Arróz con leche… viaja el mundo I Stanley A. Lucero Guitarist/Singer Webpage:

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Para empezar Hoy es martes el treinta de octubre
Advertisements

Mi vida como un/una________ Title your childrens book. Make sure your book is at least 250 words long. You and your partner should include a minimum of.
Spanish II I can do everything from level I Warm-up ;
4A – Adjectives of nationality. There are 3 types  1. ending in an –o in the masculine singular  2. ending in an –e in the masculine singular  3. ending.
Lunes, 20 de octubre 2014  El Campanero  Use the following information to write a sentence using the verb gustar: I, to work They, to read He, to do.
Arróz con leche… viaja el mundo II
Listening activities The basics.
Español 1 13 de marzo de La Campana  Forma parejas:  1. Quiero ir A. She likes to go  2. Le gusta ir B. They want to go to the beach  3. Vamos.
Español 1 11 de febrero. El Bienvenido 1. ¿Qué día es hoy? 2. ¿Qué día fue ayer? 3. ¿Qué día será mañana? 4. ¿Cuál es la fecha? 5. ¿Qué hora es? 6.¿Qué.
Spanish Level 1 Family First Level Significant Aspects of Learning Use language in a range of contexts and across learning Continue to develop confidence.
Hoy es martes, el 6 de septiembre de Los Objetivos Correctly pronounce the Spanish alphabet. Get to know classmates, teachers and classroom procedures.
1A Test Prep.
Preparación/ Review Hoy es jueves, el 22 de enero de 2015 Today is Thursday, January 22, 2015  Write the Spanish speaking country from “Islas Caribe”
Recuerdan You must include pictures on each slide No slide may contain more than 5 words You may use ONE notecard each to assist you, but keep in mind.
El Mundo Hispano Señorita Parreira el 28 de agosto de 2013.
Hoy es el 21 de febrero de   Escribe en español.  1. Pedro likes to sing and dance.  2. We like to eat a lot of pizza.  3. Pablo and Maria.
Hoy es el tres de octubre, es jueves. La pregunta: ¿Qué cosas ven en las fotografías de la videohistoria en las páginas 224 – 225? La tarea: Libro de trabajo.
Week 11 Spanish I Grade Week 11Do Now 5 jueves, el 27 de noviembre, Write your birthday in Spanish 2. Write the correct article for the.
español 6˚ HOY ES MARTES EL 3 DE febrero Para Empezar You are meeting Hernan Cortes for the first time. (Hernan Cortes was a very famous Spanish explorer).
Week 2 Spanish I Grade Week 2Do Now 1 Sunday, September 14th, 2014  Translate to Spanish (write English and Spanish)  1. The pleasure is mine.
Write the following on the cover of your exercise book your name and class: 7b/ln1 cuaderno de español Señora Riedmuller.
Can you think of any words with the ‘qu’ sound in?
Nina Jackson, Presenter.  IMSCI is research based writing instruction.  IMSCI uses the gradual release of responsibility model to teach writing.  Scaffolds.
Entrada: Describe a una persona importante [en el libro importante] Escoge (choose) a un miembro de tu familia o un amigo. Entonces, piensa en su personalidad.
Descubre Lesson 2 Vocabulary pg 56
Making Questions in Spanish. There are four different ways to ask questions in Spanish!
SPANISH 8 TH GRADE With Señorita Hall Classes #6-10 – September 2013 Capítulo 1: Lectura extra ● Jugar y Tocar Write down the NEW VOCABULARY in your “vocabulario.
La Fecha: Hoy es jueves, 4 de septiembre Tema: Review of Unit 1 concepts Obj: SWBAT use activities vocabulary and the verbs ser and gustar to create basic.
La Fecha: Hoy es martes, 19 de agosto Tema: ¿De donde eres
CASH CAB 2.  Answer the question: ¿Cómo estás?  Bien; Regular.
¿Qué haces después de las clases?
Review homework. Stand by me Oral Rubric 10 pts (speaking through to 1 minutes) 10 pts (explaining your information in Spanish) 5 pts (using right grammar/verb.
Calentamiento Escribe la respuesta de cada pregunta (Write the answer) 1) ¿Qué vas a hacer este fin de semana? 2) ¿Quieres ir al cine conmigo? 3) ¿Sabes.
SPANISH 8 TH GRADE With Señorita Hall Classes #1-5 – August- September 2013 Capítulo 1: Lectura 1 ● El cuento del gato Warm-Up In your carpeta fill out.
