La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

Oficina Tècnica de Suport al FEDER

Presentaciones similares


Presentación del tema: "Oficina Tècnica de Suport al FEDER"— Transcripción de la presentación:

1 Oficina Tècnica de Suport al FEDER
Leandre Mayola Gerent de Serveis de Desenvolupament Econòmic de la Diputació de Barcelona

2 INTRODUCCIÓ A L’OFICINA TÈCNICA DE SUPORT AL FEDER
Creació d’una Oficina Tècnica de Suport al FEDER que ajudi als ens locals en la gestió dels seus projectes en totes les seves fases: Atesa la dimensió tècnica dels projectes. Atesos els requeriments establerts per la normativa comunitària i nacional. Pe Un dels elements singulars del model de decisió i gestió conjunta que hem establert Generalitat de Catalunya i Diputació de Barcelona és el fet de poder oferir, des la Diputació, una assistència tècnica i econòmico-administrativa molt propera als ens locals que els ajudi en la gestió dels seus projectes en totes les seves fases. Aquesta assistència es justifica per dos motius: En primer lloc, perquè els projectes que es gestionaran tenen una dimensió tècnica en tant en quant la seva tipologia i destinataris esta clarament definits en els objectius definits en el Programa Operatiu i – sobretot – en la priorització que hem establert en aquesta convocatòria. Per tant, donar assistència tècnica a projectes sobre vivers i centres d’empreses, polígons d’activitat econòmica, serveis empresarials on line, projectes d’administració electrònica etc. requereix d’una expertesa sobre la concepció, gestió i impacte d’aquest tipus de projectes que creiem que des de la Diputació podem oferir. En segon lloc, cal tenir ben present que la gestió i seguiment dels fons europeus requereixen de l’estricte compliment d’una normativa comunitària i nacional molt específica. Creiem fonamental que aquells ajuntaments que puguin necessitar suport en aquesta matèria puguin rebre assistència. Aspectes com la forma en què es fan els expedients de contractació, quines despeses són subvencionables i quines no, què cal fer per mantenir la pista d’auditoria o què cal tenir present per comunicar les accions subvencionades amb FEDER hauran de ser conegudes pels ens locals i és en aquest sentit que volem donar l’assistència econòmico-administrativa. Per tant, per a vetllar l’estricte compliment de la normativa aplicable i també per tal que els projectes que es realitzin aportin el màxim valor afegir al territori, s’ha posat en marxa una Oficina Tècnica de Suport al FEDER ubicada òrganicament a l’Àrea de Desenvolupament Econòmic. A través d’aquesta es proporcionarà als ens locals tota l’assistència tècnica i econòmico-administrativa que els serà necessària per a desenvolupar amb èxit els projectes.

