Descargar la presentación
La descarga está en progreso. Por favor, espere
1
QUÈ FA QUE UNA PILOTA BOTI MÉS QUE UNA ALTRA?
ESCOLA FORT PIENC Barcelona, 3 maig 2016
2
COM HEM TREBALLAT? Mètode científic: 1. La pregunta 2. Les hipòtesis
Seguint el passos d'una investigació amb el Mètode científic: 1. La pregunta 2. Les hipòtesis 3. El experiments 4. Les teories
5
1. L’aire de dins la pilota
ÀREA D'INVESTIGACIÓ QUÈ VOLEM OBSERVAR? 1. L’aire de dins la pilota 2.El pes de la pilota 3. El material de la pilota 4. La mida de la pilota 5. L'alçada de llançament. 6. La superfície on es produeix el bot.
6
Els experiments: QUÈ VOLEM OBSERVAR?
1. L'AIRE DE DINS LA PILOTA Materials: 1 pilota de goma inflada i 1 pilota de goma desinflada inflador Com ho hem fet? Hem observat dues pilotes iguals, una d'inflada i l'altre desinflada. Les hem pesat i n'hem obert una per mirar què hi ha dins. Les hem fet botar des de la mateixa alçada per a comparar-ne el rebot. Resultats: La pilota inflada bota més. Dins la pilota només hi ha aire. La pilota sense aire es deforma i no bota gens.
7
Els experiments: QUÈ VOLEM OBSERVAR?
2. PES DE LA PILOTA. Materials: diverses pilotes de diferents pesos bàscula càmera regle Com ho hem fet? Hem pesat i medit les diferents pilotes i les hem deixat caure totes des d’un metre d’alçada, comprovant-ne l'alçada del rebot i el número de rebots que feia cadascuna. Resultats: Les pilotes més pesades agafen més “força” i boten més. Les pilotes molt lleugeres de plàstic (ping-pong) boten molt. Les pilots amb aire dins boten molt. Hem obtingut resultats contradictoris, potser per culpa de la diferència del material.
8
Els experiments: QUÈ VOLEM OBSERVAR? 3. EL MATERIAL DE LA PILOTA.
Materials: diverses pilotes d’una mida i pes similars però fetes de materials diferents balança regle Com ho hem fet? Hem recollit dades de cada pilota i del material del qual estan fetes (pes, mida, flotabilitat, duresa…) Hem analitzat els resultats obtinguts en una prova de rebot. Resultats: El plàstic bota molt. Les pilotes de paper gairebé no boten, perquè tenen una superfície irregular. Boten més les pilotes de pesos intermitjos, ni molt pesades ni massa poc.
9
Els experiments: QUÈ VOLEM OBSERVAR?
4. MIDA DE LA PILOTA. Materials: pilotes fabricades del mateix material però de diferents mides. cinta mètrica regle gran Com ho hem fet? Hem mesurat el diàmetre de les diferents pilotes i les hem fet botar des de la mateixa alçada, anotant els resultats. Resultats: Les pilotes grans boten més que les més petites fetes del mateix material, perquè xoca amb més força contra el terra.
10
Els experiments: QUÈ VOLEM OBSERVAR?
5. L'ALÇADA DE LLANÇAMENT. Materials: diverses pilotes superfície de rebot (terra) tamboret regle Com ho hem fet? Hem llençat una pilota des de diferents alçades i hem observat fins a quina alçada rebota i el número de rebots que fa. Resultats: Les pilotes llaçades des de més alçada boten més que les que llances a poca distància del terra, perquè aquests agafen menys velocitat.
11
Els experiments: QUÈ VOLEM OBSERVAR?
6. LA SUPERFÍCIE ON ES PRODUEIX EL BOT. Materials: 2 o 3 pilotes de diferents mides diferents superfícies sobre les quals botar la pilota (tela, ciment, fusta, pedres, aigua, sal…). regle Com ho hem fet? Fem botar la pilota sobre diferents superfícies i analitzem el rebot (alçada màxima i número de rebots). Resultats: En superfícies dures i compactes la pilota bota més alt i més vegades. sobre superfícies com l’aigua, la sal o la sorra gairebé no hi ha rebot. Es produeix més rebot en superfícies llises que en les que tenen relleu.
12
CONCLUSIONS Quant més inflada està una pilota, més bota.
La variable del pes ha obtingut resultats contradictoris, segurament per estar influïda pel material. El material plàstic ha resultat el més adequat per a botar. Les pilotes fetes del mateix material boten en proporció a la seva mida, quan més grans, més boten. Quant més alta és la distància de llançament, més bota una pilota. Les superfícies dures, llises i compactes són les més adequades per afavorir el rebot. Ens hem adonat que: … totes les variables tenen la seva importància i estan relacionades entre elles. … que potser hi ha variables que no hem investigat que poden ser importants. … que a l’hora de portar a la pràctica els experiments els nostres dissenys previs a vegades no eren adequats. … creiem que el material del qual està feta una pilota és el factor principal.
Presentaciones similares
© 2024 SlidePlayer.es Inc.
All rights reserved.