Descargar la presentación
La descarga está en progreso. Por favor, espere
1
Claus del canvi educatiu: Tecnologia i Metodologia Currículum i Avaluació
El per què de la Tecnologia a l’Educació avui Quina tecnologia tenim / volem a les aules? Eines TIC i el seu valor afegit: pissarra digital, aules 1x1, llibre de text digital El professorat: formació i voluntat de canvi Algunes preguntes més i una mica de prospectiva Pere Marquès (2010). UAB - grup DIM Per a ampliar la informació :
2
telemàtica multimèdia mass media QUÈ SÓN LES TIC? INFORMÀTICA
EDICIÓ DIGITAL FULL DE CÀLCUL ROBÒTICA BASES DE DADES telemàtica multimèdia TELEACTIVITATS TECNOLOGIES de la INFORMACIÓ i la COMUNICACIÓ REALITAT VIRTUAL VIDEOJOCS INTERNET WEB 2.0, XARXES TELECOMUNICACIONS SO - IMATGE mass media TELEFONIA MÒBIL SATÈL.LIT VÍDEO RTV Pere Marquès (2010)
3
QUÈ ENS APORTEN LES TIC? valor afegit FONT D’INFORMACIÓ
RECURSOS INFINITS “al núvol” Informació, noticies…a Internet Activitats interactives, jocs… INSTRUMENTS DIDÀCTICS i d’esbarjo Pissarra digital, lector de documents NOUS LLENGUATGES: hipermèdia, SMS… COMUNICAR/FORMAR: Mòbil, , xat, videoconferència, foros, xarxes socials, EVA PUBLICAR/COMPARTIR: blog, wiki, tube, Blog de centre, xarxa social de famílies GESTIONS, TREBALL, OCI CANAL DE COMUNICACIÓ presencial /on-line CIBERESPAI PROCÉS DE DADES local / on-line PRODUCTIVITAT: ràpid, fiable Elaborar recursos didàctics AUTOMATITZAR TREBALLS, interactivitat ENMAGATZEMAMENT (físic / en xarxa) Pere Marquès (2011)
4
món físic ciberespai CIBERESPAI: UN MÓN PARAL.LEL ON TAMBÉ VIVIM JO
accés immediat: els sentits l’espai estableix límits accés sempre mediat sense distàncies, global MÓNS SOCIALS canals de comunicació fonts d’informació aliments objectes JO Internet imaginació MÓN PERSONAL experiència sabers necessitats temps
5
QUINES RAONS TINC PER A usar TIC A L’EDUCACIÓ?
la societat exigeix… aprenentatge continu amb TIC buscar informació comunicar-nos fer coses ús intel·ligent, amb criteri COMPETÈNCIES DIGITALS de l’alumnat PRODUCTIVITAT personal / grupal actuar al ciberespai millorar ensenyança i aprenentatge tractar la diversitat ACTUALITZACIÓ CURRICULAR INNOVACIÓ METODOLÒGICA Hi ha 30% fracàs escolar CURRICULUM BIMODAL TIC a les asignatures usar TIC… quan donin VALOR AFEGIT Pere Marquès (2011)
6
FINALITATS DE L’EDUCACIÓ
CONTEXT COMUNICAR CONÈIXER social conviure vocabulari artístic comprendre JO ACTUAR intel·ligència amb informació crític, creatiu resoldre problemes moral - espiritual emotiu - volitiu alegre, optimista, perseverant físic Pere Marquès (2011)
7
continguts, competències, TIC
NOVA CULTURA HI HA NOVES EINES CALEN NOUS SABERS NOVES EINES TIC pissarra digital, aules 2.0, Internet, EVA NOUS OBJECTIUS continguts, competències, TIC NOVA METODOLOGIA activitats, rols… la família escola, casa, entorn aprenentatge permanent autònom CANVIS ORGANITZACIÓ INFRAESTRUCTURES NOVA AVALUACIÓ memòria, fer AMB INFORMACIÓ Pere Marquès (2010)
8
el meu blog o EPA a Internet
ELS NOSTRES INSTRUMENTS SEMPRE ACCESIBLES MEMÒRIA CEREBRAL INTERNET: COMUNICACIÓ INTERNET: INFORMACIÓ MEMÒRIA AUXILIAR el meu blog o EPA a Internet sempre al meu abast
9
habilitats cognitives
ABANS: INSTRUMENTS SEMPRE ACCESSIBLES MEMÒRIA habilitats cognitives FER . resoldre problemes MEMÒRIA dates, procediments RELLOTGE CALCULADORA EXPERT PREMSA VÍDEO LLIBRE Pere Marquès (2010)
10
habilitats cognitives
NOUS INSTRUMENTS SEMPRE ACCESSIBLES MEMÒRIA habilitats cognitives + FER . resoldre problemes MEMÒRIA dades, procediments -- RELLOTGE CALCULADORA TELÈFON ORDINADOR INTERNET memòria auxiliar EXPERT PREMSA VÍDEO LLIBRE Pere Marquès (2010)
11
