Spontaneous speaking: requirements for GCSE 2018 Implications for KS3 and KS4 GCSE 2016: an overview and tips ALL London Saturday 16 January 2016.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
To consolidate free time activities for writing assessment.
Advertisements

1. Me llamo Adam. 2. Tengo 15 años. 4. Sí. 7. Sí, pero es un poco aburrido. 6. Sí, por supuesto. ¿Y tú? 3. En Cambourne. 5. Sí, me gusta mucho. ¿Cuáles.
¿Qué día es hoy? ¿Cuál es la fecha de hoy? y los interrogativos
saquen la tarea en la página 57, ejercicio 1 ejemplos 4 y 5
Los números ordinales (first, second, third…). Los números ordinales  1—primero*  2—segundo  3—tercero*  4—cuarto  5—quinto  6—sexto  7—séptimo.
Stem-changing verbs.
Sequencing activities From drilling to meaningful communication.
Lesson objective: Students will be able to express affirmative and negative ideas.
Question words AKA PALABRAS INTERROGATIVAS
Extended writing about your city
Las Preguntas (the questions) Tengo una pregunta … Carlos estudia en la biblioteca. s vo Forming YES and NO questions is easy. In Spanish, reverse the.
VOCABULARIO #2.4 ¡Aprenda! Forming Questions Señora Sequin.
Listening activities The basics.
WALT: to talk about your brothers & sisters. ESCUCHAR 1: Escucha a los jóvenes. ¿Tienen hermanos? (1-6) Listen to the young people. Do they have brothers.
Español 1 13 de marzo de La Campana  Forma parejas:  1. Quiero ir A. She likes to go  2. Le gusta ir B. They want to go to the beach  3. Vamos.
Yaz Waters - Hola, Hola Unit- Day 1 Sra. Waters NHS español II
Español los países el verbo ‘SER’ – to be Pilla al intruso.
Los meses del año y los días de la semana. Mosaicos, pp. 16 and 17.
Para hacer ahora Identifiquen:
Study this picture for 1 minute. Try to remember as much as possible about it. Now tell your partner about the picture. Take it in turns to say something.
*TAKE OUT YOUR HOMEWORK* Objective: – I can prepare to demonstrate my knowledge of how to use the different forms of “gusta” Vocab/Ideas: – Gusta (review)
PRESENTATION ABOUT IDEAL HOLIDAYS WRITTEN ASSESSMENT: REAL or INVENTED holidays. You must describe your holidays in detail. See page 51 in Mira 2 book,
Hoy vamos a .. preparar un texto (para escribir or decir)
Hace + Time Expressions
Hacer Ahora Lunes, el 7 de febrero
Español 3 Hoy es jueves el 2 de enero de La Campana 1.¿Cómo era tu vacación? 2.¿Adónde fuiste? 3. ¿Qué hiciste? Contesta las preguntas. Usa el.
Match the English to the Spanish
Unit 2A: Lesson 2 How to Talk About Your Schedule Gramática- Present tense of –ar verbs.
Lunes el 28 de noviembrePreparación para el examen objetivo: estar preparados para la preparación para el examen as tapas Me habría Por lo Era más limpio.
Mayo 2015 ¿Cómo es tu casa? LO: To be able to describe the type of house you live in, say where it is located and give an opinion on it.
¿Qué haces en la escuela? Question words, objects, yo-go’s.
1 Las Palabras Interrogativas ¿Quién?¿Qué?¿Cuándo?¿Quién?¿Qué?¿Cuándo? 4Sra. Waters 4NHS 4español I.
V AMONOS ANSWER THE FOLLOWING IN COMPLETE SPANISH SENTENCES 1) ¿Cómo te llamas? 2) ¿De dónde eres? 3) ¿Cómo estás? 4) ¿Qué tiempo hace? 5) ¿Cuántos años.
Descubre Lesson 2 Vocabulary pg 56
Los Colores lunes, el 8 de diciembre.
Starter: in Spanish how many sentences can you say about these pictures? Jot them down in the BACK of your book.
Topic: The preterit Essential ?: How do I talk about things that happened in Spanish?
?????????????????????????? You need to take notes- on a piece of paper that you will not lose.
1 Las Palabras Interrogativas ¿Quién?¿Qué?¿Cuándo?¿Quién?¿Qué?¿Cuándo?
Descripciones: ¿Cómo eres? Objective: To learn how to describe appearance in Spanish.
