Descargar la presentación
La descarga está en progreso. Por favor, espere
Publicada porJulián del Río Salinas Modificado hace 6 años
1
El projecte de recerca Si fas el que sempre has fet...
...mai arribaràs més enllà d'on sempre has arribat. Josep Ma Zaragoza. 2008
2
Em podria dir quin és el camí que he de prendre? va demanar Alícia.
- Això depèn d’on vols anar - va respondre el gat. - És que no sé on vull anar. - Llavors, tant se val quin camí prenguis. (Lewis Carroll, Alícia al País de les Meravelles) Josep Ma Zaragoza. 2008
3
EL PROJECTE DE RECERCA Desenvolupar un projecte en equip.
Matèria vinculada de manera transversal o a un àmbit de coneixement, en la que a partir d’unes situacions o preguntes inicials, cal realitzar una sèrie de tasques: plantejament d’una hipòtesi o objectiu, planificar el mètode de resolució, integrar informació procedents de diverses fonts, arribar a unes conclusions argumentades, redactar una memòria escrita i fer una exposició oral. Temporització: 1 hora/setmanal durant tot el curs. 1 professor/a tutor/a per a cada x grups. En alguns aspectes similar al treball de síntesi de 1r, 2n i 3r d’ESO i al Treball de recerca de batxillerat. Josep Ma Zaragoza. 2008
4
EL PROJECTE DE RECERCA I LES COMPETÈNCIES BÀSIQUES
Josep Ma Zaragoza. 2008
5
EL PROJECTE DE RECERCA Els projectes es desenvolupen a partir d’un problema, el recorregut del qual es construeix a partir de preguntes. Les preguntes responen a: El desig de saber coses noves, la recerca de nous coneixements. La reflexió sobre el propi saber. Un projecte es realitza seguint diferents passes. Josep Ma Zaragoza. 2008
6
Quin és l’estat de la qüestió?
PASSES DEL PROJECTE DE RECERCA Quina és la pregunta? Quin és l’estat de la qüestió? Quin és el tema? Josep Ma Zaragoza. 2008
7
PASSES DEL PROJECTE DE RECERCA
Com obtinc la informació? Quina metodologia aplico? Quines hipòtesis? Com analitzo la informació? Com interpreto la informació? Josep Ma Zaragoza. 2008
8
PASSES DEL PROJECTE DE RECERCA
A quines conclusions he arribat? Com presento el projecte de recerca? Com comunico la recerca? On publico la recerca? Josep Ma Zaragoza. 2008
9
PASSES DEL PROJECTE DE RECERCA
Quin és el tema? Quina és la pregunta? L’elecció del tema: Què volem conèixer? Per què ho volem saber? Això és, quins motius es tenen. Per a què? És a dir, quins objectius perseguim. Josep Ma Zaragoza. 2008
10
Quin és l’estat de la qüestió?
PASSES DEL PROJECTE DE RECERCA Quin és l’estat de la qüestió? Revisar el que se sap sobre el tema que ens ocupa. Fer recerca per obtenir informació, relacionada amb el tema i el problema, per elaborar el projecte a partir de fonts diverses: Fonts primàries: cal fer la recollida d’informació per part del propi investigador. Fonts secundàries: la informació ja existeix. On ho podem buscar? Fonts bibliogràfiques, digitals, Internet... Citar correctament la informació obtinguda, segons la normativa APA (American Psychological Association). Josep Ma Zaragoza. 2008
11
PASSES DEL PROJECTE DE RECERCA
Quines hipòtesis? Es tracta d’avançar una o diverses respostes al nostre problema. Aquesta és una tècnica que exigeix saber l’estructura d’una hipòtesi i els diferents nivells de concreció o de capacitat operativa. Cal dir, d’altra banda, que pot haver-hi recerca sense hipòtesis. Hi ha investigacions que es diuen exploratòries o descriptives, les quals només intenten definir, de la millor manera possible, un fet. Josep Ma Zaragoza. 2008
12
PASSES DEL PROJECTE DE RECERCA