DESENVOLUPAMENT CURRICULAR BIMODAL
TUTORIA: talents MEMORITZAR FER VOCABULARI INDISPENSABLE: conceptes, processos, persones, fets… ACTIVITATS PRÀCTIQUES BÀSIQUES Recordo l’experiència + VOCABULARI DESITJABLE Comprenc i memoritzo + ACTIVITATS PRÀCTIQUES AVANÇADES Sempre amb suport: memòria auxiliar, Internet… NO necessito memoritzar: dades i procediments
12
CLAUS DE L’ÈXIT PER A INTEGRAR LES TIC
PLA/COMPROMÍS de direcció i la comunitat . INFRAESTRUCTURES ACTITUD del PROFESSORAT MATERIALS DIDÀCTICS COORDINACIÓ i MANTENIMENT FORMACIÓ tècnica -didàctica professors i centre Pere Marquès (2010)
13
QUÈ ENS APORTEN LES AULES 1X1?
PISSARRA DIGITAL + lector documents pissarra copiadora llapis i teclat remot mirall màgic accés des de CASA compartir INTRANET + Internet EVA col.laboratiu no hi ha parets família suport permanent 1 ORDINADOR X alumne software + CONTINGUTS EPA, llibre universal llibreta-laboratori, web 2.0 plataforma de continguts, llibre digital recursos multimèdia, orientacions, activitats interactives autocorrectives, experimentar, elaborar Pere Marquès (2010)
14
Un bon complement per a les pissarres digitals: el lector de documents
Es una càmera de vídeo amb zoom integrada en un peu ajustable que permet moure l’altura i l’angle de la càmera. Multiplica les possibilitats didàctiques de les PD ja que permet projectar i digitalitzar qualsevol document de paper o objecte tridimensional. PD Pere Marquès (2008)
15
NOVES EINES, NOVES ACTIVITATS... NOVES POSSIBILITATS
“Els mètodes són la major de totes les riqueses” (Friedrich Nietzsche ) “La tasca del professor és preparar motivacions per a activitats culturals, en un ambient prèviament organitzat...” (María Montessori) "El professor que desperta entusiasme en els seus alumnes ha aconseguit una cosa que cap suma de mètodes sistematitzats pot obtenir.” (John Dewey) Pere Marquès (2010)
16
QUÈ HAURIEN FET…? Què haurien fet Francisco Giner de los Ríos, Maria Montessori, John Dewey, Célestin Freinet... amb totes aquestes eines tecnològiques? / “…Es podria fer un ensenyament actiu formidable donant-los als nens dispositius amb els que puguin experimentar i descobrir per si mateixos un munt de coses... Guiats, per descomptat.” (Jean Piaget) “Les persones s’eduquen entre sí mediatitzades pel món.” (Paulo Freire) Pere Marquès (2010)
17
ALGUNES PROPOSTES DIDÀCTIQUES
Noves possibilitats amb valor afegit correcció d’exercicis (PD, lector docs) PLE blog de l’alumne portafol.li digital memòria auxiliar company tutor diari de classe wiki glossari alumnes busquen recursos i els exposen exposició magistral del professor presentació de treballs grupals, webquest alumnes professor: creen recursos, exposen, pregunten exercicis autocorrectius simuladors (llibre digital) Pere Marquès (2010)
18
MÉS PROPOSTES... AMB LLIBRES DIGITALS
estudiar i fer els exercicis del LLD fer síntesis del LLD al blog personal examen o contestar preguntes amb LLD fer exercicis del LLD entre tots a la PD exposició magistral del professor amb LLD a la PD fer una wiki glossari entre tots amb el LLD alumnes amb LLD fan una presentació multimèdia a la PD alumnes preparen una bateria de preguntes amb LLD exposició magistral dels alumnes amb LLD a la PD Pere Marquès (2010)
19
... avui i també fa 100 anys (Escola Nova)