Review homework. Stand by me Oral Rubric 10 pts (speaking through to 1 minutes) 10 pts (explaining your information in Spanish) 5 pts (using right grammar/verb.
Spanish Sentence Structure How can we make better sentences?
Parties and Celebrations El 3 y 4 de diciembre. Vámonos What is your favorite American holiday and why? Write in English! Your pasaportes are in your.
Para empezar … Writing one word per post-it note, write as much vocabulary as you can about sports and free-time as possible. This can be anything!
¿De qué color es tu fruta favorita?
ALC 75. ALC 75 Responde a las preguntas. Hoy es miércoles el 30 de abril de dos mil catorce. 1.¿Cómo se escribe, “Where did you go?” en español?
Hoy es jueves, el cinco de septiembre
Calentamiento Write the answers to the questions in SPANISH
¡Hola, buenas tardes! Please write your desk number on your disclosure paper to the left of the large C. Place the paper on the correct color, on the table,
JUEVES, EL 10 DE SEPTIEMBRE LT: I WILL RECOGNIZE SOME NEW VOCABULARY WORDS. Go over tests & retake procedures Interpretive Assessment: numbers & alphabet.
Me presento (part 2) WALT: give a physical and character description of yourself. WILF: Be able to give a detailed description of yourself and give your.
ALC 7 Viernes el 9 de septiembre. ALC 7 Emparejar: Use your map to help match Venezuela Colombia Ecuador Perú Bolivia Paraguay Chile Argentina Uruguay.
Me gusta. objetivo Talk about activities you like and don’t like to do. Ask others what they like to do.
La pregunta: ¿Cómo se dice… Please Thank you Good Evening …en Español? La tarea:  Study  Test  jueves; el 12 de septiembre (Thursday; September 12 th.
Sra. Waters NHS español II. Unit Objectives By End of Unit, in Spanish, students will be able to: – Greet people & introduce themselves – Ask & answer.
I can….  Have a simple conversation that includes a greeting, asking names and asking how someone is, and say goodbye  Identify cognates.
SEÑORA BAJER ESPAÑOL I miércoles Al final de esta lección…. I can…. Have a simple conversation that includes a greeting, asking names and asking.
4.4 AR Verbs Day Two!. Vamonos! Translate the following by correctly conjugating the -AR verb Ex. They help → Ellos ayudan 1. I sing 2. You study 3. We.
2.8 Gustar. Vamonos This is a Verbal Vamonos. Tell me something you like to do using only Spanish! Me gusta….
Spanish I Week 10. Para Empezar El diecinueve de octubre Please answer the following in a complete sentence in Spanish: ¿Qué te gusta hacer?
Essential question: How do I say what I like and what interests/bores me?
Para Empezar 25 de enero Write two sentences in the past tense describing where Drake was and what he did yesterday based on the photos.
Forming Questions ¡Aprenda! Forming Questions By Patricia Carl October 2013.
Strategies for spontaneous speaking at GCSE. What are the ‘spontaneous’ requirements of the new GCSE?  Ask questions (Role Play / Text stimulus)  Use.
Model: Yo les preparo la cena. = Yo se la preparo.
Spanish 9/28 Ms. Wrigley. What’s your number? El número de telefono – The phone number ¿Cuál es tu número de telefono? – What is your phone number? Mi.
¡Buenos días! Trabajo del timbre: 1.NO pongan la tarea en tu pupitre. DO NOT put your on your desk. I’m not checking this one in today. 2. Pongan todas.
Campanada guidelines in your composition notebook ¿Cómo es tu familia? (10 points) Ex. Hoy es Miercoles el 27 de enero First line will start with the date.
¿Cómo es tu casa? LO: To be able to describe the type of house you live in, say where it is located and give an opinion on it.
Transcripción de la presentación:

