PALAU DE LA MÚSICA Domenech i Montaner
ÍNDEX Catalogació Anàlisi formal Interpretació Modernisme Domènech Enllaços
Catalogació Palau de la Música Autor: Lluís Domènech i Montaner Any:1905-1907 Estil: Modernista Localització: Barcelona, barri de Sant Pere
Anàlisi formal Materials i sistema constructiu Elements arquitectònics Espai interior Espai exterior
Materials i sistema constructiu Anàlisi formal Materials i sistema constructiu Materials: Ferro Ciment Vidre Rajola Ceràmica Pedra Maó Sistema constructiu: Estructura reticular de peus drets i de bigues de ferro (jàsseres) Planta lliure i mur cortina
Elements arquitectònics Anàlisi formal Elements arquitectònics Elements de coberta. Elements de suport. Elements decoratius.
Elements arquitectònics Anàlisi formal Elements arquitectònics Coberta Volta de ventall Coberta plana Coberta voltada
Elements arquitectònics Anàlisi formal Elements arquitectònics Peus drets Jàsseres Columnes Arcs Ogivals Carpanells Suports
Elements arquitectònics Anàlisi formal Elements arquitectònics Suports Arcs ogivals Jàsseres Peus drets Columnes 2n pis 1r. pis
Anàlisi formal Tipus de planta i organització de l'espai. Espai interior Tipus de planta i organització de l'espai. Secció longitudinal i frontal. Il·luminació. Acústica.
Elements arquitectònics Anàlisi formal Elements arquitectònics Peus drets i de bigues de ferro (jàsseres).
Anàlisi formal Planta: Espai unitari Tres nivells: Lliure. Irregular. Espai interior Planta: Lliure. Irregular. Espai unitari Tres nivells: Planta baixa Primer pis Segon pis
Anàlisi formal Espai interior Planta baixa Planta 1 2 3 4 5 6 7 8 Sala d’assaig Sala de lectura Biblioteca Administració Entrada principal Hall Sala de descans Cafè
Anàlisi formal Espai interior 2 3 1 Primer pis Planta Platea Sala de Lluís Millet Escala Escenari Amfiteatre
Anàlisi formal Espai interior Planta Segon pis
Anàlisi formal Espai interior Segon pis Segon pis Primer pis Secció frontal Interior Exterior Segon pis Primer pis Planta baixa Segon pis Primer pis Planta baixa
Anàlisi formal Espai interior. Claraboia Al·legories Escenari Muses Secció frontal Claraboia A Al·legories A Escenari Muses A
Secció frontal: Segon Pis Anàlisi formal Espai interior Secció frontal: Segon Pis Coberta: volta catalana Grans finestrals amb vitralls Arcs ogivals Columnes Peus drets
Anàlisi formal Espai interior Secció longitudinal 1 2 3 4 5 6 7 8 Planta baixa 4. Sala d’assaig 7. Amfiteatre Primer pis 5. Escenari 8. Sala Millet Segon pis 6. Platea
Elements arquitectònics Anàlisi formal Elements arquitectònics Decoració Tipus i materials: Escultures. Mosaics. Vitralls. Relleus. Ceràmiques. Programa decoratiu: Música. Identitat catalana. Natura.
Anàlisi formal Natura: Elements arquitectònics Es considera la sala de concerts com un jardí Decoració vegetal Rosa relacionada a Sant Jordi Decoració: Programa decoratiu
Anàlisi formal La música: Elements arquitectònics Bustos de músics: Clavé, Beethoven, Palestrina... Instruments musicals: muses Al·legories: La cançó popular i universal L’Orfeó català Decoració: Programa decoratiu
Anàlisi formal Elements arquitectònics La Regna de la festa Decoració: Programa decoratius La Regna de la festa L’Orfeó català Les muntanyes de Montserrat Mosaic de Lluís Bru
Anàlisi formal Identitat catalana: Elements arquitectònics Decoració: Programa decoratiu Identitat catalana: Escut de Catalunya. Figura de Sant Jordi.
