University of Delaware Models for Problem-Based Learning Modelos para El Aprendizaje Basado en Problemas. Institute for Transforming Undergraduate Education.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Title I, Part A - Parent Rights Derechos de los Padres de familia - Título I, Parte A GPISD is a Title I District and as such will abide by all federal.
Advertisements

03/ Individualized Education What is it? Educación Individualizada: ¿Qué es? By Por Dave Batty PSNC #3.
ESTRATEGIAS PARA EL MANEJO DE CLASE Y LA CREACIÓN DE AMBIENTES DE APRENDIZAJE MCDISL UNIDAD I.
Preguntas Esenciales 1.What are essential questions? What are their purpose in learning? 2.Look over the essential questions and think about how they might.
Lathrop Intermediate School Program Verification / Orientation Week School Year 2014 – 15 August 18 – August 23, 2014 Be RespectfulBe ResponsibleBe Safe.
OBJETOS DE APRENDIZAJE COMPUESTO EN CIENCIAS GEOGRAFICAS: EXPERIENCIA DE COLABORACION ONLINE Composite Learning Objects in Geographical Sciences: Experience.
Back to School Night Salón de clase A ¡Bienvenidos a la clase de español con la Señora Sanders! Español MYP 3 Hora 6 Español MYP 2 Hora 1.
Luis Felipe Gaviria Course Director
Helping Your Child at Home with Math Agenda Welcome and Overview Math Tools Using Math Strategies Homework Grade Level Games Closing: Mathematics Vision.
University of Delaware Using Groups Institute for Transforming Undergraduate Education Courtesy of Hal White and Deb Allen El uso de grupos.
Rubric & Samples Included. ¿Qué hago? +Da mucha tarea cuando hace buen tiempo. -No ayudes a los estudiantes cuando tienen preguntas. +Grita cuando los.
Adolphe Ferriérre Paul Gilford Jean Piaget
Universidad de Delaware. Modelos para El Aprendizaje- Basado en Problemas. Instituto para la Transformación de la Educación en el Pregrado.
What is PBL? University of Delaware Institute for Transforming Undergraduate Education ¿Qué es el ABP?
School Review Process No Child Left Behind School Review Process Proceso de Revisión Escolar Que Ningún Niño se Quede Atrás Proceso de Revisión Escolar.
Teaching Strategies: Learner-Centered Instruction Estrategias de Enseñanza: Instrucción Centrada en el Estudiante Drs. Kim Dooley and James Lindner Facilitators.
¿Qué es el ABP?. Características necesarias en un graduado universitario. Alto nivel de desarrollo de sus capacidades comunicativas. Habilidades para.
Mentes conectadas Implicaciones educativas Francesc Pedró Teacher Development and Education Policies UNESCO.
Barb Duch, MSERC Sue Groh, Química y Bioquímica,
University of Delaware Universidad Técnica Privada de Santa Cruz, Bolivia. 16 de marzo del 2004 An Introduction to Problem-Based Learning: Improving learning.
TOMANDO PASOS MÁS ALLÁ DE SOLO LECTURA Y A LA FORMACIÓN DEL DISCIPULADO CREATIVA Creative Teaching Methods Métodos Creativos de Enseñanza iTeenChallenge.
¿Qué es el ABP? Universidad de Delaware. Instituto para la Transformación de la Educación en el Pre-grado. Cortesía de Deb Allen.
School - Parent Compact Acuerdo Entre La Escuela y Padres.
Bullying Policies and Procedures. SMSD Policy SMSD Board Policy on Bullying Intimidation or Bullying (Policy JBAA): The board is committed to a safe and.
University of Delaware Writing Effective Problem-Based Materials Institute for Transforming Undergraduate Education Courtesy of Barb Duch Cómo elaborar.
UNIVERSIDAD NACIONAL AUTÓNOMA DE MÉXICO FACULTAD DE QUÍMICA CENTRO NACIONAL DE EDUCACIÓN QUÍMICA “Aprendizaje Basado en Problemas” Prof. Juan Gómez Pérez.
ELAC MEETING Salt Creek Elementary English Learners Advisory Committee Meeting
University of Delaware Universidad Técnica Privada de Santa Cruz, Bolivia. 20 de marzo del 2004 An Introduction to Problem-Based Learning: Improving learning.
Fundamentos Pedagógicos del Aprendizaje Basado en Problemas
Martes diez de diciembre Los jóvenes estudiantes ¿son responsables y disciplinados? El objetivo= Analizar la actitud de los estudiantes hacia la educación.
ALC #7 Do the math problems and write the answer in Spanish.
Welcome to Citrus Hill. AVID: Who We Are AVID (Advancement Via Individual Determination) is a program dedicated to helping students achieve their goals.
