La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

Com reestructurar una assignatura en aprenentatge cooperatiu ?

Presentaciones similares


Presentación del tema: "Com reestructurar una assignatura en aprenentatge cooperatiu ?"— Transcripción de la presentación:

1 Com reestructurar una assignatura en aprenentatge cooperatiu ?
Francesc Josep Sánchez Robert Castelldefels, 10 de febrer de 2003 III Jornada sobre Aprenentatge Cooperatiu

2 Guió basat en l’Electrònica Digital (ED)
L’assignatura tradicional i la nova assignatura Avantatges de l’aprenentatge cooperatiu Com s’ha de començar ? Decidir les activitats docents, com s’aprèn ED? Com s’avalua ED ? Quina funció realitza la carpeta de curs Generació de documents Referències i annexes III Jornada sobre Aprenentatge Cooperatiu

3 Assignatura convencional
Tot el temari és explicat pel professor en classes lectives Els estudiants seuen i escolten, o no ... Solament s’ha de preparar (a més dels apunts de classe del professor) la guia docent de 4-5 pàgines per la seva aprovació per la Comissió Docent Se suposa que l’estudiant estudia Se suposa que fa informes previs de laboratori i exercicis i problemes Si no aprova, doncs, ja repetirà .... Sensació de que els estudiants no s’esforcen prou, no estudien com per aprovat, hi ha baix rendiment acadèmic, vénen mal preparats de secundària, etc...

4 Assignatura ampliada amb nous i engrescadors objectius
La nova assignatura Potser que canviant una mica, obtinguem alguna millora .... Assignatura ampliada amb nous i engrescadors objectius Redefinició de l’assignatura amb el mètode docent de l’aprenentatge cooperatiu Cal introduir conceptes d’assignatures més avançades per a justificar perquè expliquem el nostre temari Cal ensenyar mètodes d’estudi, anglès, recerca documentació, a redactar i exposar documents, etc ..

5 Els avantatges de l’aprenentatge cooperatiu
Motiva per l’estudi Promou una actitud d’implicació i d’iniciativa Augmenta el grau de comprensió de la feina que es fa i del perquè es fa i permet el domini dels procediments i conceptes Volum de la feina realitzada i de la seva qualitat Afavoreix la relació social i la interacció entre companys i amb el professor Redueix l’abandonament Millora la capacitat d’escriptura i de comunicació oral Permet acomodar estudiants de diferent nivell i procedència, etc. Encaixa perfectament en les noves orientacions ECTS i EEES ......

6 Com s’ha de començar ? Com que es tracta d’implementar un canvi molt substancial de metodologia, cal posar-s’hi com a mínim 3 setmanes abans del començament del curs Es recomanable començar per un grup pilot. Si l’assignatura té diversos grups, cal escollir-ne un, per exemple el grup del professor coordinador. Tot i que és millor que hi treballin dos professors des d’un començament Així, el grup pilot que fa la prova, genera la primera versió del material i posa en pràctica la nova mecànica de funcionament. Cal compatibilitzar les qualificacions del Net-Àrea d’ambdós mètodes III Jornada sobre Aprenentatge Cooperatiu

7 Decidir les activitats docents
TEORIA DE MÍNIMS PROBLEMES I EXERCICIS EX D’APLICACIÓ REALITZACIÓ PROJECTE D’APLICACIÓ PA PRESENTACIÓ ASSIGNATURA ED CARPETA DE CURS CA DE MÍNIMS MI CONTROLS DE GRUP CG 100% de la qualificació SUB III Jornada sobre Aprenentatge Cooperatiu

8 Com s’aprèn ED ? Carpeta de curs del grup Transformació progressiva en
Mapa conceptural d’ED (per a recollir, classificar i presentar la feina feta) (Aprenentatge significatiu) Notes de classe del professor Col·lecció d’exercicis Recursos per a aprendre ED Transformació progressiva en Documents PDF d’internet i web d’ED Exercicis amb metodologia AC Projecte d’aplicació Textos convencionals d’ED Pràctiques i projectes de demostració

9 Quadre d’avaluació de l’assignatura
S’ha de decidir el % de cada activitat docent Avaluació ED Actualització periòdica del rendiment al CA-DI Taula de qualificacions 7 de 9 mínims aprovats III Jornada sobre Aprenentatge Cooperatiu

10 Pla de treball Activitats acadèmiques Pla de treball
III Jornada sobre Aprenentatge Cooperatiu

11 Teoria, exercicis i problemes
12 exercicis durant el quadrimestre El professor corregeix i retorna de seguida amb indicacions de millora 40 estudiants  13 grups cooperatius En realitat, els exercicis i els problemes són la base de la matèria. Podríem dir que la teoria és la estrictament necessària per resoldre els problemes proposats Assignatura basada en problemes (PBL) Permet el seguiment de l’aprenentatge Es corregeixen segons els criteris establerts que dificulten la còpia III Jornada sobre Aprenentatge Cooperatiu

