La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

El curso de AP Español Lengua y Cultura y su examen

Presentaciones similares


Presentación del tema: "El curso de AP Español Lengua y Cultura y su examen"— Transcripción de la presentación:

1 El curso de AP Español Lengua y Cultura y su examen
In this presentation, we will explain why we have made changes to the course introduce the revised curriculum framework with its focus on communication and culture and show you how the revised exam will assess your students’ proficiency in the Interpersonal, Interpretive, and Presentational modes of communication. Finally we will show you how we will support you as you begin to teach this revised course.

2 El enfoque del examen Los tres modos de comunicación
Interpersonal Interpretativa Presentacional 6 temas interconectados La cultura As the profession has shifted away from the four skills approach, so too has the AP program. The focus of the revised AP Spanish Language and Culture course is on integrated content and skills, and the development of student proficiency in the three modes of communication as described by the Standards: Interpersonal, Interpretive and Presentational. The course also embraces a thematic approach, which allows for the seamless integration of culture into the language classroom.

3 ap® course ACTFL novice intermediate pre-advanced
The AP course provides students with opportunities to demonstrate proficiency within the Intermediate to Pre-Advanced range defined by the ACTFL Performance Guidelines for K-12 Learners. Describing performance relative to these common guidelines helps college admissions officers use AP scores to offer credit and placement.

4 Todas las preguntas del examen están organizadas alrededor de 6 temas:
Las identidades personales y públicas La vida contemporánea Las familias y comunidades La belleza y la estética La ciencia y la tecnología Los desafíos mundiales

5 A Thematic Approach Global Challenges / Los desafíos mundiales
Beauty and Aesthetics / La belleza y la estética Science and Technology / La ciencia y la tecnología Families and Communities / Las familias y las comunidades Contemporary Life / La vida contemporánea Course content is structured around specific themes to promote exploration of the language in context and develop students’ understanding of the target culture. AP requires that students demonstrate knowledge of the target culture and be able to use the target language in real-life settings. Themes help integrate language and content while developing students’ understanding of culture. The themes for the Spanish Language and Culture course are: Los desafíos mundiales La ciencia y la tecnología La vida contemporánea Las identidades personales y públicas Las familias y las comunidades La belleza y la estética AP teachers must touch on each of these themes, but have broad flexibility in how they do so and how much time they spend on each. Personal and Public Identities / Las identidades personales y públicas

6 Cada tema tiene sus propios contextos
Tema: Los desafíos mundiales Los temas económicos Los temas del medio ambiente El pensamiento filosófico ya la religión La población y la demografía El bienestar social La conciencia social Each theme includes a number of recommended contexts for narrowing exploration of the themes. The recommended contexts are not required, but serve as suggestions for approaching themes. You are also free to come up with your own contexts within the themes. On this slide you can see the recommended contexts listed in the Curriculum Framework for the theme Global Challenges. Take a moment to review them now. The curriculum framework similarly lists recommended contexts for each of the other five themes.

7 Preguntas fundamentales
Por cada tema hay unas preguntas fundamentales. Las actividades del examen reflejan de una manera u otra la capacidad de responder con profundidad y conocimiento a estas preguntas.

8 Tema 1: Las identidades individuales y públicas
Preguntas: ¿Cómo se expresan los distintos aspectos de la identidad en diversas situaciones? ¿Cómo influyen la lengua y la cultura en la identidad de una persona? ¿Cómo se desarrolla la identidad de una persona a lo largo del tiempo?

9 Tema 2: La vida contemporánea
Preguntas: ¿Cómo definen los individuos y las sociedades su propia calidad de vida? ¿Cómo influyen los productos culturales, las prácticas y las perspectivas de la gente en la vida contemporánea? ¿Cuáles son los desafíos de la vida contemporánea?

10 Tema 3: Las familias y las comunidades
Preguntas: ¿Cómo se define la familia en distintas sociedades? ¿Cómo contribuyen los individuos al bienestar de las comunidades? ¿Cuáles son las diferencias en los papeles que asumen las comunidades en las diferentes sociedades del mundo?

