Warm up Give the meaning to the following words: If you missed the quiz Friday, get ready to take it in a few minutes! Yo Tú Él Ella Usted Nosotros Ellos Ellas Ustedes
UNIDAD 1 ETAPA 1 GRAMATICA
Standard: MLI.IP2B: Use informal and formal form of address MLI.IP2A: Initiate, participate in and close a brief exchange. MLI.IP1C: Make simple requests. MLI.CCC1C: Identify examples of the target language in other subjects.
FAMILIAR GREETINGS PG *¿Cómo estás hoy? – How are you today *¿Cómo estás? Is a familiar greeting, used with: a friend, a family member, or someone younger. *Another familiar greeting is ¿Qué tal? *“Tú” is a familiar way to say “you”.
FORMAL GREETINGS *¿Cómo está usted? – How are you? *¿Cómo está usted? Is a formal greeting, used with: a person you don’t know, someone older, or someone for whom you want to show respect *”Usted” is a formal way to say “you”. Do activity 6, 7, & 8
Warm-up #5 Ask each person how they are doing with the appropriate greeting Modelo: Señora Rubio ¿Cómo está usted? Tu amigo Sam Señor Neal Doctora Jones Alexandra Dr. Rowland
DESCRIBING PEOPLE: SUBJECT PRONOUNS AND THE VERB SER PG *To discuss people in Spanish, you will often use subject pronouns. When you want to describe a person or explain who he or she is, use the verb “ser”. *For example: When Alex introduced his wife to his mother, he used a subject pronoun with the verb ser. “Ella es mi esposa”. – She is my wife. “Nosotros somos de diferentes países”. – We are from different countries.
CONJUGATIONS OF “SER” Yo – soy Nosotros,Nosotras – somos Tú – eres Usted,él,ella - es Ustedes,ellos,ellas - son
USING “SER DE” TO EXPRESS ORIGIN *To say where a person is from, use: ser + de + place *For example: Mamá es de Colombia. – Mom is from Colombia. Yo soy de Georgia. – I am from Georgia. Nosotros somos de diferentes lugares. - We are from different places.
¡Describelos! 1. ________ eres doctora. 2. ________ somos amigas. 3. ________ es doctor. 4. ________ son amigas. 5. ________ somos estudiantes. 6. ________ son amigos. 7. ________ es maestra. 8. ________ soy estudiante. 9. ________ son maestros. 10. ________ es policia.
¿Quien es Francisco? 1. Francisco y Alma __________ amigos. 2. La señora Garcia _________ doctora. 3. El señor Gomez _________ policia. 4. Arturo _________ un amigo. 5. Alma __________ estudiante. 6. La señora Diaz y la senora Castro ________ maestras. 7. Yo ________ maestra de español. 8. Tú _________ estudiante. 9. Kayli y yo __________ amigas.
Warm up #8 Complete the following chart with the correct conjugations of the verb “ser”. Yo – Nosotros – Tú – Él, ella, usted - ellos, ellas, ustedes –
Warm up #7 Complete the following with the correct pronoun. 1. ________ son doctoras. 2. ________ es maestra. 3. ________ soy estudiante. 4. ________ son amigos. 5. ________ eres policia. 6. ________ somos muchachos. 7. ________ es mi hermano. 8. ________ somos chicas. 9. ________ es profesor.
¿De donde son? Write the verb ‘ser’ + de to complete the following sentences. For example: elena/argentina Elena es de Argentina 1. Carlos _________ _______ España. 2. Tú _____ _____ Panamá. 3. Luisa ______ ______ Colombia. 4. Nosotros _____ ______ Mexico. 5. Ana y Felipe _______ _______ Bolivia.
6. Rita _____ ______ Argentina. 7. Ellos ______ ______ Chile. 8. Carmen y yo ________ _______ Costa Rica. 9. Ella ________ ________ Miami. 10. Él _______ _______ Los Angeles.
¡Son de muchos lugares! 1. Los muchachos ________ ______ Bolivia. 2. La muchacha ________ ______ Peru. 3. Elena _______ _______ Los Angeles. 4. Luisa ________ _______ Ecuador. 5. Ramon _______ _____ Estados Unidos. 6. Las mujeres ______ ______ Panama. 7. Paco _____ _______ Bolivia.
8. Las estudiantes _______ ________ San Antonio. 9. Inés ________ _________ Colombia. 10. Los hombres _______ _________ Argentina.