Ejercicio #8: Put the following words in order: –Al puedo baño ir? –Siento lo –Columbia de soy –Entiendo no –Se comó dice español en ? –Significa qué?
Chillin’ Unidad 3 B Dia 1. Calentamiento Answer the following questions in complete sentences in SPANISH ¿ Qué te gusta hacer con tus amigos? ¿ Cuándo.
Español 3.  El rítmola bandael tono  La voz del cantantelos instrumentos  La melodíalas harmoníasla percusión  El rítmola bandael tono  La voz del.
El Espa ñ ol The 10 most spoken languages The formula used to calculate the importance of each language 1. Number of primary speakers: max. 4 points.
ESPAÑOL 1, el 16 de Septiembre a la clase de ESPAÑOL Toma asiento Saluda a tu compañero de mesa Espera para la maestra empezar la clase.
Español I: La Geografía
ESPAÑOL 2, el 16 de Septiembre a la clase de ESPAÑOL Toma asiento Saluda a tu compañero de mesa Espera para la maestra empezar la clase.
SRA. IMHOFF (FALL 2015) La historia a través del cine.
ALC 83 Please find a place to sit. Sit next to your project partner.
Vamonos! This is a speaking warm up. When I come to you, be prepared to tell me (in Spanish!). ¿Qué le gusta hacer Shakira?
Objetivo: to create a dialog in Spanish and prepare for our test. Hagan Ahora: 1)Activity 23 in the workbook packet. 2)Look at your notes, handouts, quizzes.
Español II Señora Rushing Salón 125. Hoy es martes, el 25 de agosto de Why are you taking Spanish? 2.How often will you have quizzes or tests?
My Life * I can do everything from level I Talk about me * I can write the English meaning of vocabulary unit 1-Spanish II Calentamiento Relaciona las.
Hoy es miércoles, el diez y ocho de septiembre
Trabajo del timbre: 1. Pongan la tarea en el pupitre. Put your HW out on your desk. 2. Practiquen el vocabulario con tu compa ñero. Practice the vocabulary.
2.7 Activities. Vamonos In English, write down three things you like to do. It can be watch TV, play sports, whatever!
Write a list of AT LEAST 3 Spanish-Speaking Countries.
Preparación/ Review Hoy es martes, el 20 de enero de 2015 Today is Tuesday, January 20, 2015  Write the Spanish speaking country from Sur America that.
I can _________ the ___________________________ of the world. I can _________ a unique ___________________ associated with Mexican culture. Repaso: I can.
Español 1 5 de noviembre de La Campana Hoy es jueves el 5 de noviembre de  La chica es alta y delgada. Ella tiene el pelo rubio que es muy.
Preparación/ Review Hoy es miércoles el 30 de septiembre de 2015 Today is Wednesday, September 30, 2015 Write in Spanish: Today we are having our oral.
BIENVENIDOS A LA CLASE DE ESPAÑOL Miss Fairchild.
La tarea From page 51 (TEXTBOOK) Write the “yo” form nd the “tú” form of each verb. Write the English meaning next to each Spanish word.
Preparación/ Review Hoy es miércoles el 7 de octubre de 2015 Today is Wednesday, October 7, 2015 Write in English: inteligente_________________artistica______________.
Campana #2 Hoy es juves, 3 de septiembre Use your notas on Frases Importantes. Translate each phrase. Escribe the Spanish version only. 1. What’s your.
Hoy es martes el 12 de enero Today is Monday, January 12 Place your homework on desk. Answer the following Write the cojugations for verbs comer and beber.
Agenda: 26/04/2016 *Boot verbs and jugar *La Familia *Tener: Quack Video *Descripciones Students will be learning new vocabulary with the family and tener.
Preparación Hoy es martes, el Primero de septiembre de 2015 Today is Tuesday, September 1st, 2015  What does it mean:  Tengo una pregunta?______________________.
Welcome! Conversation Classes. Remembering Names Everyone Stand! Introduce yourself to class and give your name an action! Go around the class and try.
Descubre Lesson 2 Vocabulary pg 56
1.12 Repaso 2 de septiembre.
Review for the final exam trimester
Descubre Lesson 2 Vocabulary pg 56
Review for the final exam trimester
1.12 Repaso 2 de septiembre.
Transcripción de la presentación:

