Una mirada a la evolución de programas de formación de Talento Digital Presentación de la Estrategia de Formación de Talento para el Plan Vive Digital.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Diseño de un Programa de Estudios para la Formación Profesional en la Escuela de Ingeniería de Computación y Sistemas de la UPAO Orientado a la Acreditación.
Advertisements

Programa de Ingeniería Eléctrica Datos Generales del Programa Renovación Acreditación Año 2011.
Consejo Directivo Asociación Colombiana de Facultades de Ciencias Carmen de Viboral 11 de Septiembre de 2013.
Ingeniería Biomédica ¿Qué es?
Science Meeting Junta de la Ciencia March 3, de marzo 2009 Bridges Academy at Melrose March 3, de marzo 2009 Bridges Academy at Melrose.
Déle a su Niño el Regalo del Bilingüismo por Vida Give Your Child the Lifelong Gift of Bilingualism.
Diego Rivera Por Sofia y Matilde. La Vida El 13 de diciembre, La Ciudad de México Academia de San Carlos
Cómo Ayudarle a su Hijo Tener Exito en la Escuela > Hable con los maestros > Por lo menos una vez al año, los maestros deben invitar a los padres a una.
10 de abril de 2014 Bioinformática Nuevas Capacidades para un Nuevo País Carlos Vásquez Director Nacional de Tecnología y Competitividad Microsoft Colombia.
REQUISITOS PARA LA GRADUATION DE LAS HIGH SCHOOLS DE ALLIANCE Alliance High School Graduation Requirements.
Pág. 1 Presentación Corporativa CTN. © CNT 2009 Opportunities for the private sector in the implementation of the IMP. W5- Innovation and technology in.
 Docentes ◦ Jonathan Erlich  ◦ Ariel Glikman   Organización de la materia ◦ Idesmaimonides.wikidot.com.
TECNICO EN INFORMATICA
Carmel Elementary School ESOL Program. What is ESOL? ESOL is a program for students that are not proficient in English. The program is designed to provide.
“La interdisciplinariedad es algo excelente si se sustenta firmemente en la disciplinariedad. Cada asignatura se debe considerar una herramienta eficaz,
© 2009 IIC 22 September º Foro TIC Hispano Ruso R & D +i Centre for Knowledge Engineering José Miguel Mata Director General del IIC.
Educación en Ingeniería para la ciudadanía, la innovación y la competitividad en Iberoamérica: ciencia, tecnología, ingeniería, matemáticas y el rol de.
Destrezas Empleo NCCER This product was funded by a grant awarded under the President's Community-Based Job Training Grants as implemented by the U.S.
Implantación de la Educación a Distancia: El punto de vista gerencial Juan Meléndez Universidad Central del Caribe.
FACULTAD DE INGENIERÍA DEPARTAMENTO DE INDUSTRIA UNIVERSIDAD TECNOLÓGICA METROPOLITANA ESCUELA DE INDUSTRIA EVALUACIÓN TÉCNICA PARA LICITACIÓN EN SONDAJES.
Perfiles Profesionales en el Área de Computación e Informática
El papel del Consejo Social en la financiación de la Universidad José-Ginés Mora.
Rational Unified Process (RUP)
Caracterización de Relación Universidad Empresa Estado en los Programas de Computación en la Universidad Nacional de Colombia: Ingeniería de Sistemas (y.
Sistemas de Información Agosto-Diciembre 2007 Sesión # 3.
FORO ¿Que es una carrera Ingeniería de Sistemas o Ingeniería de Sistemas Computación en Colombia (ISC-C)? 1er Congreso Colombiano de Computación y CLEI.
Secretaría de Desarrollo Institucional Unidad de Apoyo a la Investigación en Facultades y Escuelas Programa Transdisciplinario en Investigación y Desarrollo.
Competitividad de Chile José Joaquín Brunner Agosto 2005 SESIÓN II.