QUÈ DIU LA PEDAGOGIA? les TIC enriqueixen l’ensenyament / aprenentatge tradicional i aporten recursos i noves activitats… l’ aprenentatge depèn de les activitats que es fan (s’aprèn fent) i de l’esforç en aprendre … però la seva eficàcia depèn del com i per a què s’usin: metodologia i adequació Aspectes a considerar... aprenentatge personal i en col.laboració (comunitat aprenentatge), espais i temps flexibles alumne participatiu, amb iniciativa i autonomia, tenaç i responsable, s’autoavalua professor mediador, acció centrada en l’estudiant i les competències imaginació, creativitat expressió, ètica reflexió crítica aprendre a aprendre tasques aplicatives i contextualitzades per a construir coneixement metodologies i recursos diversos, avaluació continua no memorística ... avui i també fa 100 anys (Escola Nova) Pere Marquès (2010)
20
Els principis de la Pedagogia actual (a vegades anomenada “nova pedagogia” en oposició a la “pedagogia memorística”) ja van ser enunciats pels educadors de l’Escola Nova fa més de 100 anys. PER EXEMPLE S’aprèn fent, aplicant coneixements, i a vegades memorizant. Aristóteles, Comenio, Rousseau, Pestalozzi, Montessori, Decroly, Dewey, Skinner, Giner de los Ríos, Ferrer Guardia, Freinet, Piaget Aprenentatge col.laboratiu, intercanviar idees, experiència, ajuda… Dewey, Freinet, Piaget, Stenhouse, Freire Centrades en els alumnes, individualització, tractar la diversitat (les seves característiques , interessos, necessitats) Comenio, Rousseau, Montessori, Pestalozzi, Claparede, Dewey, Decroly, Freinet, Piaget, Freire Ús limitat del llibre de text: biblioteca, elaboració pels alumnes… Montessori, Milani, Freinet (el fan els alumnes),Giner de los Ríos (el fan els alumnes) VEURE MÉS AQUÍ Pere Marquès (2010)
21
ES TRACTA QUE APRENGUIN…
Les persones només aprenen allò que necessiten o que volen aprendre. (Carl Rogers) L'aprenentatge es dóna quan els alumnes, perseguint els seus propis interessos han de fer front a problemes reals. (John Dewey) "El que hem d'aprendre ho aprenem fent.” (Aristòtil, -IV) “... La cooperació dels nens entre si té tanta importància com l'acció dels adults” (Jean Piaget) VEURE MÉS PRINCIPIS D’APRENENTATGE I D’ENSENYAMENT AQUÍ Pere Marquès (2010)
22
ASPECTES DIDÀCTIC-ORGANITZATIUS
Cal integrar TIC, noves metodologies i avaluació. Controlar els alumnes amb el PC, evitar distraccions, perills d’Internet… Ús de les TIC quan aporten valor afegit. 20% explicacions del professor amb PD 30 % exposicions treballs alumnes amb PD 30% treball individual/grupal amb PC 20% treball individual/grup sense PC El primer any ús mínim del PC-alumne: 30% del temps de classes Cal més temps (preparar les classes, corregir). Repartir rols a l’alumnat: corregir, company-tutor, assessor-TIC, professor… Ús del PC: llibre (font d’informació) quadern de treball (editor), per a crear, comunicar-se, treballar col.laborativament... Ús de la PD: compartir, corregir, debatre (treball col.laboratiu) Preveure plans B: avaries, virus, problemes a Internet… Pere Marquès (2010)
23
HEXÀLEG PER A L’ÚS DIDÀCTIC D’AULES 1X1
Les TIC (com el llibre o la pissarra) no asseguren els aprenentatges, que depenen de les activitats que fan els alumnes. Planificar bones activitats d’aprenentatge y començar per activitats senzilles (de poca complexitat TIC). Les TIC ens poden donar més problemes que el guix i el quadern i ens poden exigir (sobretot al principi) més temps. Usar TIC només quan ens aportin VALOR AFEGIT: aprenentatges, implicació de l’alumnat, facilitació de la docència Si no hi ha TIC adequades (p.e. Internet lent), no les usem. Abans de crear material didàctic, veure d’usar l’existent. Les TIC poden donar més autonomia i participació a l’alumnat. Que 2 alumnes siguin “assessors TIC”: per a connectar la PDI, donar suport a companys, resoldre problemes TIC a classe Que alumnes adoptin el rol de professor: ensenyar, orientar, corregir, buscar/crear materials… quan sigui possible. I comentar i compartir amb altres companys serà la millor ajuda.