Warm-up #8 Complete the following with the correct form of ser + de 1. Maria ____ ____ California. 2. Tomas y Blanca ___ ___ Texas. 3. Jake, Austin, y yo ____ ____ Georgia. 4. Yo ____ ____ Colombia. 5. Tú ____ ____ Miami.
USING VERBS TO TALK ABOUT WHAT YOU LIKE TO DO PG * When you want to talk about what you like to do, use the phrase: Me gusta + infinitive (the basic form of a verb) – I like + infinitive of a verb Te gusta + “correr” – You like to run Le gusta + “correr” – He/She likes to run
¿Te gusta + “correr?” – Do you like to run? ¿Le gusta + “correr?” – Does he/she like to run? *To say that someone doesn’t like something, use “no” before the phrase. No me gusta correr Do activity 16, 17, & 18
Le gusta… Explica lo que le gusta o no le gusta hacer a cada persona. Modelo: Marisol: correr (si) tu: trababajar (no) Le gusta correr. No te gusta trabajar 1. Mario: comer (sí) 2. tú: escribir (no) 3. Susana: patinar (no) 4. yo: cantar (sí) 5. él: nadar (sí) 6. Elena: bailar (no) 7. tú: leer (sí) 8. yo: trabajar (sí) 9. ella: nadar (no) 10. tú: bailar (sí)
Warm up Explica lo que te gusta y lo que no te gusta hacer. Say what you like to do or don’t like to do. Modelo: escribir Me gusta escribir 1. Cantar ___________ 2. trabajar _________ 3. Patinar ____________ 4. comer __________ 5. Nadar _____________ 6. correr __________ 7. Bailar _____________ 8. leer ____________ 9. Escribir ___________ 10. hablar _________
Pronunciacion Pronunciacion de las vocales: The vowels a,e, i, o, u are always pronounced the same way. One word in Spanish that uses all the vowels is the word for the animal known as a bat. It is murciélago. Try to pronounce it. Here is a popular nonsense rhyme that children use when playing games. It is the Spanish version of “Eeny, meeny, miney, moe.”
Use it to practice vowels. Tin, marín de dos Pingúés cúcara, mácara títere, fue.
Read pgs. 42 – 43 & answer 1-5 Review for test: pgs. 44 – 45 activities 1-5 Test on
Hola! Escuchas esta conversación en tu communidad. Completa la conversación con las palabras apropiadas. Carlos: Hola, Sara. ¿Qué ______? Sara: Muy bien, gracias, ¿y _____? Carlos: No muy ______. Hoy es lunes. Sara: Carlos, te ______ a mi maestro de español, el señor Sánchez. Sr. Sánchez: Mucho ____, Carlos. ¿____ estás?
Carlos: Estoy terrible. ¿Y ____? ¿Cómo _____ hoy? Sr. Sánchez: Regular. ¿Cómo _____ tú, Sara? Sara: Estoy muy bien, _____.
Te (Le) presento a… Presenta a las siguientes personas. Modelo: Daniela-Antonio Daniela, te presento a Antonio. 1. Doctora Cruz – Miguel 2. Jorge – Gabriel 3. Señora Ramos – Eva 4. Señor Orozco – Víctor 5. Celia – Yolanda 6. Pablo – Juan 7. Señorita Quintana – Ana 8. Monica – Octavio
¿Quienes Son? Hay una fiesta. ¿Quiénes son y de dónde son estas personas? Modelo: la señora Moreno: policia (Bolivia) Ella es policia. Es de Bolivia 1. El señor Ortiz: maestro (Venezuela) 2. Julia: mi amiga (Paraguay) 3. Tú: estudiante (Miami) 4. Maria y Rosa: amigas (Colombia) 5. Roberto y yo: vecinos (Chile)
6. usted: doctor (Puerto Rico) 7. La señora Romero: mi vecina (Los Angeles) 8. Jose y yo: amigos (Guatemala) 9. yo: estudiante (Estados Unidos) 10. Las mujeres: doctoras (Costa Rica)
Warm-up #9 Complete the following: 1. Alma vive en una __________. 2. David es de ____________. 3. Francisco es de ______________. 4. Arturo es el ____________ de Alma. 5. La señora Garcia es __________.
Make a pronoun chart with the following info: Pronouns: tu, yo nosotros ellos, ellas, ustedes el, ella, usted Ser: es somos soneres soy