3 OBJECTIUS DE L’OFICINA TÈCNICA DE SUPORT AL FEDER
Vetllar per la millor selecció possible de projectes en la convocatòria de l’Eix 1, així com contribuir a la seva correcta execució. Maximitzar l’impacte del conjunt de projectes aprovats en el territori de la província de Barcelona. Vetllar per l’estricte compliment de la normativa en la gestió dels fons de la convocatòria Pe Pel que fa a vetllar per la millor selecció i execució possible de projectes, els objectius específics són: Garantir una bona difusió de la convocatòria entre tots els ens locals de la província (com per exemple, amb la jornada que estem celebrant avui). Donar el suport tècnic adient als ens locals que tinguin la voluntat de presentar projectes en la convocatòria de l’Eix 1 en el seu tram local. Vetllar per la millor selecció possible de projectes d’acord amb els criteris especificats en la convocatòria i a partir d’un treball analític rigorós. Oferir l’acompanyament necessari a cadascun dels ens locals titulars de projectes subvencionats, tant en la seva dimensió tècnica com administrativa, des del moment de la concessió de la subvenció fins al tancament de la corresponent justificació. Controlar periòdicament el grau d’execució de les activitats previstes per a cadascun dels projectes, així com avaluar el grau d’assoliment dels seus objectius. Pel que fa a maximitzar l’impacte del conjunt de projectes aprovats en el territori de la província de Barcelona, els objectius específics són els següents: Fomentar espais d’intercanvi de coneixement entre els ens locals subvencionats per tal que individualment cada projecte es pugui enriquir a partir de l’experiència d’altres. Recollir i sistematitzar el coneixement generat per l’execució dels projectes en forma de manuals de gestió, de bones pràctiques, publicacions diverses, etc. Difondre entre els propis beneficiaris del projecte el conjunt de coneixement generat, així com també entre la resta d’ens locals de la província projectes de característiques similars. Avaluar, en conjunt, la totalitat dels projectes executats Pel que fa a vetllar l’estricte compliment de la normativa en la gestió dels fons de la convocatòria, els objectius específics són: Proporcionar totes les eines i suport necessaris per tal que els ens locals subvencionats puguin executar i justificar les activitats previstes en els respectius projectes d’acord amb la normativa legal vigent, en especial aquella referent a la gestió de fons FEDER. Revisar tècnicament i administrativament les justificacions dels projectes executats, així com instar, si s’escau, a realitzar les esmenes corresponents. El compliment d’aquesta normativa és fonamental per tal d’evitar en el futur possibles desprogramacions.

4 FUNCIONS DE L’OFICINA TÈCNICA DE SUPORT AL FEDER
Pe DIFUSIÓ Les funcions de l’Oficina Tècnica de Suport al FEDER es poden agrupar en 6 blocs d’activitats diferents: Activitats de difusió. Des de l’Oficina Tècnica de Suport al FEDER es faran diferents activitats de difusió d’acord amb un pla de comunicació compartit amb la Direcció General de l’Administració Local. Els objectius d’aquesta difusió són, entre d’altres, vetllar per la correcta difusió de les convocatòries entre els ens locals de la província (a través de jornades com la que celebrem avui, edició de díptics, etc.), donar a conèixer el conjunt d’activitats que es realitzaran en el marc del programa, fer-ne difusió a tots els ens locals de la província, donar a conèixer els resultats obtinguts dels projectes aprovats, etc.

5 FUNCIONS DE L’OFICINA TÈCNICA DE SUPORT AL FEDER
Pe DIFUSIÓ SUPORT PRESENTACIÓ PROJECTES Activitats de suport tècnic a la presentació de projectes. En aquest sentit, l’Oficina Tècnica de Suport al FEDER ajudarà als ens locals a que puguin presentar els millors projectes. Aquest suport consistirà en: Interpretar des d’un punt de vist tècnic el contingut literal i l’esperit de la convocatòria als ens locals per tal de facilitar-los el procés de plasmació dels seus objectius en la redacció dels projectes que sol·licitin. Detectar i corregir possibles males interpretacions. Fer tots els aclariments, precisions i advertiments possibles sobre els requisits legals i circuits d’obligat compliment en relació al procés de sol·licitud, execució i justificació de les subvencions.

6 FUNCIONS DE L’OFICINA TÈCNICA DE SUPORT AL FEDER
Pe DIFUSIÓ SUPORT PRESENTACIÓ PROJECTES FORMACIÓ Activitats de formació. Així mateix, s’elaborarà un pla de formació dirigit als ens locals beneficiaris amb l’objectiu de garantir la correcta execució dels projectes. A tal efecte, està previst realitzar accions formatives generalistes sobre gestió tècnica i administrativa de projectes FEDER, així com accions de caràcter especialitzat en funció del tipus de projecte subvencionat (vivers, centres d’empreses, polígons d’activitat econòmica, plataformes digitals, etc.). Pla de formació

