Nou model de gestió econòmica-financera

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
ECONOMIA DE L’EMPRESA 1 BATXILLERAT UNITAT 1 L’EMPRESA I L’ENTORN.
Advertisements

LIQUIDACIÓ DEL PRESSUPOST 2012
La planificació empresarial
Direcció per projectes (Organizació Sanitària Integral)
PRESSUPOST 2017.
Tema 4: L’inici del cicle comptable
UNITAT 1 L’EMPRESA I L’ENTORN ECONOMIA DE L’EMPRESA 1 BATXILLERAT.
i compra pública ambientalment correcta
1 u n i t a t Conceptes bàsics de tècnica comptable.
i el que no es pot avaluar
PARTICIPACIÓ DEL PERSONAL EN OBJECTIUS DE RESPONSABILITAT SOCIAL
La Consolidació de la Infermera com a Gestora de Casos
Pla estratègic del Servei de Biblioteques
CRAI: Unitat de Procés Tècnic
Taula de continguts
El Projecte Qualitat és la proposta pel canvi en el context de l’escola vers una cultura de la Qualitat que cerca la sistematizació com a procés per a.
PRESSUPOST MUNICIPAL AJUNTAMENT SANT HILARI SACALM REGIDORIA D’HISENDA
L’activitat econòmica i el patrimoni empresarial
Escola de cuidadors. Escola de cuidadors Una mica d'Història.
Objectius Disposar d’informació que ens aproximi a estimar el cost mitjà i la seva variabilitat en relació amb les diferents línies d’activitat i sobre.
Presentació dels resultats de la primera fase del projecte PLANS DOCENTS i MATERIALS BÀSICS Barcelona, 22 setembre de 2016.
1 u n i t a t La funció comercial de l’empresa.
Liquidació del Pressupost Exercici 2016
El nou pla docent de la UB: Adequació al sistema ECTS
Sistema de gestió SAP - SPA CETIC
Model d’Acreditació i Qualitat en l’atenció
Margin Management Concept
Gestió 2016 Hospital Universitari de Bellvitge
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
ANTECEDENTS El febrer de 2013 L’Hospitalet va iniciar un procés participatiu de reflexió estratègica amb la ciutadania per tal d’establir les bases de.
INTERVENCIÓ COMUNITÀRIA INTERCULTURAL
La creació del Consorci de Biblioteques de Barcelona Per Marta Clari
Recollida i ús de dades per al suport conductual en una escola
PLA REACTIVACIÓ MUNICIPAL Ajuntament de Sant Pere de Ribes
EL PROCÉS DE DIRECCIÓ DE L’EMPRESA
PROGRAMA D’ACTUACIÓ MUNICIPAL I PRESSUPOST 2010
FORMACIÓ UAB PREUS NO REGULATS / FORMACIÓ NO SUBVENCIONADA
Pressupost municipal 2017 Liquidació Figueres, març de 2018.
PROJECTE D’IMPLANTACIÓ SISTEMA DE GESTIÓ PER COMPETÈNCIES (SGC)
Presentació Cadena de Valor
MAPA CONCEPTUAL - Accions - Responsables - Temporalització.
Implantació d'un sistema de gestió EMAS a la UPC.
SESSIÓ OBERTURA (KICK-OFF)
Com preparar una unitat per a l’avaluació
Pla estratègic de desenvolupament econòmic local i l’ocupació del Vallès Oriental ( ) Presentació del Pla de treball Consell d’Alcaldes del.
La imatge corporativa Una eina fonamental en l’actualitat
EL MARC CONCEPTUAL DE LA COMPTABILITAT
Pere Antoni Mas Cladera
“L’ètica empresarial a les organitzacions sanitàries i socials”
Suports en l’elaboració del Projecte Educatiu de Centre
ENQUESTA DE SATISFACCIÓ INTERNA COM A EINA DE GESTIÓ COMPLEMENTÀRIA
la gestió hospitalària a través dels processos
Ajuntament de Faura PRESSUPOST 2008 Novembre 2007.
Pla Integral de Salut Mental
Estudiant: Eva Muñoz Altimis
Catàleg de llocs de treball del CPNL
PROJECTE EXPERIMENTAL D’HOMOLOGACIÓ D’EMPRESES D’FCT
eina de gestió de la qualitat i de la comunicació interna
ESTRATÈGIES I OBJECTIUS
EL RESULTAT DE L’EMPRESA: EL COMPTE DE P i G
1 u n i t a t Conceptes bàsics de tècnica comptable.
El patrimoni empresarial.
més enllà del PIB: de la mesura a la política i les polítiques
NORMALITZACIÓ COMPTABLE
Presentació de resultats
Pla d’Ordenació de les estructures administratives i de gestió de: - Servei de Gestió de la Recerca, de la Oficina de Projectes Internacionals de Recerca,
Elaboració del Pla de formació ajuntament de viladecans
2012 COMPTE GENERAL Intervenció General.
III Jornada de transport sanitari
El desplegament de les COMPETÈNCIES BÀSIQUES en el currículum
Transcripción de la presentación:

