1. La crítica de la tradició occidental: la filosofia del martell 385

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Els orígens de la filosofia grega
Advertisements

Comparació entre Nietzsche i Stuart Mill
CATECISME de la Conferència Episcopal Espanyola Jesús és el Senyor.
3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
El pensament de Karl Marx.
31 de l’any Regina Els “Records de pluja” de Marcel Olm ens fan desitjar una vida fecunda en l’amor.
Pàgina 402 Sobre l’origen dels valors morals.
Temps era temps, hi havia un pagès molt i molt alt i gros que semblava un gegant.
Filosofia contemporània Frederic Nietzsche
Crítica al Platonisme i a la tradició judeocristiana
3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
Quina és la fórmula de la felicitat que ens dóna la paraula de Déu?
Pàgina 389 Quina és la millor manera de captar la veritable naturalesa de l’Ésser? Naixement de la tragèdia (1871), dues qüestions fonamentals: És possible.
3.5 El problema l’ésser humà: teoria de la metempsicosi
Materialisme històric
Ens alimentam amb el cos i la sang del Senyor
2. La recerca de la felicitat en l'hel·lenisme 2.3 Els estoics
Pàgina 402 Sobre l’origen dels valors morals.
Pàgina 389 Quina és la millor manera de captar la veritable naturalesa de l’Ésser? Naixement de la tragèdia (1871), dues qüestions fonamentals: És possible.
FILOSOFIA CONTEMPORÀNIA
Senyor, ensenya’m a ser feliç i a donar pau!
El pensament de Nietzsche.
Unitat 14 L’idealisme alemany José Vidal González Barredo.
La mort de Déu i la voluntat de poder (uns quants)
Pàgina John Stuart Mill ( ) 3.2 El problema de l’ésser humà: l’ésser humà progressiu La seva concepció de l’ésser humà combina elements.
Diverses parts (òrgans)
Pàgina 398 La filosofia de l’ésser i la filosofia de l’esdevenir.
5. El problema de la moral: teoria de la virtut
Friedrich Nietzsche genealogia de la moral 1ª dissertació (1)
2. L’idealisme absolut de Hegel
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
Per tant, hi ha d’existir
5. El problema de la moral: eudemonisme
La filosofia del positivisme i l’utilitarisme
Sentit inicial de la tragèdia Canvi amb Eurípides
1. L’empirisme de Locke 1.3. L’anàlisi dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 258 Els dos sentits de la substància: com a substrat i com a.
VALORS/VIRTUTS per créixer com a persones
4. El problema l’ésser humà: teoria de la metempsicosi
El vitalisme de Nietzsche
DEÚ ET PARLA. DESCOBREIX LA SEVA PARAULA.
Els sofistes Protàgores i Gòrgies Carla Domenech Marta Crespo
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat La crítica al dubte metòdic cartesià i el seu.
1. La crítica de la tradició occidental: la filosofia del martell 382
La vida és un do de Déu i un servei als altres
Unitat 15 L’utilitarisme José Vidal González Barredo.
2. Sòcrates 2.1. La personalitat i la vida d’un filòsof singular
1. Els sofistes 1.3. El problema de la naturalesa: el gir antropològic
valors humans i socials
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 3
2. L’utilitarisme de Stuart Mill
Platonisme.
Pàgina 398 La filosofia de l’ésser i la filosofia de l’esdevenir.
1. Aristòtil 1.5 El problema de la moral: l’eudemonisme
La filosofia del positivisme i l’utilitarisme
COMPARACIÓ DEL PENSAMENT DE PLATÓ I NIETZSCHE
1. El problema de la realitat: teoria hilemòrfica
+ En plena confusió, a causa de la malaltia i la persecució, el pobre crida anguniosament Déu. + El seu alliberament per part de Déu causarà vergonya.
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
Somni de Nadal. Somni de Nadal.
Pàgina La proposta nietzscheana: la realitat com a joc de perspectives i instints 3.3. La voluntat de poder L’ésser humà s’ha transformat en un.
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
3.5 El problema l’ésser humà: doctrina del soma-sema
2. El problema de la realitat: teoria de les Idees
“Senyor, ensenya’m a ser feliç i a donar pau”
+ En aquest breu i bonic salm s’estableixen les condicions necessàries per a esdevenir “hoste” del Senyor, és a dir, per a entrar en el Santuari i.
LA TEORIA DEL SUPERHOME Friedrich Nietzsche
Pàgina 411 L’ésser humà s’ha transformat en un nen: és l’arribada del superhome. La innocència del nen. Per ell no existeix un món definit i ple de sentit.
2. El problema de la naturalesa i del coneixement als inicis de la reflexió filosòfica 2.1. El concepte de physis Pàgina 21 Primer problema: Què és la.
Què puc conèixer (2na part)
Transcripción de la presentación:

1. La crítica de la tradició occidental: la filosofia del martell 385 1.3. El problema de la moral: la crítica de la moral judeocristiana Pàgina 385 Sobre l’origen dels valors morals Tesi: tot sistema de valors és una jerarquia velada dels instints que dominen la vida. Segons dominen instints plens o dèbils podem diferenciar dos tipus de morals: De manera que, el rang d’una moral (el seu valor) es defineix pel seu grau de veritat, és a dir, per la manera com s’ajusta a l’essència de la vida (la voluntat de poder). Però, que entén Nietzsche aquí per vida? L’impuls o força expansiva i invasiva de la naturalesa (voluntat de poder) que tendeix a la seva pròpia multiplicació a costa de l’aniquilació dels seus recursos de vida i dels seus competidors. Les morals de vida ascendent (poderosa, de vitalitat elevada): les que són conformes a l’essència de la vida. Les morals de vida descendent (impotent, d’atròfia dels instints): les que són contràries a l’essència de la vida. José Vidal González Barredo

