Descargar la presentación
La descarga está en progreso. Por favor, espere
1
PLA ACORD VALENCIÀ, PER LA CULTURA
(PRESENTACIÓ I MODELS DE COOPERACIÓ INTERINSTITUCIONAL). SESSIÓ 25/02/2016
2
¿QUÉ SÓN LES POLÍTIQUES CULTURALS (O LES POLÍTIQUES ORIENTADES ALS SECTORS CULTURALS I CREATIUS)?
La política cultural és l'acció col·lectiva a través de les administracions públiques amb l'objectiu de transformar la realitat en la qual s'ubica i les condicions en què funciona l'ecosistema cultural. Habitualment aquesta transformació afecta o a les formes que els individus es relacionen amb el fet cultural i artístic, les manera en què s'articulen les pràctiques socials al voltant de la cultura i el funcionament dels espais de regulació (laboral, fiscal, ...) per l'intercanvi professional de béns i serveis (el mercat) relacionats amb la cultura l'art i la creativitat. Políticas culturales Mercados Prácticas sociales Individuos L'ecosistema cultural és el complex entramat de relacions d'una comunitat amb la seva dimensió simbòlica i inclou tant les actituds, habilitats i capacitats expressives, creatives i artístiques dels individus, les interaccions de pràctiques artístiques i culturals dels diferents grups que componen una comunitat, així com el funcionament dels mercats de béns i serveis creatius, culturals i artístics
3
QUÉ POT FER LA POLÍTICA CULTURAL?
a-. Agenda legítima... SATISFACCIÓ DEL DRETS CULTURAL (Dret a ser) DRET A LA CONSTRUCCIÓ DE LA PRÒPIA IDENTITAT DRET A PARTICIPAR I ACCEDIR A LES MANIFESTACIONS CULTURALS DRET A EXPRESAR-SE, COMUNICAR I EMOCIONAR-SE MITJANÇANT LES EXPRESSIONS ARTÍSTIQUES I CULTURALS Desplaçament de la frontera de possibilitats del desenvolupament. Increment de les taxes de creixement econòmic. Millora de la productivitat i la competitivitat d'un sistema econòmic. Complementarietat amb altres especialitzacions productives (indústries semicreatives, agroalimentària, turisme, serveis avançats. Reforçament del sectors econòmics culturals i creatius Millora de l’atractivitat d’un territori. (Atracció de talent, IED, visitants i residents) Generació de PIB Millora de l’empleabilitat Generació d’ocupació percebuda com de qualitat. SOCIALS (Inclusió, gestió de la immigració, interacció social, millora de la qualitat de vida VALORS (valors compartits, cohesió i interacció social, valors positius (democràcia, igualtat de gènere, consciència ambiental, paper de la creativitat i innovació,....) COMUNICACIÓ. (Branding territorial, reputació) EDUCACIÓ SALUT ...... OBTENCIÓ D’ALTRES OBJECTIUS SOCIALS I ALTRES OBTENCIÓ D’OBJECTIUS ECONÒMICS
5
Proposta metodològica per a la fase de participació en la definició d'un full de ruta per a la política cultural Objectius. 1. Compartir un llenguatge comú en el procés de definició d'objectius plausibles de la política cultural. (Formació i pedagogia compartida amb els agents culturals). 2. Dibuixar un mapa consesuat sobre els objectius perseguibles en la política cultural, possibilitant la detecció dels consensos i les dissensions tant entre sectors com intersectorials. (Explicitació i revelació de preferències per part dels actors que intervenen en l'ecosistema cultural) 3. Detectar el "diagnòstic percebut" per part dels agents culturals sobre el funcionament del propi sector, i confrontar-lo amb la distribució de recursos propostes, i visualitzant els costos d'oportunitat tant entre sectors com entre les fases de la cadena de valor dels sectors. (Compartir i confrontar les visions sobre el funcionament de cadascuna de les fases de la cadena de valor dels sectors culturals) 4. Detectar la preferències en