ESCULTURA Segle XX
Obres Modernisme i simbolisme: Desconsol de Llimona Cubisme i expressionisme: El profeta de Gargallo Art Abstracte: Figura Ajaguda de Moore Mutació de Chillida Art cinètic: Stabile-mobile de Calder
JOSEP LLIMONA –Desconsol- - Estil: Modernisme i simbolisme... Influència de Rodin: modelatge esfumat... Efectes de llum i ombres...
S’idealitzen temes propers al realisme i al naturalisme Domini del “bon gust” Últim període de permanència de la idea clàssica d’escultura abans de la revolució cubista i abstracta
Desconsol... Nu
En el context de l’escultura funerària... Tomba de Emelyn Story en el cementiri civil de Roma, realitzada pel seu home, l’escultor William Wetmore Story (1819 - 1895)
Panteó R. Camps de Sitges (Josep Llimona)
Etapes Període Denominació Característiques 1864 - 1895 Aprenentatge Obres encara acadèmiques 1895 - 1909 Modernisme Figures femenines, panteons, donzelles vestides 1909 - 1913 Transició Estatuària religiosa, verges, cristos 1913 - 1925 Plena maduresa Herois (Sant Jordi, Forjador), donzelles nues 1925 - 1934 Serenitat Nus femenins clàssics
Innovacions plàstiques del s.XX El buit: Crea formes, com ho fa el silenci en una obra musical (Gargallo) La deformació: descobreix noves possibilitats (Moore) La incorporació de l’espai: escultura que es fon amb el seu entorn L’abstracció (sense el suport de la realitat, nou llenguatge) El moviment real... (Calder)
PABLO GARGALLO –El profeta- Cubisme, Expressionisme ... Multiplicitat de punts de vista... Concepció canviant de l’escultura
Novetat: La introducció del buit Novetat: La introducció del buit... És cabdal la manca de matèria (massa, volum, consistència...). Nova manera d’entendre la corporeïtat. Més força expressiva...
Influència de... Archipenko
Brancusi:plàstica elevada a la categoria de símbol... Ocell a l’espai
Modigliani
Art Abstracte
Art abstracte (entre l’abstració i la semi- figuració...) HENRY MOORE -Figura ajaguda 1938 Temes: familia, maternitat, guerrer ferit... Monumentalitat (al marge del format...)
Sensació de monumentalitat
Chacmool Se sentí fascinat per l’art primitiu
Recerca d’una expressió més sincera i autèntica Recerca d’una expressió més sincera i autèntica... Retorn a la funció primera de l’escultura, màgica i religiosa...
Grup de família
Bàrbara Hepworth
Escultura cinètica (del moviment) “Per què ha de ser estàtic, l’art? El següent pas en l’escultura és el moviment”
Art cinètic Concepte que neix el 1920 amb el Manifest Realista Es generalitza els anys 50-60 Nom: a partir de la branca de la mecànica que investiga la relació entre el moviment dels cossos i les forces que actuen sobre ells Actualment: Aquelles obres que canvien d’aspecte, moviment, efecte... Segons la posició... També efectes òptics Proximitat al “Optical Art”
Alexander Calder Transició cap a l’abstracció Coneix l’obra de Piet Mondrian S’incorpora al grup Abstraction-Création (Mondrian, Kandinsky, Hans Arp...) Amistat amb Joan Miró que marcarà profundament la seva creació artística
Essència orgànica, natural...? Mobile...Stabile… Escultures mòbils Escultures estables Cosmovisions... Dinosaures... Essència orgànica, natural...?
Platillos voladores o nubes acústicas Estabile a l’aula magna de la Universitat Central de Venezuela 1953
Aus fanàstiques... Estabile: Flying Dragon Institut de les Arts. Chicago Mobile al Guggenheim de N.Y
Quant a cromatisme i tema... Influència de Miró... Estabile forms (1973) Quant a cromatisme i tema...
Stabile-mobile (Calder) Objectiu: l’equilibri inestable que genera moviments continus de les formes De la mà de l’enginyeria: investiga la relació entre el moviment dels cossos i les forces que actuen sobre ells
Oshkosh. 1965 La terra... La lluna... El sol... Moviments naturals, orgànics? Translació, rotació...
Informalisme Moviment dintre l’abstracció Nega qualsevol forma tradicional (fins i tot la geomètrica) Es fonamenta en la capacitat expressiva de la matèria per si mateixa.
Eduardo Chillida Informalisme... Influència mútua Escultura-arquitectura Mutació
OBJECTIU: Provocar la reflexió, esbrinar el missatge... Les seves obres van augmentant progressivament de dimensió fins arribar a les populars grans estructures de ferro o formigó, que s’integren al paisatge i reflecteixen la tensió de les forces de la naturalesa a partir d’una gran simplicitat de formes OBJECTIU: Provocar la reflexió, esbrinar el missatge...
Materials diversos... Ferro, acer, pedra, fusta, formigó, alabastre...
Enclusa de somnis
Modulació de l’espai (1963)
Topos
Lurra (planeta Terra)
La pinta dels vents
Elogio del Agua (1987)
Elogio del Horizonte