Exprésate Uno, Capítulo 5, Gramática ¿Quién está en mi cuarto? “Who is in my room?” SUBJECT PRONOUNS YO ( I ) NOSOTROS (WE: ALL BOYS / BOYS & GIRLS) NOSOTRAS.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
P Verbs with vowel variations in their stems are called stem-changing verbs. You have already learned jugar where the u changes to ue. In the verb.
Advertisements

Los Adjetivos Posesivos
Los Pronombres Personales
Capítulo 3 Español I. Yo estoy I am Nosotros/as estamos We are Tú estás You are Él/Ella/Ud está He/She/Ud is Ellos/as/Uds están They/Uds are ¿Dónde? Where?
Ser and Adjectives.
Direct object pronouns
(Possessive Adjectives)
Verbos de cambio radical o  ue u  ue
Capítulo 5 Gramática 1 Parte 2
Apuntes: Stem Changing Verbs oue, ei
Más verbos de la bota.....
Create sentences with the following: 1. Familia/es/ grande/mi 2. Nuestros/son/rojos/lápices 3. Clase/fácil/tu/de/es/español 4. Sus/muy/no/libros/son/interesantes.
Capítulo 5A Sra Spampinato Possessive Adjectives.
Unidad 4.1.  In this lesson you will learn to: talk about what clothes you want to buy say what you wear in different season use tener expressions learn.
¿Qué hora es? The Facts definite feminine articles… la, las “Una” = singular hour –Ej.: “la una”=one o’clock Every number but “una” is plural (2-12 o’clock).
-El sábado y el domingo no son aburridos.
Español I Capítulo 5, vocabulario 1 La familia abueloabuela Papá MamáTíoTía YO hermanahermano PrimoPrima.
Los Verbos De Cambio Radical Stem-Changing Verbs (Shoe Verbs)
4.2 Stem-changing verbs: e  ie, o  ue ANTE TODO  Stem-changing verbs deviate from the normal pattern of regular verbs.  In stem-changing verbs, the.
Los adjetivos posesivos y las conjugaciones plurales
REGULAR VERBS Verbs whose INFINITIVES end in -ar follow a pattern.
Stem Changing Verbs: E-IE Spanish 1- Chapter 5. E-IE Some verbs show a vowel stem change from e to ie, such as empezar (to begin, to start), merendar.
Los adjetivos posesivos
Los verbos de cambios radicales Español II. How do you conjugate a regular present-tense verb? 1.Take off the -ar, -er, -ir 2.Now you have the stem 3.Find.
Stem- Changing Verbs HABLAR COMER HABLAR ASISTIR COMER ASISTIR
Capítulo uno Gramática 1.2 Subject pronouns (Los pronombres)
Possessive adjectives
Possessive Adjectives
Apuntes el 17 de diciembre Los verbos de cambio de raíz (e  ie, o  ue) Stem-changing verbs (e  ie, o  ue) Stem-changing verbs are common in Spanish.
Poss adj.O-ueE-ie?Misc Question _______ (my) hermano.
Level 1 Chp 5.1 Abuelo grandfather hair pelo.
Ahora – Copy down the following questions, then answer it in a complete sentence in Spanish. 1. ¿Qué te gusta hacer después de la escuela? 2. ¿De dónde.
Do you speak English? Hablas tu espanol?. Can you visit your stepmother this weekend? Puedes visitor a tu madrastra este fin de semana?
U1L1 GUSTAR. GUSTAR (TO LIKE) GUSTAR is the verb TO LIKE in Spanish It literally translates to “to be pleasing,” but we use it to mean “to like” in English.
Table of contents #3 Stem-Changing Verbs: e —» ie.
Stem Changing Verbs (o-ue) (e-ie) (e-i) (u-ue). o-ue.
Repaso A.  You use possessive adjectives to tell what belongs to someone or to show relationships.  In English, the possessive adjectives are my, your,
POSSESSIVE ADJECTIVES Capítulo 3 Voces 1. What is a possessive adjective? shows ownership or relationships between people or things shows ownership or.
The following slides introduce the new verb IR.
Conjuga y traduce al inglés. ellas servir (e  i) ellas sirven = they serve.
