Descargar la presentación
La descarga está en progreso. Por favor, espere
Publicada porRamón Tebar Ramírez Modificado hace 6 años
1
Desplegament del currículum competencial i model didàctic
Mòdul 4: Gestió del Currículum per competències
2
Competències Bàsiques
Capacitat d’utilitzar coneixements i habilitats de manera transversal i interactiva en contextos i situacions diversos per exercir com a ciutadà i resoldre situacions i problemes de la vida quotidiana. Competències Bàsiques Continguts actituds, valors i normes conceptes procediments Les finalitats educatives en termes competències s’assoleixen a partir dels continguts. Els continguts canvien quan canvia el referent científic i/o cultural, en canvi les competències són més estables i possibiliten aprendre al llarg de la vida.
3
SABER CONÈIXER SABER FER
Ensenyar a transferir Per al CONEIXEMENTS Conceptuals Procedimentals Actitudinals RESOLUCIÓ DE PROBLEMES O SITUACIONS REALS I CONTEXTUALITZADES DESENVOLUPAMENT PERSONAL SOCIAL, PROFESSIONAL SABER CONÈIXER SABER FER SABER SER SABER CONVIURE Morfosintaxi Estructurar un discurs coherent Defensar el propi punt de vista en un debat Diversitat cultural Actuar segons els valors democràtics: respectar, cooperar, conviure... Com són les persones del nostre entorn? Proporcionalitat Calcular el % Valorar si un article està realment rebaixat Proteïnes, greixos, hidrats carboni Elaborar una dieta equilibrada Tenir hàbits d’alimentació saludables
4
ESPECÍFIQUES PER CONVIURE I HABITAR EL MÓN
El currículum ha de garantir que en acabar l´educació obligatòria tot l’alumnat tingui un bon domini de certes competències COMPETÈNCIES COMUNICATIVES 1. Competència comunicativa lingüística i audiovisual 2. Competències artística i cultural COMPETÈNCIES METODOLÒGIQUES 3. Tractament de la informació i competència digital 4. Competència matemàtica 5. Competència d’aprendre a aprendre COMPETÈNCIES PERSONALS 6. Competències d’autonomia i iniciativa personal COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES PER CONVIURE I HABITAR EL MÓN 7. Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic 8. Competència social i ciutadana Referents clau per al desplegament del currículum per competències: TRANSVERSALITAT, FUNCIONALITAT, AUTONOMIA
5
TRANSVERSALITAT: Entesa com el criteri per a seleccionar continguts i opcions metodològiques per tractar-los en contextos globals i de forma interdisciplinària entre àrees FUNCIONALITAT: Entesa com el criteri per establir opcions metodològiques que fomentin l’aplicació dels aprenentatges en diferents situacions i contextos reals, concrets i propers a l’alumnat AUTONOMIA DE L’ALUMNAT: Entesa com el criteri per establir opcions metodològiques que fomentin la comunicació d’objectius, el protagonisme de l’alumnat, la gestió dels errors i la coresponsabilitat en l’avaluació en les activitats d’ensenyament/aprenentatge
6
Finalitats del currículum competencial
7
Currículum DECRET 143/2007 Article 6
6.1 S’entén per currículum de l’educació secundària obligatòria el conjunt de competències bàsiques, objectius, continguts, mètodes pedagògics i criteris d’avaluació d’aquesta etapa. 6.2 Per a cada matèria, aquest Decret determina els objectius, per a tota l’etapa, així com els continguts i criteris d’avaluació en els diferents cursos. 6.3 Els centres educatius desenvoluparan i completaran el currículum d’educació secundària obligatòria. El currículum elaborat pel centre formarà part del seu projecte educatiu. Cada centre educatiu haurà de concretar, desenvolupar i completar el currículum: prenent en consideració els principis educatius del propi centre, l’origen ètnic i social del seu alumnat, la vinculació amb el seu entorn, adoptant els mètodes pedagògics més adients amb els seus plantejaments educatius, que no podran desestimar els aspectes normatius. El currículum elaborat pel centre formarà part del seu Projecte Educatiu.
8
Estructura del currículum
Les matèries són camps isolats amb alguna interconnexió Les matèries són instruments de referència per desenvolupar i assolir les competències bàsiques
9
Objectius del sistema educatiu, estratègies d’actuació i desenvolupament de competències
10
Model didàctic
11
Treballar individualment en silenci
Transmissió i reproducció del coneixement Escoltar contestar copiar preguntar Reconstrucció compartida del coneixement discutir El que dona sentit al nou currículum per competències és fer veure que actualment el coneixement és global i relatiu (canvia) per això “acumular coneixements” potser ha deixat de ser una tasca humana. Cal ensenyar també a aprendre a aprendre, les eines que possibiliten l’autonomia, la iniciativa personal i el pensament crític. Treball cooperatiu parlar
Presentaciones similares
© 2025 SlidePlayer.es Inc.
All rights reserved.