ORTOGRAFIA LES OCLUSIVES p/t/c i b/d/g.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Lèxic: El sentit propi i el sentit figurat
Advertisements

Activitat CALCULA: ESPORT MASCULÍ I ESPORT FEMENÍ Observatori Crític de l’Esport Autora: Susanna Soler i Prat INEFC Barcelona.
ORTOGRAFIA LA DIÈRESI.
LES CATEGORIES GRAMATICALS
LES CATEGORIES GRAMATICALS
ORIENTACIÓ I COORDENADES GEOGRÀFIQUES
UNA TARDA QUALSEVOL D’UN DIA QUALSEVOL
A / E àtones (vocal neutra)
OLIMPIADA MATEMÀTICA 2010 FASE PROVINCIAL PRIMÀRIA PROVA INDIVIDUAL
La Terra.
Ortografia. Les vocals o/u àtones
Síl·laba, diftong i hiat
X i dígrafs ix -tx- ig.
ACCENTUACIÓ Norma i excepció.
SINTAXI: L’oració simple
3a PART Els nens i nenes de P- 4
Per què hi ha objectes que suren i objectes que no suren?
LA MENTIDA DESCOBERTA.
Present and past simple
O / U àtones Posició final 1.1. Noms i adjectius a) Singular
Exercici res/gens (de).
LES PALATALS SONORES J / G / TJ / TG
Resolució de problemes algebraics
LES CATEGORIES GRAMATICALS
Xaf, el corb marí.
▬ Aquest salm és una professió de fidelitat a la missió que Déu havia confiat a David i als seus descendents: la de governar amb justícia la "Ciutat.
Ortografia. La essa sonora i la essa sorda
EL TROBADOR de La Segarra, presenta.
Les oclusives PTC BDG.
L’ADJECTIU VARIABLES INVARIABLES GÈNERE
Lingua e cultura catalana Unitat 2: ciutats i gent
Les palatals sordes x / ix / tx / ig
éssers vius o de les coses.
TÈCNIQUES D’ESTUDI.
Ensordiment i sonorització
FORA POLLS ! Estudi dels polls..
QUÈ FA EL NOSTRE COS AMB L’AIRE QUE AGAFA QUAN INSPIREM?
Tutorials Campus Virtual Càrrega automàtica d’alumnes
a partir del llibre “escrits de presó”
Projecte interdisciplinari:
COMBINACIÓ DE PRONOMS FEBLES
Llegendes sobre la Lluna
El gènere dels substantius VARIABLES
Carta d’un infant als seus pares.
LES LLETRES: VOCALS I CONSONANTS:
Curs de Llenguatge Administratiu Valencià Juli Martínez Amorós
L’AIGUA A LA NATURA.
ENS TROBEM DE NOU.
Projecte: el mercat 2a PART P -4.
Quins nervis! Unitat 1.
Exercici res/gens (de).
HABILITATS COMUNICATIVES
Cant espiritual Joan Maragall.
LA NOVA SELECTIVITAT I L’ACCÉS A LA UNIVERSITAT
AQUESTA QUARESMA TU POTS SER MÉS!
PRONOMS FEBLES Els pronoms febles o àtons són uns elements que equivalen a un nom o a un sintagma nominal i que es pronuncien formant una unitat prosòdica.
¿Era necessari tant de sofriment?
“Senyor, ensenya’m a ser feliç i a donar pau”
LEXEMA Es fa afegint al LEXEMA MOT PRIMITIU
ESTALVIANT VIDA? AMB SO.
Fet per : Maria, Rosa i Carlota
AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ.
ELS 5 SENTITS Com ho sap el nostre cos?.
La “Música callada” de F. Mompou convida a l’adoració
6a SETMANA de QUARESMA US PRESENTEM LA JOANA QUE ENS ACOMPANYARÀ EN AQUESTA SISENA SETMANA DE QUARESMA. LA JOANA DE VEGADES ES MOSTRA MOLT RESPONSABLE.
LES MÀQUINES.
Setmana de la Solidaritat 2010 – 2011 Escola Pública “Josep Carner” (Badalona) L’ EDUCACIÓ, UN FUTUR EN IGUALTAT: el que han de fer nens i nens de tot.
CONTE LA FADA EMPATIA VISITA UNA ESCOLA.
ELS ESTAT DE LA MATERIA Estat Sòlid Estat Líquid Estat Gasós
AL NOSTRE INSTITUT #AQUIPROUBULLYING!
Transcripción de la presentación:

ORTOGRAFIA LES OCLUSIVES p/t/c i b/d/g

AVALUACIÓ INICIAL SABRÍEU ESCRIURE CORRECTAMENT LES PARAULES QUE REPRESENTEN LES SEGÜENTS IMATGES? Intenteu-ho!

