La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

Diagnòstic del sistema educatiu PISA-2003 Factors de l’èxit escolar

Presentaciones similares


Presentación del tema: "Diagnòstic del sistema educatiu PISA-2003 Factors de l’èxit escolar"— Transcripción de la presentación:

1 Diagnòstic del sistema educatiu PISA-2003 Factors de l’èxit escolar
Ferran Ferrer Catedràtic d’Educació Comparada (UAB) 19 d’octubre 2006, Barcelona

2 Presentació A) El diagnòstic del sistema educatiu a partir de PISA
B) Resultats rellevants de PISA-2003 C) Factors d’èxit escolar a) Qualsevol presentació sobre l’estat de l’educació a Catalunya suposa d’alguna manera una certa visió particular…. Doncs es seleccionen unes dades i informacions i no unes altres… i més tenint en compte el temps limitat per fer aquesta exposició… Procuraré ser el màxim d’objectiu possible, posant més èmfasi en les dades que mostren aspectes més deficitaris del nostre sistema S’ha de tenir en compte, també, que els resultats del nostre sistema educatiu no és unicament fruit de la tasca dels nostres polítics (ni per lo bo, ni per lo dolent), sino també de tots els agents que participen en el procés educatiu (des del mestre que actua de manera amateur, no professional, a la seva aula; passant pel directiu que cumpleix com un perfecte buròcrata la seva feina d’omplir papers sense crear consensus ni lideratge a l’hora d’impulsar nous projectes; continuant amb els pares que delegant la tasca educativa a l’escola sense preoucpar-se de la mateixa fins que els criden a una entrevista per problemes amb el seu fill; fins a l’inspector o altre professional de l’administració pública que mira cap a un altre cantó quan sorgeix un problema en una escola que no es objecte dels mitjans de comunicació, o dels propis professors que participem a la formació dels futurs agents del sistema educatiu que no som capaços de millorar el nivell formatiu dels futurs mestres…. Tots hi tenim coses a dir. b) Document sobre política educativa i igualtat d’oportunitats i estat de l’educació a acatlunya... Fundació Jaume Bofill c) Parteixo dels estudis fets per mi sobre PISA-2000 i PISA-2003 amb ènfasi en el tema de l’equitat, així com del projecte sobre factors d’èxit i fracas en PISA-2003 a 4 països-

3 El diagnòstic del sistema educatiu a partir de PISA
Qué vol dir diagnòstic quan parlem del sistema educatiu? PISA, com instrument de diagnòstic: límits i possibilitats Qué vol dir “diagnòstic” quan parlem del sistema educatiu? Fer una foto próxima al sistema educatiu real Tenint en compte que el sistema educatiu és una realitat molt complexa que interactua permanentment amb el context que l’envolta i per tant que el modifica més enllà de les actuacions estrictament a l’àmbit educatiu. Amb la intenció de trobar factors o expliquen l’estat actual del sistema educatiu: dificultat de trobar relacions monocausals…. Facilitat per fer discursos simplistes, però no vàlids Per finalment establir reptes de futur i planificar estratègies per millorar el sistema educatiu PISA com instrument de diagnòstic: límits i possibilitats Pero… PISA ens serveix per a tot això?.... En part, SI. Nomès en part perque per fer un bon diagnòstic hem d’anar més enllà de PISA però no podem fer un bon diagnòstic del nostre sistema educatiu sense aquest preciat instrument…. Aquest fet és encara més important a casa nostra donada la poca tradició que tenim en el tema i els escasos recursos que s’esmercen a aquesta qüestió, en comparació amb els països més avançats… Cal recordar, en aquest sentit, algunes de les característiques de PISA: Mesura: competència lectora, mates, ciències i resolució de problemes Intrument: proves de llapiç i paper, amb intencionalitat de màxima objectivitat en la correcció… Destinataris: alumnes 15 anys escolaritzats Mostres representatives de països: 41 països Objectiu: mesurar preparació dels alumnes - a la finalització de l’ensenyament obligatori – per l’aprenentatge al llarg de la vida

4 Resultats rellevants, PISA-2003 (I)
Excel·lència educativa vs. mediocritat educativa Equitat educativa vs. desigualtat educativa Qualitat educativa: excel·lència + equitat

5 Resultats rellevants, PISA-2003 (II)
Similar o inferior a la mitjana de l’OCDE Pocs estudiants amb alts nivells de competència matemàtica… Al voltant de la mitjana de l’OCDE: en certs cassos, estadísticament inferiors a la mitjana (de 41 països)… Es correspón el nostre resultat educatiu al nostre grau de desenvolupament econòmic al món?...

6 Estudiants amb alt nivell de competència matemàtica: nivells 5 i 6, PISA-2003
Bèlgica: 26,5 Holanda: 25,5 Corea: 24,8 Finlàndia: 23,4 Suïssa: 21,2 Canadà: 20,3 Alemanya: 16,3 França: 15,1 OCDE: 13,1 Polònia: 10,1 Estats Units: 10 Catalunya: 8,9 Espanya: 7,9 Itàlia: 7 Portugal: 5,4 Grècia: 4

7 Resultats rellevants, PISA-2003 (III)
Menys estudiants amb baixos nivells de competència matemàtica… Diferències molt importants per: Nivell socioeconòmic i cultural de les famílies Estudis dels pares Centres públics o privats concertats Nascuts o no a Catalunya,… Es mantenen diferències importants entre els alumnes en funció del nivell socio-econòmic i cultural de les families, dels estudis dels pares, de l’assistència a centres públics o privats concertats, d’haver nascut o no a Catalunya,…

8 Estudiants amb baix nivell de competència matemàtica: nivells -1, 1 PISA-2003
Finlàndia: 6,8 Corea: 9,6 Canadà: 10,1 Holanda: 11 Suïssa: 14,5 Bèlgica: 16,5 França: 16,6 Catalunya: 19 Alemanya: 21,6 Polònia: 22 Espanya: 23 OCDE: 25,6 Estats Units: 25,7 Portugal: 30,1 Itàlia: 31,9 Grècia: 39

9 Factors d’èxit escolar (I)
Tipologia de factors: de sistema educatiu d’escola d’aula de context

10 Factors d’èxit escolar (i II)
Importància social de l’educació: Nivell educatiu dels pares L’educació com a eina de promoció social Reconeixement del món acadèmic La família i els aprenentatges escolars (espais i esforços) L’esforç com a valor social col·lectiu i individual La inversió en educació en èpoques de crisi

11 Població amb títol d’educació secundària superior, per grups d’edat (2004)
USA Suïssa Canadà Alemanya Suècia Dinamarca Àustria Finlàndia Corea Mitj OCDE Holanda França R.U Bèlgica Grècia Polònia Itàlia Espanya Catalunya 42 Portugal OECD (2006): Education at a glance. En el cas de Catalunya és dada del 2002 (Consell Superior d’Avaluació) El grup són els que varen tenir el actuals alumnes PISA-2003 entre 19 i 29 anys

12 Despesa pública en educació a Finlàndia i índex d’atur: 1990-2003


Descargar ppt "Diagnòstic del sistema educatiu PISA-2003 Factors de l’èxit escolar"

Presentaciones similares


Anuncios Google