7 FUNCIONS DE L’OFICINA TÈCNICA DE SUPORT AL FEDER
Pla visites territori Servei atenció consultes Pe DIFUSIÓ SUPORT PRESENTACIÓ PROJECTES FORMACIÓ SEGUIMENT EXECUCIÓ I INTERCANVI CONEIXEMENT Activitats de seguiment i suport tècnic i administratiu de l’execució dels projectes. Així mateix, l’Oficina s’encarregarà al llarg de tot el període de donar el suport tècnic i l’acompanyament necessari als ens locals per orientar i resoldre consultes que es puguin plantejar, ja sigui sobre aspectes relatius al contingut del projecte com respecte a requisits formals, compliment de la legalitat, subvencionabilitat de de despeses concretes, etc. En aquest sentit, aquest seguiment i suport s’articularà de la següent manera: Mitjançant un pla de visites al territori per part de l’equip de treball amb els següents objectius: Per comprovar l’efectiu impuls de cada projecte per part de l’ens local subvencionat. Per identificar i compartir amb els ens locals subvencionats els elements estratègics per a l’èxit del projecte i donar suport en la seva operativització mitjançant el suport en l’elaboració de plans de treball coherents amb aquests elements estratègics. Per comprovar el grau d’avanç de cada projecte en relació al cronograma previst. Per identificar bones pràctiques que permetin millorar l’impacte en el conjunt del territori de la província mitjançant activitats d’intercanvi de coneixement i de difusió. Per donar suport en la vessant administrativa de la gestió del projecte, concretament, pel que fa a la gestió de la subvenció. Etc. Mitjançant un servei d’atenció directa per resoldre consultes. A tal efecte, s’ha establert un telèfon i adreça electrònica de contacte directe amb l’equip de treball per resoldre les consultes que per part dels ens locals subvencionats puguin sorgir. Activitats d’intercanvi de coneixement. Des del nostre punt de vista, un dels elements crítics del programa, i que té relació directa amb el paper que la Diputació de Barcelona exerceix en relació als ens locals de la província, és aconseguir difondre els coneixements adquirits entre els diferents ens locals subvencionats, i entre aquests i la resta d’ens locals de la província. D’alguna manera, i com a Corporació de caràcter provincial, creiem que la nostra visió global del programa hauria de permetre dur a terme accions que creïn sinèrgies positives al llarg del territori de la província fent que aquelles pràctiques més exitoses i aquells aprenentatges més útils puguin ser compartits i, a la llarga, utilitzats per altres municipis que tinguin la intenció d’impulsar projectes similars als subvencionats. És per aquest motiu que hem plantejat que l’Oficina de Suport s’encarregui d’impulsar activitats d’intercanvi de coneixement que s’articularan de la següent manera: En primer lloc, organitzant jornades d’intercanvi entre els ens locals subvencionats. En aquest sentit, s’agruparien el conjunt d’ens locals subvencionats en funció de la tipologia de projectes i s’organitzarien jornades temàtiques d’intercanvi de coneixements. En segon lloc, elaborant productes i materials sorgits de les jornades d’intercanvi, així com del coneixement adquirit per l’equip de treball de la Diputació fruït del seguiment realitzat. Per tant, l’objectiu d’aquest d’aquest conjunt d’activitats és mirar de no limitar-se a seleccionar i executar correctament un conjunt de projectes, sinó anar una mica més enllà i intentar sistematitzar el coneixement generat al llarg de tots aquests anys i que aquest coneixement pugui revertir sobre la totalitat d’ens locals de la província i maximitzar, per tant, l’impacte global del programa. Jornades d’intercanvi Manuals gestió i bones pràctiques