Arróz con leche… viaja el mundo I Stanley A. Lucero Guitarist/Singer Webpage:

Discussion on how culture and language is transmitted through music. Examples of songs with long histories from different points of history! Demonstrate/teach a song from different regions of the Spanish speaking world. The importance of vocabulary and the way to derive meaning from the song and how the musicality helps students enunciate and pronounce words at a native like level.

Discussion Questions What classroom activities could you use for Arróz con leche? What assignments would you give your students for Arróz con leche? How important is it to respect the dialects represented in the different versions of Arróz con leche? How would you prepare your favorite version of Arróz con leche as a stage presentation? Why is it important to focus on oral language [listening and speaking] with children’s songs?

Review and discuss books Arróz con leche by Lulu Delacre, pages Canciones y juegos de Nuevo México by Dolores Gonzáles, page 46 Lírica infantil by Vicente T. Mendoza, page Naranja dulce limon partido by Mercedes Díaz Roig, pages 53, 55 & 56 Niñez by Virginia Nylander Ebinger, pages 45-47

Sevilla 1884 La viudita la viudita — Soy viudita Lo manda la ley Quiero casarme No encuentro con quien. — No es contigo, ni contigo, Ni contigo, ni contigo, Solo contigo me casaré.

Culture in California Common Core State Standards Standard 10: Range, Quality, and Complexity of Student Reading K- 12. Literature. Poetry [page 77] Includes classical through contemporary works and the subgenres of narrative poems, lyrical poems, free verse poems, sonnets, odes, ballads, and epics by writers representing a broad range of literary periods and cultures.

Reading Standards for Literature K-5 Recount stories, including fables and folktales from diverse cultures, and determine their central message, lesson, or moral. [2 nd grade] Compare and contrast two or more versions of the same story (e.g., Cinderella stories) by different authors or from different cultures. [3 rd grade] Compare and contrast the treatment of similar themes and topics (e.g., opposition of good and evil) and patterns of events (e.g., the quest) in stories, myths, and traditional literature from different cultures. [4 th grade]

Standard 10: Range, Quality, and Complexity of Student Reading K-12 Students in grades 6–12 apply the Reading standards to the following range of text types, with texts selected from a broad range of cultures and periods. Includes classical through contemporary works and the subgenres of narrative poems, lyrical poems, free verse poems, sonnets, odes, ballads, and epics by writers representing a broad range of literary periods and cultures.

Parte I. Estudiando la canción Melodias Primaras lineas Vocabulario Mesclando los versos Sinónimos Videos Libros

Melodia #1

Melodia #2

Argentina Arróz con leche me quiero casar, con una niñita del barrio oriental Chile Arróz con leche me quiero casar Con una niñita de Portugal Colombia #1 Arróz con leche, me quiero casar con una señorita de la capital Colombia #2 Arróz con leche se quiere casar con una viudita de la capital. CubaArróz con leche se quiere casar con una viudita de la capital Rin Ran.