Gramática 5.1 Stem-Changing Verbs el 18 de febrero.
Boot and shoe verbs. What we know so far: -AR infinitives caminar dibujar bailar buscar visitar cocinar llevar patinar gritar tirar explorar bajar desear.
Spn 2 – Ch 5-1 notes Possessive adjectives- p.162 Possessive adjectives show ownership or relationship between people they are placed before the noun.
THIS IS With Host... Your Vocabulario La Familia Possessive Adjectives Descripciones O-UE Stem- changers E-IE Stem- changers Random.
BELLWORK Copy the DLT from the board! 1. What is the capital of Chile? 2. Chile has over 2,000 of these… 3. What can one find in El Parque Nacional San.
Ser & Estar in the present tense Concordancia Possessive Adjectives Ordinal numbers.
Objetivo: to identify phrases that express someone must do something. Ahora: List 3 adverbs and where are they placed in a sentence.
Los adjetivos posesivos Possessive Adjectives Telling what belongs to whom.
Stem-changing verbs: E  IE, *EI, O  UE and U  UE
Apuntes el 11 de mayo Los adjetivos posesivos (possessive adjectives) mi, mis = my nuestro, nuestra, nuestros, nuestras = our tu, tus = your vuestro, vuestra,
Stem-changing verbs AKA “Boot verbs”. How to conjugate JUGAR Drop the infinitive ending. The infinitive ending on JUGAR is AR. Now you have the stem JUG.
Las clases de Sra. Schwarz Realidades 1 The Verb IR.
yo mi padre mi prima mis padres mis primas
LecciÓn 4: Los pasatiempos
LOS VERBOS!!!. We already know these phrases in Spanish:
¿Más verbos? ¡Ay no, Señorita!.  Every verb has two parts: The stem and the ending. We change the ending to say who’s doing the action.  Querer – to.
Page 82 Possessive Adjectives Possessive Adjectives Here are the possessive adjectives in English: my, your, his, her, our, and their.
Tener + que + the infinitive In Spanish, to express the phrase “to have to”, you use:
Notes #2 Simple future tense U2E3 Standard and objective Notes #2 Ir+a+infinitive Standard 1.2- Students understand and interpret written and spoken.
Present tense of Querer with infinitives p. 90. To say what you or others want, use a form of the verb querer. The form you use depends on the subject.
SABER and CONOCER Page 56 Realidades 2 SABER & CONOCER Both saber and conocer mean “to know.” They both have irregular “yo” forms.
Agenda: 26/04/2016 *Boot verbs and jugar *La Familia *Tener: Quack Video *Descripciones Students will be learning new vocabulary with the family and tener.
Español 1 martes, el 7 de mayo TURN IN CORRECTIONS– last day.
Target: I can use the stem changing verbs: o-ue and e-ie correctly. Warm up: Rewrite the following letter in Spanish. April 6 th, Hi dad, How are.
Nadarcomercaminarleer Escribirvivirpracticarescuchar Calentamiento Yo ___________ en el parque los fines de semana. María ______ el almuerzo en la cafeteria.
What will you have to know on tomorrow’s quiz?. What will you have to do on tomorrow’s quiz?
Unit 7 practice Possessive adjectives Here are the possessive adjectives in Spanish Mi(s) Nuestro(s) Nuestra(s) Tu(s)Vuestro(s) Vuestra(s) Su(s)
The verb tener. The verb tener is used to show relationship or possession. Tengo un hermano mayor. I have an older brother. Tenemos un regalo para Tere.
Español 1 viernes, el 3 de mayo TAREA: HW: p. 162 #7, 168 #9 TURN IN: corrections, p. 160 #5.
Las clases de Sra. Schwarz Realidades 1. Sra. Schwarz  In Spanish, apostrophes (’) do not exist.  For example, you cannot say “Jorge’s perro,” “María’s.
Transcripción de la presentación:

