ECUADOR UNIT 5 REVIEW.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Do-Now -Pregunta a la pareja ¿Puedes cantar bien? ¿Dónde piensas estudiar en la universidad? ¿Qué piensas de la clase de módulo? ¿Duermes en el tren? ¿Mientes.
Advertisements

-go Verbs There is a small but very important group of verbs that we call the -go verbs. These verbs are: Conocer : to know (people) Hacer: to make/do.
-go Verbs There is a small but very important group of verbs that we call the -go verbs. These verbs are: Hacer: to make/do Poner: to put Decir: to say.
-go Verbs There is a small but very important group of verbs that we call the -go verbs. These verbs are: Hacer: to make/do Poner: to put Salir: to leave.
Unidad 5-Lección 2 Verbos deOY yGO. REPASO present tense endings -ar -er -ir -o -amos -o -emos -o -imos -as -áis -es -éis -es-ís -a -an -e -en -e -en.
Unidad 5, Lección 1 Español 2
Conjugating Verbs en español.
E-I Pedir ayuda = To ask for help -Yo pido ayuda en la clase -Tu pides ayuda en la casa -Juancho pide ayuda todos los dias -Nosotros pedimos ayuda -Ellos.
Pronombres de objetos directos … …dónde los ponemos y como los usamos.
ESTAR Another Irregular Verb! Estar is irregular. It does NOT follow a regular AR pattern like verbs such as nadar, bailar, or cantar do. Soooo…… What.
PREGUNTA ESENCIAL: When do I use “ser” vs “estar”.
17 de septiembre.
-ar Regular present tense verbs –ar, -er, -ir to talk about things you do (present) conjugate by dropping the –ar, -er, -ir endings and add the appropiate.
1 How to make commands in Spanish. First of all, commands in Spanish come in two kinds: formal and informal.
home Translate: Our house is pretty. Nuestra casa es bonita.
ANTE TODO In Spanish, several verbs have irregular yo forms in the present tense. You have already seen three examples of these verbs with the –go ending.
-go Verbs There is a small but very important group of verbs that we call the “-go” verbs. These verbs are: Hacer: to make/do Poner: to put Salir: to.
ACTION VERBS In order to speak a language, you need to say what is happening, what people are doing, etc … You must learn your action verbs!
-go Verbs There is a small but very important group of verbs that we call the “-go” verbs. These verbs are: Hacer: to make/do Poner: to put Salir: to.
Irregular verbs & affirmative tú commands & acabar de + infinitive Gramática 5.2.
LOS VERBOS IRREGULARES ‘YO’ – 5.2 Pregunta esencial: How do I talk about planning a party using irregular ‘yo’ verbs n the present tense?
UNIDAD 5, lECCIóN 2 eSPAñOL 2
The Present Progressive. Use the present progressive to say what is happening RIGHT NOW.
Los complementos directos Direct Object Pronouns.
Unidad 5-Lección 2 Verbos de ‘OY’ y ‘GO’. REPASO present tense endings -ar -er -ir -o -amos -o -emos -o -imos -as -áis -es -éis -es-ís -a -an -e -en -e.
TOPICO: LOS VERBOS IRREGULARES ‘YO’ Pregunta esencial: How do I talk about planning a party using irregular ‘yo’ verbs in the present tense?
Guess the vocabulary!.
LOS VERBOS IRREGULARES ‘YO’ – 5.2 Pregunta esencial: How do I talk about planning a party using irregular ‘yo’ verbs in the present tense?
Unit 2A: Lesson 2 How to Talk About Your Schedule Gramática- Present tense of –ar verbs.
Ahora – Copy down the following questions, then answer it in a complete sentence in Spanish. 1. ¿Qué te gusta hacer después de la escuela? 2. ¿De dónde.
Guía de estudio del capítulo 6B. Affirmative “tú” command 1.To form an affirmative “tú” command we would use what form of the verb? 2.What are the two.
Una Fiesta en Casa Señor Jackson. Objectives  Plan a Party  Talk about chores and responsibilities  Tell someone what to do  Say what you just did.
PREGUNTA ESENCIAL: How can I use “ser” and “estar” to describe a house and household items?
-go Verbs There is a small but very important group of verbs that we call the “-go” verbs. These verbs are: Hacer: to make/do ( not on worksheet so add.
Para empezar Hoy es lunes el once de febrero
Unidad 5-Lección 2 Verbos de ‘OY’ y ‘GO’. REPASO present tense endings -ar -er -ir -o -amos -o -emos -o -imos -as -áis -es -éis -es-ís -a -an -e -en -e.