SANG PNEUMÀTIC BAPTISME ÀNEC DRAP ATLETA MAG LLOP ESPÀRREC ALJUB

CUB SERP TUB ADOB

p / b t / d c / g En final de paraula cap, tub institut, solitud Les consonants oclusives formen tres subgrups: p/b, t/d, i c/g, i alternen en les variacions morfològiques: p/b: llop, lloba, rep, rebem t/d: nebot, neboda c/g: amic, amiga. Quan apareixen al final de paraula o al final de síl·laba, representen el mateix so. p / b t / d c / g En final de paraula cap, tub institut, solitud cranc, sang En final de síl·laba optar, obtindre atleta, admetre anècdota, agnòstic

P drap llop (però lloba) xarop rep (però rebedor) Per a saber quina cosonant cal escriure en cada cas, en final de paraula, fixeu-vos en les regles: Darrere de vocal tònica o diftong tònic, escrivim p, t, c, sense tindre en compte la grafia amb què s’escriuen els derivats: P drap llop (però lloba) xarop rep (però rebedor) T banyat dit (però didal) paret crit C gemec amic (però amiga) lloc suec

P serp - serpentí T sort - sorteig C mèdic - mèdica B verb - verbal Darrere de vocal àtona o consonant, escrivim p, t, c o b, d, g segons la grafia amb què s’escriuen els derivats: P serp - serpentí T sort - sorteig C mèdic - mèdica B verb - verbal D ràpid - rapidesa G biòleg - biòloga

espàrrec, ànec, mànec Però: - Tots els gerundis acaben en -t: amant, rebent, tenint... - La primera persona del pres. d’Ind. d’alguns verbs acaba en -c malgrat que el subjuntiu s’escriga amb -g:vinc ( vinga), aprenc (aprenga). - Alguns adjectius i substantius acaben en - ant, -ent, -and, -end: caminant, dependent, sumand, dividend. Hi ha molts anglicismes adaptats al valencià que acaben en -ing: càmping, càsting, màrqueting.

Hi ha diverses paraules que acaben en b, d i g darrere de vocal Hi ha diverses paraules que acaben en b, d i g darrere de vocal. Us n’oferim una tria: acaben en b àrab, adob, esnob, cub, tub, pub, aljub, Carib… mots acabats en –fob: homòfob, hidròfob, xenòfob acaben en d fred, sud, àcid, bòlid, fluid, líquid, òxid… Adjectius acabats en –id: pèrfid, esplèndid, sòlid, nítid… - Substantitus en –etud i –itud: quietud, multitud, actitud… acaben en g mag, nàufrag, reg, estrateg, buldog, tuareg, zig-zag… mots acabats en: -fag, -leg, -gog, - fug: sarcòfag, enòleg, pedagog, pròfug.

Sovint ens equivoquem en escriure aquests mots: - càrrec fàstic rep sap - joventut - paret salut set - virtut…

ATENCIÓ! Són correctes de les dos maneres, i tenen un significat diferent: - bòlit (tros de fusta cilíndrica ) / bòlid (meteorit) - cub (poliedre) / cup (recipient sobre el qual es trepitja el raïm…) - rec (canal de regatge) / reg (fornir aigua a les terres, irrigació) SINÒNIMS: CARAGOL : CARGOL

ENMIG DE MOT Alguns grups de consonants i exemples per a recordar: P / T / C B / D / G apte, aptesa, aptitud… òptic, òptica, opció… abdomen, absurd, objectar, observar, obtenir… atlàntic, atmosfera, atzabeja, atzar… adjacent, adjudicar, administrar, addicte, adquirir, advocat, adversari… capdamunt, capdavall, capdavanter, capçal, captar… cabdal, cabdell, cabdill… dissabte, dubte, sobte… accent, accelerar, accedir, acceptar succés, successió, fúcsia, sacsejar… suggerir, suggeriment, suggestió… augmentar, cognom, maragda

Alguns mots més per a recordar: baptisme Alguns mots més per a recordar: baptisme cotna ametla butlleta ratlla ( en la pronúncia es dobla el so representat per la l o la ll ) recepta conjectura submergir addició escriptor repte captivar pneumàtic pneumònia assumpte compte presumpte ( Alguns mots presenten el grup - mpt-)

EXERCICIS: Ompliu els buits amb l’oclusiva corresponent: 1- L’ami___ d’Alfre___ ha canviat d’actitu___ i enguany sí que vol anar al Cari___. - L’amic d’Alfred ha canviat d’actitud i enguany sí que vol anar al Carib. 2- He fet una sol·licitu___ per entrar en el clu___ d’escacs de Madri___. - He fet una sol·licitud per entrar en el club d’escacs de Madrid. 3- En la pare___ del despatx de l’advoca___ hi ha un quadre amb un pra___ ver___ i un sol gro___. - En la paret del despatx de l’advocat hi ha un quadre amb un prat verd i un sol groc. 4- No compren___ la seua inquietu___. És massa poru____ per a ser bandi___. - No comprenc la seua inquietud. És massa poruc per a ser bandit. 5- Em fa fàsti___ pensar en un àne___ guisa___: Donald era tan dolç! - Em fa fàstic pensar en un ànec guisat: Donald era tan dolç!

6- Tinc l’estóma___ rebolicat des que he vist l’actuació del ma___ fent màgia. - Tinc l’estómac rebolicat des que he vist l’actuació del mag fent màgia. 7- És molt violent: m’ha fet un pessi___ i un arra___. - És molt violent: m’ha fet un pessic i un arrap. 8- Cre___ que Davi___ no sa___ que té molta sor___. En l’accident quasi es queda ce___, sor___ i mu___, però al final s’ha recuperat. - Crec que David no sap que té molta sort. En l’accident quasi es queda cec, sord i mut, però al final s’ha recuperat. 9- No vages tan ràpi____! La rapidesa no és garantia de perfecció. - No vages tan ràpid! La rapidesa no és garantia de perfecció. 10- Està en la plenitu__ de la seua joventu__ però encara no sa__ com soltar l’a__elerador i no a__epta cap consell. - Està en la plenitud de la seua joventut, però encara no sap com soltar l’accelerador i no accepta cap consell.