Spontaneous speaking: requirements for GCSE 2018 Implications for KS3 and KS4 GCSE 2016: an overview and tips ALL London Saturday 16 January 2016

Spontaneous speaking: requirements for GCSE 2018 Implications for KS3 and KS4

What are the ‘spontaneous’ requirements of the new GCSE?  Ask questions (Role Play / Text stimulus)  Use the correct style and register (Role Play)  Describe a photo (Picture description)  Respond to ‘unexpected’ questions (RP/TS, PD and conversation)  Give extended answers (PD and conversation)  Respond with developed answers to questions on a variety of familiar topics – one chosen, one unexpected (conversation)

Speaking: ideas for teaching  Maximise use of target language in the classroom  Teach students how to ask questions and do this often  Consider length of utterance and length of turn  Repeat speaking activities immediately with less / no support  Plan in favour of language use rather than language practice activities  Increase the opportunities for unscripted interaction in every lesson  Focus on working from memory as often as possible – have explicit memory / retention strategies

1 Ask questions 2 Describe a photo 3 Respond to unexpected questions 4 Develop longer/better answers

1 Ask questions

Asking questions 1 Pair work (model  Q&A) 2 Telepathy  Q& A 3 Group work – collective memory  Q&A 4 Hotseating  Q&A 5 What are the questions  Q&A Action: (Departmental meeting?? / Individual planning??) Spend 10 minutes planning an extended speaking task for one of your classes next week. Either use one of the four task types above or another one of your choice. It must involve question forming. It must lead to spontaneous (i.e. unscripted) question forming.

¿Dónde? ¿Cuándo? ¿Por qué? ¿Cuánto? ¿Cómo? ¿Quién? ¿Qué? ¿Cuántos? ¿Cuál?

¿Qué pregunta es? Juego al fútbol. ? en Cambridge. ¿Dónde?

¿Qué pregunta es? Juego al fútbol. ? el sábado. ¿Cuándo?

¿Qué pregunta es? Juego al fútbol. ? ¡JUEGO AL FÚTBOL! ¿Qué? ¿Cómo?

¿Qué pregunta es? Juego al fútbol. ? ¡Es fenomenal! ¿Por qué?

¿Qué pregunta es? Juego al fútbol. ? con mis amigos. ¿Con quién?

¡Vamos a conversar! Aprendo el español. ? con mi clase ¡APRENDO EL ESPAÑOL! el viernes en el colegio ¡Es muy importante! ¿Con quién? ¿Dónde? ¿Cuándo? ¿Cómo? ¿Por qué?

le vendredi dans la salle ML6 avec Mme Hawkes Oui, j’aime beaucoup  c’est génial Je parle, j’écoute, je lis et j’écris…et je chante! français Fantastique! Super! Bon accent! Chouette! Bien fait! Louise Crossley

le ……….. dans la salle……….. avec ……………….. Oui… / Non…  c’est ……………….., …………. et………….. ??????? Fantastique! Super! Bon accent! Chouette! Bien fait! Louise Crossley

1W_ b___ d_? (Where are you?) 2M__ w__ b___ d_? (Who are you with?) 3W__ i___ d__ W_____? (What is the weather like? 4W_ w____ d_ d___? (Where are you staying there?) 5 W__ k___ m__ d___ m______? (What can you do there?) 6W__ f____ d_ e_? (What do you think of it? Im Urlaub

Hallo! Ich bin in Salzburg, in Österreich mit meiner Mutter. Wir wohnen in einem tollen Ferienhaus. Das Wetter ist sehr heiß. Hier kann man sich entspannen und eine neue Kultur erleben. Ich finde es prima hier! 1

3 4 Wo: __________________ Mit wem: _______________ Wetter: __________________ Wohnt:_________________ Aktivitäten: _______________ ____________________________ Meinung: _________________ Wo: __________________ Mit wem: _______________ Wetter: __________________ Wohnt:_________________ Aktivitäten: _______________ ____________________________ Meinung: _________________ 1 2 Wo: __________________ Mit wem: _______________ Wetter: __________________ Wohnt:_________________ Aktivitäten: _______________ ____________________________ Meinung: _________________ Wo: __________________ Mit wem: _______________ Wetter: __________________ Wohnt:_________________ Aktivitäten: _______________ ____________________________ Meinung: _________________ Salzburg, Österreich