12 Controls i exàmens MI (30%) DE MÍNIMS CONTROLS Per assegurar-se que cada estudiant estudia suficientment El treball continu i els controls sorpresa continus de mínims obliguen a l’estudi amb seriositat i constància DE GRUP CG (10%) El curs s’acaba a la setmana 14 (els parcials són per recuperar mínims) Per assegurar-se que el grup funciona bé, i s’aprèn conjuntament En general, es proposen com exàmens de grup els problemes de disseny de la col·lecció (part 1: aula + part 2: casa) III Jornada sobre Aprenentatge Cooperatiu

13 Composició de la carpeta de curs del grup
Un registre ben classificat i ben presentat de la feina feta durant el semestre Índex Glossari (opcional) Registre de les sessions de treball Carpeta de curs del grup cooperatiu Memòria i presentació del projecte d’aplicació 20% Registre del temps d’estudi setmanal Recull de controls de mínims i de grup 40% Guions de les unitats i notes de classe 5% 11 o més controls corregits ! La millor manera d’expressar què s’ha après a l’assignatura ED Recull d’exercicis Altres materials cercats al CA_DI i a la internet 25% La millor manera d’expressar què s’ha après a l’assignatura ED Més de 12 exercicis corregits ! Carpeta de l’assignatura Carpeta del professor Altres carpetes a desenvolupar III Jornada sobre Aprenentatge Cooperatiu

14 Com s’avalua la carpeta de curs ?
La carpeta incorpora el 90% de la qualificació de l’assignatura Durant les setmanes 9 i 14 del curs: revisió, indicacions de millora i full d’autoavaluació (5%) Els exercicis i controls ja estan corregits i avaluats pel professor (40 %) El projecte d’aplicació es presenta públicament i s’avalua durant les últimes sessions lectives (20%) La carpeta és una mostra directa contrastable del nivell de coneixements assolit i de la qualitat del treball realitzat pel grup cooperatiu

15 Generació de documents i material
Per als estudiants i professors Guia docent de l'assignatura (per a la comissió docent) Organització del curs Temari: índex detallat, documents al CA-DI i a la internet Pla de treball setmanal Full de cconeixements mínims Exercicis de mínims i problemes de disseny Criteris de correcció i avaluació d’exercicis Propostes inicials de projectes d’aplicació Plantilla de redacció i presentació del PA Enquesta d’autoavaluació del funcionament del grup Enquesta tipus SEEQ adaptada al treball cooperatiu Organització de la carpeta de curs Full d’autoavaluació de la carpeta de curs Per als professors Full de càlcul d’avaluació Full de càlcul del temps de treball o dedicació a l’assignatura Full de càlcul de processament resultats d’enquesta SEEQ Transformació de les notes de classe, etc Disposem del “kit” de documents “*.doc” per no haver de començar de zero III Jornada sobre Aprenentatge Cooperatiu

16 1. Guia docent de l’assignatura*
Per a notificar i validar (Comissió Acadèmica) el canvi de metodologia que es desitja introduir Descripció i informació de referència Objectius: Coneixements previs: Metodologia docent: Temari i distribució temporal: Altres activitats: Bibliografia bàsica: Bibliografia complementària: Criteris d’avaluació: Introducció de Notes en el NetÀrea. Pla de treball (més endavant com un document) *Segons el MODEL FITXA ASSIGNATURA disponible al CA-DI III Jornada sobre Aprenentatge Cooperatiu

17 2. Organització del curs Organització
Treball cooperatiu, grups de 3 estudiants, projecte d’aplicació, controls de grup, exercicis, controls de mínims Càrrega de treball Feina contínua durant el quadrimestre, 1h de dedicació per cada hora lectiva, treball individual (E), treball en grup a classe (TGA + TGB), treball en grup fora de classe (TGC) Apartats bàsics de la carpeta de curs + avaluació de la carpeta de curs Quadre resum d’avaluació del curs d’Electrònica Digital III Jornada sobre Aprenentatge Cooperatiu

18 3. Temari Unitats bàsiques, Unitats d’aplicacions pràctiques
Unitats de demostració de conceptes avançats Documents en anglès al CA-DI i a la web III Jornada sobre Aprenentatge Cooperatiu

19 4. Pla de treball setmanal (I)
III Jornada sobre Aprenentatge Cooperatiu

20 4. Pla de treball setmanal (II)
Horari lectiu Fora d’horari lectiu S’han d’apuntar les activitats realitzades III Jornada sobre Aprenentatge Cooperatiu

