La cita del día
Hoy es lunes 9 noviembre del 2015 Propósito: ¿ Cómo usamos el verbo ser? Hagan ahora: answer the questions in complete sentences 1)What does the verb “ser” means, write some of the conjugations you remember? 2)What are subject pronouns? Give an example 3)What is the difference between the subjects “Ella” and “Ellas”? 4)What is the difference between the subjects “Él” and Ellos”? 5)What is the difference between the subjects “Nosotros” and “Nosotras” ? Objective: Students will learn how to conjugate the verb “to be” in Spanish.
English subject pronouns and their Spanish equivalents SingularPlural 1 st person I = Yo We = nosotros (m) Nosotras (f) 2 nd person You (familiar) = tú 3 rd person He = él She = ella You (formal) = Usted (Ud.) They (m) = Ellos They (f) = Ellas You (plural) = Ustedes (Uds.)
Ser- to be The verb “ser” means “to be”. In order to say “I am”, “You are”, “He/she is, they are ” we must conjugate the verb. When we conjugate a verb, we change it’s form.
Conjugating “ser” ( to be) Yo soy Nosotros somos. Tu eres (familiar) Usted. es (formal) Él es Ella es Ustedes. son (you all) Ellos son (masculine) Ellas son (femenine)
¿Cuándo usamos el verbo ser? 1.Today is Friday November 6 th 2.I am from Honduras 3.I am a teacher 4.I am short 5.My brother is Jacob
Hoy es viernes 6 de noviembre Yo Soy profesora Yo Soy baja Son las nueve de la mañana Yo Soy de Honduras Mi hermano es Jacob
Conjugación del verbo Conjugación del verbo SER Yo Yo soy Tú Tú eres Él/Ella/Ud. Él/Ella/Ud. es Nosotros/as Nosotros/assomos Ellos/as / Uds. Ellos/as / Uds.son
Actividad 1. _______estudiantes del club internacional de español. 2._______de Puerto Rico. 3._______de la Republica Dominicana. 4.______de Estados Unidos. El teléfono del club 5._______ El correo electrónico del club 6.______club. internacional. 7._______el club internacional. ¡hasta Pronto! Nosotros 1. _______estudiantes del club internacional de español. Yo 2._______de Puerto Rico. Juan Emilio 3._______de la Republica Dominicana. Lisa y Rebeca 4.______de Estados Unidos. El teléfono del club 5._______ El correo electrónico del club 6.______club. internacional. Nosotros 7._______el club internacional. ¡hasta Pronto!
Práctica ¿De dónde son?Write the correct form of ser p. 38 just write the asnwers. 1. Soy 2. soy 3. es 4. son 5. son 6. es 7. es 8.eres
¿Quién es? Introduce yourself to your friend. 1.Give his/her name. (Se llama) 2.Tell his/her profession 3.What activities do he/she likes? 4.Age 5.Tell his/her birthday.
La cita del día
Hoy es lunes 9 noviembre del 2015 Propósito: ¿ Cómo usamos el verbo ser? Hagan ahora: answer the questions in complete sentences 1)What does the verb “ser” means? 2)What are subject pronouns? Give an example 3)What is the difference between the subjects “Ella” and “Ellas”? 4)What is the difference between the subjects “Él” and Ellos”? 5)What is the difference between the subjects “Nosotros” and “Nosotras”? Objective: Students will learn how to use the verb “ser” in Spanish.
