Descargar la presentación
La descarga está en progreso. Por favor, espere
Publicada porDavid Martínez Zúñiga Modificado hace 6 años
1
C O M P E T È N I A A V L U C I Ó Núria Alart, 2009 CURS:
2
ACTIVITATS COMPETENTS
WEBQUEST CACERES DEL TRESOR PBL (Aprenentatge basat en problemes) PROJECTES ANÀLISI DE CASOS MAPES MENTALS Núria Alart, 2009
3
QUÈ CAL FER??? Canviar l’avaluació
Exemples: Apunts de classe. Dossier de treball. Autoavaluacions Diaris de classe. Observacions. Rúbriques. Portfoli …. QUÈ CAL FER??? Partir de situacions-problema que simulen contextos reals. Exemple: Les WebQuest proposen situacions de la vida real. Debats, còmics, anuncis publicitaris, telenotícies, emissora radiofònica, revistes, blocs, filmacions, presentacions, investigacions, Núria Alart, 2009
4
AVALUACIÓ COMPETENT L’alumnat ha de elaborar una resposta o un producte que demostri el seu coneixement i les seves habilitats. Avaluar allò que poden fer. No allò que saben Núria Alart, 2009
5
MÈTODES D’AVALUACIÓ AUTENTICA
Observació del professor/a Elaboració de projectes Experiments Demostracions Productes escrits Recerques Debats Revisió i discusió de documents Observació directa de l’aplicació dels coneixements Valoració del treball fet Autoavaluació Rúbrica d’avaluació Examen oral Valoració del dossier Portfoli Núria Alart, 2009
6
Autentificar les proves
Ref: C. Monereo Investigació del professor C. Monereo: consisteix en introduir en una prova o activitat d’avaluació habitual, canvis amb la finalitat de convertir-la en més autèntica. (P. Ex. A partir dels criteris PISA) Canvis en la situació problema. Casos de la vida real. Casos rellevants. Canvis en el tipus i la complexitat de les preguntes. Preguntes que inclouen diferents maneres de representar la informació: gràfics, símbols, mapes, ... Diferents nivells de complexitat cognitiva (Taxonomia de Bloom) Canvis en els tipus d’ajuts i informació addicional.Utilitzar recursos, internet, un company, successos inesperats, fer una pregunta al professor,... Canvis en la valoració de les proves. Es fan públics els criteris de l’avaluació? Els procediments, com ho fan? En diferents agrupaments 2, 3, o 4 alumnes. Núria Alart, 2009
7
DOSSIER DE TREBALL o DOSSIER D’APUNTS
Ref: C. Monereo Activitat grupal o individual Presentació en diferents suports: paper, power point, jocs, trivial, narracions, webquest, bloc, ... Es puntuarà el següent: Organització personalitzada Ampliació Reflexió Anotació personal o literal Núria Alart, 2009
8
Simulació d’aprenentatge. Anem a la metgessa
OBSERVACIONS Consisteix en un procès de descripció del comportament de l’alumnat. Amb uns criteris prèviament determinats. Es poden realitzar en moltes situacions on l’alumnat: - Treballa en petit grup - Durant el procès de solució d’un problema. - En un debat - En un anàlisi de casos. - En simulacions, … Simulació d’aprenentatge. Anem a la metgessa Núria Alart, 2009
9
SIMULACIONS Simular situacions de la vida real.
Exemple: Educació Infantil: treballar els racons on es simulen moltes coses de la vida real, anar a comprar, Teatralitzacions sobre qualsevol contingut. Preparar una entrevista per a una visita al centre d’un autor d’un llibre llegit. Tècniques del procès incident: ex. Presentació del centre a unes persones angleses. L’alumne es creu que es real. Núria Alart, 2009
10
AUTOAVALUACIONS Els alumnes s’avaluen les seves pròpies produccions.