Quina metodologia aplico? Com obtinc la informació? El mètode és el camí que seguim per arribar a la meta: quantitatiu, si recollim dades que després les analitzarem utilitzant càlculs estadístics. qualitatiu, si la informació obtinguda l’analitzarem amb mètodes diferents a l’anterior. Per obtenir informació (instrumentalització) tenim diferents instruments: qüestionaris, escales de mesures, entrevistes. Josep Ma Zaragoza. 2008
13
PASSES DEL PROJECTE DE RECERCA
Com obtinc informació? Obtenim informació, relacionada amb el tema i el problema, a partir de fonts diverses: Fonts primàries: cal fer la recollida d’informació per part del propi investigador. Com fer-ho? utilitzant instruments i aplicant-los... Fonts secundàries: la informació ja existeix. On ho podem buscar? Fonts bibliogràfiques, digitals, Internet... Citar correctament la informació obtinguda, segons la normativa APA (American Psychological Association). Josep Ma Zaragoza. 2008
14
INSTRUMENTALITZACIÓ: EL QÜESTIONARI
Com obtinc informació? INSTRUMENTALITZACIÓ: EL QÜESTIONARI El qüestionari és un instrument de recollida o obtenció d’informació que pertany a la tècnica de l’enquesta i consisteix en una sèrie de preguntes o ítems sobre un determinat aspecte que es vol investigar. Es poden atribuir diferents finalitats als qüestionaris: Descriure la situació actual. <<Fotografiar>> el que existeix en un determinat moment, en l’actualitat (estudi transversal). Descriure al llarg del temps. S’agafa una mostra i es va seguint en el temps (estudi longitudinal). Constatar hipòtesis. S’examinen dues o més variables per a posar a prova les hipòtesis de la recerca. Abans de prendre la decisió d’elaborar un qüestionari cal sospesar les seves possibilitats i limitacions, en funció de l’objectiu, de la naturalesa de la informació i els recursos humans i materials. Josep Ma Zaragoza. 2008
15
IDENTIFICADORS DEMOGRÀFICS
Com obtinc informació? PARTS D’UN QÜESTIONARI En el disseny o elaboració del qüestionari cal tenir present les diferents parts o seccions en que s’estructura : INTRODUCCIÓ - Presentació de l’investigador i del tema objecte de recerca. - Indicacions amb les pautes a seguir durant la seva administració. - Agraïment per la col·laboració. IDENTIFICADORS DEMOGRÀFICS - Dades d’identificació en funció de la finalitat de la recerca (gènere, edat, nivell d’estudis, ocupació, etc.) - Establiment de les variables de classificació. PREGUNTES O ÍTEMS - Formulació de preguntes relacionades amb els diferents aspectes de la realitat que es vol estudiar. - Redacció de les preguntes tenint en compte diferents criteris: possibilitats de resposta, contingut de la pregunta i funció que té dins del qüestionari. Josep Ma Zaragoza. 2008
16
TIPUS D’ÍTEMS D’UN QÜESTIONARI
Com obtinc informació? TIPUS D’ÍTEMS D’UN QÜESTIONARI Preguntes del qüestionari segons la Resposta que requereixen Naturalesa o contingut de la pregunta Funció que compleixen poden ser poden ser poden ser Obertes Tancades Semitancades Filtres Sobre fets Bateria Sobre opinions, creences… Dicotòmiques De sinceritat i consistència Politòmiques Ordinals Josep Ma Zaragoza. 2008
17
q(1) Des de casa q(2) Des de l’escola q(3) Altres (quin?)______
Com obtinc informació? TIPUS D’ÍTEMS D’UN QÜESTIONARI (segons la resposta) Atenent a la resposta que requereixen, les preguntes poden ser: Obertes: no es proporciona cap tipus de format en la resposta que es demana Quin és el teu gènere? ________ Tancades: cal contestar una de les opcions prèviament establertes. Tens ordinador personal a casa: q(1) Sí q(2) No Semitancades: són una combinació de les dues anteriors. Des de quins llocs et connectes a Internet ? q(1) Des de casa q(2) Des de l’escola q(3) Altres (quin?)______ Les respostes o categories que s’ofereixen han de reunir dues condicions: que siguin exhaustives: les respostes abasten tots els casos que poden donar-se; així cap enquestat deixa de contestar per no trobar la seva resposta. que siguin excloents: un subjecte al contestar al qüestionari només pot triar una resposta de la mateixa pregunta. Josep Ma Zaragoza. 2008
