Spanish 1 Unidad 2 Etapas 2 Notes. El Verbo Ir The Verb IR Ir DEF: to go yoVOYVAMOSnosotros tuVASX el/ella/ustedVAVAN ellos(as) /ustedes.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
“IR” – To Go.
Advertisements

Vocabulario A, Actividad 1, L1 page 99
1 Las Palabras Interrogativas ¿Quién?¿Qué?¿Cuándo?
1 Las Palabras Interrogativas ¿Quién?¿Qué?¿Cuándo?¿Quién?¿Qué?¿Cuándo?
Question words AKA PALABRAS INTERROGATIVAS
Las Palabras Interrogativas
Las Palabras Interrogativas
Asking Questions: Interrogative Words Español 1 Unidad 2 Etapa 2.
Dónde vs. Adónde Dónde means WHERE. When dónde is used, it is usually in relation to where someone IS LOCATED RIGHT THEN. Ex: ¿Dónde estás tú? Yo estoy.
Repaso Grande. Concepts Learned  Agreement  Ser v. Estar  Telling time  Question Words  Conjugation  Irregular verbs  Stem changing Verbs.
Telling Time (Cómo decir la hora). When we ask what time it is in Spanish, we say “¿Qué hora es?” Some people also say “¿Qué horas son?”
Las Palabras Interrogativas ¿Quién? ¿Qué? ¿Cuándo?
Question words AKA PALABRAS INTERROGATIVAS
Las Preguntas (the questions) Tengo una pregunta … Carlos estudia en la biblioteca. s vo Forming YES and NO questions is easy. In Spanish, reverse the.
How to make questions en español
VOCABULARIO #2.4 ¡Aprenda! Forming Questions Señora Sequin.
Telling Time.
IR – TO GO SPANISH 1. IR – TO GO voyvamos vas vavan.
POR QUÉ VS. PORQUE. ¿Por qué? = Why? *Note the accent on the letter e. * Also note that it is two separate words.
What do these verbs mean?.  The –ar verbs you have learned are called regular verbs because their conjugations all follow a predictable pattern. Some.
REGULAR VERBS Verbs whose INFINITIVES end in -ar follow a pattern.
Grammar Point: Definite and indefinite articles Definite articles: means “the” el, la (singular) los, las (plural) Indefinite articles:means “a, an or.
Telling Time (Cómo decir la hora). When we ask what time it is in Spanish, we say “¿Qué hora es?”
ESP 119/8/13 Hoy es el diecinueve de agosto. Students will be able to tell the hour in Spanish & know their colors. Escriban los números 1 a 12 en español.
Telling Time La hora. Telling Time To ask what time it is in Spanish, ask: ¿Qué hora es? To answer: Es la una… (12:31 – 1:30) or Son las (hour). (1:31.
Unit 2A: Lesson 2 How to Talk About Your Schedule Gramática- Present tense of –ar verbs.
Hazlo Ahora ● It is Maria’s first day of school, and she needs a shopping list. Help Maria by matching the objects with the classes she needs them for.
Making Questions in Spanish
Asking Questions P. 184 Realidades 1.
¿Quién?¿Qué?¿Cuándo?¿Quién?¿Qué?¿Cuándo? 1 ¿Cómo estás?How are you? ¿De dónde eres?Where are you from? ¿Quién es ella?Who is she? 2 We are already familiar.
Question Words Palabras interrogativas. 1.¿Cuándo? = When? 2.¿Cómo? = How?, What? 3.¿Por qué? = Why? 4.¿Qué? = What? 5.¿Dónde? = Where? 6.¿Cuál? = Which.
Las Preguntas (the questions) Tengo una pregunta… Sí, Juan habla mucho con el profesor en clase. No, Juan no habla mucho en clase. s vo s vo Forming.
 Asking for Information  Question Words  Palabras Interrogativas.
1 Las Palabras Interrogativas ¿Quién?¿Qué?¿Cuándo?¿Quién?¿Qué?¿Cuándo?
¿Qué hora es? The third-person singular of ser is used with one o’clock since it is just one hour (hora) Es la una. The singular.
Las palabras interrogativas
Cómo decir la hora. When we ask what time it is in Spanish, we say… “¿Qué hora es?”
The following slides introduce the new verb IR.
Spanish Sentence Structure How can we make better sentences?
1 Las Palabras Interrogativas ¿Quién?¿Qué?¿Cuándo?¿Quién?¿Qué?¿Cuándo?
Questions in Spanish.
Capítulo 3, Paso 1. Cómo decir la hora  ¿Qué hora es?  When you ask the time, you’re using the verb ser, in the 3 rd person SINGULAR. Ser soy I somos.
V ERBOS N UEVOS, ARTÍCULOS Y INTERROGATIVOS Ser Tener Llamarse.
Las Palabras Interrogativas ¿Qué?¿Qué? 1 Las palabras interrogativas ¿Cómo estás?How are you? ¿De dónde eres?Where are you from? ¿Quién es ella?Who is.
¿Qué hora es? What time is it? ¿Cómo decimos la hora en español?  Es la _______. Es is use for 1 o’clock only.  Son las ______. Son is used with all.
Two new verbs Estar - to be Ir - to go. The forms of estar are Yo estoy Tú estás Él está Ella está Usted está (name) está Nosotros estamos Vosotros estáis.
Present Progressive Nostoros hablamos en clase mucho, pero no estamos hablando ahora.
Essential ?: How do I use these irregular verbs? How are they different than the verbs I already know?
Preguntas y respuestas
Las clases de Sra. Schwarz Realidades 1 The Verb IR.
The verb “IR” Español 1 – Unidad 2 Lección 2. The verb “IR”   The verb ir means to go. Ir is an irregular verb (it doesn’t follow a conjugation pattern).
UNIDAD 2 – LECCIÓN 2 Lunes, cinco de octubre del dos mil quince Objetivos de lección 2: 1.SWBAT describe classes and classroom objects 2.Say where things.
Notes #21 Present Tense of IR-to go. Notes #21 The verb Ir-to go Standard 1.1: Students will be able to understand and interpret written language in Spanish.
The verb ir + a + place Hacer Ahora: Repaso! Say where they are from 1. Ella / México 2. Mi madre y yo/ California 3. Tú / La ciudad What do the following.
1 Las Palabras Interrogativas ¿Quién?¿Qué?¿Cuándo?¿Quién?¿Qué?¿Cuándo?
Los Interrogativos ¿Quién?¿Qué?¿Cuándo?¿Quién?¿Qué?¿Cuándo? 1.
Forming Questions ¡Aprenda! Forming Questions By Patricia Carl October 2013.
El Objeto Directo Direct Object Pronoun Sra. Altamirano.
Las Palabras Interrogativas ¿Quién?¿Qué?¿Cuándo?¿Quién?¿Qué?¿Cuándo? 1.
Model: Yo les preparo la cena. = Yo se la preparo.
Question Words ¿Cómo estás? How are you? ¿De dónde eres? Where are you from? ¿Quién eres? Who are you? We are already familiar with several words used.
Las Palabras Interrogativas
PALABRAS INTERROGATIVAS
Asking Questions P. 184 Realidades 1.
Asking Questions P. 184 Realidades 1.
Tengo una pregunta… Carlos está en la biblioteca. s v
Asking Questions P. 184 Realidades 1.
Las Palabras Interrogativas
How do I ask a question in Spanish???
Las Palabras Interrogativas
Transcripción de la presentación:

