2. El problema de la realitat: la metafísica racionalista 2. 1

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
El pensament de Descartes.. 1. Precedents. La Revolució Científica basada en l’Experiència Sensible i la Matemàtica. La necessitat d’un Mètode per a la.
Advertisements

3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
Crítica al Platonisme i a la tradició judeocristiana
3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
3. Els presocràtics 3.5. Els pluralistes
Unitat 12 L’empirisme modern José Vidal González Barredo.
3. Els presocràtics 3.3. Heràclit d’Efes
3.5 El problema l’ésser humà: teoria de la metempsicosi
UNITAT 7 LA FILOSOFIA RACIONALISTA.
2. La recerca de la felicitat en l'hel·lenisme 2.3 Els estoics
FILOSOFIA MODERNA RENÉ DESCARTES.
1. Aristòtil 1.3 La concepció del cosmos: cosmologia i física
JOHN LOCKE EPISTEMOLOGIA.
regit per llei: el logos
1. L’empirisme de Locke 1.2. Els límits del coneixement
Unitat 14 L’idealisme alemany José Vidal González Barredo.
3.4 El problema del coneixement
Pàgina John Stuart Mill ( ) 3.2 El problema de l’ésser humà: l’ésser humà progressiu La seva concepció de l’ésser humà combina elements.
Diverses parts (òrgans)
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
Forma substancial (essència)
Pàgina 398 La filosofia de l’ésser i la filosofia de l’esdevenir.
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat
2. El problema de la realitat en la metafísica racionalista 2
Impressions sensibles
2. L’idealisme absolut de Hegel
DE LA DURADA AL RITME.
3. Els presocràtics 3.1. L’escola de Milet
Impressions sensibles
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
Per tant, hi ha d’existir
Aquest és un missatge especialment inspirador i bell
5. El problema de la moral: eudemonisme
Sentit inicial de la tragèdia Canvi amb Eurípides
1. L’empirisme de Locke 1.1. L’origen i la constitució del coneixement
1. L’empirisme de Locke 1.3. L’anàlisi dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 258 Els dos sentits de la substància: com a substrat i com a.
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
4. El problema l’ésser humà: teoria de la metempsicosi
3. La nova ciència i el problema del coneixement
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat La crítica al dubte metòdic cartesià i el seu.
2. Zenó de Cition i l'estoïcisme
1. La crítica de la tradició occidental: la filosofia del martell 382
1. Els sofistes 1.3. El problema de la naturalesa: el gir antropològic
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.3 La crítica dels conceptes de la metafísica de Hume La crítica dels conceptes de la metafísica.
2. L’empirisme de Hume 2.4. La crítica dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 270 Posa en qüestió la realitat de la substància entesa tant.
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 3
2. L’utilitarisme de Stuart Mill
Platonisme.
Pàgina 398 La filosofia de l’ésser i la filosofia de l’esdevenir.
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.0 Límits del coneixement en Locke Distinció entre idees i qualitats Idees en la ment. Qualitats.
1. Aristòtil 1.5 El problema de la moral: l’eudemonisme
3. El problema del coneixement: teoria de la reminiscència
PRESENTACIÓ DEL PENSAMENT DE DESCARTES.
1. El problema de la realitat: teoria hilemòrfica
2. El problema de la realitat en la metafísica racionalista 2
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
3.4 El problema del coneixement
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
5. Els pluralistes 39 Qui hi forma part?: Quins trets tenen en comú
3.5 El problema l’ésser humà: doctrina del soma-sema
2. El problema de la realitat: teoria de les Idees
Principi del canvi (immanent)
2. El problema de la naturalesa i del coneixement als inicis de la reflexió filosòfica 2.1. El concepte de physis Pàgina 21 Primer problema: Què és la.
Què puc conèixer (2na part)
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.3 La crítica dels conceptes de la metafísica de Hume La crítica dels conceptes de la metafísica.
Transcripción de la presentación:

2. El problema de la realitat: la metafísica racionalista 2. 1 2. El problema de la realitat: la metafísica racionalista 2.1. La realitat com a substància Pàgina 241 Què és la realitat?: la realitat és substància. En Aristòtil era l’ésser individual i concret, en Descartes: Per tant, pròpiament parlant només és Déu (substància infinita) perquè: La seva essència implica l’existència (argument ontològic). Per existir no necessita de res més. Les altres substàncies només són substàncies per analogia perquè: Depenen de Déu (les ha creat i les conserva en l’existència), Encara que són mútuament independents. Per què aquesta idea de mútua independència? Vol separar-les ja que: L’ànima (substància pensant) està regida per la llibertat (cristianisme: sentit de l’acció moral). El món (substància extensa) està regit per la necessitat (nova ciència: determinisme i mecanicisme). Problema: explicar la relació entre el cos i l’ànima en l’ésser humà. Pren-ne nota! Pàgina 241 “Una realitat que existeix de tal manera que no necessita cap altre realitat per existir” Descartes: Principis de filosofia I, 51

2. El problema de la realitat: la metafísica racionalista 2. 2 2. El problema de la realitat: la metafísica racionalista 2.2. L’ontologia cartesiana: les tres substàncies Pàgina 242 En primer lloc, en la substància, hem de distingir entre: Substància Atributs (Trets essencials) - Sense els quals aquesta no es pot concebre. Modes (Trets no essencials) - No són necessaris per concebre-la. - No poden ser concebuts si no és residint en la substància.

