Descargar la presentación
La descarga está en progreso. Por favor, espere
1
Hi ha altres persones i factors implicats:
TIC: dificultats d’aprenentatge, diversitat i NEE El professorat sol atribuir les dificultats d’aprenentatge als alumnes sense adonar-se que aquest és un punt de vista particular i parcial. Hi ha altres persones i factors implicats:
2
Cada persona té unes mides, calça un número de sabates i gasta una talla de roba.
Aquests gasten talles normals. Aquests, talles especials. 41 38 47 40 39 36 34 25 45 42 37 El somni dels fabricants són les talles úniques.
3
Aquests alumnes tenen NEE.
Aquests altres, no. NEE = Diferents necessitats en l’atenció educativa DIFERÈNCIA en les necessitats no significa DESIGUALTAT en els drets.
4
L’organització del centre no afavoreix d’igual manera tot l’alumnat.
CATALÀ GRUPS FLEXIBLES MENJADOR ESPORTS Les NEE de l'alumnat depenen de la resposta educativa del centre.
5
Alumnat amb NEE a l’escola
1974: Informe Warrlock. Secretariat d'Educació del Regne Unit. El 20 % dels alumnes presenten algun problema d'aprenentatge al llarg de la seva escolarització En un 2 %, les dificultats són de tipus permanent Sempre hi ha alumnat amb NEE i cal prevuere la forma d’atendre’l.
6
No cal tenir un dictamen per intervenir.
Alguns alumnes tenen unes dificultats clarament identificades. Altres, no. El diagnòstic pot orientar en l’estratègia de la intervenció, però: No modifica les necessitats de l’alumne/a No resol les necessitats No cal tenir un dictamen per intervenir.
7
Mestre/a L’alumnat amb problemes d’aprenentatge és una responsabilitat compartida: Múltiples professionals Major complexitat per a l’alumnat Necessitat de coordinació L’atenció de la diversitat és com investigar en alta tecnologia educativa: Qüestiona les hipòtesis establertes Investiga noves metodologies A la llarga beneficia la pràctica educativa
8
Centre L’atenció a la diversitat és un signe de qualitat del servei. Reorganització dels recursos per fer-ho possible: Recursos humans, materials i organitzatius Nova filosofia de treball
9
TIC DD NEE La societat de la informació Alfabetització tecnològia Esquerda digital La innovació educativa Adaptació de l’entorn de treball - Accessibilitat
10
Alfabetització informàtica
Cal formar les persones per utilitzar aquestes eines. Capacitar-les per gaudir, en la mesura que els sigui possible, dels avantatges de les noves tecnologies i de la societat de la informació. Que la manca de formació no els faci analfabets.
11
TIC DD NEE La societat de la informació La innovació educativa Utilitzar les TIC en l’atenció de l’alumnat amb NEE Desenvolupar noves estratègies d’intervenció Adaptació de l’entorn de treball - Accessibilitat
12
Sap escriure?
13
Les TIC i el treball escolar
Simplificar les tasques escolars Requeriments escolars ZDP Millorar les competències de l’alumne/a Capacitats de l’alumne/a
14
TIC DD NEE La societat de la informació La innovació educativa Adaptació de l’entorn de treball - Accessibilitat Entorn personalitzat Proporcionar ajudes
15
Què fan els nens a l’escola?
Word Disseny gràfic Correu electrònic, xat Navegar pel web Jocs Calculadora Escriure Dibuixar Comunicar-se Buscar informació Aplicar coneixements Calcular Les TIC permeten personalitzar la informació, la comunicació i les eines de treball amb procediments tecnològicament automàtics.
16
Modulació de la comunicació
Interfície Una mateixa informació en diferents formats Simultanis: reiteració de la informació Alternatius: diferents llenguatges i codis Un mateix resultat, diferents formes de procedir Perifèrics: teclat, ratolí... Activacions de menús, icones, combinacions de tecles...
17
Modulació de la comunicació
Una mateixa informació en diferents formats: Síntesi de Veu UPTCV SINERA 2000 SINERA 2000
18
Modulació de la comunicació
Un mateix resultat, diferents formes de procedir: Adaptacions Word
19
Modulació de la comunicació
Un mateix resultat, diferents formes de procedir: Tpwin
20
Adaptacions de llibres de text
Modulació de la comunicació Un mateix resultat, diferents formes de procedir: Adaptacions de llibres de text
21
Facilitem la feina a l’alumnat amb dificultats.
Proporcionar ajudes Ajudes Ajudes a l’accés Simplificar l’accés Facilitar l’oportunitat Ajudes a la producció Requerir més treball Facilitar les feines irrellevants Concetrar l’atenció en els aspectes significatius Facilitem la feina a l’alumnat amb dificultats.
22
Utilització dels programes
Proporcionar ajudes Ajudes a l’accés Accés als aparells Utilització dels programes Accés al contingut /informació Accés a l’activitat Accés als serveis Autonomia = igualtat d’oportunitats
23
Ajudes a l’accés Opcions de personalització de la interfície Teclat Ratolí Pantalla Veu
24
Criteris d’intervenció
Ajudes a l’accés Criteris d’intervenció Recursos del sistema Inclosos a l'ordinador. Sempre estan disponibles. Cost reduït. Opcions d’accessibilitat Windows Accessoris físics no informàtics Faciliten l'ús de l'ordinador. Solen estar fets a mida de l'usuari/ària. Són menys fràgils que els recursos informàtics. Licorni cobertor de teclat Programes externs Síntesi de veu Teclats virtuals Tpwin, Plaphoons Reconeixement de veu Afegeixen prestacions al sistema. Dependència de l'usuari/ària amb l'equip. Perifèrics especials Tauleta Polsadors Línia braille Accessori electrònic + programa. No estan suficientment estandarditzats.
25
Ajudes a l’accés Accés a l’activitat Problemes amb el PowerPoint
26
Ajudes a l’accés Accés a l’activitat Exercicis de llengua i de matemàtiques amb El Petit Escriptor.
27
Proporcionar ajudes Ajudes a la producció
Ajudes a l’escriptura: processador de text, Pequeño Escritor... Ajudes a la lectura: síntesi de veu, llenguatge multimèdia, diccionaris gràfics... Ajudes al càlcul: calculadora, full de càlcul... Ajudes a la comunicació Altres
28
Ajudes a la producció Processador de text (Word) Reescriptura del text Ajudes a la correcció: ortografia, sinònims... Ajudes a la comprensió: adaptació de llibres de text, síntesi de veu... El esquemes: ajudes a la planificació Funcionalitat del text escrit Nivells de redacció: ortogràfic, sintàctic, gràfic o autoedició Noves estratègies en la redacció de textos: reaprofitament del text, expressió i estructuració
29
Recursos TIC DD NEE Web edu365/pares Web assessors NEEDirectorio Activitats de formació: D25, D125 TIC i NEE D107 Dificultats en llengua SATI DNEE Jornades Tècniques Tallers de creació de materials
30
Informàtica i educació especial www.xtec.es/dnee
31
edu365 edu365.com nens sords nens pc
Presentaciones similares
© 2025 SlidePlayer.es Inc.
All rights reserved.