Nou model de gestió econòmica-financera Pedro Sols Lladó: Director àrea econòmica i patrimonial Rafel X. Vidal Serra: Responsable de control de gestió nou model de gestió econòmica-financera sessió tècnica bones pràctiques de gestió

Pla Ètica Institucional Objectius Essencials Sostenibilitat social Sostenibilitat econòmica Excel·lència en qualitat Plans Estratègics: 2003 – 2007 i 2007 - 2010 Valors Transparència i compromís ètic Tracte humà i personalitzat Vocació d’excel·lència Solidaritat amb les persones i l’entorn Missió Diagnosticar, tractar i tenir cura de la salut dels nostres malats Visió Ser l’hospital referent del nostre barri Pla de Qualitat EFQM Acreditació Gestió Basada en Processos Minerva (suport a la gestió) Pla Ètica Institucional Pla de Responsabilitat Social Pla de Millores Socials Comissió RS i GE MarketPlace Hospital Plató va definir els seus objectius esencials a l’any 2003 en el seu primer PE, A partir d’aquí es va definir la missió, la visió i els nosttres valors adequar-los amb els quatre àmbits d’actuació de RS. En els plans estratègics varen sortir unes línies estratègiques a seguir en les quals es contemplava un Pla de Qualitat que englobava el efqm…. La gestió basada en processos, que avui us explicarà el Dr. Tomàs Alonso i Minerva com eina informatica per gestionar entre altres els objectius de l’Hospital i que la Dra. López us en parlarà en el lloarg del mati. I per un altre cantó en el primer PE es va crear el Pla d’Ètica Institucional, Pla millores socials i el pla de responsabilitat social, degut això es va crear la comissió de RS i GE. nou model de gestió econòmica-financera sessió tècnica bones pràctiques de gestió

Legislació Comptabilitat Hospital Plató - Normatives: Reial Decret 1514/2007 del Pla General de Comptabilitat. (NPGC de 2008) Decret 259/2008 del Pla de comptabilitat de les fundacions i associacions subjectes a la legislació de la Generalitat de Catalunya Ordre de 23 de desembre de 1996, per la que s’aproven les normes d’adaptació del pla general de comptabilitat a les empreses d’assistència sanitària nou model de gestió econòmica-financera sessió tècnica bones pràctiques de gestió

El model vigent nou model de gestió econòmica-financera sessió tècnica bones pràctiques de gestió 4

El model vigent – eines (i) Pressupost d‘ingressos i despeses: Partides ordenades d’acord amb la seva naturalesa econòmica Resultat Total Despeses Altres Despeses Arrendaments Personal Subministraments Reparació i conservació Empreses Externes Serveis Generals Proves de Suport Aprovisionaments   Total Ingressos Altres Ingressos Mútues i Privats CatSalut Pressupost d’ingressos i despeses nou model de gestió econòmica-financera sessió tècnica bones pràctiques de gestió

El model vigent – eines (ii) Pressupost d’inversions   0.00 + 0.00% + 0.00 561.75 65698 Pipetes transparents digitals (micropipetes Anat.Pat. DAA INV-093/09 + 1.19% + 120.32 10,260.59 65697 10,140.27 Citocentrifuga Cytospin 4 accesorios INV-089/09 1,693.60 68291 Pantalla i projector (Sala de juntes) Plató, 21 USI DG INV-088/09 9,718.24 40,281.76 64024-67104-67100 50,000.00 Medi Ambient General PRL DDP INV-086/09 30,991.03 4,008.97 54934-54961-67101 35,000.00 Protecció contra incendis INV-085/09 % s/a Dess/a Obl. Fra. Pdt. % s/P Desv. s/P Aprov. Sol.Apr. TOTAL Destí Concepte Àmbit NUM Pressupost d’inversions CG nou model de gestió econòmica-financera sessió tècnica bones pràctiques de gestió