18
TIPUS D’ÍTEMS D’UN QÜESTIONARI (segons la resposta)
Com obtinc informació? TIPUS D’ÍTEMS D’UN QÜESTIONARI (segons la resposta) Les respostes obtingudes en les preguntes obertes són díficils de codificar, però l’enquestat no té cap limitació per a contestar. Les respostes obtingudes en les preguntes tancades són fàcils de codificar però requereixen certa habilitat a l’hora de redactar-les per part de l’investigador. Josep Ma Zaragoza. 2008
19
q(1) Llegir q(2) Escoltar música q(3) Videojocs
Com obtinc informació? TIPUS D’ÍTEMS D’UN QÜESTIONARI (segons la resposta) Dins les preguntes tancades es distingeixen diferents tipus: Dicotòmiques: només hi ha dues respostes possibles. Gènere: q(1) home q (2) dona Politòmiques: s’ofereixen tres o més respostes. Quina modalitat fas/faràs de batxillerat? q(1) Arts q(2) Humanitats i ciències socials q(3) Ciències i Tecnologia Multiresposta: es poden assenyalar més d’una resposta. Del següent llistat, indica quines son les teves aficions: q(1) Llegir q(2) Escoltar música q(3) Videojocs q(4) Estar amb els amics q(5) Anar al cine Josep Ma Zaragoza. 2008
20
TIPUS D’ÍTEMS D’UN QÜESTIONARI (segons la resposta)
Com obtinc informació? TIPUS D’ÍTEMS D’UN QÜESTIONARI (segons la resposta) Ordinals: si es pot establir una ordenació en les respostes. Quina qualificació final vas obtenir el curs passat? (1) Insuficient (2) Suficient (3) Bé (4) Notable (5) Excel·lent Com valores la teva competència oral en llengua anglesa? q(1) Gens q(2) Poc q(3) Bastant (4) Molt Escalars: La resposta es presenta dins una escala de valors Com són les relacions amb… dolentes bones Els teus professors 1 2 3 4 5 Els teus amics En aquests tipus de preguntes cal tenir present: L’equidistància de les respostes. La paritat o grau de l’escala: si el nombre de respostes que s’ofereixen és senar -hi ha una resposta central- o parell –sense resposta central-. Josep Ma Zaragoza. 2008
21
TIPUS D’ÍTEMS D’UN QÜESTIONARI (segons la naturalesa)
Com obtinc informació? TIPUS D’ÍTEMS D’UN QÜESTIONARI (segons la naturalesa) Segons la naturalesa o contingut de la pregunta, es distingeixen: Ítems sobre fets: Edat: q(1) q(2) q(3) q(4) (5) 56-65 Ítems sobre opinions, creences… : Actualment els joves disposen de més oportunitats de formació que abans? q(1) Menys q(2) Igual q(3) Més Josep Ma Zaragoza. 2008
22
q(1) 1 a 3 q(2) 4 a 6 q(3) 6 a 8 q(4) 10 a 12 q(5) més de 12
Com obtinc informació? TIPUS D’ÍTEMS D’UN QÜESTIONARI (segons la funció) Segons la funció de la pregunta, es distingeixen: Preguntes filtres: Practiques esport? q(1) No q(2) Sí (si has contestat negativament passa a la pregunta x) Preguntes en bateria: Quin tipus d’esport fas? q(1) Individual q(2) Equip Quantes hores fas esport a la setmana? (inclou la competició) q(1) 1 a q(2) 4 a 6 q(3) 6 a 8 q(4) 10 a 12 q(5) més de 12 Josep Ma Zaragoza. 2008
23
PLANIFICACIÓ DEL QÜESTIONARI
Com obtinc informació? PLANIFICACIÓ DEL QÜESTIONARI Validació per experts Informació que cal Definir els objectius Disseny del qüestionari Aplicació pilot Depuració qüestionari Decidir la… Forma d’administració Administració mostra petita Administració qüestionari a la mostra Codificació i processament de les dades Analitzar i interpretar Josep Ma Zaragoza. 2008
