Descargar la presentación
La descarga está en progreso. Por favor, espere
Publicada porElena Chávez Modificado hace 6 años
1
L’APLICACIÓ DE LA NORMATIVA ANTITABAC EN L’ENTORN LABORAL
EL MARC LEGAL Carlos L. Alfonso Universitat de València
2
Carlos.L.Alfonso@uv.es - Universitat de València
INTRODUCCIÓ Llei de mesures sanitàries davant el tabaquisme i reguladora de la venda, el subministrament, el consum i la publicitat dels productes del tabac Mesures ben diverses. No sols laborals Llei aprovada definitivament pel Congrés (sense assumir totes les esmenes del Senat) Entrada en vigor l’ - Universitat de València
3
Carlos.L.Alfonso@uv.es - Universitat de València
PRECEDENTS Normes molt disperses sobre venda, publicitat, etc., fins i tot comunitàries Lleis autonòmiques Conveni marc de l’OMS per al control del tabac de , ratificat el En general, fins a aquesta llei no s’abordava clarament el problema en l’entorn laboral en un sentit integral - Universitat de València
4
Carlos.L.Alfonso@uv.es - Universitat de València
PRECEDENTS (2) En l’àmbit valencià: Decret Legislatiu 1/2003 d’1 d’abril del Consell de la Generalitat Valenciana, pel qual s’aprova el TR de la Llei sobre drogodependències i altres trastorns addictius Art. 2: tabac com a droga Art. 21: prohibició de fumar en certs llocs, molts dels quals són llocs de treball Art. 22: dret preferent del no fumador Hi preveu programes i campanyes de deshabituació i té les seues pròpies infraccions i sancions - Universitat de València
5
Carlos.L.Alfonso@uv.es - Universitat de València
PUNT DE PARTIDA LEGAL El tabac és nociu No sols per al fumador L’OMS considera que l’exposició al fum és carcinògena en els éssers humans Per tant, el tabac és perillós per al fumador actiu (consum voluntari), però també per al fumador passiu (consum involuntari) - Universitat de València
6
OBJECTIU EN EL MARC LABORAL
La llei pretén que el marc laboral es trobe lliure de tabac i de fum de tabac Sobre això s’estableixen Prohibicions de venda Prohibicions de consum de tabac Programes de deshabituació Infraccions i sancions Regles sobre les persones responsables - Universitat de València
7
Carlos.L.Alfonso@uv.es - Universitat de València
PROHIBICIÓ DE VENDA La venda només pot fer-se en la xarxa d’expenedories autoritzades o en màquines expenedores subjectes a certes condicions En l’àmbit laboral, la venda de tabac pot fer-se mitjançant màquines expenedores (art. 4 b) Tampoc no poden ubicar-se als llocs d’accés, pòrtics, vestíbuls, etc. Ni tan sols als espais a l’aire lliure que es troben en centres de treball i no siguen dels esmentats anteriorment (art. 5 g ) No poden ubicar-se als centres docents, de l’Administració, etc. (art. 5) - Universitat de València
8
Carlos.L.Alfonso@uv.es - Universitat de València
PROHIBICIÓ DE CONSUM El consum només pot fer-se als espais on no estiga prohibit (art. 6) Està prohibit el consum als centres de treball, excepte als espais a l’aire lliure La prohibició es reforça amb l’esment d’altres llocs que són centres de treball Centres de les administracions públiques Establiments sanitaris i docents Centres d’oci, culturals, biblioteques, museus, instal·lacions esportives tancades, etc. (art. 7) - Universitat de València
9
PROHIBICIÓ DE CONSUM (2)
No s’admet l’habilitació de zones per a fumadors als bars i restaurants ubicats als espais on està prohibit fumar –per tant, als llocs de treball–. Aquesta prohibició és absoluta En alguns llocs de treball la prohibició és relativa, ja que s’admet que s’habiliten zones de fumadors, senyalitzades i separades de la resta de les instal·lacions i dotades de sistemes d’eliminació de fums, a: Hotels, bars i restaurants Centres d’atenció social Sales de teatre, cinema Aeroports i estacions de mitjans de transport - Universitat de València
10
PROHIBICIÓ DE CONSUM (3)
La prohibició és una mesura de salut pública, independent de les obligacions que es deriven de les normes de salut laboral (DA 7a) Tanmateix, cal tenir en compte que en aqueix àmbit, en el moment que es reconeix legalment que el fum és nociu… És obligat informar sobre la prohibició de consum, fins i tot a l’entrada (DA 3a) Qualsevol persona interessada pot instar, administrativament o judicial, el compliment de la llei (per tant: un treballador, un representant d’aquests, un delegat de prevenció, un particular, etc.) (art. 23) - Universitat de València
