Descargar la presentación
La descarga está en progreso. Por favor, espere
1
MEDIACIÓ EDUCATIVA
2
Dóna protagonisme a les parts
MEDIACIÓ La Mediació és un mètode de resolució de conflictes aplicable a les situacions en què les dues parts han arribat a un punt en què la comunicació entre elles s’ha bloquejat, i per tant, no poden resoldre el litigi mitjançant la negociació directa. Per aquest motiu, la mediació és com una negociació assistida . La mediació és un procés en el qual un tercer, sense poder sobre les parts, ajuda a aconseguir voluntàriament un acord mútuament acceptable. CARACTERÍSTIQUES Procés informal És voluntària És confidencial És cooperativa És participativa No és impositiva Dóna protagonisme a les parts
3
MEDIACIÓ II. EN QUE ES BASA?
la voluntarietat: tothom implicat en el conflicte és lliure d'acollir-se o no a la mediació, i també de desistir-ne en qualsevol moment del procés. la imparcialitat de la persona mediadora que ha d'ajudar els participants a assolir l'acord pertinent sense imposar cap solució ni mesura concreta ni prendre-hi part. la confidencialitat, obliga els participants en el procés a no revelar a persones alienes la informació confidencial que obtinguin, llevat dels casos previstos al RRI. - el caràcter personalíssim, les persones implicades en la mediació han d'assistir personalment a les reunions de mediació, no val representants o intermediaris.
4
IMPLEMENTACIÓ DEL PROJECTE DE MEDIACIÓ (SEMISF)
1a. FASE Mantindre contactes amb l’equip directiu i el departament d’orientació per a fixar les bases del funcionamient del servei, establint una ubicació adient al centre per al mateix, elaborant els materials que documenten la mediació escolar . 2a. FASE Comprendria la creació del SEMISF i posada en funcionamient del mateix. A més s’hauria de mantindre el més aviat possible reunions amb tutors/es i professors/es en general per explicar què és la mediació escolar i propossar-los participar en el SEMISF. Paral·lelament, es crearà a la pàgina web de l’IES l’accés al SEMISF.
5
IMPLEMENTACIÓ DEL PROJECTE DE MEDIACIÓ (SEMISF)
3a. FASE Iniciar accions que ens permeta captar aquells alumnes que mostren actituds i interés per a la mediació. 4a. FASE Esta última fase seria la dedicada a la formació i integració en el servici de mediació escolar d'aquells pares que estigueren interessats i tingueren actituds per a això.
6
AVANTATGES DE LA MEDIACIÓ (Uranga, M. 1998)
CREA al centre un ambient més relaxat i productiu. Contribuïx a desenvolupar actituds d'interés i respecte per l'altre. AJUDA a reconéixer i valorar els sentiments, interessos, necessitats i valors propis i dels altres. AUGMENTA el desenvolupament d'actituds cooperatives en el tractament dels conflictes en buscar junts solucions satisfactòries per ambdós. AUGMENTA la capacitat de resolució de conflictes de forma no violenta. CONTRIBUÏX a desenvolupar la capacitat de diàleg i a la millora de les habilitats comunicatives, sobretot l'escolta activa.
7
AVANTATGES DE LA MEDIACIÓ (Uranga, M. 1998)
CONTRIBUÏX a millorar les relacions interpersonals. AFAVORIX l'autoregulació mitjançant solucions autònomes i negociades. DISMINUEIXEN els conflictes i, augmenta la dedicació a resoldre'ls. AJUDA a la resolució de disputes de forma més ràpida i menys costosa. ES REDUÏX el nombre de sancions i expulsions. DISMINUÏX la intervenció dels adults i augmenta la dels alumnes mediadors.
8
FACTORS QUE AFAVOREIXEN L’ÈXIT DE LA MEDIACIÓ. (Smith, 1999)
La mediació s'inscriu en L'IDEARI DEL CENTRE. Es planifica la continuïtat del programa contemplant els possibles canvis en la plantilla del Centre. Entusiasme i activitat de l'equip i del coordinador. Previsió de compensació - reducció horària, etc. - per al coordinador. Alguns docents amplien els seus coneixements en programes de formació. Es comenten els èxits entre el professorat.
9
FACTORS QUE AFAVOREIXEN L’ÈXIT DE LA MEDIACIÓ. (Smith, 1999)
En ESO la formació de mediadors s'incorpora al currículum, està reconeguda. Els estudiants desitgen ser mediadors. Els alumnes no mediadors utilitzen el procés de mediació com a guia en les seues negociacions. Els docents preveuen un temps per a solucionar. Els mediadors són convenientment anunciats i les normes del procés s'exposen en totes les aules. Els pares i mares estan informats i oferixen el seu suport. Els pares i mares reben formació.
