1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
El pensament de Descartes.. 1. Precedents. La Revolució Científica basada en l’Experiència Sensible i la Matemàtica. La necessitat d’un Mètode per a la.
Advertisements

2. L' idealisme transcendental:la síntesi kantiana 2. 3
21 de l’any cB Regina Pregar escoltant el “Pie Jesu” de Marcel Olm, ens posa al costat de Jesús.
3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
La il·lustració i la filosofia de Kant
L'espectacle de la ciutat santa, protegida per un cèrcol de muntanyes, suscita l'actitud de profunda confiança en Déu, que es reflecteix en aquest.
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
31 de l’any Regina Els “Records de pluja” de Marcel Olm ens fan desitjar una vida fecunda en l’amor.
Crítica al Platonisme i a la tradició judeocristiana
El racionalisme modern
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
Tema 2. DIVISIBILITAT.
Unitat 12 L’empirisme modern José Vidal González Barredo.
La filosofia de Descartes i el racionalisme modern
FILOSOFIA MODERNA RENÉ DESCARTES.
1. L’empirisme de Locke 1.2. Els límits del coneixement
Unitat 14 L’idealisme alemany José Vidal González Barredo.
3.4 El problema del coneixement
Diverses parts (òrgans)
Forma substancial (essència)
2. L' idealisme transcendental:la síntesi kantiana 2. 1
EL PROBLEMA DE LA VERITAT
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat
2. El problema de la realitat: la metafísica racionalista 2. 1
Impressions sensibles
2. L’idealisme absolut de Hegel
Impressions sensibles
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
Per tant, hi ha d’existir
Aquest és un missatge especialment inspirador i bell
Intuïcions empíriques
RENÉ DESCARTES ( ) El Racionalisme.
1. L’empirisme de Locke 1.3. L’anàlisi dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 258 Els dos sentits de la substància: com a substrat i com a.
4. Pirró d’Èlide i l'escepticisme
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
Síntesi (ordenació i unificació)
3. La nova ciència i el problema del coneixement
Carta d’un infant als seus pares.
Els sofistes Protàgores i Gòrgies Carla Domenech Marta Crespo
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat La crítica al dubte metòdic cartesià i el seu.
L’empirisme modern i la filosofia de Hume
2. Sòcrates 2.1. La personalitat i la vida d’un filòsof singular
Objectiu Educatiu Trienni
1. Els sofistes 1.3. El problema de la naturalesa: el gir antropològic
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.3 La crítica dels conceptes de la metafísica de Hume La crítica dels conceptes de la metafísica.
2. L’empirisme de Hume 2.4. La crítica dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 270 Posa en qüestió la realitat de la substància entesa tant.
2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica
Meditacions metafísiques
Tema 5: Nombres naturals i enters
1. Aristòtil 1.5 El problema de la moral: l’eudemonisme
3. El problema del coneixement: teoria de la reminiscència
PRESENTACIÓ DEL PENSAMENT DE DESCARTES.
1. El problema de la realitat: teoria hilemòrfica
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
Somni de Nadal. Somni de Nadal.
3.4 El problema del coneixement
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
L’organització del temps
Hi ha totes les idees principals; totes són completes
Principi del canvi (immanent)
“Senyor, ensenya’m a ser feliç i a donar pau”
CONCURS BÍBLIC NOM: CÉSAR COGNOMS: GARCÍA MEDINA GRUP B DATA NAIXAMENT: 02/07/2003 COL·LEGI: SANT JOSEP OBRER CARRER: COVADONGA S/N
Descartes 3 Meditacions 2
2. El problema de la naturalesa i del coneixement als inicis de la reflexió filosòfica 2.1. El concepte de physis Pàgina 21 Primer problema: Què és la.
Què puc conèixer (2na part)
Forma substancial (essència)
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.3 La crítica dels conceptes de la metafísica de Hume La crítica dels conceptes de la metafísica.
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat La crítica al dubte metòdic cartesià i el seu.
Transcripción de la presentación:

1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1 1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat: el dubte metòdic Introducció Davant la crisi de l’escolàstica, l’objectiu general del projecte cartesià: Restablir l’edifici del saber (de la filosofia i la ciència) sobre unes bases fermes i segures. Com?: A partir d’un nou criteri de veritat i un nou mètode. Amb quines eines? Amb el dubte metòdic (inspirat en els arguments dels escèptics). En què consisteix i quins són els objectius del dubte metòdic? Revisar tot el saber a la recerca d’uns primers principis que fossin evidents i indubtables (que poguessin superar qualsevol de les objeccions escèptiques). Es tracta d’eliminar totes les opinions i falses creences de l’educació rebuda per començar de nou des dels fonaments per establir alguna cosa ferma i constant en les ciències. Pàgina 194 Text pàgina 195

1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1 1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat: el dubte metòdic Pàgina 195 Com es porta a terme? És impossible revisar exhaustivament tots els coneixements que hem adquirit o voler demostrar que són falsos aquells sobre els quals tenim dubtes, per tant és més fàcil dirigir el meu dubte: Contra els fonaments, i n’hi ha prou amb el més petit motiu de dubte per poder rebutjar-los (no cal demostrar que són falsos). Exemple: les teories d’Aristòtil Per què és un dubte metòdic? Perquè s’aplica de manera sistemàtica: Es comença per exposar un criteri de dubte: una raó que ens permeti dubtar d’un determinat tipus de coneixements que posseïm, però hi haurà alguns coneixements que s’hi resistiran, per tant, haurem de proposar un nou criteri de dubte més potent, Així successivament fins comprovar si queda algun coneixement que sigui absolutament indubtable.

1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1 1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat: el dubte metòdic Quins criteris de dubte s’apliquen i quins coneixements es posen en dubte? Pàgina 196 Es dubta de (criteri) Els sentits ens poden enganyar Dificultat per distingir entre la vetlla i el somni Possibilitat d’errar en els nostres judicis Hipòtesi del geni maligne [Text 2 pàgina 197] Ens permet dubtar de... Que les coses siguin tal com ens mostren els sentits Que les coses siguin la causa de les nostres idees Que existeixi un món material o el nostre propi cos De les veritats matemàtiques De l’existència de Déu i de la seva veracitat Però no de... Que les coses existeixen [Text 1 pàgina 197] ?

1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1 1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat: el dubte metòdic Què cal fer en descobrir que no hi ha cap coneixement segur? Davant aquest escepticisme radical hem de: “suspendre el judici”, persistir en el dubte i vèncer la força del costum (que ens inclina a creure) però: només en l’àmbit del pensament mai en el de l’acció (la vida pràctica): la moral provisional. Quina utilitat pot tenir aquest dubte tan radical? Alliberar-nos dels prejudicis de l’educació rebuda. Acostumar el nostre esperit a allunyar-se dels sentits. Si trobem qualsevol veritat aquesta serà absolutament certa i indubtable. La trobada de la primera veritat i formulació del criteri de veritat Puc dubtar d’allò que penso (contingut) però és indubtable que penso (activitat), però si “penso, aleshores existeixo”(cogito ergo sum): “sóc”. Aquesta primera veritat em proporciona el: Criteri de veritat: “Serà vertader allò que la meva raó concep clara i distintament”. Model d’«evidència racional»: Amb el mateix grau de certesa i claredat que aquesta se’ns haurà d’imposar qualsevol veritat posterior. Pàgina 199 Text pàgina 199 Text pàgina 200

1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1 1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.4 La reconstrucció del saber des de bases segures Punt de partida: La constatació de la seva existència: “Jo sóc” (primera veritat). La utilització del criteri de veritat. Objectiu: Comprovar quins coneixements dels que tenia abans es poden recuperar? Què sóc jo? Descartes afirma: “Ja sé amb certesa que sóc, però encara no sé amb claredat què sóc”. Examina, què creia ser (un ésser compost de cos i ànima) i repassa els seus atributs: Del cos: pot dubtar de tots (de l’existència –geni maligne– i dels atributs –coneguts pels sentits–). De l’ànima: d’alguns (aquells que Aristòtil atribuïa a l’ànima vegetativa o sensitiva) pot dubtar però no del “fet de pensar”: per tant, Segona veritat: “No sóc més que una cosa que pensa, un Enteniment o una Raó” (substància pensant o res cogitans) i L’ànima és independent del cos i més fàcil de conèixer que aquest. Quines són les operacions o accions pròpies de l’ànima?: Dubtar, concebre (o entendre), afirmar, negar, voler o no voler, imaginar i sentir. Pàgina 201 Text pàgina 201 José Vidal González Barredo

Teoria del coneixement idees coses