Espana Yo soy la viudita del conde Laurel Que quiero casarme y no encuentro con quien Guatemala Papá, mamá, me quiero casar, con una muchacha que sepa bailar. Nuevo México Arróz con leche me quiero casar con una señorita que sepa bailar Norte de Santander El mozo del cura me manda un papel. Yo le mandé otro con Santa Isabel. Puerto RicoArróz con leche, se quiere casar con una viudita de la capital

República Dominicana Arróz con leche se quiere casar con una viudita de la capital Uruguay Arróz con leche me quiero casar, con una niñita del barrio oriental Venezuela #1 Arróz con leche; me quiero casar con una mocita de la capital Venezuela #2 Arróz con coco, me quiero casar, con una viudita de la capital ZacatecasYo soy la viudita de Santa Isabel me quiero casar y no hallo con quien

Vocabulario #1 Aqui tienes cien Aqui tienes quien Barrio oriental Del conde Laurel El mozo de Cuba El mozo del cura En su santo lugar

Vocabulario #2 Escoge a tu gusto Iba a ser monja La aguija en su campanál La aguja en su canebá La aguja en su mismo lugar La blanquita La dulce doncella

Vocabulario #3 La negrita La viudita Le saco la leva al sacristán Media para un general Que palos me dio Que ponga la mesa Que sepa abrir la puerta

Vocabulario #4 Que sepa bailar Que sepa bordar Que sepa coser Que sepa planchar Se hecha a llorar Sopita de pan Un pañuelito Una mocita

Arróz con Me quiero casar. Con Que sepa Que Arróz con leche Se quiere casar. Con Una ninita Del barrio oriental bailarSepa hacer medias para un general Arróz con coco Una senorita De PortugalcoserSepa abrir la puerta para ir a pasear Arróz con Una viudita De la capitalbordarPonga la aguja en su mismo lugar Arróz con Una mocita plancharPonga la aguja en su canebá Ponga su aguija en su campanál Ponga la mesa en su santo lugar

Sinónimos Aguja = abuja = alfiler = aguijón Cabená = lona = canevá Cura = sacerdote = clérigo = padre Mozo = joven = muchacho = zagal = mancebo = chico = adolescente Paño = panuelito = moquero = sonador Senorita = damisela = jovencita = muchacha = zagala = mocita =guajira Viuda = enlutada

Resources Powerpoint Common core standards Online websites

YouTube Videos with Arróz con leche Arróz con Leche – Canciones Infantiles [El Reino Infantil] ARROZ CON LECHE – Canciones infantiles [jorgeembon] Arróz con Leche – Canciones Infantiles [MrLearnSpanish] Arróz con Leche cancion Mexicana [Cinthya munoz] Canciones infantiles – Arróz con leche [YA VIDEO SueNinosAngulo]

Books with Arróz con leche

Recordings of Arróz con leche / La viudita ARROZ CON LECHE Las Tortuguitas Arróz con leche. Flute, keyboard, & female voice. [Lulluby[ ARROZ CON LECHE Las Tortuguitas CANTOS Y CUENTOS INFANTILES. VOL Arróz con leche. Piano, two voices. [Vals] CANTOS Y CUENTOS INFANTILES. VOL LA PAJARA PINTA Y EL PERRITO MUSICAL VOL 1 y 2, Arróz con leche. Female voice, keyboards, percussion, bass LA PAJARA PINTA Y EL PERRITO MUSICAL VOL 1 y 2, LOS HERMANOS RINCON Y LA PAJARA PINTA La Viudita de Santa Isabel. Children’s voices, guitar, flute, tambor y palos. [Vals] LOS HERMANOS RINCON Y LA PAJARA PINTA 2006 LOS CANTOS QUE CANTAMOS Hernan Gamboa Arróz con leche. Classical guitar, flute, & male voice. [fast 2/4][ LOS CANTOS QUE CANTAMOS Hernan Gamboa RONDAS INFANTILES VOL II Irma Alvarez La viudita. Children’ voices, Female voice,, woodblock, bass, keyboards, timbales. [Merengue] RONDAS INFANTILES VOL II THE BEST OF STANLEY A LUCERO. Arróz con leche & La viudita. Guitar and male voice. [Vals] THE BEST OF STANLEY A LUCERO 20 CANCIONES JUVENILE TRADICIONALES VOL 1 Orquesta Internacional de ninos Arróz con leche. [Keyboards, voices, congas, marimba, bass, 20 CANCIONES JUVENILE TRADICIONALES VOL 1

Resources Go to my webpage for this power point and related information.