Why do you need to learn English?  Schedule: Saturday: 8 a.m – 2:00 p.m – P609  Course book:  New Framework 2 pre-intermediate (units 1-6) - Richmond.
University of Delaware Introduction to Writing PBL Problems Introducción a la elaboración de problemas. Institute for Transforming Undergraduate Education.
Local Control Funding Formula (LCFF) Fórmula Financiación para Control Local & Local Control Accountability Plan (LCAP) Plan de Responsabilidad de Control.
Photo Vocabulary Scavenger Hunt Rich Bradshaw. What is this? - A group activity for middle or high school students. - Highly interactive and very fun.
Bienvenida ALC 135 Miércoles el 13 de abril. objetivo Yo puedo presentar el ppt de la Semana Santa.
+ Four Square Vocabulary. + What it is. Whole class, small group or individual activity that: Presents new vocabulary Reviews vocabulary Practices sentence.
Reglas de Convivencia/ Ground rules. Respeto/Respect Somos todos expertos y sabemos mucho de nuestros temas. We're all experts and very knowledgeable.
Programa Círculos de Estudio.  To build a unified group of diverse parents, teachers, and students that understand the challenges and benefits of a diverse.
What is Title I? Title I is a federally funded program to help children get a quality education and meet academic standards.
Portafolios E E- Portfolios What is - Qué es e-portfolio? e-Portfolio: A portfolio is a collection of work developed across varied contexts over.
¿Cómo son tus asignaturas? A* Aburrido/a Divertido/a dificil fácil importante útil Bueno /a interesante.
Vicerrectoría de Relaciones Internacionales INSTITUTO VIRTUAL DE LENGUAS Básico Intermedio A2.
¡Buenos días! Trabajo del timbre: 1. Pongan la tarea en tu pupitre. Put your out on your desk to be checked (or Missing Work Log). 2. Repasan los miembros.
 Cultural Questions  Listening Skills – What did they just say?  Reading Skills – I have no idea what that means!
Learning Target: I will be able to determine the Difference between different ecosystems around the world.
Santa Ana College School of Continuing Education Centennial Education Center 2900 W. Edinger, Santa Ana Ca Room E /30/2015 mib.
School: Schorr ES Date: September 21, 2015 Time: 6:30 p.m.
Operations Charts Keep these operations charts posted by the wall you usually work out math word problems. Print them in color and paste them on the same.
Welcome, Students! English Course Teacher: Berenice González.
Welcome to SAT Parent Night. What is the SAT? The SAT-10 is a district mandated assessment carried out to obtain District-wide data about student performance.
Foreign Language Teaching Tips Rich Bradshaw. ¡Classroom Vocabulary Scavenger Hunt! Purpose Introduce new vocabulary words in TL Identify items using.
SCAFFOLDING & DIFFERENTIATION
CLIL. Qué es CLIL?: El “aprendizaje integrado del contenido y el idioma” ha sido recientemente adoptado por distintos investigadores y agencias de Europa.
Carmel Elementary School ESOL Program. What is ESOL? ESOL is a program for students that are not proficient in English. The program is designed to provide.
© Granta Design, Título del Proyecto Tutor: Nombre y Apellidos Alumno/s: Nombre y Apellidos 1 Nombre y Apellidos.
Campanada guidelines in your composition notebook ¿Cómo es tu familia? (10 points) Ex. Hoy es Miercoles el 27 de enero First line will start with the date.
WELCOME! OPHS Parents 1 st Quarter Informational Meeting.
*TIENES 5 MINUTOS* Objective: Vocab/Ideas: Vámonos:
Parent Conferences Conferencias de Padres.
Fish is Fish by Leo Lionni.
University Polytechnic Estatal of Carchi English Investigation Integrants: Guerrero Jilmar Ortega Freddy Paredes Erika Quishpe Sandra Morocho Ronny Class:
Communicative Objective:
Ser - To be Soy Somos Sois Eres Son Es -____________ -____________
WASC Asociación de Escuelas y Colegios Junta #3
University of Delaware
F. Barrio-Parra, M. Izquierdo-Díaz, D. Bolonio, Y. Sánchez-Palencia,
Transcripción de la presentación:

University of Delaware Models for Problem-Based Learning Modelos para El Aprendizaje Basado en Problemas. Institute for Transforming Undergraduate Education

A.PBL challenges students to learn to learn. B.Learning is initiated by a problem. C.Student-centered work in permanent groups. The principal idea behind PBL is?