Anàlisi formal Tres de les 18 Muses tocant un instrument musical. Espai interior Programa decoratiu Tres de les 18 Muses tocant un instrument musical. Porten vestits fets de mosaics decorats amb flors o amb escuts. Les muses s’uneixen mitjançant garlandes de flors. Escenari
Anàlisi formal Espai interior Al·legoria a la música popular Programa decoratiu Bust d’Anselm Clavé Al·lusió a la cançó “Les flors de maig” Sota d’un salze seguda una nina Trena hoisosa son ric cabell d’or És son mirall fresca font cristallina Són sos amos violetes del bosc Al·legoria a la música popular Escenari
Anàlisi formal Espai interior Escenari Programa decoratiu Visió wagneriana de les valquíries. Bust de Beethoven Escenari Al·legoria a la música universal
Anàlisi formal Espai interior Il·luminació artificial: Il·luminació natural: Grans finestres amb vitralls L’exterior sembla una capsa de vidre Claraboia central Il·luminació artificial: Llum elèctrica Fanals
Anàlisi formal Espai interior Il·luminació Claraboia central
Anàlisi formal Espai interior Il·luminació Planta baixa
Anàlisi formal L’arquitecte va tenir en compte l’acústica. Espai interior L’arquitecte va tenir en compte l’acústica. Disseny de les parets i els sostres amb materials que absorbeixen els sons i no els reflecteixin. Acústica
Anàlisi formal Espai exterior Organització de la façana: Longitudinalment Altura Programa decoratiu: Grup al·legòric de la cançó catalana i figura de St. Jordi Mosaic de l’orfeó català Cúpula amb els escuts Columnes decorades amb trencadís Arcs de maó Escultures de músics
Anàlisi formal Sistema constructiu Segon Pis Primer Pis Mur cortina
Organització longitudinal Anàlisi formal Espai exterior Organització longitudinal La façana s’organitza longitudinalment en dues façanes enllaçades per un vèrtex decorat amb un grup escultòric.
Organització en altura Anàlisi formal Espai exterior Organització en altura Àtic. Cos central Base
Relacions amb altres obres Funció Context Interpretació Significació Relacions amb altres obres
Organització en altura Anàlisi formal Espai exterior Organització en altura Cúpula Mosaic de l’Orfeó Bustos Galeria de columnes
Interpretació Sala de concert per a 2000 persones: Funció Sala de concert per a 2000 persones: Escenari. Sala d’assaig. Pati de butaques. Seu oficial de l’Orfeó Català: Sala de juntes i administratives. Biblioteca i sala de lectura.
Interpretació El Palau s’esdevé un símbol de: Significació Música: Seu de l’Orfeó. Sala de concerts: corals i peces simfòniques Modernisme: Obra culminant del Modernisme. Diversos artistes mostren els seus treballs. Catalanisme: Cançó popular catalana. Reivindicació de Catalunya.
Interpretació Context Des de mitjans del segle XIX es va promocionar les activitats musicals i la creació de cors, orfeons. En aquest context Anselm Clavé impulsà el moviment coral a Catalunya. En 1891 Lluís Millet i Amadeu Vives fundaren l’Orfeó Català, organisme dinamitzador de la música i la cultura catalana. El palau va ser construït per encàrrec de l'Orfeó Català, com nova seu social i pagat per donacions populars i dels mateixos socis de l’Orfeó.
Relacions amb altres obres Interpretació Relacions amb altres obres H.Guimard: Sala de Música Hubert de Romans, Paris (1897-1901)
Lluís Domènech 1850-1923 Biografia Estil Obres
Lluís Domènech Biografia 1850-1923 Biografia S’educa en un entorn il·lustrat i benestant dins de l'esperit de la Renaixença. Estudià a Barcelona i a l’escola d’Arquitectura de Madrid. En 1875 fou nomenat catedràtic de l’escola d’Arquitectura de Barcelona. Va presidir l’Ateneu en diverses ocasions. Compagina l’arquitectura amb la tasca periodística i política, sempre amb la reafirmació del catalanisme.
Lluís Domènech Estil Síntesi de totes les arts Influències: Art gòtic: 1850-1923 Estil Síntesi de totes les arts Influències: Art gòtic: Arcs ogivals Merlets Art àrab: Utilització del maó Arcs apuntats entrellaçats Natura: Elements decoratius: flors, talls...
