Descargar la presentación
La descarga está en progreso. Por favor, espere
1
XESVic Avaluem projectes del pati de l’escola
Grup de Recerca Coneixement i Didàctica Departament de Didàctica de les Arts i les Ciències
2
Digues-me què avalues i et diré allò que consideres important
UNA DE LES MANERES MÉS EFECTIVES DE CANVIAR L’ESCOLA ÉS REPLANTEJAR-SE ELS PROJECTES QUE ES PORTEN A TERME DES DE L’AVALUACIÓ PENSAR EN L’AVALUACIÓ SIGNIFICA: PENSAR EN ELS OBJECTIUS DEL PROJECTE PENSAR EN LA METODOLOGIA PER ACONSEGUIR AQUESTS OBJECTIUS
3
Inclusió de la comunitat o accions per a la comunitat
Gestió ambiental GESTIÓ COMUNITAT APRENENTATGE ACCIÓ “els filòsofs només van interpretar el món; del que es tracta és de transformar-lo” Inclusió de la comunitat o accions per a la comunitat Aprendre les competències bàsiques PARTICIPACIÓ Presa de decisions democràtiques
4
Inclusió de la comunitat o accions per a la comunitat
Gestió ambiental GESTIÓ COMUNITAT APRENENTATGE Inclusió de la comunitat o accions per a la comunitat Aprendre les competències bàsiques PARTICIPACIÓ Presa de decisions democràtiques
5
Promoure les espècies autòctones
GESTIÓ Les accions relacionades amb la gestió de la biodiversitat a les escoles van encarades a: Promoure les espècies autòctones Promoure l’augment de biodiversitat Promoure l’estalvi de recursos (energètics, hídrics…)
6
El projecte de la bassa A l’escola... Tenim una bassa que conté espècies autòctones (tant vegetals com animals)? Tenim una bassa que està dissenyada perquè els animals vertebrats puguin entrar i sortir de la bassa? Tenim una bassa alimentada amb l’excedent d’aigua de l’escola (aigua de la font o aigua pluvial, per exemple)? Tenim una bassa ben impermeabilitzada i en un lloc d’ombra per tal d’estalviar aigua? Tenim una bassa que reprodueix els cicle de les basses (moments amb molta aigua i moments amb poca o gens aigua)?
7
El projecte de la biodiversitat d’insectes (o altres animals)
A l’escola... Tenim zones del pati amb plantes autòctones que atreguin insectes? Tenim zones de jardí que fan la funció de “hotels d’insectes”? Tenim més biodiversitat d’insectes? Tenim alguna zona del pati que està “protegida” i serveix de lloc per promoure investigacions? Tenim zones del pati on els infants puguin experimentar aportant espècies vegetals?
8
Inclusió de la comunitat o accions per a la comunitat
Gestió ambiental GESTIÓ COMUNITAT APRENENTATGE Inclusió de la comunitat o accions per a la comunitat Aprendre les competències bàsiques PARTICIPACIÓ Presa de decisions democràtiques
9
Basada en criteris de sostenibilitat
Les accions relacionades amb la biodiversitat a les escoles van encarades a una presa de decisions: Democràtica Basada en criteris de sostenibilitat Per part de l’infant PARTICIPACIÓ
10
Simbòlica: Els infants tenen poca influència real en la presa ded decisions i fan només accions simbòliques Decorativa: Els infants ajuden a implementar les iniciatives dels adults Manipulativa: Els infants són usats pels adults per fer els seus propis projectes i fer veure que són resultat dels infants.
11
Igualitària: Els infants porten la iniciativa amb poca ajuda dels adults.
Poc dirigida: Els infants porten la iniciativa amb poca ajuda dels adults. Dirigida: Els infants s’ajunten a les propostes que dirigeixen els adults Consultiva: Els infants són consultats i informats de les decisions dels adults Informativa: Els infants tenen tasques assignades i han estat informats sobre com i perquè han estat implicats en el projecte
12
Criteris de participació
El projecte de la bassa Criteris de participació Els infants són informats de les accions que es porten a terme a la bassa? Els infants aporten material vegetal i fauna a la bassa? Els infants comuniquen les accions fetes a la bassa? Els infants decideixen aspectes concrets de la gestió: material biològic o material per construir la bassa? Els infants dissenyen un pla d’actuacions per millorar el treball de la bassa conjuntament amb el professorat?
13
Criteris de participació
El projecte de la biodiversitat d’insectes (o altres animals) Criteris de participació Els infants són informats de les accions que es porten a terme al pati? Els infants aporten material vegetal i fauna al pati? Els infants comuniquen les accions fetes al pati? Els infants decideixen aspectes concrets de la gestió? Els infants dissenyen un pla d’actuacions per millorar la biodiversitat del pati conjuntament amb el professorat?