21 5. Full de coneixements mínims
És un dels aspectes més importants Tenen la funció de garantir l’aprenentatge de tots els membres del grup cooperatiu Per una assignatura de 4 crèdits  Aproximadament 8 – 9 mínims Si l’estudiant no aprova el 80% dels mínims  suspens amb independència de les altres qualificacions S’aproven a través de controls col·locats al final d’algunes classes (20 – 25 minuts) i per sorpresa A les setmanes d'exàmens  recuperació mínims Setmana 14  100% de la qualificació III Jornada sobre Aprenentatge Cooperatiu

22 6. Exercicis de mínims i problemes de disseny
Es tracta de reorientar la col·lecció de problemes i exàmens de l’assignatura clàssica La majoria de problemes i exercicis són de disseny (en lloc d’exercicis d’anàlisi) Exercicis de mínims: Per reforçar la taula de coneixements mínims Problemes de disseny: Per preparar i orientar el projecte d’aplicació Molts d’ells són basats en aplicacions pràctiques i incorporen circuits integrats comercials (datasheets en anglès) Ja s’ha començat a redactar exercicis directament en anglès i continuarem fent-ho Cada setmana, cada grup de treball, ha de resoldre un exercici proposat en el temps establert Els exercicis són corregits (segons els criteris de correcció)i lliurats als estudiants amb les indicacions de millora Reaorientar enunciats per a la resolució cooperativa III Jornada sobre Aprenentatge Cooperatiu

23 7. Criteris de correcció i avaluació d’exercicis
III Jornada sobre Aprenentatge Cooperatiu

24 8. Propostes inicials de projectes d’aplicació
Aplicacions pràctiques Possibles de ser estructurades i desenvolupades amb els coneixements de l’assignatura a mida que avança el curs Permet justificar el perquè expliquem un temari determinat Els estudiants de primer aprenen a classificar, revisar i cercar informació El professor ha d’orientar els projectes i les raonaments dels estudiants per a que s’assemblin als altres exercicis de disseny realitzats durant el curs Exemples de títols:  Sistema de seguiment i visualització d’estacions de metro Calculadora electrònica senzilla Interfície de comunicacions sèrie Diana electrònica Sistema de control dels ascensors o persianes de l’EPSC III Jornada sobre Aprenentatge Cooperatiu

25 9. Plantilla de redacció i presentació del PA
Tal com fa la plantilla per l’elaboració del PFC Capítol 1: Resum, taula de contingut, Introducció i Especificacions del Projecte d’Aplicació, diagrama de blocs general Capítol 2: Disseny del PA Bloc 1: Disseny, simulació, muntatge i mesures Bloc 2: .... Capítol 3: Conclusions, millores futures, bibliografia, transparències de presentació oral o pòster Full de control i seguiment dels PA III Jornada sobre Aprenentatge Cooperatiu

26 10. Enquesta d’autoavaluació del funcionament del grup
Sempre sol haver-hi un parell o tres grups cooperatius que tenen problemes de funcionament: Algú d’ells no fa la feina, no va a les reunions TGC, no progressa, etc.. L’enquesta s’utilitza a partir de la 5 – 6 setmana per detectar problemes en alguns grups de treball S’ha d’intentar parlar (en privat) amb el grup conflictiu per tal d’arreglar la situació, evitant de modificar els grups. Es tracta que també aprenguin a resoldre conflictes. III Jornada sobre Aprenentatge Cooperatiu

27 11. Enquesta tipus SEEQ adaptada al treball cooperatiu
Aquesta enquesta es passa al final del curs (45 preguntes) Proporciona informació molt valuosa que ha de servir per contrastar les impressions del professor i realitzar canvis per al proper curs Hem adaptat l’enquesta SEEQ de l’ICE (centrada en el professor) per introduir aspectes relacionats amb l’aprenentatge cooperatiu Hem realitzat un full d’introducció d’enquestes per obtenir gràfiques III Jornada sobre Aprenentatge Cooperatiu

28 12. Full de càlcul per introduir i graficar enquestes
III Jornada sobre Aprenentatge Cooperatiu

29 13. Organització de la carpeta de curs

30 14. Full d’autoavaluació de la carpeta de curs
Per a les setmanes 9 i 14 La valoració que fan els propis estudiants de la seva carpeta és bastant raonable !