24
FORMACIÓ DEL PROFESSORAT
Considerarà els aspectes bàsics de maneig dels recursos, però serà bàsicament didàctica (metodologies). Es realitzarà al llarg de 2 anys: 6 seminaris trimestrals en el propi centre. En els seminaris: El formador introduirà models didàctics i recursos. Cada professor comentarà com ha utilitzat les AULES 1x1 durant el trimestre i exposarà preguntes y problemes. El formador veurà d’oferir solucions. Entre seminaris, els professors aplicaran els models didàctics a les seves classes. Un professor (en contacte amb el formador) assumirà el rol d’assessor-TIC per a ajudar-los. Aquesta formació presencial es complementarà amb cursos on-line d’ampliació. Abans d’iniciar aquesta formació, el professorat tindrà les competències didàctiques i digitals (escriure, navegar, ) bàsiques Pere Marquès (2010)
25
COMPETÈNCIES DOCENTS Coneixement de la matèria que imparteix, incloent l'ús de les TIC en el seu camp de coneixement, i un bon coneixement de la cultura actual. Competències pedagògiques: didàctica digital, tutoria, mantenir la disciplina, resoldre conflictes, dinamitzar grups, tractar la diversitat, tècniques de recerca-acció i treball docent en equip... Habilitats instrumentals, TIC i coneixement dels nous llenguatges: audiovisual i hipertextual. Característiques personals: maduresa i seguretat, autoestima i equilibri emocional, imaginació, empatia... Cal transmetre entusiasme i passió d'aprendre, donar afecte i confiança als alumnes en les seves capacitats, guanyar el lideratge pel tracte i l'exemple. Pere Marquès (2008)
26
COMPETÈNCIES TIC imprescindibles pel professorat (estudi del GRUP DIM-UAB 2009)
Gestió bàsica de l’ordinador-1: nocions bàsiques de hardware i del sistema operatiu utilitzat. Escriptori, arxius i carpetes. Antivirus. Gestió bàsica de perifèrics-1: canó, impressora, micròfon, fotos... Ús bàsic d’un editor de textos: negreta i colors, lletra i mida, tallar i enganxar, guardar i recuperar, imprimir, corrector, imatges… Navegar per Internet, usar un buscador, copiar/descarregar i imprimir materials. Ús segur i crític d’Internet. Ús bàsic del correu electrònic: enviar i rebre amb adjunts en un sistema webmail, agenda... Gestió bàsica de la intranet del centre: impressió, accés a materials... Coneixement i aplicació a l’aula de models didàctics d’ús de les TIC (pissarra digital, webquest...). Coneixement de repositoris de recursos sobre l’assignatura impartida, valorar-los i seleccionar-los. Conèixer sobre drets d’autor, llicències... Ús habitual de les TIC per a realitzar diverses tasques de la funció docent: buscar informació, preparar material per a la classe, comunicar-se amb professores i alumnes, gestió de tutoria, formació/xarxes docents... Pere Marquès (2008)
27
ALTRES COMPETÈNCIES TIC desitjables
Gestió bàsica de l’ordinador-2: Instal.lar i actualitzar programes i pluging Gestió bàsica de perifèrics-2: pissarra interactiva, vídeo/webcam, sistemes de votació, càmara de documents, escàner, tauleta gràfica Gestió bàsica d’imatge, vídeo i so: creació, captura, tractament Elaborar presentacions multimèdia que combinin àudio i vídeo. Elaborar i gestionar un blog. Ús bàsic d’eines de publicació col.laborativa: wikis... Coneixements bàsics d’ofimàtica: processador de textos, full de càlcul, gestor de bases de dades... Gestió bàsica de la plataforma educativa de centre: fòrums, aula virtual Conèixer i organitzar recursos didàcticos on-line per a l’assignatura. Escollir en cada moment les eines TIC més adequades a la matèria, objectivs, forma d’ensenyar: Internet, , fòrum, videoconferència Participar en espais de treball col.laboratiu amb docents d’altres centres per a investigar problemes educatius, crear continguts… Organitzar activitats amb TIC amb altres centres Altres: crear recursos interactius senzills, videoconferència,xarxes, Moodle ... Pere Marquès (2008)
28
CLAUS DE L’ÈXIT PER A INTEGRAR LES TIC
RECURSOS: CLAUS DE L’ÈXIT PER A INTEGRAR LES TIC PLA/COMPROMÍS de direcció i la comunitat . INFRAESTRUCTURES ACTITUD del PROFESSORAT MATERIALS DIDÀCTICS COORDINACIÓ i MANTENIMENT fàcil útil i eficient amb valor afegit FORMACIÓ tècnica -didàctica professors i centre Pere Marquès (2010)
29
QUE ELS PROFESSORS VEGIN QUE...