Lluís Domènech El castell dels tres Dragons, (1888) 1850-1923 Obres El castell dels tres Dragons, (1888) Editorial Montaner i Simó, (1875-1885) Institut Pere Mata, (1879-1919) Casa Navàs, (1901-1907) Casa Lleó Morera, (1903-1905) Hospital de San Pau,( 1902-1930)
Lluís Domènech 1850-1923 Obres Castell dels tres Dragons, 1888
Lluís Domènech Obres 1850-1923 Institut Pere Mata, 1879-1919 http://www.gaudiallgaudi.com/CA106.htm http://turisme.reus.cat/RT_IPMata Institut Pere Mata, 1879-1919
Lluís Domènech Obres 1850-1923 Editorial Montaner i Simó, 1875-1885 http://www.gaudiallgaudi.com/CA103.htm Editorial Montaner i Simó, 1875-1885
Lluís Domènech Obres 1850-1923 Casa Navàs, 1901-1907 http://turisme.reus.cat/RT_CNavas Casa Navàs, 1901-1907
Lluís Domènech 1850-1923 Obres Casa Lleó Morera, 1903-1905
Lluís Domènech Obres 1850-1923 Hospital de Sant Pau, 1902-1930 http://www.hspau.com/catala/menuini.htm Hospital de Sant Pau, 1902-1930
Context històric Modernisme Característiques Tipologia Arquitectes
Modernisme Context històric El Modernisme es desenvolupa a Catalunya entre 1888, any de l'Exposició Universal de Barcelona i el 1906, amb un epíleg fins l'any 1926, data de la mort d'en Gaudí. El Modernisme català cercava: Modernitat Regeneració cultural Recerca d’un estil nacional El modernisme coincideix a Catalunya amb una època de creixement econòmic i reafirmació nacional.
Modernisme Característiques L'arquitectura modernista a Catalunya significa: La modernització de les tècniques de construcció: Ús del ferro en les estructures Utilització dels elements prefabricats. Recuperació del treball artesà Influència de l'estil gòtic. És una arquitectura decorativa que integra totes les arts plàstiques. Característiques: Predomini de la corba sobre la recta Formes asimètriques i dinàmiques Decoració de motius vegetals i naturals i les figures de dona
Modernisme Tipologia Edificis residencials unifamiliars: Casa Vicens, Casa Navàs... Edificis residencials col·lectius: La Pedrera, Casa Batlló... Edificis institucionals: Palau de Justícia, Palau de la Música Catalana i Duana de Barcelona. Edificis religiosos: La Sagrada Família, Cripta de la Colònia Güell... Edificis sanitaris i assistencials: Hospital de Sant Pau a Barcelona, Institut Pere Mata a Reus... Edificis educatius: Col·legi de Santa Teresa de Ganduxer... Edificis industrials: Fàbrica Casarramona i Hidroelèctrica de Catalunya a Barcelona... Edificis d'oficines: Catalana de Gas, Caixa de Pensions a Barcelona, Caixa de Sabadell...
Modernisme Lluís Domènech i Muntaner. Puig i Cadafalch. Antoni Gaudi. Arquitectes Lluís Domènech i Muntaner. Puig i Cadafalch. Antoni Gaudi.
Modernisme Puig i Cadafalch Josep Puig i Cadafalch (1867-1956) a part de la seva activitat professional com a arquitecte, historiador i especialista en art, desenvolupa una ampla labor política en el camp del catalanisme. La seva obra s’aprecia la influència: Medieval. Models nòrdics Alguns elements historicista. Obres: Cases: Casa Atmaller i Casa Martí Fàbriques: Casaramona.
Modernisme Puig i Cadafalch Els Quatre Gats
Modernisme Puig i Cadafalch Fàbrica Casarramona http://www3.lacaixa.es/caixaforum/cast/flash/index_antiga.htm Fàbrica Casarramona
Enllaços http://www.xtec.net/trobada/modernis/palau/index.htm http://www.gaudiallgaudi.com/CA100.htm http://museureus.readysoft.es/biblioteca/9702.html http://newsoftnetworks.com/newsoftnetworks.com_non_ssl /~martacastillo/Autores.htm http://www1.universia.net/CatalogaXXI/C10051PPESII1/S1 2418/P12333NN1/INDEX.HTML http://www.udc.es/dep/rta/WebEGA/PDFs/Grupo1/ACIT.pdf http://www.santpau.es/patr_presentacio.asp http://www.xtec.es/~sargemi/moviment/moderni1.htm