la distribució de recursos i analitzar la seva coherència amb l'explicitació de valors a perseguir. (Discutir la distribució de recursos disponibles, explicitant els seus costos d'oportunitat) 5. Detectar les eines d'intervenció reclamades pels agents i analitzar la seva coherència, tant amb els objectius proposats com amb la distribució dels recursos (Analitzar la racionalitat instrumental de les eina d'intervenció en política cultural) 6. Proposar un full de ruta, que consisteix en un llistat plausible d'objectius, amb terminis i indicadors d'avaluació i seguiment plausibles. (Full de Ruta)
6
Proposta metodològica per a la fase de participació en la definició d'un full de ruta per a la política cultural Métode. Focus Groups de 10/12 persones (representants / agents de cada un dels sectors culturals) amb qüestionaris molt estructurats, processament immediat, discussió i una adaptació d'una metodologia DELPHI a dues voltes, la segona d'elles a través de la repetició del qüestionari posteriorment ia través de la via telemàtica Sectors. ARTS VISUALS ARXIUS I BIBLIOTEQUES MUSEUS I PATRIMONI SOCIETATS MUSICALS I MÚSICA TRADICIONAL LECTURA I LLIBRE AUDIOVISUAL Y MULTIMEDIA MÚSICA EN DIRECTE TEATRE DANSA Y CIRC VIDEOJOCS SERV. ARQUITEC. DISSENY Fases. 1.Convocatoria reunió 2.Introducción a la reunió 3 Qüestioanri. Valoració genérica objectius 4. Qüestionari 2 Priorització d’ objetcius 5. Qüestionari 3 Grau d’acord diagnòstic del sectors 5. Qüestionari 4. Proposta de distribució de recursos entre sectors y entre fases de la cadena de valor (intrasector) 6. Qüestionari 5. propostas prioritaries 7. Processament de les dades i discusió oberta dels resultats 3 horas 8. Repetició 1-6 vía telemática 9. ANÀLISI DE DADES
7
Proposta metodològica per a la fase de participació en la definició d'un full de ruta per a la política cultural Procedimiento. Reunions en sales equipades ordinadors, en els quals es presenta el qüestionari a través d'un formulari telemàtic (per possibilitar la seva ràpid processament i posterior envia via telemàtica) Ejemplo de la pantalla de identificación
8
Proposta metodològica per a la fase de participació en la definició d'un full de ruta per a la política cultural Ejemplo de la pantalla definición de objetivos y jerarquización
9
Ejemplo de la pantalla diagnóstico percibido
Ejemplo de la pantalla distribución de recursos Ejemplo de la pantalla de listado de propuestas prioritarias
10
Proposta metodològica per a la fase de participació en la definició d'un full de ruta per a la política cultural 2ª Fase, enviament telemàtic del mateix qüestionari el mateix qüestionari -via telemàticament amb els resultats detallats de la primera fase per a cadascuna de les preguntes i per a cada un dels sectors, amb l'objectiu que en un context més reflexiu, amb el resultat de les interaccions de la sessió de discussió i amb major quantitat d'informació es tornin a resoldre les qüestions de definició d'objectius, diagnòstic i propostes + Mateixa enquesta telemàtica simplificada, per difondre a través de les xarxes socials a la resta de la ciutadania i promoure la participació de la part més motivada
11