2. El problema de la realitat: la metafísica racionalista 2. 2 2. El problema de la realitat: la metafísica racionalista 2.2. L’ontologia cartesiana: les tres substàncies Pàgina 242 Quines són les característiques de cada una d’aquestes tres substàncies? Déu (substància infinita o res infinita) - Única que pròpiament parlant és substància. - No creada, absolutament independent i summament perfecta. Atributs: infinitud, eternitat, immutabilitat, omnisciència i omnipotència. Modes: no en posseeix. Ànima (substància pensant o res cogitans) - Substància per analogia. - Creada, depèn de Déu i independent de la res extensa. Finita i imperfecta. Atributs: el pensament (“És una cosa que pensa”): llibertat. Modes: l’enteniment i la voluntat [Esquema pàgina 242] Món (substància extensa o res extensa) - Creada, depèn de Déu i independent de la res cogitans. Finita i imperfecta. Atributs: l’extensió (en longitud, amplada i profunditat): necessitat / determinisme. Modes: magnitud, figura, nombre, duració, moviment i situació (qualitats primàries).

243 3. El problema de l’ésser humà: el dualisme antropològic cartesià 3.1. Les diferències entre l’ésser humà i els animals Pàgina 243 Què és l’ésser humà?: Un ésser compost de cos (res extensa) i ànima (res cogitans). Encara que segueix la tradició incorpora novetats: L’ésser humà és un ésser singular perquè és l'únic animal: Capaç de pensament (que posseeix ànima). On aquestes dues substàncies es mostren en connexió. Els animals, fins i tot els superiors, són mera extensió (cossos). Com a tals, actuen obeint causes purament mecàniques (són simples autòmats). Es regeixen per conductes rutinàries i patrons molt limitats. No posseeixen llenguatge (solament sorolls per expressar els seus estats corporals), ni cap tipus d'intel.ligència. Els animals, malgrat posseir vida i moviment propi, no tenen ànima. L’ànima no s'entén com a principi vital o del moviment (és un dels modes de la res extensa). La diferència entre un ésser viu i un de mort (o inert) és purament mecànica (un rellotge en moviment o parat).

244 3. El problema de l’ésser humà: el dualisme antropològic cartesià 3.2. La relació entre el cos i l’anima Pàgina 244 És el problema principal de la seva antropologia. Són dues substàncies distintes i independents (regides per principis antagònics): El cos (substància extensa) és material i està regit per la necessitat (determinisme). L’ànima (substància pensant) és immaterial i regida per la llibertat. Quina és la intencionalitat de Descartes al establir aquesta independència? Salvaguardar la llibertat de l’ànima (acció moral). Possibilitar el plantejament de la seva immortalitat. “Tractat de les passions”: l’ànima és en totes les parts del cos però: En el cervell està la glàndula pineal (lloc on interactuen les dues substàncies). En aquesta hi ha un fluid tènue, els “esperits animals”, que flueix a través dels nervis i serveix per traslladar la informació des d’ànima a la resta del cos i viceversa. Text pàgina 244

3. El problema de l’ésser humà: el dualisme antropològic cartesià 3.2. La relació entre el cos i l’anima Pàgina 244-245 Així, haurà d’explicar: Com l’ànima pot ser afectada pels canvis i les necessitats del cos (cos → ànima). Les sensacions, percepcions, passions i sentiments no són més que estats del cos que, produïts a alguna de les seves parts, són transmesos de forma mecànica (similar a la mecànica de fluids) a través dels sistema nerviós mitjançant els “esperits animals” a la glàndula pineal que s’agita i afecta a l’ànima. Com puc moure el cos de manera voluntària (ànima → cos). Les accions voluntàries resulten d’un acte intencional de l’ànima que mou la glàndula i afecta el moviment dels “esperits animals” que canvien la seva direcció camí de la part del cos que volem moure. Les accions involuntàries (el batec del cor, la digestió, la respiració, etc.) obeeixen a causes purament mecàniques (sense la intervenció de l’anima, de manera igual que la resta dels animals). Text pàgina 245 Imatge pàgina 244 José Vidal González Barredo