8 FUNCIONS DE L’OFICINA TÈCNICA DE SUPORT AL FEDER
Verificacions administratives Verificacions sobre el terreny (in situ) Pe DIFUSIÓ SUPORT PRESENTACIÓ PROJECTES FORMACIÓ SEGUIMENT EXECUCIÓ I INTERCANVI CONEIXEMENT VERIFICACIÓ I I CONTROL Activitats de verificació i control de la subvencionabilitat de despesa efectuada pels ens beneficiaris de la subvenci. Aquest control s’efectuarà de dues maneres: Mitjançant verificacions administratives de totes les sol·licituds de reemborsament que garanteixin la regularitat del 100% de la despesa declarada pels beneficiaris comprovant la realitat dels pagaments i la seva adequació a les condicions d’aprovació de l’ajuda. En aquest sentit, a partir del gener de 2010, i amb caràcter semestral, els ens locals subvencionats presentaran certificats de despeses per a la justificació de la subvenció rebuda. Un cop rebudes les justificacions, es procediria a revisar-les i a sol·licitar, si s’escau, les esmenes o l’aportació de documentació addicional per tal de poder traslladar als òrgans que correspongui les justificacions validades. Mitjançant verificacions sobre el terreny (in situ) d’operacions concretes seleccionades per un mètode de mostreig que garanteixi la seva representativitat. En aquestes verificacions es comprovarà l’execució física del projecte, els sistemes de control i seguiment del projecte existents, etc.

9 COM CONTACTAR AMB L’OFICINA
Pe Telèfon: Web:

10 WEB Pe A més a més, com heu vist, podeu consultar a la web tota la informació necessària (documents i enllaços) per poder conèixer en profunditat si el programa us pot interessar, com heu de presentar les sol·licituds, com executar el projecte, com justificar la subvenció, etc. així com per poder participar de totes les jornades que s’organitzin d’ara en endavant. En aquest web hi podeu trobar: En l’apartat “Contingut del Programa” hi trobareu Informació de caràcter general sobre les característiques del Programa, tipologia de projectes prioritzats i condicions del cofinançament. En aquest apartat s’hi troben els documents descarregables de què ha parlat en Carles Rivera anteriorment. La Guia sobre espais físics de suport a la creació i consolidació d’empreses La Guia sobre infraestructures i equipaments lligats al coneixement, la innovació i la transferència tecnològica. El document Promoció i dinamització de PAEs – Guia per als ens locals. El Recull de bones pràctiques de PAEs

11 WEB Pe En l’apartat “Presentar una sol·licitud” s’hi distingeixen dos blocs : Per una banda, aquella informació que convindria tenir present abans de presentar la sol·licitud, i més concretament: Una Guia pràctica per a projectes cofinançats pel FEDER Catalunya , la qual ofereix una visió general sobre què és el FEDER, la gestió del tram local de l’Eix 1 del PO, la pràctica de la gestió de projectes FEDER pels ens locals, així com un conjunt de conclusions i recomanacions al respecte. L’ordre de la convocatòria que avui presentem, així com tota la normativa aplicable. Un document de Qüestions Més Freqüents. I de l’altra, les eines per formular la sol·licitud. Concretament: El formulari de la sol·licitud que us podeu descarregar Així com...

12 WEB Pe ..., l’enllaç amb el portal d’Eacat a través del qual cal formular la sol·licitud.

13 WEB Pe En l’apartat “Executar un projecte” properament hi penjarem informació útil per a l’execució dels projectes que finalment seran subvencionats. Així mateix, en l’apartat “Justificar la subvenció” properament hi penjarem informació útil per a la justificació de les subvencions. En l’apartat Oficina Tècnica de Suport al FEDER s’hi troben les seves dades de contacte, així com el detall de les seves funcions

14 ELEMENTS PER A LA PRESENTACIÓ DE SOL·LICITUDS
Calendari Termini màxim presentació: 31 d’agost Recepció carta requeriment d’esmenes: de setembre (prèvia trucada) Termini presentació esmenes: 10 dies hàbils improrrogables des de la recepció del requeriment

15 ELEMENTS PER A LA PRESENTACIÓ DE SOL·LICITUDS
Algunes reflexions a la llum de l’experiència de la primera convocatòria Al 97% dels ens locals sol·licitants se’ls va haver de fer el requeriment d’esmenes. La mitjana de documents reclamats fou superior a 5.