Spanish 1 Unidad 2 Etapas 2 Notes

El Verbo Ir

The Verb IR Ir DEF: to go yoVOYVAMOSnosotros tuVASX el/ella/ustedVAVAN ellos(as) /ustedes

Saying Where Someone Is Going IR + A + PLACE ◦ I’m going to the office ◦ Voy a la oficina. If the place is masculine, a contraction must be formed. ◦ A + EL = AL ◦ Sapita is going to the gym. ◦ Sapita va al gimnasio.

Practice ir + a + place Practice: The students are going to the auditorium. Mom and I are going home. You are going to the library. I am going to the gym. Answers: Los estudiantes van al auditorio. Mama y yo vamos a casa. Tu vas a la biblioteca. Voy al gimnasio.

Adónde vs Dónde Adónde and Dónde both mean “where” Use adónde to mean (to) where (is someone going). Use this when there is a verb indicating motion, such as ir ◦ (To) where are you going? ◦ (To) where is Ricardo swimming? ◦ ¿Adónde vas? ◦ ¿Adónde nada Ricardo? Make the verb agree with the subject!

Adónde vs Dónde To ask where someone is going use: ¿Adónde + ir + subject? Where are they going? ◦ ¿Adónde van ellos? Where are we going? ◦ ¿Adónde vamos nosotros?

Adónde vs Dónde Adónde and Dónde both mean “where” Use dónde to ask where someone/something is (as in location). Use verbs that talk about location! ◦ Estar, trabajar ◦ Where is the book? ◦ Where do you work? ◦ ¿Dónde esta el libro? ◦ ¿Dónde trabajas?

¿Qué hora es? Son las / Es la ¿A qué hora es? ¿A las / A la Cuarto Media What time is it? It is…o’clock. (At) What time is? At…o’clock. ¼ of an hour ½ an hour

When the minute hand is on the right side of the clock: ◦ Use current hour + y + minutes after for the number of minutes AFTER the hour. When the minute hand is on the left side of the clock: ◦ Use next hour + menos + minutes till for the number of minutes BEFORE the hour. 12:00 Son las doce. 12:10 Son las doce y diez. 12:15 Son las doce y cuarto. 12:30 Son las doce y media. 12:50 Es la una menos diez. 12:45 Es la una menos cuarto. 12:40 Es la una menos veinte.