31 15. Full de càlcul d’avaluació
Imprescindible per a introduir i portar el control de totes les qualificacions Exemple de full de qualificacions de mínims Mínim aprovat al primer control Sempre se sap quins mínims s’han superat Mínim que continua suspès Mínim recuperat III Jornada sobre Aprenentatge Cooperatiu

32 16. Full de càlcul del temps de treball o dedicació a l’assignatura
Exemple de gràfica de temps de dedicació fins a la setmana 5 Ajuda a saber si es manté el ritme adequat Grup 1B3 III Jornada sobre Aprenentatge Cooperatiu

33 17. Transformació de les notes de classe (I)
Punt de partida: notes de classe del professor Baixar-les a copisteria Transformació i reordenació del temari en unitats per a cada sessió de treball (en grup o explicativa) Desenvolupament de material (transparències, quadres, mapes conceptuals), específics per a l’aprenentatge de l’assignatura cooperativament Anar substituint material de fotocòpies per documentació en format electrònic per l’accés des de la intranet o la internet Cap al disseny d’un text d’aprenentatge significatiu III Jornada sobre Aprenentatge Cooperatiu

34 17. Transformació de les notes de classe (II)
Exemple de transparència significativa per introduir una unitat III Jornada sobre Aprenentatge Cooperatiu

35 18. Estructuració del CA-DI
Documentació Treballs i seguiment de grups Prestatges Qualificacions i temps de dedicació a l’ED Informació per complementar les notes de classe III Jornada sobre Aprenentatge Cooperatiu

36 19. Disseny d’una pàgina web de l’assignatura
Per complementar el CA-DI amb informació més genèrica Per orientar estudiants de secundària Per posar informació tècnica de més abast III Jornada sobre Aprenentatge Cooperatiu

37 20. Organització dels directoris de l’assignatura al servidor
Imprescindible reorganitzar els directoris per al treball en grup dels professors i anar arxivant la feina realitzada Directoris per conceptes i per cursos acadèmics Per guardar la còpia de web de l’assignatura Per col·locar documents a realitzar i discutir entre els professors III Jornada sobre Aprenentatge Cooperatiu

38 Per organitzar el treball cooperatiu dels professors
21. Diari de funcionament Per registrar totes les activitats desenvolupades pels professors a l’hora de reorganitzar l’assignatura Per organitzar el treball cooperatiu dels professors Per apuntar les idees que van sortint Per a presentar resums de l’actuació docent (coordinació horitzontal, etc...) III Jornada sobre Aprenentatge Cooperatiu

39 Referències Per consultar com hem posat en marxa aquesta experiència de millora de la qualitat docent: [1] Web l’ED: [2] D. W. Johnson, R. T. Johnson, K. A. Smith, “Active learning: Cooperation in the College Classroom,” Interaction Book Company, Edina, MN, 1991 [3] Institut de Ciències de l’Educació (ICE-UPC), Grup d’Interès en l’Aprenentatge Cooperatiu (GIAC) [4] F. J. Sánchez Robert, “Cooperative Learning in the Digital Electronics Course at the EPSC-UPC”, International Conference on Engineering Education (ICEE), 2003 [5] F. J. Sánchez, R. Casanella, I. Fernández, “Introducción Sistemática del Aprendizaje Cooperativo en la Asignatura Electrónica Digital de la EPSC”, XI Congreso Universitario de Innovación Educativa en las Enseñanzas Técnicas (CUIEET), 2003 També disponible el “kit’ de documents per reestructurar una assignatura cooperativament

40 Annex: Seguiment del temps d’estudi setmanal
Detecció de problemes en els grups Cada grup cooperatiu compta el temps dedicat a l’estudi de l’assignatura (concepte de crèdit ECTS)

41 Annex: Algunes valoracions dels estudiants (03/04 –1) Grup 1BT4 (26 estudiants)
M = 3,7 M = 4,04 M = 3,7 M = 3,74

42 Annex: Algunes valoracions dels estudiants (03/04 –1) Grup 1BT4 (26 estudiants)
M = 3,57 M = 3,64

43 Annex: Algunes valoracions dels estudiants (03/04 –1) Grup 1BT4 (26 estudiants)
M = 2,96 M = 3,68

44 Annex: Algunes valoracions dels estudiants (03/04 –1) Grup 1BT4 (26 estudiants)
M = 4,47 M = 3,16

45 Annex: Anàlisi de la feina del professor
S’ha començat a registrar la feina que implica pel professor el plantejament d’una assignatura en aprenentatge cooperatiu

46 Annex: Anàlisi de la feina del professor
Full de càlcul amb classificació de tipus d’activitat QT-03/04 20 setmanes reals Mitjana de dedicació (coordinador) amb 5 hores de classe  9,75 hores descomptant temps de BEC i PNM Règim permanent  5 hores de classe  10 hores de dedicació docent


Descargar ppt "Com reestructurar una assignatura en aprenentatge cooperatiu ?"

Presentaciones similares


Anuncios Google