DEBATE 1: INMIGRACIÓN Economía Internacional Term 4 – EMBA ’09 5 de Febrero de 2009 Team 1.
El portafolio como manera de evaluar las metas de National Standards Ann Mar El 13 de julio de 2010 AATSP – Guadalajara, Jalisco Mexico.
Nombre de equipo: abaddon Camilo ramos rojas Grupo :6 Pista # 2 Traductor y motor de búsqueda : google Miércoles 1 de septiembre 2010 Pagina de respuesta.
Science Career Research Project By Jose pineda. Name of Job: Electrical Engineering I like that I would like to invent new electric and new social networks.
Unit 2A: Lesson 2 How to Talk About Your Schedule Gramática- Present tense of –ar verbs.
University of Delaware Introduction to Writing PBL Problems Introducción a la elaboración de problemas. Institute for Transforming Undergraduate Education.
Local Control Funding Formula (LCFF) Fórmula Financiación para Control Local & Local Control Accountability Plan (LCAP) Plan de Responsabilidad de Control.
INTRODUCCIÓN INGENIERIA DE SISTEMAS
¿Qué haces en la escuela? Question words, objects, yo-go’s.
Sistemas de Información Agosto-Diciembre 2007 Sesión # 10.
PRESENTACIÓN Este trabajo se desarrolla sobre el tema de competencias, y basado en el Marco de Fundamentacion Conceptual Especificaciones de la Pruebas.
What will the future be like? ¿Cómo será el futuro?
Martes, el 21 de octubre.
Notebook Organization (Todo el trabajo de esta clase se hace en el cuaderno)
CONJUGATION.
Portafolios E E- Portfolios What is - Qué es e-portfolio? e-Portfolio: A portfolio is a collection of work developed across varied contexts over.
ISTEC The Iberoamerican Science & Technology Education Consortium.
¿QUÉ SON LAS CIENCIAS DE LA COMPUTACIÓN? Dispositivos de Computo
Student Comprehensive
Subdirección General de Estadísticas de los Servicios XBRL PILOT TASK FORCE MEETING Introduction of XBRL in Spanish SBS-data collection XBRL PILOT TASK.
• SQL Server Integration Services SSIS
TURN & TALK Why does public education matter to you?
Docente: Eliott Amaya Dominguez Institución Educativa El Castillo.
SCHOOLS We started our exchange programme two years ago Helene-Lange-Gymnasium (HLG) Fürth Santa Mª de la Capilla (Maristas) Jaén.
Welcome, Students! English Course Teacher: Berenice González.
26 de julio del “El nacimiento de la Universidad de Los Andes no obedeció solo al deseo de dar vida a otra universidad o a un interés exclusivamente.
HISD GLOBAL GRADUATE 1 With the help of community and business partners, as well as leaders from Houston’s largest industries, HISD has developed the Global.
U.S. Colleges and Universities Prepared by Danny Hirsch November 24, 2015.
Departamento de Escuela de Posgrados Ingeniería de Sistemas y Computación.
SCAFFOLDING & DIFFERENTIATION
English Language II (2). English Language I (2) Warm-up.
DISEÑO DE MALLAS POR COMPETENCIAS
Introducción a la Ingeniería de Sistemas de Información 2016 Dra. Mónica Romero Valencia.
Business Schools in Latin America teaching Sustainable Development and Corporate Social Responsability CSR Preliminary Survey Presented during the Cladea.
Taller de Inteligencia de Negocios SQL Server Integration Services SSIS Sesión 2.
Help Box - Language Translator Ashley Martin, Intern; Kathy Meehan, HDFS Faculty Advisor Human Development and Family Studies Pennsylvania State Brandywine.
Project Status Report Presenter Name Presentation Date.
Microsoft en la educación
Forming questions.
PST RESOURCE OVERVIEW NAME of the resource / tool
Development of the concert programme
Transcripción de la presentación:

