tres vies selectives que suprimeixen la formació comuna en l’etapa obligatòria fet que posa en questió la igualtat real d’oportunitats: a) Programes de millora de l'aprenentatge i el rendiment (13/14 anys). b) Cicles de Formació Professional Bàsica (FPB) (15 anys). No es titula en ESO, encara que dóna accés a l’FP de grau mitjà. c) Dos itineraris en 4t d'ESO, amb titulacions diferenciades que condueixen a la FP o al Batxillerat Perquè hem de dir No a la LOMCE
30
Calendari d’aplicació
Curs EDUCACIÓ PRIMÀRIA 1º,3º i 4º 2º,4º i 6º Avaluació 3º Avaluació Final SECUNDÀRIA 1º i 3º 2º i 4º Revàlida * BATXILLERAT 1º 2º F.P. BÀSICA F.P. GRAU MITJÀ * El primer any, les revàlides no tenen efectes acadèmics El curs és l'últim en el qual es farà la selectivitat Perquè hem de dir No a la LOMCE
31
Conclusió: La LOMCE trenca l’equilibri constitucional en tres grans temes
Elimina la intervenció de la comunitat educativa en el control i gestió dels centres públics i concertats Desequilibri entre educació cívica i educació religiosa Buidatge en l’obligació dels poders públics de crear centres públics per garantir suficients places a l’escola pública. Perquè hem de dir No a la LOMCE Per què hem de dir No a la LOMCE
32
Què no fa la LOMCE ? Promoure projectes educatius basats en l'educació integral i en l’aprenentatge competencial: Aprendre a ser Aprendre a conviure Aprendre a comprendre el món. Diu que promocionarà l’ús de les TIC, però... La dotació econòmica anirà en funció dels resultats de les proves. No parla de xarxes lliures d’accés a la informació. Formar adequadament el professorat ni tampoc de la formació continuada de pares i mares. Promoure l’avaluació de centre conjunta: famílies, claustre i alumnat. Trencar definitivament amb l’ensenyament tradicional. Perquè hem de dir No a la LOMCE Per què hem de dir No a la LOMCE
33
NO DIGUEM A LA LOMCE Perquè hem de dir No a la LOMCE
34
Com ja han fet ... Foro Mundial de Educación Red IRES
Associació de Mestres Rosa Sensat Confederación de Movimientos de Renovación Pedagógica Juventud Sin Futuro Sindicato de Estudiantes Cuadernos de Pedagogía Attac España Ecologistas en Acción Editorial Graó por la Educación Pública Consulta
35
POSSIBILITATS DE RESISTÈNCIA?
Des dels centres, la resistència passa per: La col·laboració i el compromís amb els docents i els projectes educatius dels centres. La participació de les famílies en el Consell Escolar, ara més que mai ! Des de les famílies, la resistència passa per: Decidir en la matriculació de l’alumnat(religió, llengua). L’organització, per fer un front comú a la LOMCE Creació d’una xarxa d’escoles insubmisses.. Enviament de cartes al Dpt Ensenyament. Més idees? La participació (en les Ampes, en xerrades, debats...): Perquè hem de dir No a la LOMCE
36
NO DIGUEM A LES RETALLADES Perquè hem de dir No a la LOMCE
37
Catalunya capdavantera en retallades en l’educació pública
Només es cobreix el 50% de les baixes Reducció de professorat: alumnes més, atesos per professors menys Molt deficient cobertura de substitucions Reduccions de cuidadors i auxiliars per als alumnes NEE Supressió de les aportacions de la Generalitat a les escoles bressol Perquè hem de dir No a la LOMCE Per què hem de dir No a la LOMCE
38
Catalunya capdavantera en retallades en l’educació pública
Desaparició de la partida d'inversions Retallada d'entre un 20% i un 30% dels pressupostos pel funcionament dels centres Supressió de subvencions a les AMPA Reducció de beques i ajudes Paralització de la digitalització de les aules Increment de les taxes Perquè hem de dir No a la LOMCE Per què hem de dir No a la LOMCE
39
Catalunya capdavantera en retallades en l’educació pública
Tancament d’escoles, reducció de línies, fusió de grups Increment de ràtios a les aules. Creació de “bolets” a les escoles Supressió de la sisena hora Perquè hem de dir No a la LOMCE Per què hem de dir No a la LOMCE
40
Des de l’Estat espanyol ...
Des de l’arribada del PP, el govern central, ha reduït la dotació econòmica a l’educació en milions d’euros (sense oblidar els milions que ja havia reduït l’anterior executiu). La despesa destinada a Educació prevista per a l’any serà de 3,9% del PIB, similar a la dels anys 80. (Comparem aquest percentatge amb el dels altres països que estan a les proves PISA). Perquè hem de dir No a la LOMCE Per què hem de dir No a la LOMCE
41
NO DIGUEM A LES RETALLADES Perquè hem de dir No a la LOMCE
Presentaciones similares
© 2025 SlidePlayer.es Inc.
All rights reserved.