3. El problema del coneixement: teoria de la reminiscència

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
El Pensament de Plató..
Advertisements

FILOSOFIA MODERNA IMMANUEL KANT. 2 IMMANUEL KANT- XVIII (1) PRINCIPIS GENERALS  De formació racionalista, la lectura de l’obra de Hume li fa plantejar.
El pensament d’Immanuel Kant.
CONOCIMIENTO (GNOSEOLOGÍA)
2. L' idealisme transcendental:la síntesi kantiana 2. 3
3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
UNITAT 2 LA FILOSOFIA EN L’ÈPOCA CLÀSSICA: PLATÓ.
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
Crítica al Platonisme i a la tradició judeocristiana
3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
El racionalisme modern
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
Unitat 12 L’empirisme modern José Vidal González Barredo.
3. Els presocràtics 3.3. Heràclit d’Efes
3.5 El problema l’ésser humà: teoria de la metempsicosi
FILOSOFIA MODERNA RENÉ DESCARTES.
regit per llei: el logos
1. L’empirisme de Locke 1.2. Els límits del coneixement
Unitat 14 L’idealisme alemany José Vidal González Barredo.
3.4 El problema del coneixement
Diverses parts (òrgans)
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
Forma substancial (essència)
Pàgina 398 La filosofia de l’ésser i la filosofia de l’esdevenir.
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat
2. El problema de la realitat: la metafísica racionalista 2. 1
Impressions sensibles
2. L’idealisme absolut de Hegel
Impressions sensibles
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
Per tant, hi ha d’existir
Intuïcions empíriques
La teoria de les Idees de Plató
Sentit inicial de la tragèdia Canvi amb Eurípides
1. L’empirisme de Locke 1.1. L’origen i la constitució del coneixement
1. L’empirisme de Locke 1.3. L’anàlisi dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 258 Els dos sentits de la substància: com a substrat i com a.
4. Pirró d’Èlide i l'escepticisme
2. L’empirisme de Hume 2.1. L’origen i la constitució del coneixement
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
4. El problema l’ésser humà: teoria de la metempsicosi
Síntesi (ordenació i unificació)
El pensament de Hume..
Els sofistes Protàgores i Gòrgies Carla Domenech Marta Crespo
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat La crítica al dubte metòdic cartesià i el seu.
1. La crítica de la tradició occidental: la filosofia del martell 382
L’empirisme modern i la filosofia de Hume
2. Sòcrates 2.1. La personalitat i la vida d’un filòsof singular
1. Els sofistes 1.3. El problema de la naturalesa: el gir antropològic
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.3 La crítica dels conceptes de la metafísica de Hume La crítica dels conceptes de la metafísica.
2. L’empirisme de Hume 2.4. La crítica dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 270 Posa en qüestió la realitat de la substància entesa tant.
2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica
Sòcrates Treball fet per: Judith Zarcos, Amor Estrela, Sonia Valcárcel, Chema Roque, Carlos Gimeno y Pedro Lopez.
Platonisme.
Pàgina 398 La filosofia de l’ésser i la filosofia de l’esdevenir.
1. Aristòtil 1.5 El problema de la moral: l’eudemonisme
1. El problema de la realitat: teoria hilemòrfica
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
1. Aristòtil 1.2 El problema de la naturalesa: teoria hilemòrfica
3.4 El problema del coneixement
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
5. Els pluralistes 39 Qui hi forma part?: Quins trets tenen en comú
3.5 El problema l’ésser humà: doctrina del soma-sema
2. El problema de la realitat: teoria de les Idees
Principi del canvi (immanent)
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
2. El problema de la naturalesa i del coneixement als inicis de la reflexió filosòfica 2.1. El concepte de physis Pàgina 21 Primer problema: Què és la.
Què puc conèixer (2na part)
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.3 La crítica dels conceptes de la metafísica de Hume La crítica dels conceptes de la metafísica.
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat La crítica al dubte metòdic cartesià i el seu.
Transcripción de la presentación:

3. El problema del coneixement: teoria de la reminiscència 3.1. Com és possible el coneixement: teoria de la reminiscència Pàgina 75-76 Límits posats pels sofistes Relativisme: no existeix una veritat única Escepticisme: no és possible assolir cap veritat amb certesa Reacció de Plató Sí, són les Idees Sí, perquè “Conèixer és recordar” (Anamnesi) Influència de dues tradicions de pensament: Teories orficopitagòriques El mètode dialèctic socràtic Immortalitat i reencarnació de l’ànima L’ànima procedeix del món intel·ligible És afí a les Idees Les coneix llavors per contemplació directa intel·lectual En reencarnar-se se’n oblida Però en observar les coses del món sensible pot despertar-se el record (anamnesi) (ja que aquestes imiten o participen d’aquelles) La inducció maièutica: la dialèctica Al Menó un esclau sense cap formació resol un problema geomètric amb l’ajuda de Sòcrates, per tant: Mitjançant les preguntes adequades I l’ús correcte de la raó Podem fer emergir el record de les Idees i assolir-ne l’autèntic coneixement Text pàgina 75

3. El problema del coneixement: teoria de la reminiscència 3.2. Graus del coneixement: símil de la línia Pàgina 76-77 Principis generals: dualisme gnoseològic Text pàgina 77 Cal recordar el mite de la caverna Racionalisme platònic El veritable coneixement només s’assoleix mitjançant la raó i prescindint de la informació que ens proporcionen els sentits (que ens indueix a error) Correspondència entre el graus del ser i del coneixement Com més realitat tenen els objectes dels quals s’ocupa el nostre coneixement més fiable i vertader és aquest. Així doncs: El coneixement és relatiu quan pren com a objecte allò que posseeix poca realitat (coses) El coneixement és absolut quan pren com a objecte allò que és plenament real (Idees) Dualisme gnoseològic Món sensible Món intel·ligible Sentits Raó Canvi continu Immutable i etern Coses aparences Idees essències Opinió (doxa) Coneixement poc fiable Ciència (episteme) Autèntic saber = Certesa

3. El problema del coneixement: teoria de la reminiscència 3.2. Graus del coneixement: símil de la línia Pàgina 78-79 Imatge pàgina 78 Anàlisi del símil de la línia A E més fiabilitat en el coneixement Com més grau de realitat, Idees D C B

Dialèctica descendent 3. El problema del coneixement: teoria de la reminiscència 3.2. Graus del coneixement: símil de la línia Pàgina 79 idea Idea Bé idea Idea Dialèctica ascendent Dialèctica descendent José Vidal González Barredo