1. La crítica de la tradició occidental: la filosofia del martell 385 1.3. El problema de la moral: la crítica de la moral judeocristiana Pàgina 385 «Bo i dolent»: el sentit original dels valors morals Originalment estava vinculat a dues formes d’estar al món, de viure. La virtut significava força (força vital, no força física, poder econòmic o militar) entesa com a capacitat de viure amb totes les conseqüències, acceptant la vida com a joc tràgic (incloent-t’hi també el que és terrible i problemàtic) (un tipus d’individu intuïtiu i dionisíac). Més enllà del bé i del mal, en la seva consideració actual, originalment significaven: Hi ha una altra diferència: a qui té el poder de retornar el bé pel bé, o el mal per mal i ho fa, se l’anomena “bo”, a l’impotent, “dolent”. El “bo” era aquell que posseïa fortalesa i salut de vida, era considerat el “noble”. El “dolent” era aquell que, dèbil i malaltís, no tenia la força d’acceptar els aspectes dionisíacs de l’existència, era considerat “vulgar” i “inferior”.

1. La crítica de la tradició occidental: la filosofia del martell 1.3. El problema de la moral: la crítica de la moral judeocristiana Pàgina 386 La moral dels senyors i la moral dels esclaus Aquestes dues maneres de ser al món generen dues morals, dos sistemes de valors: Qui la segueix Sorgeix de Què busca? Com són? Què és bo? Valors Rang moral Moral Uns quants, individualista L’autodisciplina d’una voluntat audaç, de l’afirmació d’un mateix Disposada heroicament a la grandesa i la catàstrofe Forts, dominadors, tenen sentit de la plenitud Afirmen la jerarquia: estimen els iguals i menyspreen els inferiors El que eleva a l’individu i el porta a una existència noble i plena Arrogància, activitat desbordant, fe en si mateixos i el seu propi destí, falta de compassió i de simpatia Moral activa, crea el seu propi sistema de valors Senyors El ramat, gregària El temor contra el que és superior i la vida mateixa La seguretat, evita la lluita Dèbils, vulgars, malalts, apocats i pusil·lànimes Rebutgen la jerarquia i expressen la seva voluntat d’igualtat (desig d’anivellar tothom) El que fa més suportable la vida en el seu estat de debilitat Compassió, humilitat, resignació, obediència, renúncia i amor al proïsme Moral reactiva que s’aliena davant un sistema de valors que no ha creat Esclaus

1. La crítica de la tradició occidental: la filosofia del martell 386 1.3. El problema de la moral: la crítica de la moral judeocristiana Pàgina 386 «Bo i pervers»: la inversió dels valors judeocristiana Quin és l’origen de la moral judeocristiana? Per què hi apareix invertit el sentit original dels valors morals? Tesi: La història de la cultura occidental és el progressiu ascens dels valors de la moral dels esclaus: ha estat la rebel·lió dels esclaus en la moral (una malaltia de la vida). Genealogia: Sòcrates: condemna dels instints i racionalisme malaltís Il·lustració grega: igualitarisme democràtic Plató: món de les Idees (base del trasmón cristià) Els ideals il·lustrats i els moviments socials moderns (democràcia, socialisme, anarquisme i comunisme): proclamen la igualtat i la moral de la compassió

1. La crítica de la tradició occidental: la filosofia del martell 1.3. El problema de la moral: la crítica de la moral judeocristiana Pàgina 386-387 Pren-ne nota! Pàgina 387 Com s’ha produït aquesta rebel·lió dels esclaus en la moral? L’origen de la moral es presenta com a una lluita per aconseguir el poder. Entre els senyors (valors del cos) i el sacerdots (que s’inventen l’esperit). Qui són els sacerdots? Una degeneració, primer, i una antítesi, després de la casta guerrera (dels senyors). Són senyors desposseïts, que esdevindran el prototip de la moral d’esclaus. La seva debilitat genera ressentiment, desig de venjança contra el que és superior. Lideren la lluita pel poder de la moral i mobilitzen contra els senyors a tots els dèbils, malalts i fracassats (que veuen en aquells un perill per a la seva pròpia existència). El judaisme crea un ideal oposat que es consumarà amb el cristianisme. Representa el geni del rancor: esdevé creador i engendra nous valors: un ideal oposat a la moral dels senyors (que inverteix els seus valors). Com ho fan?: presenten la situació dels esclaus com quelcom positiu: aconsegueixen que les seves misèries apareguin com a virtuts.

1. La crítica de la tradició occidental: la filosofia del martell 387 1.3. El problema de la moral: la crítica de la moral judeocristiana Pàgina 387 Així es produeix la inversió: Les qualitats del fort i vital (el “bo”) → atributs del “malvat”. Les qualitats del malat i dèbil (el “dolent”) ara → atributs del “bo”. Segons Nietzsche el que és autènticament “malvat” és el ressentiment i la impotència dels sacerdots (per viure la vida dels senyors). El cristianisme, que hereta la transvaloració feta pels jueus, no és la religió de l’amor sinó que és la religió de l’odi més profund contra els bons (els nobles, poderosos, veraços). La il·lustració manté els valors religiosos secularitzats però intactes . Podria aparèixer com una superació dels valors religiosos cristians però els manté intactes secularitzats. Lluny de tota exaltació vital substitueix Déu per la Raó: el Progrés, la Humanitat i l’Estat són les noves veritats que esclavitzen a l’ésser humà. Conclusió: Al final del camí els forts han estat vençuts per la massa, pels dèbils (per això, cal retornar a la situació original: transvalorar tots els valors cristians). Text pàgina 387