Exprésate Uno, Capítulo 5, Gramática ¿Quién está en mi cuarto? “Who is in my room?” SUBJECT PRONOUNS YO ( I ) NOSOTROS (WE: ALL BOYS / BOYS & GIRLS) NOSOTRAS (WE: ALL GIRLS) TÚ (YOU, FAMILIAR) VOSOTROS (ALL OF YOU: BOYS / BOYS & GIRLS)** VOSOTRAS (ALL OF YOU: GIRLS)** USTED (YOU FORMAL) USTEDES (ALL OF YOU: BOYS/GIRLS/TÚ/USTED) ÉL (HE) ELLOS (THEM: ALL BOYS / BOYS & GIRLS) ELLA (SHE) ELLAS (THEM: ALL GIRLS) (IT) **USED ONLY IN SPAIN

Te toca a ti, llénarlo. It’s your turn. Fill it. mi hermano/a mis hermanos/as tu primo/a tus primos/as su abuelo/a sus abuelos/as nuestro/a tío/tía nuestros/as tíos/tías vuestro/a hijo/hija vuestros/as hijos/as su nieto/a sus nietos/as

Exprésate Uno, Capítulo 5, Gramática Uno, p. 162

Exprésate Uno, Capítulo 5, Gramática Uno Possessive adjectives refer to the owner: my = mi / mis The form agrees in gender( masculino/femenino ) & number (singular/plural) with the noun that follows: mi abuelo (singular, masculino) mis abuelos (plural,masculino) Mi mamá es muy simpática. My mother is very nice. Mis primos son muy graciosos. My cousins ( males/males and females ) are very witty.

Exprésate Uno, Capítulo 5, Gramática Uno, Possessive adjectives refer to the owner: our = nuestro / nuestra / nuestros / nuestras The form agrees in gender & number with the noun that follows: nuestro tío (singular & masculine) nuestros tíos (plural & masculine) nuestra tía (singular & feminine) nuestras tías (plural & feminine) Nuestro hermano es muy extrovertido. Our brother is very outgoing. Mis sobrinas son muy perezosas. My nieces are very lazy.

Exprésate Uno, Capítulo 5, Gramática Uno **Possessive adjectives refer to the owner: & ***The form agrees in gender & number with the noun that follows: **Martin vive con sus nietos***. his = su or sus we use sus because of nietos

Exprésate Uno, Capítulo 5, Gramática Uno su / sus can take the place of a phrase with de + person su / sus ¿Quién tiene el libro de Juan? María tiene el libro de Juan. María tiene su libro. **su will take the place of él ¿Dónde están los lápices de María y yo? Pues, nuestros lápices están en el salón de clase. **nuestros takes the place of los

Exprésate Uno, Capítulo 5, Gramática Uno jugar (u  ue) - to play yo juego nosotros(as) jugamos tú juegas vosotros(as) jugáis Ud, él, ella juega Uds., ellos, ellas juegan ¿CÓMO SE LLAMAN ESTOS VERBOS? DON’T FORGET: STEM-CHANGERS

Exprésate Uno, Capítulo 5, Gramática Uno dormir ( o  ue ) - to sleep yo duermo nosotros(as) dormimos tú duermes vosotros(as) dormís Ud, él, ella duerme Uds., ellos, ellas duermen El gato duerme mucho, pero yo duermo poco. The cat sleeps a lot, but I sleep a little.

Exprésate Uno, Capítulo 5, Gramática Uno ¡ AHORA TE TOCA A TI! NOW IT’S YOUR TURN! almorzar (o  ue) - to eat lunch yo almuerzo nosotros(as) almorzamos tú almuerzas vosotros(as) almorzáis Ud, él, ella almuerza Uds., ellos, ellas almuerzan We eat lunch in the cafeteria. They eat lunch here. Almorzamos en la cafetería. Almuerzan aquí.

Exprésate Uno, Capítulo 5, Gramática Uno ¡ AHORA TE TOCA A TI! NOW IT’S YOUR TURN! volver (o  ue) - to go back/to come back yo vuelvo nosotros(as) volvemos tú vuelves vosotros(as) volvéis Ud, él, ella vuelve Uds., ellos, ellas vuelven Volvemos de la escuela a la una. Vuelvo a las ocho. We return from school at one. I go back at eight.