El model vigent – eines (iii) Previsió de tresoreria: Es revisa mensualment. Setmanalment es controla la posició bancària Tresoreria final ± Fàctoring + Retorn de préstecs (capital) - Activitat Inversora Resta de pagaments Fixes periòdics Fixes mensuals Pagaments Altres CatSalut Cobraments Activitat Ordinària Cah-flow Tresoreria inicial Pressupost de tresoreria nou model de gestió econòmica-financera sessió tècnica bones pràctiques de gestió

El model vigent – eines (iv) Balanç situació i compte pèrdues i guanys: S’elaboren cada 4 mesos Ràtios econòmiques Estat de canvis en el patrimoni nét i l’estat de fluxos d’efectiu: S’elaboren anualment nou model de gestió econòmica-financera sessió tècnica bones pràctiques de gestió

El model vigent – procés pressupostari (i) Fases pressupost d’ingressos i despeses: Elaboració: mètode incremental i estimacions Execució: lliure disposició del crèdit pressupostari Control: mensualment a partir del tancament comptable nou model de gestió econòmica-financera sessió tècnica bones pràctiques de gestió

El model vigent – procés pressupostari (ii) Fases pressupost d’inversions: Elaboració: metodologia PBZ Execució: imprescindible l’aprovació de la Dir. Econòmica, prèvia a la disposició de crèdit Control: mensualment a partir del tancament comptable nou model de gestió econòmica-financera sessió tècnica bones pràctiques de gestió

El model vigent – sistemes d’informació (i) L’Hospital Plató no compta amb un sistema d’informació comptable integrat. Disposa de: Programa de nòmines, genera assentaments comptables El HIS integra la gestió de magatzems i traspassa informació al programa de facturació El programa de facturació també genera assentaments comptables El pressupost s’elabora i controla en Access i Excel nou model de gestió econòmica-financera sessió tècnica bones pràctiques de gestió

El model vigent – sistemes d’informació (ii) Diagrama del sistema d’informació comptable (SIC): BBDD Assistencial Comptabilitat General Compres (magatzems) Facturació BBDD Recursos Humans Control pressupostari HIS nou model de gestió econòmica-financera sessió tècnica bones pràctiques de gestió

Inductors del canvi (i) Limitacions del model actual Model actual està orientat al control del resultat econòmic Ingressos i despeses s’organitzen per la naturalesa econòmica Algunes partides pressupostàries tenen més d’un responsable No existeix un nexe entre els ingressos i les despeses Els SSI no permeten el control de pressupostos per activitats L’hospital no compta amb programa de repartiment de costos nou model de gestió econòmica-financera sessió tècnica bones pràctiques de gestió

Inductors del canvi (ii) Necessitats del nou model: Incloure els indicadors d'activitat (KPI) Calcular marges per servei / activitat / pacient Comptar amb informació oportuna per a la gestió Reduir els tractaments manuals d’informació nou model de gestió econòmica-financera sessió tècnica bones pràctiques de gestió

El nou model pressupostari Àrees implicades: Direcció General Direcció Econòmica i Patrimonial Direcció Assistencial Direcció de Desenvolupament de Persones nou model de gestió econòmica-financera sessió tècnica bones pràctiques de gestió

El nou model – pressupost (i) Objectiu: integrar PPGG a un model de comptabilitat analítica Característiques (1): Abandó de les partides pressupostàries basades en la naturalesa econòmica Protagonisme dels centres d’ingrés i de les seves línies d'activitat Fàcil assignació del cost directe global per servei, fent possible el càlcul de marges de contribució sense eines de comptabilitat analítica Sistema de preus de transferència – control de l’acompliment dels objectius nou model de gestió econòmica-financera sessió tècnica bones pràctiques de gestió 16

El nou model – pressupost (ii) Característiques (2): El cicle de maduració de la despesa s’integra en els SSI: sol·licitud de comanda → comanda → albarà → factura Els consums de magatzems s’integren en els SSI Integració amb els sistemes de previsió i seguiment del cashflow Suport a la presa de decisions: gràfiques, tendències, previsions, escenaris, drill-down... Automatització de certs processos de negoci nou model de gestió econòmica-financera sessió tècnica bones pràctiques de gestió

El nou model – sistemes d’informació (i) Diagrama interacció entre SSI: BBDD Recursos Humans Eina de gestió pressupostària Comptabilitat Analítica Comptabilitat General SIC Dir.Econòmica Dir. General Dir.Mèdica SIE BBDD Assistencial Compres (magatzems) Facturació Codificació Diagnòstica HIS Control Pressupostari nou model de gestió econòmica-financera sessió tècnica bones pràctiques de gestió