What’s up with “Es la una” Es la una is only used for the 1 o’clock hour. 1:00, 1:20, 1:30 etc. Also, for the times used to say “___ till 1” Such as 12:50, 12:45, 12:35. ◦ This is because we say, 10 till 1, a quarter till 1, or 25 till 1. SOOO, Whenever we say the hour and the first number in the formula is 1, use “Es la” Es la una. Es la una y veinte. Es la una y media. Es la una menos diez. Es la una menos cuarto. Es la una menos veinticinco. Remember time is feminine! CURRENT HOUR + Y + MINUTES AFTER NEXT HOUR + MENOS + MINUTES TILL

So I don’t get the “menos” part! For example: 8:55 1. What’s the next hour? 9 o’clock (nueve) 2. how many minutes until the next hour: 5 minutes (cinco) 3. Plug this into the formula (next) hour + menos + minutes (till) Nueve menos cinco. 4. Check your answer by reading backwards. 5 till 9

Let’s Practice Current Time! 1) 4:45 2) 9:14 3) 12:4 4) 7:57 5) 1:24 6) 3:19 7) 8:30 8) 12:15 Son las cinco menos cuarto. Son las nueve y catorce. Es la una menos doce. Son las ocho menos tres. Es la una y veinticuatro. Son las tres y diecinueve. Son las ocho y media. Son las doce y cuarto.

Talking about when something will happen. To ask what time an event is use: “¿A qué hora es + event?” To answer use: “A la…” or “A las…” Notice we want to ask “AT” what time something is, so the “A” is a clue to help you remember. The “A la” and “A las” rule applies just the same as “Es la” and “Son las”.

Can you answer these questions? ¿A qué hora vas a la cafeteria? ¿A qué hora llegas a escuela? ¿A qué hora vas a la clase de espanol? ¿A qué hora vas al gimnasio?

A quick recap! To ask the time: ◦ ¿Qué hora es? To ask what time an event is use: ◦ ¿A qué hora es? To answer: ◦ Son las / Es la To answer: ◦ A las / A la

Ser vs Estar

Ser Ser  To Be (permanent) “Someone’s Being” Physical appearance ◦ You are tall. Nationality ◦ They are French. ◦ Origin (ser + de + place) Profession ◦ I am a teacher. Personality ◦ He is a boring person. Time (Son las…/Es la…) Possession (Ser + item owned + de + owner) Remember: SoySomos Eresx EsSon Remember: SoySomos Eresx EsSon

Estar Estar – To Be (temporary) “Things that can change” Mood/Emotion ◦ She is sad. Physical well being ◦ I am sick. Location We are in the gym. ◦ ****Exception – To talk about event locations use the verb SER

REMEMBER! ESTAR & SER = TO BE WE HAVE THESE VERBS IN ENGLISH (THEY ARE JUST NOT AS OBVIOUS) ◦ I am, You are, He/She/It is, We are, They are, You all are

Expressing a Temporary Location To say where someone’s location is use: Estar + en + place Estar’s Conjugation: yo EstoyEstamos nosotros tuEstás X el/ellaEstáEstán ellos usted ustedes

Examples I am in science. You all are in the house. Sofia is in the gym. Estoy en la clase de ciencias. Ustedes están en la casa. Sofia está en el gimnasio.

To Ask Where Someone Is… To ask where someone is located use: ¿Dónde + estar + subject? Where is Isabel?  ¿Dónde está Isabel? Where are you?  ¿Dónde estás tu?

Asking Questions: Interrogative Words

Creating Simple Sí or No Questions Statement: Isabel va a la escuela. Intonation: Use rising intonation to imply a question. (Use only when speaking) Switch the verb and subject: ◦ ¿Va Isabel a la escuela?

Practice Statement: Mi amiga está en el gimnasio. Think: What are two ways to make this a sí or no questions? Practice/Tell your neighbor the two ways.

Interrogative Words Some questions are formed by putting a conjugated verb after the question word. Words we’ve learned: ◦ Dónde (where – talking about location)  ¿Dónde está mi zapato? ◦ Adónde (to where- talking about something/someone going somewhere)  ¿Adónde va mi zapato? ◦ Cuántos(as) (how many)  ¿Cuántos anos tienes?

More Interrogative Words Cuál(es) (which or what) ◦ Must be followed with a verb or “de’ ◦ Use cuál when asking for a singular answer.  ¿Cuál es tu libro? Which one is your book? ◦ Use cuáles when asking for a plural answer.  ¿Cuáles son tus libros? Which ones are your book? Quién(es) (who) ◦ Follows the same rules as cual when asking about singular or plural answers. ◦ ¿Quién es el maestro de matematicas? ◦ ¿Quiénes son los maestros de matematicas?

More Interrogatives (cont.) Cómo (how)  ¿Cómo te llamas? (How do you call yourself?) Cuándo (when)  ¿Cuándo es tu cumpleaños? Por qué (why)  ¿Por que te gusta la clase? ◦ Porqué (because) Qué (what) ◦ Can be followed by a noun or verb.  ¿Qué va a leer los estudiantes?  ¿Qué grupo tiene la música mejor?