1. Els sofistes 1.3. El problema de la naturalesa: el gir antropològic

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
FILOSOFIA ANTIGA ELS SOFISTES I SÒCRATES
Advertisements

3. Plató 3.1 Les claus per entendre la filosofia de Plató (I)
2. La recerca de la felicitat en l'hel·lenisme 2.4 Els cínics
3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
2. Sòcrates Les claus per entendre la filosofia de Sòcrates
3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
Unitat 12 L’empirisme modern José Vidal González Barredo.
3. Els presocràtics 3.3. Heràclit d’Efes
1. Aristòtil 1.3 La concepció del cosmos: cosmologia i física
Jorge Porta 2ºBach B Filosofia
ELS SOFISTES MARIA DE SANDE MARINA AUCEJO PAULA CUBEL LARA MARTINEZ
regit per llei: el logos
1. L’empirisme de Locke 1.2. Els límits del coneixement
Unitat 14 L’idealisme alemany José Vidal González Barredo.
3.4 El problema del coneixement
Pàgina John Stuart Mill ( ) 3.2 El problema de l’ésser humà: l’ésser humà progressiu La seva concepció de l’ésser humà combina elements.
Diverses parts (òrgans)
Guillermo Martí Nomdedeu
Pàgina 398 La filosofia de l’ésser i la filosofia de l’esdevenir.
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat
5. El problema de la moral: teoria de la virtut
Impressions sensibles
2. L’idealisme absolut de Hegel
Impressions sensibles
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
Per tant, hi ha d’existir
5. El problema de la moral: eudemonisme
La filosofia del positivisme i l’utilitarisme
La teoria de les Idees de Plató
Sentit inicial de la tragèdia Canvi amb Eurípides
1. L’empirisme de Locke 1.3. L’anàlisi dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 258 Els dos sentits de la substància: com a substrat i com a.
4. Pirró d’Èlide i l'escepticisme
2. L’empirisme de Hume 2.1. L’origen i la constitució del coneixement
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
3. La nova ciència i el problema del coneixement
Els sofistes Protàgores i Gòrgies Carla Domenech Marta Crespo
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat La crítica al dubte metòdic cartesià i el seu.
1. La crítica de la tradició occidental: la filosofia del martell 382
3. El problema de la política: La teoria liberal de Locke 3
1. La raó il·lustrada i el concepte de progrés
Unitat 15 L’utilitarisme José Vidal González Barredo.
2. Sòcrates 2.1. La personalitat i la vida d’un filòsof singular
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.3 La crítica dels conceptes de la metafísica de Hume La crítica dels conceptes de la metafísica.
2. L’empirisme de Hume 2.4. La crítica dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 270 Posa en qüestió la realitat de la substància entesa tant.
2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 3
2. L’utilitarisme de Stuart Mill
3. Diògenes de Sínope i el cinisme
2. La recerca de la felicitat en l'hel·lenisme 2.4 Els cínics
Pàgina 398 La filosofia de l’ésser i la filosofia de l’esdevenir.
1. Aristòtil 1.5 El problema de la moral: l’eudemonisme
3. El problema del coneixement: teoria de la reminiscència
La filosofia del positivisme i l’utilitarisme
2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica
2. Sòcrates 2.4. El problema del coneixement: el racionalisme socràtic
1. El problema de la realitat: teoria hilemòrfica
"SENYOR, ENSENYA’M A SER FELIÇ I A DONAR PAU!"
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
3.4 El problema del coneixement
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
5. Els pluralistes 39 Qui hi forma part?: Quins trets tenen en comú
Principi del canvi (immanent)
2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 3
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
2. El problema de la naturalesa i del coneixement als inicis de la reflexió filosòfica 2.1. El concepte de physis Pàgina 21 Primer problema: Què és la.
Què puc conèixer (2na part)
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.3 La crítica dels conceptes de la metafísica de Hume La crítica dels conceptes de la metafísica.
2. El liberalisme clàssic de Locke
Transcripción de la presentación:

1. Els sofistes 1.3. El problema de la naturalesa: el gir antropològic Pàgina 50 Valoració de la filosofia presocràtica dels sofistes i de Sòcrates: S’havia arribat fins on era possible: diversitat de teories, a vegades contradictòries entre si, i cap d’elles capaç de ser una explicació prou convincent. A més, la investigació de la naturalesa era un tipus de saber que es mostrava inútil per resoldre les noves necessitats de la polis. Gir antropològic: l’abandonen i centren la seva reflexió filosòfica en l’ésser humà i la seva vida en societat: l’ètica i la política. José Vidal González Barredo

1. Els sofistes 1.4. El problema del coneixement: relativisme i escepticisme Pàgina 50-51 Reflexió sobre les possibilitats i els límits del coneixement humà: El relativisme gnoseològic L’escepticisme gnoseològic Biografia Pàgina 50 Definició: No és possible establir una única veritat, objectiva i vàlida per a tothom. Argumentació: “L’ésser humà és la mesura de totes les coses”. Conclusions: pluralitat d’opinions (doxa) en pla d’igualtat (probables) i sotmeses a confrontació dialèctica. Biografia Pàgina 51 Definició: És impossible establir amb seguretat cap tipus de veritat. Argumentació: “Res no és” “Si alguna cosa existís, seria incognoscible” “Si hi hagués alguna cosa cognoscible, seria incomunicable”. Conclusions: utilitarisme i pragmatisme. Pren-ne nota! Pàgina 51 Text pàgina 50

1. Els sofistes 1.5. El problema de l’ésser humà, la moral i la política Pàgina 51-52 Quin és l’origen i la naturalesa de les normes morals i polítiques?: El relativisme moral El convencionalisme polític Definició: No hi ha valors morals universals. Argumentació: el que és bo o dolent, just o injust sempre és relatiu als costums i les lleis de cada ciutat (i fins i tot, dins d’aquestes, a les circumstàncies de cada grup humà o persona). Definició: Les lleis i institucions polítiques són un producte humà fruit de l’acord (convenció) entre les persones (o de la imposició a la força). Quin origen se’ls havia suposat fins aquest moment?: diví o natural Quines raons els porten al convencionalisme? (Argumentació) Physis: drets naturals de l’individu (absoluts i immutables) Nomos: lleis de caràcter convencional (relatives i canviants) El conflicte entre physis i nomos

1. Els sofistes 1.5. El problema de l’ésser humà, la moral i la política Pàgina 53-54 Conflicte entre physis i nomos Equilibri physis i nomos Protàgores Situació inicial: anomia → raó → justícia (nomos ) → perfeccionament de l’ésser humà (physis) i la societat Per tant , physis i nomos es complementen (sense nomos → tirania) Supremacia physis sobre nomos Igualitarisme Antifont Hípies Els éssers humans són tots iguals per physis (perquè tenen les mateixes necessitats) Les lleis (nomos) generen desigualtats, ens reprimeixen quan haurien defensar els més dèbils i eliminar tot tipus de discriminacions Llei del més fort Cal.licles Trasímac Les lleis (nomos) són un invent dels febles per limitar i protegir-se dels més forts Els éssers humans són desiguals per physis (uns són més forts, capaços i intel·ligents que d’altres), per tant, tenen dret a més: dominar al més feble i buscar el seu propi plaer Pren-ne nota! Pàgina 53 Text I pàgina 54 Text II pàgina 54