Correcte Bé Excel·lent Coneixement del tema Ara coneixem una mica més que abans el tema del maltractament entre alumnes (bullying). Ara coneixem força millor que abans aquest tema del maltractament entre alumnes (bullying). Sabrem identificar fàcilment les conductes quan es produeixin. Ara coneixem força millor que abans aquest tema del maltractament entre alumnes (bullying). Sabrem identificar fàcilment les conductes quan es produeixin i tindrem eines per afrontar-lo i prevenir-lo. Sabrem a qui demanar ajuda, si cal. Recerca d’informació Ens ha costat una mica però hem trobat la informació demanada. Hem trobat la informació demanada, però ens ha costat una mica descobrir el més rellevant dintre del text. Hem trobat fàcilment la informació demanada i hem sigut hàbils en descobrir ràpidament el més rellevant o allò que ens interessava més dintre del text. Cooperació Hem participat aportant algunes idees i suggeriments. Hem participat aportant idees i hem fet observacions i suggeriments oportunes. Hem participat activament aportant idees, fent observacions i suggeriments molt interessants i rellevants per al tema. Responsabilitat Individual Hem fet la nostra part de treball individual, l'hem explicat als companys. Hem fet la nostra part de treball individual, l'hem explicat als companys i hem acceptat els suggeriments i les crítiques que ens han fet. Hem fet la nostra part de treball individual, l'hem explicat als companys i hem defensat els nostres punts de vista. Hem acceptat les crítiques i els seus suggeriments. Hem adequat el treball individual incorporant les bones aportacions dels companys i destriant les innecessàries o errònies. Dinàmica d’interacció Hem aconseguit agrupar-nos en cada moment segons es demanava. Ens hem agrupat segons les necessitats de cada moment i hem acceptat els canvis de situacions. Ens hem agrupat segons es demanava en les diferents activitats i hem sabut adequar la nostra actuació a cada nova situació i als companys del grup. Resolució de conflictes En els punts de desacord hem escoltat les opinions dels companys. En els punts de desacord hem escoltat les opinions i hem aportat les nostres opinions argumentades. En els moments de desacord, hem argumentat les nostres opinions, hem escoltat i valorat les dels altres i hem arribat a un consens satisfactori per tots. Núria Alart, 2009 Ref: WQBullying
11
MÈTODE DE CASOS Portar mocador. Portar “gelaba” i mocador
Es fa un relat d’una situació de la realitat en un context similar al del nostre alumnat on hauran de prendre decisions. És una manera de projectar-se. S’ha d’aprendre una decisió sobre diferents casos. P,ex: en una situació determinada es presenten quatre alternatives. Quina escolliries? Per què? Argumenta. Portar mocador. Portar “gelaba” i mocador No portar mocador. No portar “gelaba” Núria Alart, 2009
12
RÚBRICA D’AVALUACIÓ DE L’EXPOSICIÓ ORAL
(pot ser aplicada a cada alumne individualment o al conjunt de les exposicions de tot el grup) Aspectes que s´avaluen CORRECTE BÉ EXCEL·LENT Preparació Ha de fer algunes rectificacions, de tant en tant sembla dubtar Exposició fluida, molt pocs errors Es nota un bon domini del tema , no comet errors, no dubta Interès Li costa d´aconseguir o de mantenir l´interès del públic Interessa força en principi però es fa una mica monòtona Atrau l´atenció del públic i manté l´interès durant tota l´exposició La veu Costa d´entendre alguns fragments Veu clara, bona vocalització Veu clara, bona vocalització, entonació adequada, matisada, sedueix Temps Excessivament llarg o insuficient per desenvolupar correctament el tema Temps ajustat al previst, però amb un final precipitat o allargassat per manca de control del temps Temps ajustat al previst, amb un final que reprèn les idees principals i arrodoneix l´exposició. Suport Suport visual adequat (murals, cartells) Suports visuals adequat interessants (murals, cartells) L´exposició s´acompanya dels suports visuals especialment atractius i de molta qualitat ( murals i cartells) Dissenyar una gràfica d’avaluació entre els docents i l’alumnat Núria Alart, 2009
13
DIARIS DE CLASSE El diari de classe es centra en tècniques d’observació i registre dels aconteixements per part de l’estudiant. Els permet sintetitzar els seus pensaments i els seus fets. Els sensibilitza sobre les seves pròpies maneres d’aprendre. (metacognició) Núria Alart, 2009
14
AVALUACIÓ PORTFOLI com a sistema d’ensenyament i aprenentatge
Consisteix en una selecció d’evidències/mostres (activitats acadèmiques) que permeten a l’alumne demostrar allò que està aprenent, i alhora possibiliten al professor un seguiment del progrés d’aquest aprenentatge. Barberà, 2005 “Col·lecció de materials seleccionats amb la intenció d’explicar el rendiment o l’aprenentatge realitzat, reflexionar sobre aquest i avaluar-ho” Núria Alart, 2009
15
Núria Alart, 2009
Presentaciones similares
© 2025 SlidePlayer.es Inc.
All rights reserved.