10
CONDICIONS PRÈVIES PER POSAR EN PRÀCTICA UN PROGRAMA DE MEDIACIÓ (Torrego, 1999)
Perquè la mediació siga una alternativa a l'hora de fer front als conflictes ha de formar part de l’ideari de l’IES i disfrutar del suport o el consentiment de la Comunitat Escolar. Aspectes importants a tindre en compte per a posar en pràctica un programa de Mediació: Aprovació pel Consell Escolar i almenys la 1/2 del Claustre. Anomenar un responsable del projecte. Creació d'un equip de professors que s’implique en el servici i impulse la seua inclusió en la vida quotidiana de l'escola. Presentació del projecte a les famílies. Provocar l'entusiasme per participar entre l'alumnat. Introduir un espai horari per a poder realitzar el programa . Habilitar un espai per a poder-se reunir amb periodicitat.
11
QUÈ APORTA LA MEDIACIÓ ALS ALUMNES…
La mediació contribueix a la formació integral dels alumnes. Ajuda a crear grup i caliu humà en un context d’aula on tothom és acceptat. Afavoreix la construcció d’actituds, valors i normes de manera efectiva i pràctica: les activitats són participatives, com a base per a la reflexió i acció. Els alumnes desenvolupen habilitats per fer front per si mateixos als conflictes que, de manera natural, viuran al llarg de la seva vida.
12
QUÈ APORTA LA MEDIACIÓ ALS ALUMNES…
S’aprèn a defensar les pròpies idees (assertivitat), a posar-se en el lloc dels altres (empatia), a tenir en compte els respectius interessos (col·laborar), a escoltar per comprendre (escolta activa), a pensar (reflexivament, creativament i críticament) a implicar-se en la millora del propi entorn (participació activa), a comprendre, expressar i regular els sentiments (educació emocional), a defensar els drets de les persones (justícia social), ..
13
PASSOS A TINDRE EN COMPTE A L'HORA D'IMPLEMENTAR UN PROGRAMA DE MEDIACIÓ
1. Anàlisi de les necessitats de l’IES sobre els tipus de conflictes existents i la mediació com a alternativa a la gestió dels mateixos. 2. Informar l'equip directiu directiu del centre i al professorat sobre el disseny i objectius del mateix. 3. Acord de la posada en marxa del programa. 4. Informar i sensibilitzar a tota la comunitat educativa (docents, PAS, alumnes, famílies ...) perquè s'involucren. 5. Alumnes Informació i sensibilització. Anàlisi dels conflictes més habituals al centre. Cerca de voluntaris en rebre la formació en mediació.
14
PASSOS A TINDRE EN COMPTE A L'HORA D'IMPLEMENTAR UN PROGRAMA DE MEDIACIÓ
6. Anomenar un coordinador del projecte les funcions del qual són: - El coordinador és convenient que siga accessible. - Organitza horaris de tot el procés (formació, reunions, SEMISF ...) - Arreplega els casos per a mediació. - Localitza l'equip de mediadors. - Informa el claustre sobre el treball realitzat. - Manté informats pares i mares. - Manté la coordinació amb l'entitat externa. - Informa a tothom interessat/da en el projecte. - Seguiment (reunions periòdiques). - Supervisió del treball (informar, entrenar, formar ..)
15
PASSOS A TINDRE EN COMPTE A L'HORA D'IMPLEMENTAR UN PROGRAMA DE MEDIACIÓ
7. Reunió amb la comissió de mediació per a establir els criteris de selecció i identificació dels alumnes candidats a realitzar la formació en mediació. 8. Formació en gestió de conflictes i mediació a professors/pares i mares/alumnes/personal no docent ... interessats a formar part del SEMISF. 9. Creació de la comissió de mediació. Es crea un equip amb persones ja formades i disposades a mediar en els conflictes que sorgisquen a l’IES. Les funcions dels mediadors són: - Participar en la formació continuada. - Promocionar i donar a conéixer el servici de mediació a través de les tutoria, cartells, fullets informatius ..... - Reunir-se periòdicament per a impulsar la mediació , millorar la formació, seguiment i avaluació de les accions , planificar activitats per a millorar .... Organitzar sessions de mediació
16
PASSOS A TINDRE EN COMPTE A L'HORA D'IMPLEMENTAR UN PROGRAMA DE MEDIACIÓ
10. Posada en marxa del servici de mediació. La funció del SEMISF és atendre les persones que han tingut un conflicte i que no han pogut solucionar-lo entre elles de forma pacífica i constructiva, i sempre que el RRI no diga el contrari. Els mediadors no poden estar implicats amb les parts, cal tindre en compte: - Que el mediador no siga amic d'una de les parts, pares, familiar o tutor ni membre de l'equip directiu. - Que ambdós parts estiguen d'acord amb els mediadors. Per exemple, si el conflicte es produïx entre dos alumnes, la co-mediació la podrien realitzar dos alumnes o bé un alumne i un professor.