11 Tema 4: La belleza y la estética
Preguntas: ¿Cómo se establecen las percepciones de la belleza y la creatividad? ¿Cómo influyen los ideales de la belleza y la estética en la vida cotidiana? ¿Cómo las artes desafían y reflejan las perspectivas culturales?

12 Tema 5: La ciencia y la tecnología
Preguntas: ¿Qué impacto tienen el desarrollo científico y tecnológico en nuestras vidas? ¿Qué factores han impulsado el desarrollo y la innovación en la ciencia y la tecnología? ¿Qué papel cumple la ética en los avances científicos?

13 Tema 6: Los desafíos mundiales
Preguntas: ¿Cuáles son los desafíos sociales, políticos y del medio ambiente que enfrentan las sociedades del mundo? ¿Cuáles son los orígenes de esos desafíos? ¿Cuáles son algunas posibles soluciones a esos desafíos?

14 Lo importante del curso y así del examen es la comunicación
Lo importante del curso y así del examen es la comunicación. College Board lo define de esta manera: When communicating, AP® Spanish Language and Culture students demonstrate an understanding of the culture(s), incorporate interdisciplinary topics (Connections), make comparisons between the native language and the target language and between cultures (Comparisons), and use the target language in real-life settings (Communities). The five goal areas defined by the Standards for Foreign Language Learning—known as the “5 C’s” —are foundational to the premise of the course: When communicating, AP® Spanish Language and Culture students [must] demonstrate an understanding of the culture(s), incorporate interdisciplinary topics, make comparisons between the native language and the target language and between cultures, and use the target language in real-life settings.

15 Three Modes of Communication
Interpersonal Communication Active negotiation of meaning among individuals through conversation (face-to-face or telephonic); or through reading and writing (e.g., exchange of personal letters, notes, or or participation in written online discussions) Interpretive Communication No active negotiation of meaning with another individual, although there is an active negotiation of meaning construction; includes the cultural interpretation of text, movies, radio, television, and speeches The three modes of communication are foundational to the AP® Spanish Language and Culture course. Let’s take a moment to go over the definitions for each of these modes. In Interpersonal Communication, individuals negotiate meaning through conversation (either face-to-face or by phone or computer) or through reading and writing, such as through the exchange of personal letters, notes, or or participation in written online discussions. Adjustments and clarifications can be made accordingly. In Interpretive Communication there is no active negotiation of meaning with another individual, although there is active negotiation of meaning construction. The focus is on the cultural interpretation of speaking or writing. Examples of interpretive communication include the cultural interpretation of text, movies, radio, television, and speeches. In Presentational Communication, spoken or written communication is prepared for an audience and rehearsed, revised or edited before presentation. This is one-way communication that requires interpretation by others without negotiation of meaning. Presentational Communication Creation of spoken or written communication prepared for an audience and rehearsed, revised, or edited before presentation; one-way communication that requires interpretation by others without negotiation of meaning

16 Six Primary Learning Objective Areas
Spoken Interpersonal Communication Written Interpersonal Communication Audio, Visual, and Audiovisual Interpretive Communication Written and Print Interpretive Communication Spoken Presentational Communication Written Presentational Communication The AP curriculum framework describes six groups of learning objectives identifying what students should know and be able to do across the three modes of communication. The objectives outline expectations of student abilities in the following primary areas: Spoken Interpersonal Communication Written Interpersonal Communication Audio, Visual and Audiovisual Interpretive Communication Written and Print Interpretive Communication Spoken Presentational Communication; and Written Presentational Communication

17 Examen This chart shows you the types of questions that will appear in each section of the AP Spanish Language and Culture exam. There are both multiple-choice and free-response questions. Also indicated is the number of questions in each section, the weight and the time allotted.