24
INSTRUMENTALITZACIÓ: L’ENTREVISTA
Com obtinc informació? INSTRUMENTALITZACIÓ: L’ENTREVISTA L’entrevista és una tècnica de recollida d’informació que pertany a la tècnica de l’enquesta i que implica una pauta d’interacció verbal, immediata i personal, entre l’entrevistador i l’entrevistat. L’entrevista permet complementar altres mètodes per a obtenir informació sobre esdeveniments i aspectes subjectius de les persones (creences, actituds, opinions, valors, etc.) que d’altra manera no estan a l’abast de l’investigador. Josep Ma Zaragoza. 2008
25
No estructurada o informal Pel nombre de participants
Com obtinc informació? TIPUS D’ENTREVISTA Podem establir unes modalitats d’entrevista en funció de diferents criteris: Pel seu grau d’estructuració Estructurada o formal Protocol de preguntes preestablertes amb una sèrie limitada de categories de respostes que formula l’entrevistador proporcionant a l’entrevistat les alternatives de resposta que ha de seleccionar, ordenar o manifestar el seu grau d’acord/desacord. Pràcticament és un qüestionari administrat de forma oral. No estructurada o informal L’esquema i seqüència de les preguntes no estan prefixats. Les preguntes acostumen a ser obertes i l’entrevistat construeix la resposta. Pel seu grau de directividat Dirigida o tancada Hi ha un llistat de qüestions que han de ser explorats durant l’entrevista. No dirigida o oberta Es crea un clima de confiança per aconseguir que l’entrevistat manifesti lliurament les seves opinions i sentiments. Cal motivar a l’entrevistat per a parlar sobre un tema proposat amb les seves pròpies paraules. Pel nombre de participants Individual Un entrevistador i un entrevistat. Grupal Un entrevistador amb un grup de personesentrevistades. Es recull informació en un context social on els participants poden considerar els seus punts de vista a la llum de les opinions dels altres. La presència d’altres persones obliga a reflexionar més, a contrastar les opinions. Josep Ma Zaragoza. 2008
26
PLANIFICACIÓ DE L’ENTREVISTA
Com obtinc informació? PLANIFICACIÓ DE L’ENTREVISTA Objectius de l’entrevista - D’acord amb els objectius de la recerca Mostreig de persones a entrevistar (tècniques de reclutament) - Aleatori Opinàtic (informants claus) Contactar amb les persones Nombre de sessions i durada de cadascuna Escenari Modalitat de l’entrevista Guió de l’entrevista amb la naturalesa i contingut de les preguntes Enregistrament de la informació (prendre notes, gravació) Desenvolupament de l’entrevista Transcripció de l’entrevista - Buidat literal Buidat no literal Anàlisis de la informació Josep Ma Zaragoza. 2008
27
Freqüències relatives Freqüències relatives
PASSES DEL PROJECTE DE RECERCA Com analitzo la informació? Fent l’ordenació, la categorització, el mesurament, la síntesi... de les dades recollides. L’estadística descriptiva se centra en la descripció de la mostra. Això comporta: Tabulació de dades, mitjançant distribució de freqüències (absolutes, relatives i acumulades). Gènere Freqüències absolutes Freqüències relatives Dones 12 60% Homes 8 40% Edat (anys) Freqüències absolutes Freqüències relatives 15 10 50% 16 6 30% 17 2 10% 18 Gènere dels subjectes de la mostra Edat dels individus de la mostra Josep Ma Zaragoza. 2008
28
Com analitzo la informació?
Representacions gràfiques: diagrama de línees, diagrama de barres, histogrames, diagrama de sectors, pictogrames… Distribució de la mostra per gènere Distribució de la mostra per edat Josep Ma Zaragoza. 2008
29
Com analitzo la informació?