14
Inclusió de la comunitat o accions per a la comunitat
Gestió ambiental GESTIÓ COMUNITAT APRENENTATGE Inclusió de la comunitat o accions per a la comunitat Aprendre les competències bàsiques PARTICIPACIÓ Presa de decisions democràtiques
15
Treballar les idees científiques descrites al currículum
Les accions relacionades amb l’aprenentatge a partir de la biodiversitat a les escoles van encarades a: Promoure la competència investigadora: plantejar-se una pregunta que calgui recollir i analitzar dades reals per respondre-la APRENENTATGE Treballar les idees científiques descrites al currículum Classificació dels éssers vius Relacions entre éssers vius i l’entorn i entre els éssers vius amb ells mateixos Les funcions vitals dels éssers vius
16
Treballar les idees científiques descrites al currículum
Les accions relacionades amb l’aprenentatge a partir de la biodiversitat a les escoles van encarades a: Promoure la competència investigadora: plantejar-se una pregunta que calgui recollir i analitzar dades reals per respondre-la APRENENTATGE Treballar les idees científiques descrites al currículum Utilitzar tot allò après per prendre decisions sobre la gestió del pati
17
Criteris sobre el procés d’ensenyament i aprenentatge Els infants…
El projecte de la bassa Criteris sobre el procés d’ensenyament i aprenentatge Els infants… Utilitzen la bassa per fer una investigació de les característiques fisico-químiques o biològiques de la bassa que comenci amb una pregunta que per resoldre-la calgui obtenir dades reals i analitzar-les? Identifiquen els animals macroscòpics de la bassa per treballar la classificació dels éssers vius sobretot animals vertebrats i animals invertebrats? (Quins animals viuen a la bassa?) Treballen els continguts d’ecosistemes a través de l’estudi de la bassa? (Com canvia la bassa al llarg de l’any i per què canvia d’aquesta manera?) Fan estudis sobre els éssers vius de la bassa (a vegades amb aquaris a l’aula) per comprendre’n la seva reproducció, la seva relació i la seva nutrició? (Com ho fan els animals de la bassa per relacionar-se, reproduir-se, respirar o alimentar-se?) Prenen decisions sobre la gestió de la bassa utilitzant els continguts treballats?
18
Criteris sobre el procés d’ensenyament i aprenentatge Els infants…
El projecte de la biodiversitat d’insectes (o altres animals) Criteris sobre el procés d’ensenyament i aprenentatge Els infants… Utilitzen el pati per fer una investigació de les característiques biològiques del pati, que comenci amb una pregunta que per resoldre-la calgui obtenir dades reals i analitzar-les? Identifiquen els animals del pati per treballar la classificació dels éssers vius sobretot animals vertebrats i animals invertebrats? (Quins animals viuen al pati de l’escola?) Treballen els continguts d’ecosistemes a través de l’estudi del pati? (Com canvia la fauna del pati al llarg de l’any i per què canvia d’aquesta manera?) Fan estudis sobre els éssers vius del pati (a vegades amb terraris a l’aula) per comprendre’n la seva reproducció, la seva relació i la seva nutrició? (Com ho fan els animals del pati per relacionar-se, reproduir-se, respirar o alimentar-se?) Prenen decisions sobre la gestió de la bassa utilitzant els continguts treballats?
19
Inclusió de la comunitat o accions per a la comunitat
Gestió ambiental GESTIÓ COMUNITAT APRENENTATGE Inclusió de la comunitat o accions per a la comunitat Aprendre les competències bàsiques PARTICIPACIÓ Presa de decisions democràtiques
20
Compartir coneixements i experiències amb altres centres de Vic
Les accions relacionades amb el treball en i per a la comunitat a partir de la biodiversitat a les escoles van encarades a: Compartir coneixements i experiències amb altres centres de Vic COMUNITAT Fer accions ambientals concretes a Vic Fer accions ambientals concretes amb associacions de la comunitat local
21
Criteris relacionats amb la comunitat
El projecte de la bassa Criteris relacionats amb la comunitat Els infants… Comuniquen les accions que han portat a terme a la bassa a dins de l’escola ? Comuniquen les accions que han portat a terme a la bassa a altres infants? Comuniquen les accions que han portat a terme a la bassa a associacions del municipi? Apadrinen una bassa propera a l’escola? Participen com a node d’una xarxa d’una associació naturalista del municipi?
22
Criteris relacionats amb la comunitat
El projecte de la biodiversitat d’insectes (o altres animals) Criteris relacionats amb la comunitat Els infants… Comuniquen les accions que han portat a terme al pati a dins de l’escola ? Comuniquen les accions que han portat a terme al pati a altres infants? Comuniquen les accions que han portat a terme al pati a associacions del municipi? Apadrinen un espai naturalitzat/natural proper a l’escola? Participen com a node d’una xarxa d’una associació naturalista del municipi?
23
Inclusió de la comunitat o accions per a la comunitat
Gestió ambiental GESTIÓ COMUNITAT APRENENTATGE ACCIÓ Inclusió de la comunitat o accions per a la comunitat Aprendre les competències bàsiques PARTICIPACIÓ Presa de decisions democràtiques
Presentaciones similares
© 2025 SlidePlayer.es Inc.
All rights reserved.