Exprésate Uno, Capítulo 5, Gramática Uno ¡ AHORA TE TOCA A TI! NOW IT’S YOUR TURN! llover (o  ue) - to rain yo nosotros(as) tú vosotros(as) Ud, él, ella (it) llueve Uds., ellos, ellas Cuando llueve los fines de semana, sus abuelos no van al parque When it rains on the weekends, his grandparents don’t go to the park

Exprésate Uno, Capítulo 5, Gramática Uno dormir (o  ue) - to sleep yo duermo nosotros(as) dormimos tú duermes vosotros(as) dormís Ud, él, ella duerme Uds., ellos, ellas duermen to say someones sleeps until a certain time until + time = hasta + la hora Los sábados mis compañeros de clase duermen hasta el mediodía. On Saturdays, my classmates sleep until noon.

-¿Duermes mucho los fines de semana? -¿Hasta qué hora duermes? -¿Cuántas horas duermes cada (each) noche durante la semana? -¿A qué hora vuelves a casa después de las clases? -¿Juegas a los deportes? -¿Con quiénes almuerzas? -¿Dónde almuerzas? -¿A qué hora vuelven a casa tus padres?

Exprésate Uno, Capítulo 5, Gramática Uno empezar (e  ie) - to begin, to start yo empiezo nosotros(as) empezamos tú empiezas vosotros(as) empezáis Ud, él, ella empieza Uds., ellos, ellas empiezan ¿A qué hora empieza el partido de fútbol? (At) what time does the soccer game begin? Empieza a las ocho menos veinte de la noche. It begins at 7:40 in the evening

Exprésate Uno, Capítulo 5, Gramática Uno ¡ AHORA TE TOCA A TI! NOW IT’S YOUR TURN! entender (e  ie) - to understand yo entiendo nosotros(as) entendemos tú entiendes vosotros(as) entendéis Ud, él, ella entiende Uds., ellos, ellas entienden Mi abuelo no entiende el examen de español, ¿verdad/no? My grandfather doesn’t understand the Spanish test, right? No, (él) no entiende nada. No, he doesn’t understand anything. Entender = comprender

Exprésate Uno, Capítulo 5, Gramática Uno, p. 166 ¡ AHORA TE TOCA A TI! NOW IT’S YOUR TURN! merendar (e  ie) - to have a snack yo meriendo nosotros(as) merendamos tú meriendas vosotros(as) merendáis Ud, él, ella merienda Uds., ellos, ellas meriendan Nuestros primos meriendan a las tres y media de la mañana cuando (ellos) tienen hambre. Our cousins have a snack at three-thirty in the morning when they are hungry.

Exprésate Uno, Capítulo 5, Gramática Uno, p. 166 ¡ AHORA TE TOCA A TI! IT’S YOUR TURN! querer ( e  ie ) - to want yo quiero nosotros(as) queremos tú quieres vosotros(as) queréis Ud, él, ella quiere Uds., ellos, ellas quieren Our aunts and uncles want some tacos at noon. Nuestros tíos (tíos y tías) quieren unos tacos al mediodía. My grandon wants a kiss ( beso ) from his mother. Mi nieto quiere un beso de su mamá.

Exprésate Uno, Capítulo 5, Gramática Uno empezar + a + infinitive = people start to do Mis primos empiezan a merendar a las tres y (ellos) comen hasta las cinco de la tarde. My cousins start to have a snack at three and (they) eat until five in the afternoon. Sus sobrinos empiezan a estudiar cuando (ellos) saben que (ellos) tienen un examen difícil. Their nephews start to study when they know that they a a difficult exam.

when to use the infinitive a nosotros nos gusta hablar (infinitive) vamos a comer (infinitive) tenemos que escribir (infinitive) tenemos ganas de bailar (infinitive) queremos aprender (infinitive) necesitamos estudiar (infinitive) empiezo a tomar (infinitive) te toca sacar (infinitive) vas a lavar (infinitive)