El nou model – sistemes d’informació (ii) Modificacions principals en els SSI - Àrea Econòmica: Nou programa de comptabilitat analítica i nova eina de gestió pressupostaria No hi ha canvis de programari a la DAA ni a la DDP No cal substituir els programes de gestió de compres ni de facturació nou model de gestió econòmica-financera sessió tècnica bones pràctiques de gestió

El nou model – sistemes d’informació (iii) L’eina de gestió pressupostària: Rebrà les dades de la comptabilitat analítica, segons centres de responsabilitat, línies d'activitat i naturalesa econòmica Tindrà capacitat de classificar les dades en les partides pressupostàries que els corresponguin. Es podrà accedir al detall en el càlcul i anàlisis de les desviacions Posseirà eines per al càlcul de tendències, generació d’escenaris, o estadístiques nou model de gestió econòmica-financera sessió tècnica bones pràctiques de gestió

El nou model – procés pressupostari (i) Canvis en la fase d’elaboració dels PPGG: Els CI pressuposten el seu ingrés previst en funció de l'activitat a preu estimat. També estimen l'activitat dels CS requerida Els CS assumeixen l'activitat derivada dels CI i pressuposten l'activitat prevista no derivada d’altres centres La DDP realitza el pressupost de persones dels centres (FTE) Finalment, tots els centres calculen el seu cost En una primera fase d’implantació, els costos dels equipaments o rèntings s’assignaran a un centre de cost global i genèric nou model de gestió econòmica-financera sessió tècnica bones pràctiques de gestió

El nou model – procés pressupostari (ii) Fase 1 Tres nivells de pressupost Fase 2 Repercussió de Costos Variables C.I. Centres d’Ingrés C.S. Centres Suport C.C. Centres d’Estructura Entorn Pressupostari de l’Hospital Plató Driver de cost: Activitat, escandalls Fase 3 de Costos d’Estructura Driver de cost: Activitat, m2, kwh... Àrees de Negoci Àrees de Suport al Negoci Àrees d’Estructura i altres serveis nou model de gestió econòmica-financera sessió tècnica bones pràctiques de gestió 22

El nou model – procés pressupostari (iii) Fase execució PPGG : automatització de processos (ordres internes i validacions) Fase control pressupostari PPGG Informació oportuna Informes prèviament definits – automatització Pressupost d’inversions Metodologia igual que amb model actual Automatitzar workflow (ja operatiu al 2009) nou model de gestió econòmica-financera sessió tècnica bones pràctiques de gestió

El nou model – procés pressupostari (iv) 1.750 5.150 (7.340-2.190) 6.900 (8.850-1950) Marge Contribució Total Traspàs del romanent (eficiència) als centres d’ingrés 60 -690 (-2.190+1.500) -750 (-1.950+1.200) (1.810) 5.840 7.650 - (300) (30*10) -1.500 (150.*10) -1.200 (120*10) Variables Marge Contribució Estàndard Traspàs de cost variable a preu de transferència (estàndard): 2 12 10 FTE’s 30 150 120 (10) 190 200 Activitat (260) -2.190 -1.950 (1.510) 7.340 8.850 Marge Propi (50) -250 -200 -40 -50 Rèntings (20) -120 -100 Amortitzacions (200) -2200 -2000 (500) -1.000 Personal Fixes: Costos 300 (1.000) 9.000 10.000 Ingressos Real Desviació Pressupost Centres d’Estructura Centres de Suport Centres d'Ingrés nou model de gestió econòmica-financera sessió tècnica bones pràctiques de gestió

Conclusions nou model de gestió econòmica-financera sessió tècnica bones pràctiques de gestió 25

Conclusions (i) Accions realitzades: Estudiar la situació de partida Desenvolupar entrevistes amb els futurs usuaris del model Avaluar la capacitat dels SSI de suportar el model Analitzar els procediments econòmics i administratius vigents de l’hospital nou model de gestió econòmica-financera sessió tècnica bones pràctiques de gestió

Conclusions (ii) Accions de millora nou model: Adquirir un programa de repartiment de costos Fer evolucionar el programa comptable per tal de suportar estructura de CI i CC Habilitar programa de compres per a generar assentaments Nou model imprescindible per alinear la DAEP amb el futur de HP Punt clau: consens i equip entre DAEP i SSI nou model de gestió econòmica-financera sessió tècnica bones pràctiques de gestió

Nou model de gestió econòmica i financera Pedro Sols Lladó: Director àrea econòmica i patrimonial pedro.sols@hospitalplato.com Rafel X. Vidal Serra: Responsable de control de gestió rafel.vidal@hospitalplato.com nou model de gestió econòmica-financera sessió tècnica bones pràctiques de gestió