Proposta metodològica per a la fase de participació en la definició d'un full de ruta per a la política cultural Procés de priorització d’objectius del agents actius de l’ecosistema cultural Sessions focus groups per sectors (130 agents)+ qüestionari a doble volta Procés de priorització dels responsables polítics de la política cultural Interlocució amb el personal directiu de la política cultural Participació de la ciutadania en models oberts MODEL TEÓRIC ECONCULT Qúestionari telemàtic (150 participants) Explicació de la metodología via document Internet Jerarquització d’objectius del agents Expressió de les línies programàtiques Jerarquització d’objectius ciutadania participant EXERCICI DE SÍNTESI A PARTIR DE LA COHERÈNCIA I CONSISTÈNCIA DEL MAPA D’OBJECTIUS RESULTANT + ANÀLISI DE EXPERIÈNCIES COMPARADES I TENDÈNCIES PROPOSTA D’OBJECTIUS ResultaTs. Anàlisi crítica d'objectius per sectors. (Anàlisi de coherència, compatibilitat, política comparada, estat del coneixement) + PROPOSTA PROGRAMÀTICA POLÍTICA A. PROPOSTA INTEGRADA EN LA DEFINICIÓ DELS OBJECTIUS DE LES POLÍTIQUES ORIENTADES ALS SECTORS CULTURALS I CREATIUS
12
B. RESUMEN/SÍNTESI DIAGNÒSTICA
Proposta metodològica per a la fase de participació en la definició d'un full de ruta per a la política cultural B. RESUMEN/SÍNTESI DIAGNÒSTICA C. PROPOSTA DE FULL DE RUTA AMB LA DEFINICIÓ D'UN CONJUNT D'OBJECTIUS PRECISOS I CUANTIFICALBLES A ACONSEGUIR EN UN PERÍODE DETERMINAT, FIXANT ELS INDICADORS EXISTENTS O A DESENVOLUPAR PER AL SEU CONTROL O SEGUIMENT (De 10 a 30 mesures per sector, a mode indicatiu) EXEMPLE
13
UNA PROPOSTA DE SÍNTESI AL VOLTANT DELS OBJECTIUS DE LA POLÍTICA CULTURAL
14
UNA PROPOSTA DE SÍNTESI AL VOLTANT DELS OBJECTIUS DE LA POLÍTICA CULTURAL
PROPOSTA PROGRAMÀTICA DE LA CONSELLERIA DE CULTURA Construir una cultura valenciana que siga el motor industrial, font de recuperació i innovació econòmica i de millora de la competitivitat. Un cultura al servei de la democratització i que satisfaga els drets culturals de la ciutadania, independentment de la condició econòmica o el lloc de reside`ncia Per a construir i reconstruir l’imaginari col·lectiu que refaça la autoestima individual i col·lectiva.
15
UNA PROPOSTA DE SÍNTESI AL VOLTANT DELS OBJECTIUS DE LA POLÍTICA CULTURAL
16
UNA PROPOSTA DE SÍNTESI AL VOLTANT DELS OBJECTIUS DE LA POLÍTICA CULTURAL
17
UNA PRIMERA RONDA DE DEBAT.
US SEMBLA RAONABLE (té trellat?) LA FORMULACIÓ ORDENADA DE OBJECTIUS? ÉS ÚTIL UNA PROPOSTA COM AQUESTA PER A LA FORMULACIÓ EFECTIVA DE POLÍTIQUES CULTURALS? SERIA ASSUMIBLE UNA LLISTA COM ESTA PER LES VOSTRES INSTITUCIONS, O SERIA ADEQUAT QUE CADA INSTITUCIÓ ORGANISME TINGUERA LA SEUA PRÒPIA LLISTA D’OBJECTIUS?
18
ELS RECURSOS DESTINATS A LA CULTURA
19
ELS RECURSOS DESTINATS A LES POLÍTIQUES CULTURALS
20
PERSONAL DE L’ADMINSTRACIÓ CULTURAL
7. La Política Cultural efectiva. (2015) Consorci de Museus Ajudes a Llibre Programació Teatre Paltrimoni SM BIBLIOTEQUES I ARXIUS Ajudes a Cine PERSONAL DE L’ADMINSTRACIÓ CULTURAL Ajudes a Teatre CS Palau Ajudes a Música cor+ IVAM Filmoteca
21
ELS RECURSOS DESTINATS A LES POLÍTIQUES CULTURALS
22
ELS RECURSOS DESTINATS A LES POLÍTIQUES CULTURALS
23
ELS RECURSOS DESTINATS A LES POLÍTIQUES CULTURALS
En el cas del ajuntaments caldria retornar a proporcions més normalitzades; al voltant del 6%, com a proporció en la franja inferior (MODEL DE BENESTAR). Entre el 7 i el 9% (MODEL COMPETITIU) per aquells municipis actius en el àmbit de les polítiques culturals i al voltant o per damunt del 10% a aquelles corporacions que consideren als sectors culturals i creatius como a estratègics per al desenvolupament local (MODEL DE CREIXEMENT O D’INNOVACIÓ)
24
ELS RECURSOS DESTINATS A LES POLÍTIQUES CULTURALS
25
SEGONA RONDA DE DEBAT. ÉS PLAUSIBLE/RAONABLE LA REFORMULACIÓ DE LES DIMENSION PRESSUPOSTÀRIES DE LA POLÍTICA CULTURAL?
26
EL REPLANTEJAMENT DEL MODELS DE COOPERACIÓ INTERINSTITUCIONAL.
TERCERA RONDA DE DEBAT. EL REPLANTEJAMENT DEL MODELS DE COOPERACIÓ INTERINSTITUCIONAL.
Presentaciones similares
© 2025 SlidePlayer.es Inc.
All rights reserved.