Day 3 Week 15 30/11/2016
Patada Instructions: First, go to the OLC for the Patada. Take out your Práctica Rápida sheet for the week. Second, write the Vocabulary in your notebook. Escribe el Vocabulario en tu cuaderno. Artículos definidos Definite articles Artículos indefinidos Indefinite articles
Daily Agenda Agenda Diaria Opening: Patada & Vocabulario Trabelenguas y Preguntas Importantes. Práctica Rápida Articles lesson Work period: Articles review activity. Closing: Individual sharing of review activity for bonus points.
Essential Question Pregunta Esencial How do I know the gender of a noun? What are articles? How are articles used?
Standards & Learning Objective Estándares & Objetivos del Aprendizaje MLI.IP1G Ask questions and provide responses based on suggested topics. MLI.IP2C Demonstrate Novice-Mid proficiency in oral and written exchanges. Learning Objective(s): I can recognize the gender of nouns. I can use articles correctly.
El trabalenguas del día Mi verso es de un verde claro Y de un carmín encendido Mi verso es un ciervo herido Que busca en el monte amparo
Preguntas Importantes Contesta en una frase completa en español. -¿Es masculino o femenino? → caballo Es masculino. -¿Es masculino o femenino? → gallina Es femenino. -¿Es masculino o femenino? → la imágen -¿Es masculino o femenino? → el trabalenguas ¿Es masculino o femenino? → radio ¿Es masculino o femenino? → diagrama
Práctica Rápida Hoy es miércoles, el 30 de noviembre de 2016. ¿La palabra es masculina o femenina? 1. revolución Femenina 2. tema Masculina 3. idioma 4. ciudad 5. foto
Bilingual video There are benefits to being or becoming bi-lingual.
Determining Noun Gender Masculine Nouns Feminine Nouns Refer to male beings. (el señor) End in –o *Except la mano (the hand), la foto (the photo), & la radio (the raido). Numbers (el dos) Days of the week (el lunes) Months of the year (el mayo) Names of rivers, lakes, seas & oceans. Names of mountains and volcanoes. *Words if Greek origin. Refer to female beings. (la señora) End in –a *Except el día (the day) and other words of Greek origin that end in –ma, -ta, & -pa. el programa = the program, el planeta = the planet, el mapa = the map. End in ción dad tad tud ie umbre Letters of the alphabet (la a)
Plurals If a noun ends in: 1. a vowel, add –s to the end. (Ej: silla → sillas) 2. a consonant, add –es to the end. (Ej: marcador → marcadores) 3. a –z, take away the –z and add –ces to the end. (Ej: lápiz → lápices) 4. –ión, drop the accent and add –es to the end. (Ej: relación → relaciones)
Definite and Indefinite Articles https://www. youtube. com/watch Artículos definidos = the Artículos indefinidos = a, an, some Number→ Gender↓ Singular Plural Masculino un unos Femenino una unas Number→ Gender↓ Singular Plural Masculino el los Femenino la las Articles go before nouns. Articles agree with nouns in gender and #. For feminine, singular nouns that begin with ‘a’ or ‘ha,’ use the masculine, singular article.
Articles worksheet on Showbie.