LA CLAU DE L’ÈXIT: QUE ELS PROFESSORS VEGIN QUE... - L'ús de les TIC és fàcil, poden aprendre a usar-les sense problema en poc temps. - L'ús de les TIC és còmode, no donarà problemes ni estrés; els models didàctics son bons, flexibles, controlables. - L'ús de les TIC és útil, eficaç, aporta valor afegit per a realitzar activitats de major potencial didàctic i aconseguir més motivació i participació de l’alumnat. - L'ús de les TIC és eficient, ajuden realment a la seva docència, sense exigir dedicar més temps ni més esforç. PD Pere Marquès (2008)
30
Però… tenim greus problemes…
PD Pere Marquès (2008)
31
ESTAREM FENT QUELCOM MALAMENT, OI?
Un 30% “crònic” (des de sempre) de fracàs escolar “reconegut” al final de l’ensenyament obligatori hauria de ser INACCEPTABLE per als docents, per als pedagogs, per als polítics, per a les famílies… Admetríem que els metges només curessin el 70% dels seus malalts? O que els mecànics només arreglessin el 70% dels cotxes del taller? “Si volem resultats diferents, fem coses diferents.” (Albert Einstein) “Les idees només tenen importància si serveixen per a resoldre els problemes.” (Jonh Dewey) "El futur no és un regal, és una conquesta." (Jonh F. Kenedy) Pere Marquès (2010)
32
a l’educació, a l’escola
El nostre objectiu a l’educació, a l’escola NO és innovar PD Pere Marquès (2008)
33
millorar els aprenentatges (reduir el fracàs escolar)
El nostre objectiu ÉS millorar els aprenentatges (reduir el fracàs escolar) PD Pere Marquès (2008)
34
Hem d’entrar pels camins de la innovació
I per a millorar els aprenentatges dels estudiants hem de fer “coses noves” Hem d’entrar pels camins de la innovació Els camins de la innovació són diversos, no tots tenim que anar pel mateix PD Pere Marquès (2008)
35
El nostre objectiu no és innovar
(integrar les TIC, fer coses noves amb TIC...) El nostre objectiu és millorar els aprenentatges Estarem satisfets si innovem però no reduïm el fracàs escolar? PD Pere Marquès (2008)
36
més enllà de la innovació
Cal anar... més enllà de la innovació La innovació és el camí però es tracta d’arribar al destí I el destí... és la millora de l’educació PD Pere Marquès (2008)
37
ELS ALUMNES APRENEN MÉS AMB TIC?
Les recerques acostumen a dir que SÍ (més del 90% dels professores i alumnes a les recerques DIM ). Però ells mateixos (50%) dubten de que millorin les notes. COM S’EXPLICA AQUESTA PARADOXA? S’aprèn més (especialment competències) però desprès els exàmens són memorístics (i amb les TIC s’incideix poc en la memòria, a no ser que es facin exercicis molt específics en cada cas) Per a aprovar aquests exàmens, com sempre, cal estudiar els dies anteriors… i tenir memòria. CAL AVUI EN DIA MEMORITZAR TANT? Caldria reconsiderar el currículum. AVUI: què és necessari saber fer?, què és necessari memoritzar?
38
CAL MEMORITZAR TANT AVUI EN DIA?