Person 1Person 2Person 3Person 4 Personen 1, 2, 3 und 4: Richtig / falsch? Aussprache? There are 4 rounds. Swap roles each round. Everyone must do each role once. (If you have 3 in your group – you have to make it work!) Organise yourselves into roles (quickly!) Everyone writes answers. No-one speaks English! Gruppenarbeit

Klassensprache Das ist richtig / falsch! Fertig! (Ich bin fertig / wir sind fertig) Du bist dran! Schnell! (Schneller!) Beweg dich! Schwindler! Nein! / Ja! Ok, gut.

Hotseating Argentina, el uno de enero, 2015 ¡Hola! ¿Qué tal? Me llamo Antonio y vivo en Argentina, en Buenos Aires. Tengo trece años y mi cumpleaños es el quince de mayo. Soy bastante sincero. También soy generoso, pero no soy tímido. Tengo una hermana que se llama Rosa. Tiene catorce años. En mi opinión, es un poco tonta. Tengo un ratón y dos peces. Mi ratón es blanco y muy divertido. Mis peces son azules y amarillos y son estupendos, pero no son muy listos. Mi color favorito es el amarillo. Mi pasión es el rugby y mi héroe es Felipe Contepomi. ¡Es genial! Mi cantante favorita es Beyoncé porque es fenomenal. Mi programa favorito es ‘Factor X’. ¿Y tú? ¿Qué tipo de persona eres? ¿Tienes mascotas? ¿Tienes hermanos? ¿Cuándo es tu cumpleaños? ❶ ❷ ❸ ❹

1. Me llamo Adam. 2. Tengo 15 años. 4. Sí. 7. Sí, pero es un poco aburrido. 6. Sí, por supuesto. ¿Y tú? 3. En Cambourne. 5. Sí, me gusta mucho. ¿Cuáles son las preguntas?

Quelles sont les questions? 1. Il fait beau. 2. La capitale de la Tunisie, c’est Tunis. 3. S’il fait du soleil, je fais du cyclisme. 4. Je vais en Espagne pour aller à la plage. 5. Oui, bien sûr. Et toi? 6. Hier je suis resté à la maison. 7. On peut faire du ski 9. Peut-être 8. Je vais visiter le château

Ich wohne in Hamburg in Deutschland. Mein Lieblingsfach ist Deutsch! Es ist neun Uhr dreißig. Ab und zu… Vielleicht… Was sind die Fragen? Ja. Ich habe eine Schwester und zwei Brüder. In meiner Freizeit fahre ich gern Rad und ich besuche Freunde. Das ist eine gute Frage!

Asking questions 1 Pair work (model  Q&A) 2 Telepathy  Q& A 3 Group work – collective memory  Q&A 4 Hotseating  Q&A 5 What are the questions  Q&A Action: (Departmental meeting?? / Individual planning??) Spend 10 minutes planning an extended speaking task for one of your classes next week. Either use one of the four task types above or another one of your choice. It must involve question forming. It must lead to spontaneous (i.e. unscripted) question forming.

2 Describe a photo

¿Dónde está(n)? ¿Qué o quién hay en la foto? Da más detalles físicos ¿Por qué crees esto? ¿Qué están haciendo? ¿Qué acaba de pasar? ¿Qué va a pasar ahora? En tu opinión… ¿Están contentos? ¿Cómo lo sabes? ¿Qué tiempo hace? P-A-L-M-(W)

Task 2 Describe a photo Action: (Departmental meeting?? / Individual planning??) 1 Review schemes of learning. Where does picture / photo description fit in, currently? 2 Build it in, if it’s not currently a feature. 3 Start from the requirements at GCSE level (i.e. what we’ve just looked at today. Map backwards and develop a scheme of progression in terms of students’ ability to describe photos and talk spontaneously about related questions.