Una mirada a la evolución de programas de formación de Talento Digital Presentación de la Estrategia de Formación de Talento para el Plan Vive Digital II – MINTIC Germán Hernández Ingeniería de Sistemas, UNC-Bogotá UNIVERSIDAD NACIONAL DE COLOMBIA Sede Bogotá

I. Norteamérica y Europa

Curricula Guidelines USA and Canada The Association for Computing Machinery (ACM) – founded 1947 The Computer Society (IEEE-CS) – founded 1946 Association for Information Technology Professionals (AITP) – founded 1951 The Association for Information Systems (AIS) – founded 1994  : ACM curriculum recommendations for CS (Computer Science).  1972: ACM curriculum recommendations for IS (Information Systems)  1977: IEEE-CS Computing Curricula for CE (Computer Engineering) and CS  1991: ACM and IEEE join Computing Curricula 1991 (CE and CS) [CC91]  1993:, ACM five reports for two-year Associate degree programs computer science, computer engineering technology, information systems, computer  support services, and computing for other disciplines [AssocDeg93]  1997: ACM, AIS, and AITP [AIS] joint curriculum recommendations for IS[IS97]  2001: ACM and IEEE join Computing Curricula 2001 (CS,CE, SE (Software Engineering), and IT (Information Technology)) [CC91]

Joint Task Force for Computing Curricula ACM– IEEE -CS – AIS (AITP)

The purpose each the particular reports (CS, IS, SE, CE and IT) was to develop curricular guidelines that include The body of knowledge. The undergraduate core and earning objectives Expected performance capabilities of graduates by discipline Curriculum and course models Degree requirements and career opportunities The development process included: Worldwide program surveys ( ex. the CS survey was sent to approximately 1500 Computer Science (and related discipline) department chairs and directors of undergraduate studies in the United States and an additional 2000 department chairs internationally, they got 201 responses) Focus groups and online consultation around the world. It is intended to serve: Curricular committees, professors and students Accreditation agencies and professional licensing bodies, ABET, QAA, UKEC,… IT industry and their clients. Government Other stakeholders that need this information to make well-informed choices about education in computing

The purpose of the CC2005 overview was to answer questions like: What are these different kinds of computing degree programs? How are they similar? How do they differ? How can I tell what their names really mean? Which kinds of programs should our local college offer? It is intended to serve: Prospective students who are trying to determine which path of computing study fits their interests and goals, Parents, teachers, guidance counselors, and others who are trying to assist prospective students in their choices, Professionals considering how to continue their education in a rapidly changing, dynamic field, and Society in general

The Problem Space of Computing CC2005 Overview

Development and application Theory Use Engineering ScienceBusiness Post-2010: EECE CS SE ITEIS Hardware Theory and Software Organizational Needs Hardware CS EE CE SEITE IS

“Even though a lot of folks are looking for work, there are a lot of companies that are actually also looking for skilled workers; there’s a mismatch that we can close.” US President B. Obama, June 2012.

Curricula Guidelines European Community

The ICT EC Problem ICT Industry skill shortage forecast –860,000 end of 1999 –1.74m end of % of SMEs in Western Europe report that growth is hindered by “an acute shortage of skilled IT workers” Major threat to competitiveness of the whole European economy due to relocation of companies outside Europe Estimated loss within Western Europe is 380 billion Euro in GDP over next 3 years” 2 Major threat to development of ICT industry 1 IDC Report “Europe’s Growing IT Skills Crisis” 2 Datamonitor report “The Economic Impact of an IT Skills Gap in Western Europe”

New ICT Jobs –Job description -- Tasks associated with the job –Skills set and proficiency levels (profile) -- Description of career path/future opportunities 18 generic job profiles Profile Software and Services –Software and application development –Software architecture and design –Multimedia design –IT Business consultancy –Technical suppo rt Telecommunications –Radio frequency engineer –Digital design –Data Communications engineering –Digital signal processing Applications Design –Communications network design Products and Systems –Product design –Integration and test / Implementation & Test engineering –Systems specialists Cross Sector –ICT Marketing Management –ICT Project Management –Research & Technology Development –ICT Management –ICT Sales Management Acquire and Use information Logical problem solving Creativity Logical process Levels of competence L1 L2 L3 L4 L5 L1 L2 L3 L4 L5 Desired competence profile Student’s actual competence Resulting Developmental needs SFIA levels