Dins de les activitats d’aprenentatge podem distingir: RECORDAR, reproduir, reconèixer… COMPRENDRE, conceptualitzar, interpretar… ANALITZAR, comparar, classificar, ordenar… SINTETITZAR, integrar, descriure, elaborar… APLICAR, experimentar, resoldre problemes (hipòtesis, deducció, inducció), calcular… VALORAR (amb criteris), jutjar, seleccionar, criticar, debatre CREAR, idees innovadores, imaginar, predir, transferir… PLANIFICAR i organitzar projectes… Implicant altres competències instrumentals: Buscar / seleccionar informació a l’entorn, Internet… Expressar / comunicar: oral, escrit, multimèdia… Altres: idiomes, ús d’eines TIC… Competències personals: treball autònom, metacognició I competències socials: treball col-laboratiu la única que exigeix memoritzar; les altres exigeixen pensar Esquema basat en la taxonomia d’activitats cognitives (Benjamin Bloom) Pere Marquès (2010)
39
CONCEPTUALITZEM LES COMPETÈNCIES
Avui donem més importància a les competències que els estudiants adquireixen (fer) que als coneixements (memoritzar) Competència: Efectuar una tasca o afrontar una situació amb eficàcia, en un context Suposa mobilitzar coneixements, habilitats i actituds (que són com els àtoms que componen les molècules-competència) en el marc de la personalitat de cadascun (experiència, interessos..) S'adquireixen progressivament, amb experiències d'aprenentatge integradores, sobre problemes reals i propers. Però a l’escola també cal aprendre els seus components: coneixements, habilitats... Competències bàsiques: Les imprescindibles per a tots (les classifiquem en 8 blocs i s’acostumen a definir de manera descontextualitzada) Com les competències s’evidencien en l’acció, només poden a avaluar-se amb activitats d’aplicació Les manifestacions observables d’una actuació competent s’anomenen indicadors; s’usen a les pautes d’avaluació Pere Marquès (2008)
40
BLOCS DE COMPETÈNCIES BÀSIQUES
(definits per la LOE, la Unió Europea i altres disposicions educatives) Aquests blocs de competències s’organitzen en dimensions: eixos, aspectes que ens permeten estructurar les competències bàsiques de cada bloc (podríem considerar diversos criteris). Comunicació lingüística. Tractament de la informació i món digital. Aprendre a aprendre. Autonomia i iniciativa personal. Cultural i artística. Social i ciutadana. Coneixement i interacció amb el món físic. Matemàtica. “Un home no és més que el què sap” (Francis Bacon, XVI) Pere Marquès (2008)
41
Quan no sigui necessari memoritzar: no posem exàmens de memòria
CANVIEM L’AVALUACIÓ Passar d’aprendre memoritzant (continguts) a aprendre fent (competències) exigeix noves formes d’avaluació. Seguiran els exàmens de memòria (necessitem recordar fets, conceptes, procediments), però també exàmens amb accés a la informació (amb temps limitat): Examen amb xuleta (lliure o amb reducció progressiva) Ex. amb llibre o Internet (lliure o limitat a 10 min. o 3 web) Ex. amb USB / EPA (memòria auxiliar) de l’alumne (lliure o limitat) I portafol.ii digital (amb objectius previs), treballs individual o en grup amb presentació pública a la PDI (exposar un tema, projecte, webquest…): es valora: El treball (hi pot haver rúbrica) La presentació oral i defensa Les respostes a les preguntes del professor I autoavaluació, avaluació per iguals, rendiment de grup… Quan no sigui necessari memoritzar: no posem exàmens de memòria
42
… I TINGUEM EN COMPTE ELS PRINCIPIS
DE L’APRENENTATGE I DE L’ENSENYAMENT Principis de l’aprenentatge: les claus per a que l’alumne pugui, sàpiga i vulgui aprendre. VER Principis de l’ensenyament: aspectes clau a tenir en compte per a realitzar una bona acció docent.
43
NO N’HI HA PROU APLICANT BÉ LA TECNOLOGIA
També necessitem elaborar un currículum adequat als nostres temps (no n’hi ha prou amb afegir les competències al vell currículum). Necessitem realitzar activitats d’aprenentatge (no memorístiques) amb consulta documental (apunts, llibres, Internet). I que un 50% dels exàmens també sigui així. “No necessito saber-ho tot; només necessito saber on trobar el que em faci falta, quan ho necessiti.“ (Albert Einstein) “Soc el què he après. Seré el que sigui capaç d’aprendre” (Javier Martínez Aldanondo) Pere Marquès (2010)
44
Gràcies per la seva atenció
PD Pere Marquès (2008)
45
ACTUACIÓ CONTRA EL FRACÀS ESCOLAR
1.- Treballar intensivament la memorització (comprensiva i interdisciplinaria) de les “informacions imprescindibles” de cada assignatura (cada equip de professors ho determina). S’avaluarà mitjançant exàmens memorístics. 2.- Realitzar activitats pràctiques d’aprenentatge amb suport documental, on els estudiants puguin consultar llibres, apunts, Internet…, vagin creant la seva “memòria auxiliar” i desenvolupin competències en la cerca i tractament digital de la informació. S’avaluarà mitjançant exàmens pràctics amb suport documental. 3.- Desenvolupar la imaginació, creativitat i talents dels estudiants, que a més a més afavorirà el seu equilibri emotiu, autoestima i autoconfiança. Pere Marquès (2011)
Presentaciones similares
© 2025 SlidePlayer.es Inc.
All rights reserved.