PRETERITO VS IMPERFECTO Exploring the 2 past tenses in Spanish
What we already know! Glue down! F B lunes
Pretérito vs. Imperfecto IL IR
Los verbos del capítulo… en todas las formas ◦caerse ◦doler ◦enfermarse ◦estar (enfermo) ◦estornudar ◦poner (una inyección) ◦ recetar ◦ romperse ◦ ser (alérgico) ◦ tener (dolor de/fiebre) ◦ tomar (la temperatura) ◦ torcerse martes
Escribe las formas…
Pretérito vs. Imperfecto Think of a heart monitor. The continuous line is imperfecto. The spikes in the heart beat are the pretérito. Example: To run I was running when… I used to run a lot as a kid. In my youth, I ran everyday. I ran yesterday. imperfecto pretérito
Pretérito vs. Imperfecto Pretérito ◦Specific instance ◦Action that interrupts ◦Focus on the beginning or end ◦Enclosed period of time Imperfecto ◦Weather ◦Age ◦Time ◦Emotion ◦Repetition ◦Setting (description)
Matching – Match the correct adverbs English to Spanish! Mystery Robber reading (en inglés) Mystery Robber reading (en español)
Practice #1: Meaning Practice #2: Meaning miércoles Finish back of conjugation chart!
Súperman Parte 1 Empieza “El cuento de mi vida” infografica jueves
◦El cuento de mi vida viernes
Súperman Parte 2… martes
“Se” Constructions ◦When we want to say one does this or one does that… ◦In general… the “who” is unknown or could be anyone. ◦Often seen on signs or advertisements… Singular “se” constructionsPlural “se” constructions Se prohíbe nadar aquí.Se hacen operaciones aquí. Se entra por la izquierda.Se venden camisas.
Eres director de la escuela... ¿Qué se puede hacer? 1.… 2.… 3.… 4.… 5.… 6.… 7.… ¿Qué no se puede hacer? 1.… 2.… 3.… 4.… 5.… 6.… 7.…
Warm-up: Answer on a ½ sheet of paper. 1.Ayer yo ________ fui/iba a la playa. 2.Anoche ella _________ miró/miraba la televisión. 3.La clínica no __________ tuvo/tenía pastillas. 4.Siempre nosotros _________ fuimos/íbamos a la playa. 5.De joven, yo ___________ fue/era muy atlética.
Los mapas miércoles
Un cuento breve… ◦Create a quick story about these 2 people. ◦Use imperfect & pretérito. ◦Piensa: ◦Setting, time, weather, descriptions, feelings ◦¿Dónde fueron de vacación? ◦¿Qué hicieron durante las vacaciones? ◦ Try to get at least 15 sentences!
Un cuento breve… ◦Create a quick story about this photo. ◦Use imperfect & pretérito. ◦Piensa: ◦Setting, time, weather, descriptions, feelings ◦¿Qué pasó? ◦¿Qué hizo después del accidente? ◦ Try to get at least 15 sentences!
Un cuento breve… ◦Create a quick story about this photo. ◦Use imperfect & pretérito. ◦Piensa: ◦Setting, time, weather, descriptions, feelings ◦¿Qué hicieron las personas? ◦¿Qué pasó? ◦ Try to get at least 15 sentences!
Un cuento breve… ◦Create a quick story about this photo. ◦Use imperfect & pretérito. ◦Piensa: ◦Setting, time, weather, descriptions, feelings ◦¿Qué pasó? ◦¿Qué hizo después del accidente? ◦ Try to get at least 15 sentences!
Un cuento breve… ◦Create a quick story about this photo. ◦Use imperfect & pretérito. ◦Piensa: ◦Setting, time, weather, descriptions, feelings ◦¿Qué pasó? ◦¿Qué hizo después? ◦ Try to get at least 15 sentences!
Un cuento largo y loco…