CAREER SPACE: Curriculum Development Guidelines, ICT curricula for the 21st century: designing tomorrow’s education, Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities, 2001

I. Colombia

3. ACOFI – ICFES ( ) Actualización y Modernización Curricular en Ingeniería de Sistemas, Especificación y elaboración de la prueba ECAES Especificación de la prueba ECAES

La pregunta fundamental ¿Defina la ISC-C? Polémica CE Systems Engineering CS MIS Modelamiento, simulación e integración de sistemas dinámicos (digitales, análogos - mecánicos, hidráulicos, eléctricos, electrónicos) fuertemente asociada con la industria militar.

Definición ISC-C (1996) “ISCC se refiere a los aspectos humanos y organizacionales y la tecnología relacionada con la planeación, análisis, el modelamiento, la captura, la transmisión, la presentación y la seguridad de la información.”

Graduados 1964 – 2004, Ministerio de Educación Nacional República de Colombia Observatorio Laboral para la Educación, SNIES Ocupados2001 – 2004, Ocupados 2001 – 2004, en 2003 había registrados 176 programas

CampoÁreas Comunes Ingeniería Física1012 Humanidades109 Matemáticas16 Económica Administrativa55 Ciencias básicas de Ingeniería98 Propias de Ingeniería de Sistemas Matemáticas discretas10 Programación y algorítmica13 Informática teórica10 Arquitectura del Computador88 Redes y Comunicaciones66 Administración de Información66 Sistemas y organizaciones55 Ingeniería de Sw12 Comprensión lectora020 Total preguntas ECAES contenidos comunes mínimos

Competencias fundamentales de los ingenieros (2005) Habilidades analíticas fuertes. Comprensión de las matemáticas, las ciencias naturales y las herramientas modernas de la ingeniería. Capacidad para modelar fenómenos y procesos. Capacidad para resolver problemas de ingeniería aplicando el conocimiento y la comprensión de las matemáticas, las ciencias naturales y las herramientas modernas de la ingeniería, utilizando un lenguaje lógico y simbólico. Capacidad para diseñar, gestionar y evaluar sistemas y procesos de ingeniería, teniendo en cuenta el impacto (social, económico y ambiental). Iniciativa, espíritu empresarial, capacidad de emprendimiento, liderazgo y actitud triunfadora para desarrollar acciones y construir empresas exitosas que lleven a la realidad las soluciones que propone, aplicando de manera efectiva en estas los principios de los negocios y la administración. THE ENGINEER OF 2020: VISIONS OF ENGINEERING IN THE NEW CENTURYTHE ENGINEER OF 2020: VISIONS OF ENGINEERING IN THE NEW CENTURY, National Academy of Engineering, National Academies Press, Washington, DC, 2005

Competencias evaluables ECAES (2005) Modelar fenómenos y procesos Resolver problemas, mediante la aplicación de las ciencias naturales (física, química, biología) y las matemáticas, utilizando un lenguaje lógico y simbólico. Comunicar efectiva y eficazmente en forma escrita, gráfica y simbólica Utilizar teoría, prácticas y herramientas apropiadas para la solución de problemas de programación (especialmente, programación imperativa) Modelar sistemas, componentes o procesos informáticos que cumplan con especificaciones deseadas Dimensionar y evaluar alternativas de soluciones informáticas

Operational Research OR + +

4. M. Eng. in Computer Science La carrera de la Ingeniería de Sistemas y Computación en Colombia es equivalente a los programas de Master of Engineering in Computer Science que se otorgan en universidades como  MIT  Cornell  PSU  Colorado

Gracias!