16 ELEMENTS PER A LA PRESENTACIÓ DE SOL·LICITUDS
Algunes reflexions a la llum de l’experiència de la primera convocatòria Dels projectes que requerien avantprojecte (As i Bs), en un 30% se’ls va haver de reclamar. Dels projectes que requerien documentació equivalent a l’avantprojecte (Cs), en un 90% se’ls va haver de reclamar. Cal emplenar el formulari a consciència: força punts s’obtenen de manera automàtica en funció de les respostes i hi ha preguntes més transcendents del què poden semblar. En el formulari, per exemple, cal tenir present que en les preguntes referents al compliment les disposicions en matèria d’igualtat entre homes i dones, no discriminació per qüestions de sexe, raça, origen ètnic, religió o conviccions, minusvalia, edat o orientació sexual, així com en matèria d’accesibilitat de les persones discapacitades, en funció de la resposta que poseu podeu fer que el vostre projecte no sigui elegible.

17 ELEMENTS RELLEVANTS DOCUMENTACIÓ A PRESENTAR
Formulari Memòria Avantprojecte, quan sigui procedent. ÉS MOLT IMPORTANT INSISTIR QUE ELS DOCUMENTS BÀSICS PER VALORAR ELS PROJECTES SÓN EL FORMULARI, LA MEMÒRIA I L’AVANTPROJECTE. SÓN ELS DOCUMENTS ON ELS CRITERIS DE VALORACIÓ ABANS EXPOSATS S’ANALITZARAN MINUCIOSAMENT El primer que caldria que féssiu, abans de procedir a descarregar el formulari en format, és llegir-vos amb detall el corresponent manual, ja que aquest document pretén resoldre els dubtes que us poden plantejar a l'hora d'omplir el PDF. Així mateix, també és important que empleneu en el formulari totes les qüestions que se us demanen i que ho feu en l'espai de què disposeu (en el benentès que si voleu dur a terme una explicació més detallada, ho heu de fer en la memòria de l'operació que heu d'adjuntar, tot fent constar aquest fet en l'espai corresponent del PDF). Tingueu present que el temps necessari per emplenar el formulari de sol·licitud pot ser superior a l'inicialment previst atesa la seva complexitat. A tal efecte, us recomanem que us llegiu el manual i que comenceu a emplenar el formulari amb suficient antelació En molts casos la memòria que es presenta no està prou detallada. Cal que la memòria sigui redactada en clau FEDER, és a dir, donant resposta als criteris de valoració de la convocatòria: qualitat, maduresa, impacte, innovació i complementarietat. Per tant volem memòries: Ben argumentades Que mostrin inequívocament una coherència entre els objectius, les activitats a desenvolupar i els recursos que s’hi volen destinar Que evidenciïn que l’ens local té capacitat tècnica i organitzativa per executar el projecte descrit Que evidenciïn que el projecte respon a allò que necessita el territori En les que quedi clar quin impacte tindrà el projecte en el territori En les que quedi clar perquè un projecte és innovador, si és que ho és. Si el projecte es complementa amb altres actuacions per crear sinèrgies, que s’expliquin aquestes actuacions i sobretot que s’expliqui el perquè d’aquesta complementarietat Etc. En el cas que els projectes siguin d’obra, cal presentar com a mínim un avantprojecte. En el cas dels projectes que no fan referència a la construcció o remodelació d’edificis (tots els Cs i els As i Bs que facin referència a plataformes digitals) caldrà presentar documentació que descrigui el projecte de la mateixa manera que ho fa un avantprojecte per a un edifici, com per exemple: disseny funcional d’aplicatius model d’administració electrònica a implantar descripció de les infraestructures d'obra civil a realitzar traçats de cablejat plànols de situació d’antenes o d’altres elements definició operativa de prestacions de les plataformes virtuals elements de disseny de les xarxes diagrames de flux dels procediments o tràmits que suportaran les plataformes arquitectura de sistemes etc.