18 Sección I: Opción múltiple
Preguntas de comprensión de tres tipos de textos: Leer un texto y contestar preguntas Leer un texto, escuchar un audio del mismo tema (2 fuentes) y contestar preguntas Oír un audio y contestar preguntas

19 “Organizadores avanzados”
SAMPLE: Print Source Introducción Tema curricular: Los desafíos mundiales Este texto trata del envejecimiento de la población europea. El artículo original fue publicado el 25 de febrero de en Inglaterra por el periodista Inder Bugarin. Students will always be given contexts for doing exam tasks, that is, information about what they are about to read, listen to or interpret. This information will appear in Advance Organizers that are standardized across the exam to give the same type of information throughout. There will be NO tasks that are decontextualized and standalone. On this slide you can see an Advance Organizer for a Print Source. Notice that this Advance Organizer introduces the source’s theme, its topic, its date and location of publication and its author. This information is intended to activate students’ background knowledge before reading the text. You should make students aware that they will be presented with this information on the exam, and that they should read it carefully, as it will help them better understand the text.

20 “Organizadores avanzados”
SAMPLE: Audio Source Introducción Tema curricular: La ciencia y la tecnología Esta grabación trata del Primer Simposio de Bioluminiscencia en Vieques. El reportaje fue publicado el 20 de enero de 2011 en Puerto Rico por el programa Sea Grant. Son entrevistadas Lirio Márquez, la coordinadora del simposio, la senadora Norma Burgos, la senadora Marita Santiago y Ruperto Chaparro, el director de Sea Grant. La grabación dura aproximadamente tres minutos. This is an example of an advance organizer for an audio source. Like the Advance Organizer for the print source, it provides the theme of the audio text, its topic, its date and location of broadcast and its origin. Additionally, it identifies the speakers, and the length of the selection.

21 Ejemplo de la Sección I: Opción múltiple
1. ¿Cual es el propósito del artículo? Resolver el misterio de la leyenda del brillo del mar Presentar una teoría sobre la causa del mar fosforescente Explicar el comportamiento de algunos microroganismos marinos Hacer una reseña sobre la flora submarina del mar fosforescente (¿Cuál es el tema curricular?)

22 Evaluación de la Sección I: Opción múltiple
Se cuentan solo las respuestas correctas. Las respuestas incorrectas no son penalizados por el College Board.

23 Sección II: Respuesta libre
Repuesta a un correo electrónico Conversación simulada Ensayo persuasivo (argumentativo) citando fuentes Presentación formal oral (comparación cultural)

24 Ensayo persuasivo (argumentativo)
Escribir un ensayo multi-párrafo bien organizados. Responder a una pregunta dando un punto de vista. Esta respuesta es la tesis. Integrar 3 fuentes, que consisten en dos textos y un audio. Defender tu punto de vista dando argumentos en pro y en contra de tu tesis. Seguir el formato estándar de un ensayo: introducción, párrafos centrales y conclusión.

25 Ejemplo de ensayo persuasivo
Pregunta: ¿Es la cirugía plástica una solución para el problema de la baja autoestima? Fuente 1: Internet multiplica las cirugías de mentón en los Estados Unidos. Fuente 2: Tabla sobre la cirugía plástica a nivel mundial. Fuente 3 (audio): La cirugía estética entre los jovenes españoles. (¿Cuál es el tema curricular?)

26 La presentación oral formal
Una presentación oral de dos minutos en la cual tienes que: Hablar de un tema. Hacer una comparación cultural entre dos comunidades.

27 Ejemplo de la presentación oral formal
Pregunta: ¿Cuál es el papel de los medios de comunicación en promover o impedir la autoestima de los adolescentes? Compara tus observaciones acerca de las comunidades en las que has vivido con tus observaciones de una región del mundo hispanohablante que te sea familiar. En tu presentación, debes referirte a lo que has estudiado, vivido, observado, etc. (¿Cuál es el tema curricular?)


Descargar ppt "El curso de AP Español Lengua y Cultura y su examen"

Presentaciones similares


Anuncios Google