“The principal idea behind PBL is that the starting point for learning should be a problem, a query, or a puzzle that the learner wishes to solve.” Boud (1985)

The principal idea behind PBL is? A. PBL challenges students to learn to learn. B. Learning is initiated by a problem. C. Student-centered work in permanent groups. Think/ pair/ share

Barriers to Using PBL? Barreras para el uso de ABP.

Factors in Choosing a Model Class size Intellectual maturity of students Student motivation Course learning objectives Instructor’s preferences Availability of peer facilitators

Factores en la eleccion del modelo. Tamaño de la clase. Madurez intelectual de los estudiantes. Motivación de los estudiantes. Objetivos de aprendizaje del curso. Preferencias del instructor. Disponibilidad de facilitadores.

Common Classroom Models Medical school Floating Facilitator Peer Facilitator “Hybrid”

Modelos más comunes de clase. El modelo del colegio médico. Facilitator flotante. Co-Facilitator “Híbrido”

Medical School Model A good choice for Highly motivated, experienced learners Small, upper-level seminar classes Dedicated faculty tutor Groups of 8-10 Very student-centered environment Group discussion is primary class activity

Modelo de la Escuela Médica. Una buena elección para: Aprendices experimentados altamente motivados. Clases tipo seminario de último año, pequeñas. Docente tutor con dedicación exclusiva. Grupos de Atmósfera muy centrada en el estudiante. La discusión grupal es la actividad primordial de la clase.

Floating Facilitator Model Instructor moves from group to group –Asks questions, directs discussions, checks understanding Group size: 4 More structured format: greater degree of instructor input into learning issues and resources

Modelo del facilitador flotante. El instructor se moviliza de grupo en grupo. –Hace preguntas, dirige la discusión, verifica la comprensión. Tamaño del grupo: 4 Formato mas estructurado:mayor nivel de participación de parte del instructor en los temas de aprendizaje y las desiciones sobre recursos.

Floating Facilitator Model A good choice for Less experienced learners Classes of all sizes Other class activities: –Groups report out –Whole class discussions –(Mini-)lectures

Modelo del facilitador flotante. Una buena elección para: Aprendices menos experimentados. Clases de todos los tamaños. Otras actividades de clase: –Los grupos presentan. –Discusiones con toda la clase. –(Mini-) conferencias.

Peer Facilitator Model Advanced undergraduates serve as facilitators –Help monitor group progress and dynamics –Serve as role models for novice learners –Capstone experience for student facilitators A good choice for Classes of all sizes

Modelo de co-facilitadores. Alumnos de pregrado avanzados fungen como facilitadores. –Ayudan a monitorear el progreso del grupo y las dinámicas. –Sirven como modelos de rol para aprendices novatos. –Es una experiencia de aprendizaje reflexiva para los estudiantes que fungen como facilitadores con respecto de los contenidos del curso. Una buena elección para: Clases de todos los tamaños.

Dealing with Large Classes Floating facilitator or peer facilitator models are the most appropriate. Requires a more teacher-centered, structured format: instructor directs group activities Group size: 4 Reduce grading burden through group (vs. individual) papers, projects

Lideando con clases grandes. El modelo del facilitador flotante o el de los co- facilitadores son apropiados. Require de un formato estructurado a partir de una aproximación más centrada en el instructor quien dirige las actividades de los grupos. Tamaño del grupo: 4 Se reduce la carga de calificación a través de los grupos (vs. individual) trabajos escritos, proyectos.

“Hybrid” PBL Non-exclusive use of problem-driven learning in a class May include separate lecture segments or other active- learning components Floating or peer facilitator models common Often used as entry point into PBL in course transformation process

ABP “Híbrido.” En una clase no se hace uso exclusivo de solución de problemas. Puede incluir algunos segmentos de dictado de clase con otros componentes de aprendizaje activo. Se usa tanto el modelo de facilitador flotante como el del co- facilitador. Generalmente usada como punto de partida para iniciarse en el ABP, dentro del proceso de transformacion del curso.