Tener, Poner, Hacer Salir, Venir, Decir Traer
-go Verbs There is a small but very important group of verbs that we call the “-go” verbs. These verbs are: Conocer : to know (people) Hacer: to make/do.
TOPICS: SABER/CONOCER AND YO-GO VERBS Essential questions: How do I say whom and what I know? How do I use some other irregular verbs?
 Spanish 1b. Unidad 5, Lección 2.. TENER + que + infinitive yo TENGO que limpiar i have to clean tú TIENES que limpiar you have to clean él / ella /
Español 2: Capítulo 2: Gramática 2
Affirmative tú commands U5L2. Use affirmative tú commands with a friend or family member. Regular affirmative tú commands are the same as the él / ella.
Unidad 5-Lección 2 Verbos de ‘OY’ y ‘GO’. REPASO present tense endings -ar -er -ir -o -amos -o -emos -o -imos -as -áis -es -éis -es-ís -a -an -e -en -e.
Direct Object Pronouns. Direct Object Pronouns: replace nouns already mentioned to avoid repetition yo meuds. (m) los yo meuds. (m) los tú teuds. (f)las.
Los quehaceres (chores) Barrer el piso Cortar el césped Hacer la limpieza.
14 de septiembre. Remember… Test: Wednesday September 16 th Spanish Club meeting: this Thursday September 17 th at 3:35 Sign up sheet on my door to bring.
Objetivo: to identify phrases that express someone must do something. Ahora: List 3 adverbs and where are they placed in a sentence.
-go Verbs There is a small but very important group of verbs that we call the “-go” verbs. These verbs are: Conocer : to know (people) Hacer: to make/do.
I can… Listen and respond to questions in L2 Review concepts from Spanish 1 Recognize when to use SER or ESTAR Use SER/ESTAR in context Recognize when.
Target: talks about chores using inf phrases Target: talks about chores using inf phrases (Ana y yo) (los gemelos) (yo) Contesten las preguntas usando.
Presentación de vocabulario 5.1
-go Verbs There is a small but very important group of verbs that we call the “-go” verbs. These verbs are: Hacer: to make/do Poner: to put Traer: to.
28 de septiembre. Warm-Up #23 Conjugate the verbs to make them affirmative or negative commands. 1.Lavar las frutas. 2.Tener cuidado en el partido. 3.Servir.
LOS VERBOS!!!. We already know these phrases in Spanish:
PRESENT TENSE OF IRREGULAR YO VERBS Avancemos 2 – Unidad 3 Lección 2.
El Presente Progresivo The Present Progressive Amanda Ewoldt.
Antes de empezar – ¿Cómo se llaman estos quehaceres? (Necesito la tarea.)
¿Cómo es tu casa? Capitulo 6B. To talk about where someone lives O Cerca O Cerca de O Lejos O Lejos de O Vivir O Near, close O Close to O Far O Far from.
Vámonos Write a sentence about the three people below and the chores they are doing. Use the present progressive (ej: Yo estoy lavando los platos) Ignacio.
ECUADOR UNIT 5. Locro- potato soup Fritada- fried pork Llapingachos- potato patties with cheese.
Lesson 4.1 Grammar. Indefinite Articles Indefinite articles un and una are used to say a or an before a singular noun, while unos and unas are used to.
UNIDAD 5 LECCIÓN 1—ESPAÑOL 2 ORDINAL NUMBERS. First Second Third Fourth Fifth Sixth Seventh Eighth Ninth Tenth primero segundo tercero cuarto quinto sexto.
Assessment FOR Learning a Party Vocabulary - I can use and understand vocabulary words about parties and planning a party. Label each party word.
Episodio 4. cerca (de) close (to), near lejos (de) far (from) vivir to live to talk about where someone lives.
Let’s learn the verb “To be” in Spanish. The Spanish language uses more then one verb to define all the concepts of the verb to be. The two most important.
UNIDAD 5 – LECCIÓN 2 Lunes, Primero de febrero de dos mil dieciseis Objetivos de lección 2: 1.SWBAT Plan a party 2.Talk about chores and responsibilities.
Los Pronombres de Complementos Indirectos Indirect Object Pronouns IOPs Español II Unidad 8A.
Sra. Schwarz Los verbos tener, hacer, y poner. Sra. Schwarz El verbo tenerEl verbo tener  The verb tener means “to have.”  Tener is a stem-changing.
Una fiesta en casa Vocabulario de unidad 11 Bailar.
Present Tense of AR Verbs Las clases de Sra. Schwarz Realidades 1.
Transcripción de la presentación:

ECUADOR UNIT 5 REVIEW

Población: 13.212.742 Área: 109.483 millas cuadradas Capital: Quito Moneda: el dólar estadounidense,desde el año 2000 Idiomas: español, quechua y otras lenguas indígenas Comida típica: locro, fritada, llapingachos Gente famosa: Alexandra Ayala Marín (periodista), Gilda Holst (escritora), Julio Jaramillo (cantante), Jefferson Pérez (atleta) Ecuador

Not far from the capital city of Quito lies the 19,347-foot Cotopaxi, the world’s highest active volcano, it has erupted more than 50 times in the last 300 years. El Volcán Cotopaxi

Ecuadorian foods 1. Llapingacho - Potato & cheese cakes 2. Fritado de chancho – braised pork 3. Chifles – Fried green plaintain chips 4. Locro Ecuatoriano – Potato & cheese stew with avocado Ecuadorian foods

Otavalo Indians Traditional Dress Traditional dress is very important to indigenous identity in Ecuador. Otavaleños – a blue poncho, white knickers, a felt fedora, and of course, the long braid, called a shimba. Otavaleñas - white blouses and layered white and black skirts with red sashes, along with gold or red coral jewelry. Otavalo Indians Traditional Dress

Lección 1 describe a house and household items SER or ESTAR describe people locations indicate the order of things ordinal numbers Lección 1 N

la casa el patio el jardín La casa y su alrededor N

Rooms & furniture la sala la cocina el sillón el suelo él sofá los videojuegos el televisor la alfombra el comedor Rooms & furniture N

el espejo subir el radio la cómoda la escalera Arriba en la casa N

The bedroom el cuarto, el dormitorio, la habitación, la recámara las cortinas la lámpara la cama The bedroom el cuarto, el dormitorio, la habitación, la recámara N

el apartamento el primer piso la planta baja Apartment living N

SER or ESTAR SER ESTAR Origin Traits Identify Time, date, day Location SER and ESTAR both mean to be. How do you know which verb to use? SER ESTAR Origin Traits Identify Time, date, day Location Conditions Present Progressive SER or ESTAR N

SER Use ser to indicate origin: where someone or something is from. Soy de Quito. I’m from Quito. Use ser to describe personal traits and physical characteristics. Los estudiantes son inteligentes. The students are intelligent. Ser is also used to indicate professions. La señora Ramírez es maestra. Mrs. Ramírez is a teacher. You also use ser to identify people or things Paco es mi hermano. Paco is my brother. Ser is used to give the time, the day, and the date. Son las tres y media. It is 3:30. Hoy es el 24 de mayo. Today is May 24th. Hoy es viernes. Today is Thursday. SER N

Present Progressive: using estar + present participle to talk about something that is in the act of happening. (We haven’t learned this yet!) La señorita Furphy está repasando los verbos estar y ser ahora. Ms. Furphy is reviewing the verbs estar and ser right now. Use estar to indicate location: where someone or something is. Quito está en Ecuador. Quito is in Ecuador. We also use estar to describe conditions, such as how someone feels, this can also be labeled as a state of being or an SOB. physical: ¿Cómo estás? Estoy bien. How are you? I’m fine. emotional: Estamos contentos. We are happy. Están enojados. They are angry. ESTAR N

Complete each sentence with the correct form of ser or estar. Mi cuarto ___ al lado de la sala. 2. Manuel y Fernando ___ en el centro comercial. Manuel y Fernando ___ en el centro comercial. 3. Mi cuarto ___ grande y bonito. Mi cuarto ___ grande y bonito. 4. Yo ___ estudiante. Yo ___ estudiante. 5. Nosotros ___ contentos. Nosotros ___ contentos. A condition, on the other hand, is easily changed. Remind them that a trait does not easily change. practice SER or ESTAR N

Ordinal Numbers English Spanish First Primero(a) Second Segundo(a) third Tercero(a) fourth Cuarto(a) Fifth Quinto(a) Sixth Sexto(a) Seventh Séptimo(a) Eighth Octavo(a) Ninth Noveno(a) tenth Décimo(a) When used with a noun, an ordinal number must agree in number and gender with that noun. Ordinals are placed before nouns. Es la primera película de María Conchita Alonso. It’s the first movie of María Conchita Alonso. Nuestro apartamento está en el octavo piso. Our apartment is on the eighth floor. Primero and tercero drop the o before a masculine singular noun. Enero es el primer mes del año. January is the first month of the year. Ordinal Numbers N

Ordinal numbers practice Write a numeral for each ordinal number below. octavo tercero décimo sexto primero cuarto Ordinal numbers practice N