18 ELEMENTS RELLEVANTS DOCUMENTACIÓ A PRESENTAR
Plànols generals que defineixen l’actuació. Plànol de situació, a escala suficient per a identificar l’operació Certificat expedit per l’òrgan competent que acrediti la disponibilitat del terreny i/o dels béns immobles. Pressupost detallat de l’execució de l’operació. Estimació d’ingressos, si s’escau. Els plànols generals han de ser suficientment entenedors com per a identificar l’actuació prevista al projecte. En el cas de les obres caldrà incloure, com a mínim, els plànols de planta i secció. Els plànols de situació han de permetre ubicar de manera clara i inequívoca l’operació en el municipi. Cal un certificat expedit pel secretari en el que certifiqui que el terreny o immoble on es dugui a terme l’actuació està disponible. Recordem que titularitat no és el mateix que disponibilitat (ja que un ajuntament pot ser titular d’un immoble però tenir-ho llogat). En el cas que l’immoble estigui llogat, caldrà presentar un contracte de lloguer per un mínim de 20 anys. El pressupost detallat ha d’anar més enllà del detall que es demana al formulari. En el cas de les obres, el detall hauria d’estar com a mínim a nivell de resum de pressupost d’obra o preu/m2. Els projectes de vivers d’empresa, centre de serveis, etc. que preveuen llogar sales, han de presentar una estimació de quins serien els ingressos nets dels 5 anys posteriors a la posada en marxa de l’operació (ingressos nets = ingressos bruts – despeses de funcionament).

19 ELEMENTS RELLEVANTS DOCUMENTACIÓ A PRESENTAR
Calendari d’execució del projecte. Declaració d’impacte ambiental o certificat que acrediti que per a l’execució del projecte no es requereix el tràmit d’avaluació d’impacte ambiental. Certificat que l’execució del projecte no està inmers en les afectacions generals de les directrius de “Xarxa natura 2000”. Cal detallar de la manera més realista possible quin és el calendari d’execució previst. Els projectes que ja hagin estat iniciats ho haurien de reflectir en aquest calendari. La Declaració d’impacte ambiental ha d’estar signada pel Secretari o ha de ser un certificat del Departament de Medi Ambient de la Generalitat. En cap cas seran vàlides declaracions signades pel tècnic de medi ambient o l’alcalde de l’ens local. Igual que en el cas anterior, només seran vàlides les declaracions signades pel Secretari.

20 ELEMENTS RELLEVANTS DOCUMENTACIÓ A PRESENTAR
Documentació acreditativa de l’acord subscrit entre ens beneficiari i ens executor, en el supòsit que l’execució la dugui a terme un ens diferent del beneficiari. Documentació acreditativa de la condició d’ens públic de l’ens executor, en el cas que sigui diferent al beneficiari. Documentació acreditativa de comptar amb cofinançament consolidat o amb l’atorgament d’altres subvencions, quan sigui procedent. Aquells ens locals que decideixin executar l’operació a través d’algun dels seus ens públics hauran de, a més d’indicar-ho al formulari de sol·licitud, presentar un acord pel qual l’ens beneficiari delega en aquest l’execució de l’operació. En aquest document s’ha de fer referència al circuit financer que es posarà en marxa i que garanteixi la capacitat econòmica de l’ens executor per a fer front als pagaments. Cal saber que en aquests casos l’ens beneficiari ha de traspassar el 100% del pressupost a l’executor per a que aquest realitzi els pagaments de l’operació. En relació amb el punt anterior, és requisit imprescindible que l’ens executor sigui un ens públic. Aquesta condició s’ha de justificar també en el moment de la sol·licitud mitjançant un document signat pel Secretari o algun altre document equivalent. En el cas que en el formulari de sol·licitud s’indiqui que el projecte rep finançament d’altres ens públic, caldrà presentar la documentació acreditativa de comptar amb cofinançament consolidat o amb altres subvencions.

21


Descargar ppt "Oficina Tècnica de Suport al FEDER"

Presentaciones similares


Anuncios Google