17
PASSOS A TINDRE EN COMPTE A L'HORA D'IMPLEMENTAR UN PROGRAMA DE MEDIACIÓ
Accedir al servici de mediació és voluntari, encara que ho pot suggerir una de les parts en conflicte, alguna persona indirectament implicada o bé algun observador casual. Els mediadors tindran en compte durant tot el procés de mediació, els principis, objectius i fases del mateix. 11. Seguiment del coordinador del programa i els mediadors/es sobre les mediacions que es realitzen. 12. Avaluació del projecte de mediació escolar a l’IES. A partir dels resultats obtinguts i el seguiment dels mateixos es valorarà la necessitat una nova formació a altres futurs mediadors, formació continuada a les persones que ja han format part del servici de mediació, o bé altres necessitats que es plantegen.
18
PASSOS A TINDRE EN COMPTE A L'HORA D'IMPLEMENTAR UN PROGRAMA DE MEDIACIÓ
Creiem que la implementació d'un programa de mediació escolar va molt més enllà de la gestió dels conflictes a través de la mateixa. Comprén l'educació en valors i es relaciona amb els temes transversals que formen part del disseny curricular, entre ells l'Educació per a la Pau, l'Educació per a la Convivència i l'Educació per a la Comunicació. El conflicte en l’aula desgasta al docent. La mediació permet generar un sistema que prenga el conflicte com a part de la vida, encoratjant a més el protagonisme de les parts en la gestió dels conflictes i estimulant els valors de solidaritat, tolerància, igualtat i encoratjant el juí crític i la capacitat creadora de noves solucions.
19
OBJECTIUS DE LA MEDIACIÓ
Mediació externa al centre d'ensenyament. Mediació interna al centre d'ensenyament. Mediació entre iguals. Mediació amb un adult.
20
MODELS DE MEDIACIÓ La Mediació externa al centre d'ensenyament.
La Mediació interna al centre d'ensenyament Mediació entre iguals. Mediació amb un adult.
21
CONTINGUTS DE LA MEDIACIÓ
Actituds i valors imprescindibles per a la Mediació i la seua relació amb el conflicte. La nostra actitud com a adults pot ajudar a resoldre un conflicte, a agreujar-lo o inclús a cronificar el conflicte. Si volem aprofitar les possibilitats educatives del conflicte, si volem que hi haja una millora en el clima de la classe, és necessari revisar les nostres actituds. B. Habilitats imprescindibles per a la Mediació i educar en el conflicte. El plantejament de la pedagogia pacífica que alberga la mediació, va enfocat a reduir els mètodes disciplinaris (castic) i aconseguir que l'alumne seguisca uns processos que li ajuden a interioritzar, a comprendre el que ha fet i les repercussions tant a nivell personal com grupal.
22
INSTITUCIONALITZACIÓ DE LA MEDIACIÓ
Cal ressaltar la importància de la inserció de la mediació dins del Reglament d'Organització i Funcionament (ROF) del centre. L'existència d'una via alternativa a la pura sanció obri una nova dimensió al currículum del centre. Humanitza el reglament i fa explícita a nivell estructural la possibilitat de tots aquells que ho desitgen resoldre les seues disputes per mitjà del diàleg. La introducció de la mediació, tant en el ROF com en el PEC, i la seua posada en pràctica en la convivència diària, afig un element interessant al currículum ocult del centre en termes de promoció d'una cultura de pau.
23
INTRODUCCIÓ DE LA MEDIACIÓ AL RRI
Hi ha diferents formes d'introducció de la mediació en el reglament del centre que poden aplicar-se simultàniament: * Com una de les tasques de la comissió de convivència. O bé membres d'esta comissió mediarien en els casos que sorgiren, o bé s'encarregarien de remetre el cas a qui creguen que és més adequat per a realitzar eixa labor. * Dins de l'apartat de servicis s'oferix a la comunitat escolar el servici de l'equip de mediació. * Dins de l'apartat de faltes, s'oferix la possibilitat que el professorat utilitze la mediació per al tractament d'incorrecions o faltes puntuals o reiterades.
Presentaciones similares
© 2025 SlidePlayer.es Inc.
All rights reserved.