Lección 2 plan a party talk about chores and responsibilities more irregular verbs tell someone what to do affirmative tú commands say what you just did acabar de + infinitive Lección 2 N

Los quehaceres darle de comer al perro cocinar limpiar la cocina cortar el césped barrer el suelo lavar los platos sacar la basura darle de comer al perro cocinar Los quehaceres N

los quehaceres pasar la aspiradora Tener que + infinitive o Hay que + infinitive planchar la ropa hacer la cama los quehaceres N

Antes de la fiesta poner la mesa las decoraciones envolver el papel de regalo el regalo el globo decorar Antes de la fiesta N

la fiesta de sorpresa cantar los invitados bailar En la fiesta N

Name chores you should do before a party at your house Round Robin Name chores you should do before a party at your house Write a chore or activity that you would do in each of the following rooms or places. 1. el cuarto 2. el jardín 3. la cocina 4. la sala 5. el comedor 1. hacer la cama, estudiar, mirar la tele 2. Cortar el césped, sacar la basura 3. barrer el suelo, sacar la basura, lavar lo platos, preparar la comida 4. Pasar la aspiradora, mirar la tele, jugar videojuegos 5. Pasar la aspiradora, comer, poner la mesa Vocab practice N

Practica del vocabulario L2 Complete each sentence using the appropriate vocabulary word. Hay que _____ la aspiradora. Hay que pasar la aspiradora. Hay que cortar _____. Hay que cortar el césped. Hay que _____ los platos. Hay que lavar los platos. Hay que envolver _____. Hay que envolver los regalos . Hay que _____ la mesa. Hay que poner la mesa. Practica del vocabulario L2

more irregular verbs Decir and venir are irregular. Decir(e-i) is only irregular in the yo form, all other forms are regular with a stem-change. Only the nosotros(as) and vosotros(as) forms are regular without a stem-change. Dicen que es una fiesta de sorpresa. They say that it is a surprise party. Venir(e-ie) is similar to tener, except that the nosotros(as) and vosotros(as) forms have -ir endings, while tener uses - er endings. ¿De dónde vienes? Where are you coming from? more irregular verbs N

Decir (e-i)– to tell, to say yo digo* nosotr@s decimos tú dices vosotr@s decís él / ella usted dice ell@s ustedes dicen Decir is an e-i stem changing verb. Decir uses the regular endings for an –ir verb. Except in the yo form where it is a -go verb*. This means you drop the –cir and add -go. Decir (e-i)– to tell, to say N

Venir(e-ie)- to come yo vengo** nosotr@s venimos tú vienes vosotr@s venís él / ella usted viene ell@s ustedes vienen Venir conjugates like tener. In the yo form there is no stem-change*. Venir stem-changes in all the forms except yo, nosotr@s, vosotr@s. Venir uses the regular endings except in the YO form it is a –go verb* you drop the –ir and add –go in the yo form. Venir(e-ie)- to come N

Dar(to give), poner(to set, place or put), salir(to go out, to leave), and traer(to bring) are all irregular verbs only in the YO FORM of the present tense. Doy una fiesta. I give the party. I am giving a party. Pongo la mesa. I set the table. I am setting the table. Salgo a las tres. I leave at 3. I am leaving at 3. Traigo* las galletas. I bring the cookings. I am bringing the cookies. * Traer is special in the yo form because it adds –igo not just –go. more irregular verbs N

Practice irregular verbs Write the yo and nosotros forms of the following verbs: yo nosotros dar doy damos tener tengo tenemos venir vengo venimos hacer hago hacemos poner pongo ponemos traer traigo traemos Practice irregular verbs

Use affirmative tú commands with a friend or a family member. Infinitive present tense form tú command (aff) lavar (él, ella) lava ¡Lava los platos! barrer (él, ella)barre ¡Barre el suelo! abrir (él, ella) abre ¡Abre la puerta! Since they are identical to the él/ella/usted form present tense, how do we know it is a tú affirmative command not the present tense form? Present tense must use the subject(noun or pronoun) to clarify who the subject is, the command does not you the subject pronoun because it is an understood you! Affirmative commands N

Irregular Affirmative commands The first group are easy: they are the –go verbs conjugate these to the yo form present tense and drop the -go Infinitive decir poner salir tener venir Affirmative tú Command digo pongo salgo tengo vengo The second group are just plain irregular and have to be memorized. ser ir hacer sé ve haz Irregular Affirmative commands N

practice affirmative tú commands Write sí if the command is logical and no if it is not. Saca la basura. Haz la cama. Barre la basura. Limpia los globos. Pon la mesa. Ven a la fiesta. Saca la basura. Sí. Haz la cama. Sí. Barre la basura. No. Limpia los globos. No. Pon la mesa. Sí. Ven a la fiesta. Sí practice affirmative tú commands