Representacions gràfiques: diagrama de línees, diagrama de barres, histogrames, diagrama de sectors, pictogrames… Distribució de la mostra per gènere i edat Josep Ma Zaragoza. 2008
30
Com analitzo la informació?
Càlcul d’estadístics o índexs: Mesures de tendència central o de centralització: la mitjana aritmètica, la moda, la mediana. Mesures de posició no centrals: quartils, decils i centils. Mesures de variabilitat o de dispersió: l’amplitud o rang, la desviació mitjana, la desviació estàndard o típica, la variança, el coeficient de variació. Correlació lineal i regressió lineal. Josep Ma Zaragoza. 2008
31
A quines conclusions he arribat?
PASSES DEL PROJECTE DE RECERCA A quines conclusions he arribat? Finalment, cal indicar la conclusió a què hem arribat. Hi constarà: una visió global del problema i dels resultats a què hem arribat en funció dels objectius plantejats, unes propostes o recomanacions per a futures recerques, la nostra reflexió de la recerca feta, que no és l’expressada en la interpretació de la informació. Josep Ma Zaragoza. 2008
32
Com cito les fonts d’informació?
PASSES DEL PROJECTE DE RECERCA Com cito les fonts d’informació? Mitjançant les referències bibliogràfiques; és a dir, citant les obres consultades per fer el treball, a diferència del terme bibliografia, el qual pot referir-se a un llistat, el més complet possible, sobre les obres que hi ha d’un determinat tema. És un llistat ordenat alfabèticament pel cognom del primer autor, tot seguint el sistema lletra per lletra de les diferents fonts d’informació, en suport paper o digitals, emprades en el treball. Només s’ha de referenciar les fonts emprades i consultades per fer el treball, no les existents sobre el tema. Existeixen diferents estils. Nosaltres ho fem seguint la normativa APA (American Psychological Association). Josep Ma Zaragoza. 2008
33
Com presento el projecte de recerca?
PASSES DEL PROJECTE DE RECERCA Com presento el projecte de recerca? Per presentar el Projecte de recerca, cal redactar una memòria o un informe tècnic. La memòria d’un treball consisteix en un document escrit i original fet per l’alumne/a autor/a del mateix, amb una estructura i una presentació formalment i metodològica preestablertes que reflecteix la tasca realitzada sobre el tema triat. Josep Ma Zaragoza. 2008
34
SECCIONS DEL PROJECTE DE RECERCA
Com presento el projecte de recerca? SECCIONS DEL PROJECTE DE RECERCA Com cito les fonts d’informació? ANNEXOS (optatiu) REFERÈNCIES I MATERIAL COMPLEMENTARI REFERÈNCIES BIBLIOGRÀFIQUES (obligatori) Com analitzo la informació? GLOSSARI (optatiu) CONCLUSIONS (obligatori) CONCLUSIONS MARC APLICAT (obligatori) Com obtinc la informació? COS DEL TREBALL MARC TEÒRIC I CONTEXTUAL DE REFERÈNCIA (obligatori) Quina metodologia? INTRODUCCIÓ (obligatori) INTRODUCCIÓ Quines hipòtesis? ÍNDEX D’IL·LUS- TRACIONS I TAULES (optatiu) Quin és l’estat de la qüestió? ÍNDEX DE CONTINGUTS (obligatori) PRELIMINARS Quina és la pregunta? PORTADA (obligatori) Quin és el tema? Josep Ma Zaragoza. 2008
35
Com comunico la recerca?
