La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

La funció d’aprovisionament

Presentaciones similares


Presentación del tema: "La funció d’aprovisionament"— Transcripción de la presentación:

1 La funció d’aprovisionament
1 u n i t a t La funció d’aprovisionament

2

3 Concepte d’aprovisionament
L’aprovisionament és el procés que, de forma eficient, duu a terme una empresa per garantir-se la disponibilitat dels productes i serveis externs precisos per al desenvolupament de la seva activitat i, per tant, per a l’assoliment dels seus objectius estratègics. De l’anàlisi d’aquesta definició s’obtenen les idees següents: És un procés; per tant, consta d’un conjunt d’activitats ordenades amb un objectiu concret. És eficient, per la qual cosa ha de ser una funció rendible en si mateixa. Garanteix la disponibilitat de tots els productes i serveis necessaris. S’entén, per tant, que s’ha d’encarregar de tot l’abastiment de l’empresa. És una funció estratègica, ja que està directament relacionada amb els objectius estratègics de l’empresa.

4 Etapes del procés d’aprovisionament
Per identificar les activitats que formen l’aprovisionament, és convenient analitzar el propi procés, format per la seqüència següent: Identificació de les necessitats: comunicació per part de cada departament de les seves necessitats de material. Selecció de les fonts d’aprovisionament: recerca dels proveïdors adequats per realitzar les compres o recompres necessàries. Gestió de compres: realització de la comanda, control de la recepció dels materials i validació de l’operació per tal que es procedeixi al corresponent pagament. Gestió d’estocs: realització i control de les operacions d’emmagatzematge de mercaderies i de sortides de materials. Avaluació i control: valoració de l’assoliment dels objectius del procés d’aprovisionament i control del correcte desenvolupament de les activitats d’acord amb el previst.

5 Criteris de funcionament
La funció d’aprovisionament conjuga dos criteris bàsics: Un criteri tècnic, que consisteix en mantenir les existències el més altes possibles de forma que impedeixin qualsevol retard en la fabricació o comercialització de productes. Un criteri econòmic i financer, que tracta de minimitzar el cost de l’aprovisionament i manteniment de les existències. Tipus d’aprovisionament Per compatibilitzar aquests dos criteris, la funció d’aprovisionament es pot complir de tres formes diferents: Aprovisionament esporàdic: consisteix en aprovisionar-se en el moment en què fan falta les mercaderies, de forma que no cal emmagatzemar. El seu problema principal és que suposa una forta dependència dels proveïdors i un risc cert de desproveïment. Preval el criteri econòmic sobre el tècnic. Aprovisionament esporàdic: denominat mètode “just a temps”, estableix dates exactes per als lliuraments dels proveïdors. Requereix un control molt rigorós de les funcions d’aprovisionament, producció i comercialització. Manteniment d’estoc de seguretat: en aquest cas, l’empresa sempre té un número mínim d’existències emmagatzemades, de tal forma que no es puguin produir retards en les funcions productiva i comercial.

6 Tipus de formes de gestió
El desenvolupament de la funció d’aprovisionament requereix que s’integri en el sistema organitzatiu de l’empresa de forma coherent. La forma en què s’integra depèn de diferents factors empresarials. La majoria de les mitjanes i grans empreses s’organitzen de forma departamental i, en aquest sistema organitzatiu, la funció d’aprovisionament la realitza el departament de compres, que depèn de la direcció comercial de l’empresa. Tipus de formes de gestió Centralitzada: en què un sol departament realitza totes les compres de l’empresa. Aquest sistema es desenvolupa sobre la visió centralitzada de la gestió de l’aprovisionament. Descentralitzada: cada un dels departaments s’encarrega de realitzar les seves pròpies compres, per la qual cosa el departament de compres no existeix. S’utilitza quan les divisions de l’empresa són molt especialitzades i les seves necessitats d’aprovisionament també. Matricial: l’empresa adquireix tots els productes que necessita a uns pocs proveïdors especialitzats en cada zona geogràfica en què opera. És una espècie de gestió centralitzada per regions. Aquesta forma de gestió s’utilitza en empreses multinacionals.

7 Importància de l’aprovisionament per a l’empresa
La funció d’aprovisionament és una de les que més valor generen a l’empresa. Per tal que la importància de l’aprovisionament sigui real, aquest aprovisionament ha de ser eficient. Per això, s’ha de centrar en els següents punts: Col·laboració amb proveïdors Estratègies de compres (basades en TIC i experiència) Implementar qualitat en els processos de compra Optimització en la gestió d’estocs Centrar-se en els aspectes anteriors produeix beneficis en diversos aspectes de l’empresa: Econòmics: reducció de costos que genera un major marge de maniobra. En les relacions: reforç de la relació de confiança amb els proveïdors. Tècnics: reducció d’errors i dels residus en el procés de fabricació.

8 Necessitats cobertes Per tal que la funció d’aprovisionament d’una empresa sigui eficient, cal donar resposta a les quatre qüestions fonamentals següents: Què comprar? S’ha d’abastir l’empresa amb els productes i serveis necessaris. S’ha de decidir pel que fa a la qualitat corresponent. Quan comprar? Es busca la rendibilitat de l’aprovisionament, així com també disposar del producte necessari en el moment precís. A qui comprar? Es valoren les garanties de qualitat i lliurament dels productes i el seu preu. Per valorar-los adequadament, s’han d’aplicar uns criteris de selecció. Com comprar? Es busca la major eficiència possible i el millor finançament per a les compres. Per això, són importants les formes de pagament i el procés de compra seguit.

9 El pla d’aprovisionament
L’aprovisionament, juntament amb la resta de les funcions empresarials, s’han de dur a terme de forma coherent i ordenada o, el que és el mateix, mitjançant el desenvolupament d’un pla específic. Definició El pla d’aprovisionament és el document de treball escrit, ordenat i definit per a un període concret, que té com a objectiu final l’elaboració i la implementació del programa de compres que respongui a les necessitats de l’empresa. Analitzant aquesta definició, es poden extraure les següents conclusions respecte del pla d’aprovisionament: És un programa detallat d’accions que persegueixen uns objectius concrets. Es realitza per a un període determinat, habitualment un any. S’elabora a partir de l’estudi de les necessitats de l’empresa i de l’aplicació dels objectius estratègics. Com en tot pla, se n’ha de controlar la implementació i se n’han d’avaluar els resultats per tractar de millorar en el següent pla que es realitzi.

10 Aplicació de TIC en l’aprovisionament
L’evolució de la gestió i l’avenç de la tecnologia permeten que l’aprovisionament sigui molt més eficient amb l’aplicació de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC). L’aprovisionament suposa el maneig d’una gran quantitat d’informació i la gestió de relacions permanents entre diferents empreses, per la qual cosa requereix sistemes i aplicacions que siguin capaces de: determinar les necessitats d’aprovisionament, desenvolupar el control del procés de compra i gestionar eficientment les relacions amb proveïdors. Gestió interna Permeten realitzar de forma eficient l’estimació de la demanda, el càlcul de les necessitats d’aprovisionament, l’avaluació de proveïdors, la gestió d’estocs i la gestió administrativa de les compres. Col·laboració entre client i proveïdor La utilització d’Internet per als negocis ha generat l’anomenat e-procurement, que consisteix en la utilització de la xarxa per aconseguir la integració dels processos de negocis entre compradors i venedors.


Descargar ppt "La funció d’aprovisionament"

Presentaciones similares


Anuncios Google