Write the correct conjugation of the verb “ser ” 1.Leticia ____________________________ 2.Felipe y Gabriel_______________________ 3. La profesora________________________ 4.Nosotros ___________________________ 5.Los estudiantes ______________________ 6.María y yo __________________________ 7.Sr. Ruiz_____________________________
Ser- to be The verb “ser” means “to be”. What is conjugation? In order to say “I am”, “You are”, “He/she is, they are ” we must conjugate the verb. When we conjugate a verb, we change it’s form. P.37
Hoy es viernes 6 de noviembre Yo Soy profesora Yo Soy baja Son las nueve de la mañana Yo Soy de Honduras Mi hermano es Jacob
Conjugating “ser” ( to be) Yo soy I am Nosotros somos We are Tu eres (familiar) You are Usted es (formal) Él es He is Ella es She is Ustedes. Son you all are you all are Ellos son (masculine) Ellas son (femenine) They are
Mi amigo (a) 1.¿De dónde es? Where is he/she from? Wanda es de República Dominicana. 2.¿ De dónde son? Where are they from? Alex y Fabian son de Colombia.
With a partner complete Actividad 9 pg. 39 De muchos países pg. 39 Person A ¿De dónde es Luis? Person B él es de Bolivia.
Telehistoria Escena 2 Listen carefully to the Telehistoria and answer the questions on pg. 41 Complete the 321
Professions/ occupations Write a complete sentence with the correct conjugation of ser 1.Carlos/ doctor 2.Tomás/ mecánico 3.Ellos/ estudiantes 4.Yo/ profesora 5.Tú/ médica 6.Ellas/dentistas 7.Ustedes/ polícias 8.Pablo Picasso/ artista 9.Drake/músico
¿Quién es quién? Write a dialogue 1.Work with a partner 2.Take a look at your new name and profession or occupation. Greet each other Ask how each other are doing Ask each others name Say each others profession/ occupation Say is a pleasure to meet you Say good bye
Hoy es martes 10 de noviembre Propósito: Un repaso de la unidad Hagan ahora: Translate the following sentences using the correct conjugation of ser 1. I am from California 2. You are a doctor 3. We are students (estudiantes) 4. Tomorrow is Wednesday 5. It is 9:00 o’clock a.m Objective: student will review lesson grammar and vocabulary.
Actividad Choose five people and express their profession/ occupations in complete sentences. Ex. Tom Cruise es actor Professions/occupations 1.Actriz 2.Actor 3.Músico 4.Artista 5.Reportero(a) 6. Jugador de baloncesto. 7.Jugador de béisbol 8.Jugador de tenis 9. Boxeador 10. mécanico 11. Electricista
Repaso de la lección Choose any 2 activities to do from pages (2,3,4,5). Choose one Adjective that describes you p A leer Actividad # 10 pg. 47 “Integración” 1.¿Qué le gusta hacer a Vanessa? 2.¿Qué no le gusta hacer? 3.¿De dónde es Vanessa? Let’s do the 3-2-1
Más vocabulario… 1.Gracioso (a) Funny 2.Aburrido (a) Boring 3.Activo (a) Active 4.Antipático (a) Unfriendly 5.Extrovertido (a) Extrovert 6.Inteligente Intelligent 7.Simpático(a) Sympathetic 8.Tonto (a) silly 9.Trabajador (a) Worker 10.Perezoso (a)Lazy
Exit slip/ boleto de sálida ¿ De dónde son? P. 38 Answer “did you get it” p. 39
Hoy es viernes 9 de octubre Propósito: ¿Cuándo usamos el verbo ser? Hagan ahora : Complete section 8 p. 39 Objetivo: students will be able to know the uses of the verb to be.
Write the corresponding form of the verb “Ser” 1.Sr. Ruiz___________ 2.Mi amigo, Miguel y yo_________ 3.Joaquín y María_____________ 4.Sandra________________ 5.Alicia y Teresa______________ 6.Los doctores______________
A Escuchar Pronombres ser
Description D- date O- occupation/ profession C-characteristic/Description T-time O-origin/nationality R-relation
El hombre La mujer
El hombre es alto. El hombre es bajo.
El hombre es rubio. El hombre es moreno.
El hombre es cómico. gracioso. El hombre es serio.
¿ Cómo es el hombre? ¿La mujer?