When you want to say that something has just happened, use the verb phrase acabar de + infinitive. Acabamos de comprar el pastel para la fiesta. We just bought the cake for the party. Acaban de cortar el césped. They just cut the grass. Acabar de N

practice acabar de Write what these people have just done. modelo: Elena mamá / cook yo / vacuum papá/iron clothes ellos /clean the kitchen Elena /make the beds Elena y yo/mow the lawn Elena acaba de barrer el suelo. Mamá acaba de cocinar. Yo acabo de pasar la aspiradora. Papá acaba de planchar la ropa. Ellos acaban de limpiar la cocina. Elena acaba de hacer las camas. Elena y yo acabamos de cortar el césped. practice acabar de

Unit 5 REVIEW QUIZ

Lección 1 VOCAB el cuarto Name three items that can be found in . . . la sala Lección 1 VOCAB

Ser or Estar Choose the correct verb in each sentence. Manuel (es / está) muy desorganizado. Todas las cosas (son / están) en el suelo. El cuaderno no (está / es) encima de la cama. Complete each sentence with ser or estar in the right form. Nosotros ___ en la cocina. Voy a mi cuarto porque ___ cansado. El espejo ___ de Bogotá. Los jardines ___ bonitos. Ser or Estar

ordinal numbers Say that you are on the following floors. sixth ninth second third ordinal numbers

Complete each sentence with the appropriate vocab word. Manuel saca _____ antes de ir a la escuela. El señor Cuevas corta _____ los sábados. Fernando necesita pasar _____ porque sus abuelos van a venir. Lección 2 Vocab

traer venir decir dar poner Complete each sentence with the correct form of one of the irregular verbs you just learned. Yo ____ la mesa porque los invitados van a llegar. Isabel ___ que el pastel es muy rico. Yo ___ los regalos a la fiesta. Manuel ___ a la fiesta. Fernando le ___ una fiesta para Manuel. traer venir decir dar poner irregular verbs

Affirmative Tú commands & Acabar de Give the affirmative tú command of each verb. Then say you just did it using a direct object pronoun. decorar la sala hacer los quehaceres cortar el césped Affirmative Tú commands & Acabar de

Unit 5 REVIEW Answers

Lección 1 VOCAB el cuarto Name three items that can be found in . . . la sala el sofá, el sillón, el televisor, la alfombra, los videojuegos, la silla, una mesita, una lámpara Name three items that can be found in . . . el cuarto la cama, la cómoda, una silla, un escritorio, el armario, una lámpara, una mesita de noche Lección 1 VOCAB

Ser or Estar Choose the correct verb in each sentence. Manuel (es / está) muy desorganizado. Todas las cosas (son / están) en el suelo. El cuaderno no (está / es) encima de la cama. Complete each sentence with ser or estar in the right form. Nosotros estamos en la cocina. Voy a mi cuarto porque estoy cansado. El espejo es de Bogotá. Los jardines son bonitos. Ser or Estar

ordinal numbers Say that you are on the following floors. sixth Estoy en el sexto piso. ninth Estoy en el noveno piso. second Estoy en el segundo piso. third Estoy en el tercer piso. ordinal numbers

Complete each sentence with the right vocab word. Manuel saca _____ antes de ir a la escuela. Manuel saca la basura antes de ir a la escuela. El señor Cuevas corta _____ los sábados. El señor Cuevas corta el césped los sábados. Fernando necesita pasar _____ porque sus abuelos van a venir. Fernando necesita pasar la aspiradora porque sus abuelos van a venir. Lección 2 Vocab

traer venir decir dar poner Complete each sentence with the correct form of one of the irregular verbs you just learned. Yo ____ la mesa porque los invitados van a llegar. Yo pongo la mesa porque los invitados van a llegar. Isabel ___ que el pastel es muy rico. Isabel dice que el pastel es muy rico. Yo ___ los regalos a la fiesta. Yo traigo los regalos a la fiesta. Manuel ___ a la fiesta. Manuel viene a la fiesta. Fernando le ___ una fiesta para Manuel. Fernando le da una fiesta para Manuel. traer venir decir dar poner irregular verbs

Affirmative Tú commands & Acabar de Give the affirmative tú command of each verb. Then say you just did it using a direct object pronoun. decorar la sala Decora la sala. Acabo de docorarla. hacer los quehaceres Haz los quehaceres. Acabo de hacerlos. cortar el césped Corta el césped. Acabo de cortarlo. Affirmative Tú commands & Acabar de