PASSES DEL PROJECTE DE RECERCA Com comunico la recerca? Es tracta d’expressar oralment, de forma entenedora i rigorosa la recerca feta, d’acord amb les parts: la introducció, el nucli o cos del treball i les conclusions. També podem utilitzar diferents llenguatges i registres Preveure quins mitjans tècnics es necessiten: retroprojector de transparències, ordinador, canó projector... Josep Ma Zaragoza. 2008
36
L’AVALUACIÓ DE LA RECERCA
Avaluar i qualificar : No és el mateix. En el primer cas, prenem un criteri de referència i fem un judici sobre el treball fet: no posem cap qualificació sinó que formulem indicacions el seu valor i la seva bondat i què cal fer per millorar-lo. En el segon cas, es tracta de transformar el judici fet a l’hora d’avaluar, en una “nota” quantitativa o de qualificació. Formativa (durant el procés) Sumativa (el producte acabat) Què avaluem Els progressos i mancances en el procés de la recerca. L’assoliment dels objectius generals de com fer una recerca i els específics formulats en la recerca feta per l’alumne. Quan avaluem Durant el procés de desenvolupament de la recerca mitjançant l’observació i el seguiment. Al final de la Recerca, mitjançant el producte elaborat. Com avaluem Mitjançant les entrevistes i amb l’observació sistemàtica del procés de la recerca. A través de diferents instruments d’enregistrament del producte final (memòria del PdR i exposició oral). Josep Ma Zaragoza. 2008
37
TIPUS DE RECERCA TIPUS TRANSVERSAL ABAST TEMPORAL LONGITUDINAL
DE PANELL ABAST TEMPORAL LONGITUDINAL DE TENDÈNCIA QUANTITATIVA NATURALESA de l’aspecte QUALITATIVA TIPUS DE LABORATORI CONTEXT DE CAMP HISTÒRICA DIMENSIÓ TEMPORAL DESCRIPTIVA Josep Ma Zaragoza. 2008
38
TIPUS DE RECERCA Pel seu abast temporal:
Transversal (sincrònica): la recerca es refereix a un moment específic, concret. S’estudia un aspecte determinat en un moment donat. Longitudinal (diacrònica): es desenvolupa en una successió de moments temporals. S’estudia un aspecte determinat en diferents moments, al llarg del temps. De panell, si s’observen els mateixos subjectes. De tendència, si els subjectes són diferents. Segons la naturalesa de l’aspecte a estudiar: Recerca quantitativa: es centra en aquells aspectes susceptibles de ser quantificats; utilitza la metodologia empírico-analítica i les proves estadístiques per a analitzar les dades. Recerca qualitativa: s’orienta a l’estudi dels significats de les accions humanes i de la realitat social; utilitza la metodologia constructivista i sociocrítica i instruments com l’observació, l’entrevista per a recollir i analitzar la informació. Josep Ma Zaragoza. 2008
39
TIPUS DE RECERCA Segons el context on té lloc la recerca:
Recerca de laboratori: comporta crear intencionadament les condicions d’investigació, amb major rigurositat i control de la situació. Els resultats són difícilment generalitzables. Recerca de camp: es realitza en una situació natural, sense el control exhaustiu de les de laboratori. Permet una millor aproximació a la realitat i generalitzar els resultats a situacions semblants. Segons la dimensió temporal de la recerca: Recerca històrica: estudia els esdeveniments del passat, reconstrueix els fenòmens i explica el seu desenvolupament, fonamentant el seu significat en el context on ha sorgit. Utilitza com a fonts d’informació els documents, testimonis... Recerca descriptiva: estudia els esdeveniments tal com apareixen en el present, aquí i ara. La seva finalitat és descriure els fenòmens en el moment que tenen lloc. Josep Ma Zaragoza. 2008
40
ASPECTES A TENIR EN COMPTE
Temporització Període extensiu, distribuït al llarg del curs: 1h /setmana. Període intensiu, concentrat en una setmana. Recursos personals Professorat que tutoritza el PdR, TdR. Ratio professor- tutor/ grups. Alumnes per grup. Recursos materials Espais i tipus d’espais necessaris. Recursos didàctics Banc de recursos > Treballs de Recerca Josep Ma Zaragoza. 2008
41
MOLTES GRÀCIES ! Si ho pots veure, ho pots digitalitzar…
Si ho pots escoltar, ho pots digitalitzar… Si ho pots escriure, ho pots digitalitzar… Si ho pots digitalitzar i ho poses a Internet, moltes persones podran… veure i compartir el que has vist, escoltar i compartir el que has escoltat, llegir i compartir el que has escrit. Josep Ma Zaragoza. 2008
Presentaciones similares
© 2025 SlidePlayer.es Inc.
All rights reserved.