Mitt Romney
Male female English 1.Moreno morena dark hair /dark skin 2.Rubio rubia blonde 3.Intelectual intelectual 4.Serio seria serious 5.Bajo baja short 6.Romántico romántica romantic 7.Alto alta tall 8.Tímido tímida timid 9.Atlético atlética Athletic
¿Cómo es ella? 1.Ella es de México 2.Ella es famosa 3.Ella es cantante 4.Ella es rubia. 5.Ella es inteligente.
¿Cómo es él? 1.Él es de Puerto Rico 2.Él es famoso 3.Él es cantante 4.Él es moreno 5.Él es inteligente
NOW IS YOUR TURN…. EACH GROUP IS GOING TO DESCRIBE EACH PERSON ON THE PICTURE BY using PRONOUS, EL VERBO SER + the ADJECTIVES. (in Spanish) Each group is going to presented to the class. Use at least 5 adjectives to describe each famous people.
¿Cómo es? 1) 2) 3) 4) 5) 6)
Male female English 1.Pelirrojo Pelirroja red hair 2.Moreno morena dark hair /dark skin 3.Rubio rubia blonde 4.Intelectual intelectual 5.Serio seria serious 6.Bajo baja short 7.Romántico romántica romantic 8.Alto alta tall 9.Tímido tímida timid 10.Atlético atlética Athletic
Hoy es martes 13 de octubre del 2015 Propósito: ¿Cómo nos describimos? Hagan ahora: complete the sentences using the right form of “SER” 1.Carlos _______médico 2.Juan y María ________de Colombia. 3.Tú _________estudiante. 4.Ustedes __________secretarias. 5.Barack Obama _______presidente. 6.Tómas y yo __________de Perú. Objetivo: Students will be able to describe themselves.
Write the correct form of the verb “ser” 1.Ana y María____________________ 2.Tomás y José_____________________ 3. El profesor_________________ 4.Susana_________________________ 5.Las muchachas___________________ 6.Carlos y yo _______________________
Vocabulario p Trabajador/ perezoso 2.Organizada/ desorganizada 3.Alto/bajo 4.Grande/pequeño 5.Vieja/joven 6.Rubio/moreno 7.Cómico/ serio 8.Artístico 9.Atlético 10.Romántico 11.Inteligente 1.Hardworking/ lazy 2.organized/desorganize d 3.Tall/short 4.Big/small 5.Old/young 6.Blonde/dark hair 7.Comic/serious 8.Artistic 9.Athletic 10.Romantic 11.intelligent
A leer Telehistoria….p59 Readers: Sandra Alberto Ricardo
Una Entrevista….p60
Describe the following people.
1. ¿QUIÉN ES ÉL? 2. ¿CÓMO ES ÉL?
1. ¿QUIÉN ES ÉL? El es Enrique Iglesias. Es un cantante famoso. Él es de España. 2. ¿CÓMO ES ÉL? Enrique Iglesias es un hombre muy guapo y simpático. El es alto y moreno. El es muy inteligente y trabajador.
1. ¿QUIÉN ES ELLA? 2. ¿CÓMO ES ELLA?
1.¿QUIÉN ES ELLA? Ella es Shakira. Es una cantante famosa de Colombia. 2. ¿CÓMO ES ELLA? Shakira es una mujer muy trabajadora, inteligente. Ella es rubia y baja. Ella es muy activa y extrovertida.
NOW IS YOUR TURN…. You will be creating a mini Project. Read the instructions Be careful with the order of the sentences. PRONOUS, EL VERBO SER + the ADJECTIVES.
Repaso Write the correct subject pronoun for each subject. 1.Ana y María____________________ 2.Tomás y José_________________________ 3. El profesor__________________ D.O.C.T.O.R ======What are the uses of SER Write Indefinte Article. ________casa ________gatos _______libro Write definite Article ______mujer ________lápiz _______cuaderno Buena suerte
1. ¿CÓMO ES ÉL?