3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
La realidad sensible está en incesante cambio (devenir)
Advertisements

2. L' idealisme transcendental:la síntesi kantiana 2. 3
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
Crítica al Platonisme i a la tradició judeocristiana
3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
3. Els presocràtics 3.5. Els pluralistes
Unitat 12 L’empirisme modern José Vidal González Barredo.
3. Els presocràtics 3.3. Heràclit d’Efes
3.5 El problema l’ésser humà: teoria de la metempsicosi
2. La recerca de la felicitat en l'hel·lenisme 2.3 Els estoics
FILOSOFIA MODERNA RENÉ DESCARTES.
La teoria hilemòrfica d’Aristòtil
1. Aristòtil 1.3 La concepció del cosmos: cosmologia i física
regit per llei: el logos
1. L’empirisme de Locke 1.2. Els límits del coneixement
Unitat 14 L’idealisme alemany José Vidal González Barredo.
3.4 El problema del coneixement
Diverses parts (òrgans)
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
Forma substancial (essència)
Pàgina 398 La filosofia de l’ésser i la filosofia de l’esdevenir.
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat
2. El problema de la realitat en la metafísica racionalista 2
2. El problema de la realitat: la metafísica racionalista 2. 1
Impressions sensibles
2. L’idealisme absolut de Hegel
Impressions sensibles
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
Per tant, hi ha d’existir
Intuïcions empíriques
Sentit inicial de la tragèdia Canvi amb Eurípides
1. L’empirisme de Locke 1.3. L’anàlisi dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 258 Els dos sentits de la substància: com a substrat i com a.
4. Pirró d’Èlide i l'escepticisme
2. L’empirisme de Hume 2.1. L’origen i la constitució del coneixement
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
4. El problema l’ésser humà: teoria de la metempsicosi
Síntesi (ordenació i unificació)
1. Epicur de Samos i l’epicureisme
3. La nova ciència i el problema del coneixement
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat La crítica al dubte metòdic cartesià i el seu.
1. La crítica de la tradició occidental: la filosofia del martell 382
1. Els sofistes 1.3. El problema de la naturalesa: el gir antropològic
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.3 La crítica dels conceptes de la metafísica de Hume La crítica dels conceptes de la metafísica.
2. L’empirisme de Hume 2.4. La crítica dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 270 Posa en qüestió la realitat de la substància entesa tant.
2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica
2. L’utilitarisme de Stuart Mill
Platonisme.
Pàgina 398 La filosofia de l’ésser i la filosofia de l’esdevenir.
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.0 Límits del coneixement en Locke Distinció entre idees i qualitats Idees en la ment. Qualitats.
1. Aristòtil 1.5 El problema de la moral: l’eudemonisme
3. El problema del coneixement: teoria de la reminiscència
COMPARACIÓ DEL PENSAMENT DE PLATÓ I NIETZSCHE
1. El problema de la realitat: teoria hilemòrfica
2. El problema de la realitat en la metafísica racionalista 2
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
1. Aristòtil 1.2 El problema de la naturalesa: teoria hilemòrfica
LLENGUATGE PENSAMENT I REALITAT
3.4 El problema del coneixement
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
5. Els pluralistes 39 Qui hi forma part?: Quins trets tenen en comú
3.5 El problema l’ésser humà: doctrina del soma-sema
2. El problema de la realitat: teoria de les Idees
Principi del canvi (immanent)
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
2. El problema de la naturalesa i del coneixement als inicis de la reflexió filosòfica 2.1. El concepte de physis Pàgina 21 Primer problema: Què és la.
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 5
Què puc conèixer (2na part)
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.3 La crítica dels conceptes de la metafísica de Hume La crítica dels conceptes de la metafísica.
Transcripción de la presentación:

3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees Pàg. 62 3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees Metafísica: teoria de les Idees Què és la realitat per a Plató i quin tipus de coneixement hem de tenir-ne? La realitat que ens mostren els sentits és canviant (Heràclit) El coneixement que ens proporcionen és relatiu (opinió) ja que 1. Canvien les coses II. Canvia el nostre judici sobre aquestes (Protàgores) És per això que hem de considerar que està formada per només APARENCES Una realitat immutable i permanent que faci possible Un coneixement ferm i segur: absolut (ciència) Aquesta és la formada per les Idees (ESSÈNCIES) Per tant, hi ha d’existir Text pàgina 63

3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees Pàg. 63 3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees B) Ontologia (I): Exposició al.legòrica: el mite de la caverna Clau per comprendre la seva concepció de la realitat i del coneixement Els sentits ens mostren l'autèntica realitat de l’ésser? Si ens alliberem de les cadenes de: L’educació rebuda Els prejudicis derivats dels sentits Podrem establir que hi ha : Dues realitats (dualisme metafísic) Diferents graus de l’ésser (més o menys ser) i en correspondència diferents graus del coneixement (coneixement més o menys fiable) Il.lustració pàgina 69 Món intel.ligible (Idees) Objectes Naturals Reflexos en l’aigua dels objectes naturals Objectes artificials Ombres dels objectes artificials Món sensible (coses) Còpia o imitació imperfecta Il.lustració pàgina 63

3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees Pàg. 64 3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees B) Ontologia (I): Exposició sistemàtica: Teoria de les Idees Dualisme Metafísic Món sensible constituït per Món intel.ligible Dualisme Ontològic Trets característics Valoració ontològica Coses Són: Múltiples Singulars (diferents entre sí) Tenen un començament i un final (Subjectes a generació i corrupció) Materials, i per tant Canviants [Influència Heràclit] Aparences No podem dir que són en sentit ple (posseeixen menys realitat) Idees (Eidos: forma, aspecte o semblant) Tenen existència separada i independent del nostre pensament i de les coses Úniques Universals [Influència Sòcrates] Eternes Immaterials, i per tant Immutables [Influència Parmènides] Essències Són la realitat en sentit ple Gnoseològic Valoració gnoseològica Conegudes mitjançant els Sentits (inintel.ligibles a causa dels seus canvis) Opinió (Saber relatiu) Només conegudes mitjançant la Raó (no accessibles als sentits) Ciència (Saber universal i necessari) Pren-ne nota! Pàgina 64

3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees Pàg. 64 3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees B) Ontologia (I): L’idealisme platònic Quina relació existeix entre els dos tipus de realitat? De participació (méthesis) o imitació (mimesis) Existeix una superioritat de les Idees sobre les coses ja que hi ha una: Dependència ontològica Les Idees són la causa de les coses (n’expliquen el ser ja que “son” en la mesura que en participen o les imiten). Dependència gnoseològica Les Idees són el fonament dels nostres judicis sobre les coses (possibiliten el coneixement que en puguem tenir). Ara, com que les coses s'assemblen a les Idees també poden recordar-nos-les. Per què anomenen idealisme la filosofia de Plató? En virtut de la seva valoració ontològica: Només el món intel.ligible (etern i immutable), constituït per Idees, que són les essències, és plenament real. El món sensible (perible i canviant), constituït per coses, que són les meres aparences, només “és” en la mesura que imita o participa d’aquell. José Vidal González Barredo