3 Respond to unexpected questions

una pera un limón una manzan a una naranj a una fresa un pl á tano

Exploiting self - made cards speed listening say something else taboo Q & A (e.g. put all the cards together – each learner picks 3) ¿Tienes una naranja? Sí / No – make pairs this way. say as many things as you can about one of the items ask as many questions as you can about one of the items

Think about language you know: Questions Statements Negative statements Opinions You have 60 seconds In the target language… Take it in turns Say as many sentences about an apple, or apples as you can – from any of the categories - to your neighbour E.g. I like.., How much is..?

Je fais du judo.

Stage 1: Present Tense Students translate from English into the TL as many sentences as possible in one minute. All sentences in Stage 1 are drawn from the vocabulary list. For example: We travel to Italy. >> Viajamos a Italia. To gain a point, pronunciation and accuracy must be good. KS3 Translation Bee

Trabaja en tándem

¡Impecc! Ligne de bavardage ¡Superbe! ¡Sensass ! ¡Bon accent! ¡Bien fait!

¡Pregunta! ¡Intercambia! Quiz – Quiz - Trade ¡Fenomenal! ¡Genial! ¡Buen acento! ¡Qué guay! ¡Bien hecho!

Encuentra a la persona que… 1. vive en Hardwick 2. tiene su cumpleaños en marzo 3. habla otro idioma (aparte del inglés) en casa 4. tiene segundo nombre que empieza con la letra ‘S’

¿Cuáles son las preguntas? 1.¿Dónde vives? 2. ¿Cuándo es tu cumpleaños? ¿Es tu cumpleaños en marzo? 3. ¿Hablas inglés en casa? ¿Qué idiomas hablas en casa? 4. ¿Cuál es tu segundo nombre? ¿Tu segundo nombre empieza con ‘S’?

¿Cuáles son las preguntas? 1.¿D____ v____? 2. ¿C_____ e_ t_ c__________? ¿E_ t_ c________ e_ m_? 3. ¿H_____ i_____ e_ c___? ¿Q__ i______ h____ e_ c___? 4. ¿C___ e_ t_ s______ n_____? ¿T_ s______ n_____ e______ c__ ‘S’?

¿Cuáles son las preguntas? S

J’habite dans un village. Chez nous il y a beaucoup de pollution. À Cambridge on peut faire les magasins. Le weekend on va souvent au centre de loisirs. Mon frère va normalement au stade. Mes copains vont à la piscine. SAY SOMETHING DIFFERENT

en Espagne. aux Étas-unis en France. L’année dernière, je suis allé(e) J’ai visité des monuments des musées des galeries Je suis resté(e) et dans un hotel dans un camping dans une gîte et c’était J’aimais bien mais pas la chaleur. les toilettes. les embouteillages. L’année prochaine, j’irai en Écosse Autriche Australie confortable. bien equipé(e). très moderne. j’ai fait du cyclisme. j’ai nagé dans la mer. j’ai fait des excursions. les plages les boîtes de nuit les restaurants faire de l’alpinisme. faire du canoë-kayac. visiter les attractions. pour

Task 3 Respond to unexpected questions Consider the tasks we have looked at for developing students’ ability to process what they hear quickly, so that they can respond readily. Take a few moments to rank them for yourself in order of most to least likely to use in the classroom. In the space provided list any additional tasks you use already that help students to develop this skill. Card routines Translation Bee Tandem Speaking line / Speed dating Give one, get one Find someone who Fortune tellers Say something else

4 Develop longer / better answers

L inks O pinions and reasons V ariety of structures E xtended sentences I nteresting vocabulary and idioms T enses

Your answer must contain EXACTLY 7 words! Your answer must contain more than 9 words! Target talk

Je joue au tennis. J’habite au nord de l’Angleterre. Mon chien s’appelle Bob. Pimp my French! Love it!

NadalPaella David VillaAndy Murray

 X ¿Qué piensas? ¡Sí, es verdad! ¡No, es mentira! ¡Yo también! ¡Yo tampoco! ¡Estás loco/a! Pienso que... X X  ¿Qué piensas?