11
PROHIBICIÓ DE CONSUM (4)
La conducta d’incompliment de la prohibició pot implicar: Sanció en l’àmbit administratiu per les conseqüències sanitàries Sanció per una infracció de deures laborals –fins i tot per desobediència– No constitueix un dret adquirit el fet que fins ara s’hi haja estat fumant No hi ha previsió obligatòria de temps lliure per a fumar diferent del que les normes, els convenis i els acords preveuen per a altres coses. Pot negociar-se - Universitat de València
12
PROHIBICIÓ DE CONSUM (5)
Hi ha un problema addicional: es pot obligar els treballadors a prestar serveis o passar per zones de fumadors quan aquestes puguen habilitar-se legalment? De la llei podria desprendre’s que sí, ja que preveu la possibilitat de pas dels treballadors majors d’edat (art. 8.2.b) Si fins ara s’ha fet, no hi hauria raó per a negar-se Però, després de reconèixer la nocivitat del tabac en termes tan clars, pot ometre’s aqueixa qüestió en la prevenció de riscos laborals o hi preval el dret a la protecció integral del treballador? L’ocupador pot prohibir totalment el consum del tabac. Mai no hi ha obligació d’habilitar zones o temps per a fumar - Universitat de València
13
PROGRAMES DE DESHABITUACIÓ
S’hi estableix l’obligació de les administracions d’implantar programes d’educació per a la salut, informació sanitària i prevenció del tabaquisme A més, hi ha l’obligació de promoure programes de deshabituació S’hi declara que es promouran programes d’abandó en institucions docents, centres sanitaris, centres de treball, etc. En tot cas, l’existència o no d’aquests programes no altera les prohibicions - Universitat de València
14
INFRACCIONS I SANCIONS
S’hi estableixen infraccions lleus, greus i molt greus Les infraccions prescriuen Lleus: 6 mesos Greus: 2 anys Molt greus: 3 anys Les sancions previstes són multes i prescriuen en els mateixos terminis, excepte les lleus (a l’any). La quantia és: Lleus, fins a 600 euros (en el cas de fumar, inicialment fins a 30 euros –si la conducta és aïllada–) Greus, de 601 a euros Molt greus, de a euros - Universitat de València
15
INFRACCIONS I SANCIONS (2)
Les sancions són compatibles amb altres responsabilitats civils o de qualsevol altre tipus (art ) i no exclouen la possibilitat de responsabilitat penal (preferent) (art 20.5) S’imposen per les autoritats de les comunitats autònomes, després del procediment administratiu corresponent El recurs contra la sanció és contenciós administratiu - Universitat de València
16
INFRACCIONS I SANCIONS (3)
Les infraccions més usuals en l’àmbit laboral poden ser: Lleus: Fumar (reiteració?) No informar a l’entrada de la prohibició de fumar Greus: Permetre fumar als llocs prohibits Habilitar zones per a fumar als espais prohibits Instal·lar màquines expenedores als llocs prohibits La deixadesa en el control pot motivar accions administratives o judicials en exigència del control És possible mesures provisionals i multes coercitives perquè es complisquen (fins a euros/dia) (art. 18) - Universitat de València
17
PERSONES RESPONSABLES
Qui cometa els fets (art. 21) En alguns casos (per exemple, falta d’informació a l’entrada) l’autor serà el titular del local No s’exclou l’Administració com a responsable Encara que en algun cas: fumar, autoritzar fumar, la sanció recau sobre l’empleat públic Quan se sancione l’Administració per infraccions atribuïbles a la deixadesa dels seus funcionaris, serà possible exercir contra aquests actuacions disciplinàries i de qualsevol tipus - Universitat de València
18
Carlos.L.Alfonso@uv.es - Universitat de València
CONCLUSIONS Aquesta llei té la mateixa força d’obligar que qualsevol altra La prohibició de fumar en l’entorn laboral és clara Les sancions previstes es poden aplicar directament a l’empleat responsable No s’exclou l’aplicació de conseqüències addicionals en el marc laboral o funcionarial No són clares les implicacions que es produiran en el marc de la prevenció de riscos laborals - Universitat de València
Presentaciones similares
© 2025 SlidePlayer.es Inc.
All rights reserved.