Pienso que…I think that… Creo que..I believe La excepción es..the exception is porquebecause/for Es (from verb ‘SER’ to be)It is (permanent characteristics) un animal – una persona - un país – un continente - an animal – a person - a country – a continent de Inglaterra, Escocia, España… plural/singular un verbo – un adjetivo – un sustantivoa verb - an adjective - a noun masculino - femeninomasculine - feminine diferentedifferent los otros son…the others are…

Discussion Objetivos Hablar sin preparación Dar opiniones con razones Conversar sobre la tele

¡Vamos a conversar! ¿Por qué? ¿Y tú, qué piensas? ¡Es muchísimo! ¡Vaya! ¡A mí también/ tampoco! ¿Qué piensas de…? ¿Cuánto ves…? ¿Te gusta…?

Speaking Peer assessment Nombre: Preguntas Opiniones: - Me encanta - Me gusta mucho - No me gusta nada - Odio Razones: (e.g. aburrido, gracioso …) Enlaces: - porque - también… y … - tampoco … ni… - pero

Me gustan mucho tiene lugar en Mi programa preferido entretenido (a/os/as) sonPrefiero porquetrata de No me gustan tanto A mi madreuna telenovela tonto (a/os/as)

hiermaisÀ mon avisJe pense que le weekend dernier Ce que je trouve intéressant, c’est.. Par exempleAvant de… parce queJe voudraisJe préfère Je suis allé(e)

um...zu...schwerer alsleichtaufstehen es würde...geben man darf (nicht/kein(e)) wir müssenstrengnicht leidenMobbing dreckig meiner Meinung nach AGs...fällt mir/fallen mir gestern letzte WocheDeutschlandSchulregelnweder…noch…können Mittagspausegute NotenvielleichtSchuluniformGang Spend the Words Take it in turns to ask and answer the same questions as before. This time, rather than speaking for as long as you can, you need to try and include the words below and ‘spend’ the words as you answer your 5 questions. Your partner will cross them off as you use them and you need to do the same for your partner. The first to use up all the words is the winner.

cantar Prepare to speak about one hobby that you like. Use this one as a model. ¿Cuándo? ¿Dónde? ¿Por qué te gusta? ¿Cuándo empezaste? (When did you start?) ¿Admiras a alguien? ¿Otra actividad? Me encanta cantar. Canto todos los días en casa y a veces en conciertos en el colegio o en la iglesia. Me encanta cantar porque es divertido y relajante y también porque me gusta la música. Empecé a cantar cuando tenía 5 años. Admiro mucho a Maria Callas que fue una cantante de opera muy famosa. También admiro a Adele porque tiene mucho talento y mucho éxito. Otra actividad que me gusta es hacer el footing. Me gusta porque es bueno para la salud y es relajante.

Buenas vacaciones Be prepared to answer questions about: where you went on hoilday how long you spent there what the hotel was like what the weather was like Ask your partner these questions: ¿Cuándo fuiste de vacaciones? ¿Dónde te alojaste? ¿Qué había en el hotel? ¿Qué hiciste? ! ¿Adónde te gustaría ir en tus próximas vacaciones? Be prepared to answer questions about: when you went on holiday where you stayed what there was in the hotel what you did Ask your partner these questions: ¿Adónde fuiste de vacaciones? ¿Cuánto tiempo pasaste allí? ¿Cómo era el hotel? ¿Qué tiempo hizo? ! ¿Adónde vas a ir en tus próximas vacaciones? KS4

opinión futuro normalmente.. porque pasado pregunta

OpinionPresentFuture Reason Time expression Comparison Complexity Past Reference to others

Task 4 Develop longer / better answers Consider the strategies and classroom tasks we have looked at, which encourage learners to say more and say it better. Take a few moments to rank them for yourself in order of most to least likely to use in the classroom. In the space provided list any additional tasks you use already that help students to develop this skill. Mnemonic [Love it!] for quality criteria Target talk Pimp my (French)! Spend the words Peer assessment Modelling Trivial Pursuit Bingo

1 Ask questions 2 Describe a photo 3 Respond to unexpected questions 4 Develop longer/better answers In our planning for KS3 every week, can we include opportunities to do the following: