La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

Ayuda para los sobrevivientes de un desastre

Presentaciones similares


Presentación del tema: "Ayuda para los sobrevivientes de un desastre"— Transcripción de la presentación:

1 Ayuda para los sobrevivientes de un desastre
Resumen de las Diapositivas Descripción: Introduce los Programas de intervención post-desastre y las Guías operacionales. Propósito: Revisar el campo de acción y la aplicación de las Guías de ayuda. Intervention activities to assist the multiple needs of survivors are categorized along the spectrum of psychosocial support and mental health assistance. Currently there is a need to identify what type of intervention is appropriate for the phase post-disaster in which you are working. You may have to decide which procedure is effective based on the key guidelines in this course. Module 5

2 Ayuda para los sobrevivientes de un desastre
Pregunta: Qué procedimietos de intervención post-desastre están disponibles para los trabajadores psicosociales para ayudar a los sobrevivientes? What are the guidelines that give support to assist the survivors? What techniques are available? These are questions you will have to answer based on your knowledge of distress signs, cultural and religious traditions and the resources at your disposal Can you consult with a supervisor or discuss with a colleague? Do you have access to the WEBB or a training manual? Module 5

3 Ayuda para los sobrevivientes de un desastre
Resumen de las Diapositivas Contenido: Primeros auxilios y alcances Intervención en crisis Consultas Educación Each of these interventions are basic throughout the sequential phases post-disaster. The objectives of the intervention changes due to the adapting development achieved by survivors. You need to match your techniques to the survivors needs. You may need to decide when the survivor should be referred to a mental health professional due to severe symptoms, substance abuse or out of control violence. Referencia a salud mental Module 5

4 Guías Esperar la recuperación normal Promover la recuperación normal
Asumir que los sobrevivientes son competentes Reconocer las fortalezas de los sobrevivientes Promover la resiliencia Apoyar a los sobrevivientes para dominar la experiencia del desastre You can notice that the underlying theme in these guidelines is supporting hope, respect and awareness of the strength in survivors. This is powerful motivation both for you and the survivor. You will notice that survivors appear to regain coping capacity as you assist the during the first weeks -your “presence and attitude” are powerful ingredients in disaster assistance.

5 Guías Reconocer a los grupos vulnerables que requieren atención especial: Heridos Contaminados De duelo Severamente expuestos Desplazados de sus casas o trabajos Han perdido su propiedad Niños Adultos mayores Historia de: Trauma previo Enfermedad mental Abuso de sustancias Enfermedad crónica These groups and variables present more challenges than the general population with fewer conditions of trauma and loss. The added vulnerabilities of these individuals may necessitate further professional assistance

6 Guías Unir la intervención con: La Fase del Desastre El Escenario
Las Características del Sobreviviente Las Necesidades individuales, comunitarias y culturales To achieve these guidelines you will have to acquire data that will help you conceptualize the characteristics of the survivor and the context of his life. The inter-relation between these variables makes it difficult to generalize in chaotic situations as the uniqueness of each situation varied.

7 Ayuda para los sobrevivientes de un desastre
Técnicas Post-Desastre… Las técnicas disponibles en desastre son interacciones dinámicas cuyo propósito es: Promover Complementar Reforzar …funciones saludables y conductas adaptativas en los sobrevivientes. Establishing a relationship may be difficult in the initial period because the survivor often has distorted thinking due to high anxiety and cognitive blurring. They may be defensive, guarded and overwhelmed. Once established the relationship the worker can offer options in solving problems and can help the survivor by suggesting options in solving problems so as to find the most feasible way of living day by day. Module 5

8 Ayuda para los sobrevivientes de un desastre
Vigilar de NO interferir con las defensas psicológicas. El sobreviviente necesita de estas defensas durante el periodo inicial post- desastre. Denial defenses are primary in all catastrophic situation. You have to be sensitive to the fact that most survivors need to defend themselves FOR A TIME from the reality of their situation. Carefully support them into accepting reality and help them process the sense of loss and mourning they will phase. Module 5

9 Ayuda para los sobrevivientes de un desastre
Defensas Psicológicas La Negación es: Una defensa primaria que se presenta durante el periodo inicial al conocer el impacto producido por el desastre. Es esperable y debe manejarse como una capacidad saludable del organismo al estar abrumado por la terrible situación en la que se encuentra. Many survivors will be thankful to be alive initially but later as they become aware of the catastrophic changes in their lives emotional reactions will surface. This progression is an example of different psychological assistance through the passage of time. Module 5

10 Ayuda para los sobrevivientes de un desastre
Guías para la Intervención Aumentar el conocimiento de las reacciones de estrés para disminuir sus efectos. Minimizar el impacto del trauma al incrementar las técnicas de adaptación Obtener e identificar formas existentes de ayuda Desarrollar y mejorar la comunicación para ayudar en las técnicas de solución de problemas e identificar formas existentes de ayuda These objectives are examples of the different interventions available to you. It clarifies the focus of the needed attitudes and skills. Although many will be categorized as psychosocial support they will have a beneficial effect on restoring coping capacity and return to function. Module 5

11 Ayuda para los sobrevivientes de un desastre
Guías para la Intervención Restaurar la adaptación social y el funcionamiento en un sistema rápidamente cambiante y estructuras sociales desorganizadas. Apoyar las relaciones con otros sobrevivientes y el personal de las agencias que proporcionan atención en salud, vivienda y asistencia económica. Juntar a los sobrevivientes con sus familiares y seres queridos lo antes posible. These are examples of the early aftermath phase intervention, It aims at restoring the individual bonds to the human supportive systems as one of the essential needs of survivors to regain the sense of being part of a community. Continually inform the survivor of changes in the community or emergency programs--diminishing uncertainty and increasing knowledge will reinforce coping capacity. Module 5

12 Ayuda para los sobrevivientes de un desastre
Guías para la Intervención Continuar promoviendo las técnicas de adaptación y la adaptación a los cambios en la comunidad para que los sobrevivientes puedan seguir adelante y responder normalmente a un suceso traumático anormal y a los cambios que han ocurrido en sus vidas. This will be your objectives in the late aftermath phase. As the survivors struggles to cope with the ever changing aspects of their lives they may falter, loose hope, lack energy or use ineffective methods to restore their lives. You need to be aware of new situations that appear in the lives of the survivor, that increases distressing reactions so that they feel they cannot “make it”. Module 5

13 Ayuda para los sobrevivientes de un desastre
Guías para la Intervención El trabajador necesita saber que los sobrevivientes van a enfrentar experiencias diversas mientras la comunidad se reorganiza y mientras los individuos regresan a ser funcionales. Keeping a clear direction and objective of all the activities to assist a survivor is a difficult task due to the myriad possibilities and shifting situations in which both you and the survivor find yourselves. Discuss all the options available and allow the survivor to choose the ones that is more in consonance with his life style. Support, guide, inform, prevent negative choices as you assist the survivor. Module 5

14 Ayuda para los sobrevivientes de un desastre
Guías para la Intervención Cada una de estas fases estimulará diversas emociones y actitudes presentándose un reto para los trabajadores que necesitan averiguar si este cambio de conducta es una expresión de los esfuerzos de adaptación. This is a difficult part of assisting a survivor because the process of healing and return to function is so individual. It is helpful to be cautious and try to understand what is going on according to the new circumstances. Expect changes of emotional reactions when there are new events or situations that distress the survivor. Module 5

15 Ayuda para los sobrevivientes de un desastre
Teoría de la Crisis Module 5

16 Teoría de la Crisis Definición:
“Estado de Crisis” – El organismo está en un estado de desequilibrio temporal precipitado por un estresor caracterizado como “inescapable”. Es una situación intensa que inunda nuestros mecanismos de adaptación usuales. This theoretical model has evolved to assist us in the understanding of the behavior resulting from the impact of an outside force affecting our life . It supports the approach to individuals in a post-disaster situation and it is supported by the new bio-psychological finding of the behavioral sciences, Module 5

17 Teoría de la Crisis Hay una interrupción del “estado estable” usual…
Biológicos Psicológicos Cognitivos Conductuales Interpersonales Sociales (fluctuación emocional). As presented in previous slides describing the function of these systems which are essential for a homeostasis state, when an event disrupts this state all the systems loose their equilibrium and a “cascade” of changes influences the behavior manifestations of the individual. We find this situation in the post-disaster phases with different levels of expression-mild-moderate and severe. Module 5

18 También se puede entrar en crisis
Teoría de la Crisis La situación puede ser por: Un desastre real abrumador o Un evento simbólico sutil cargado emocionalmente que amplifica y distorsiona las respuestas a la realidad de los eventos También se puede entrar en crisis al anticipar un evento. Research studies are showing that the brain has the capacity to react to concrete events, symbolic events and anticipated expectations. It is not clear what are the systems that carry the internal messages to all the affected systems but it is known that behavior, function and coping is affected. Module 5

19 Teoría de la Crisis Pasado Presente Futuro Y PUEDE SER BORROSA…
Predisponer a… Precipitar… y Perpetuar la CRISIS. Anxiety and distress are manifestations of a crisis situation. This reactions are individual specific based on innate predisposition experiences and the circumstances lived by the survivor. Module 5

20 Teoría de la Crisis El estresor precipita una situación intensa que inunda los mecanismos de adaptación usuales del individuo. Hay una interrupción del “estado estable” usual, los patrones siguen cambiando a lo largo del tiempo hacia un equilibrio final (variaciones individuales): In case of the disaster and the subsequent disruption of their lives the effects on the individual’s organism and behavior will be affected by concrete and interactive human events you will need to sort out the sources of the reactions thought the phases-post-disaster. Biológicos Psicológicos Cognitivos Conductuales Interpersonales Sociales Module 5

21 Teoría de la Crisis Consejería de la crisis post-desastre…
Es una técnica de intervención activa que restaura la capacidad de los sobrevivientes para adaptarse y manejar situaciones estresantes. Proporciona asistencia para reordenar y reorganizar su mundo. The technique that will be presented in this course is based on the principle that the survivor should be assisted to recuperate their coping capacity and helped to adapt the best they can to the new circumstances and changed world. Module 5

22 Teoría de la Crisis Consejería de la crisis post-desastre…
Se emplea la educación y la interpretación de los sentimientos abrumadores producidos por los estresores post-desastre para ayudar a restablecer el sentido de capacidad y esperanza. This approach is a continuous activity that you are going to use from the initial stages post-disaster and as time permits you may use longer sessions with the survivor and discuss options and choices. At the beginning its objective is to restore a sense of safety, comfort and hopeful hope to heal. Module 5

23 Técnicas para la Intervención en Crisis:
TEORÍA DE LA CRISIS Y PRINCIPIOS APLICADOS Objectivos: Identificar los problemas generados por los estresores y las dificultades que se presentan por la necesidad de cambio Enumerar las alternativas y las estrategias para la acción Construir modelos de toma de decisiones y desarrollar las medidas para implementarlos Operacionalizar alternativas Aplicar los pasos y la retroalimentación de los resultados Module 5

24 Técnicas para la Intervención en Crisis:
TEORÍA DE LA CRISIS Y PRINCIPIOS APLICADOS La meta de la Intervención en Crisis: Fomentar el dominio de la situacion a través de buenas conductas de adaptación, promoviendo acciones dirigidas a llevar a cabo tareas (hechas necesarias) debido a los cambios ambientales. Each individual has their own methods of achieving this goal and the worker has knowledge, skills and attitudes to support and guide the fruition of this objective. Module 5

25 Técnicas para la Intervención en Crisis:
TEORÍA DE LA CRISIS Y PRINCIPIOS APLICADOS Orientación… Orientada a tareas Enfocarse en “aquí y ahora” Comunica: Esperanza Interés Confianza The approach to assisting survivors is focused on the present and the reality of the catastrophic situation. Although many times concrete resources are absent the capacity of the workers attitude to convey ”I am here and will help you to the best of my ability” is a powerful resource to support and enhance coping. Sobre la probabilidad de un resultado exitoso Module 5

26 Técnicas para la Intervención en Crisis:
TEORÍA DE LA CRISIS Y PRINCIPIOS APLICADOS Orientación… Todos los recursos de los sistemas de soporte deben de ser movilizados y las responsabilidades del quehacer diario deben de ser distribuidos entre los miembros de la familia. The choices to act and mobilize assistance and resources to a survivor will present you with difficult decisions. There is so much to do, for so many and generally with insufficient resources. You are the only one who can choose what to do as you are present in the “scene” and can weight the priorities and choices. Module 5

27 Técnicas para la Intervención en Crisis:
TEORÍA DE LA CRISIS Y PRINCIPIOS APLICADOS Debe alentarse el equilibrio entre descanso y trabajo. Usar como estrategia los vínculos a las redes Facilitar la expresión y el entendimiento de las emociones dolorosas que están presentes en todas las fases. The above priorities have been found helpful and may give you a general approach of helping the survivor at the start of assistance efforts. Be careful not to confuse “facilitate” with “stimulate” the expression of painful emotions as the timing and place to share pain may not be appropriate at the beguiling of the relation. Module 5

28 Intervenciones Orientadas según las Fases
Los procedimientos y las técnicas de asistencia varían de acuerdo a las reacciones manifestadas por los sobrevivientes. To understand the reactions of the survivor you need to listen with sensitivity, respect and have some knowledge of the circumstances surrounding the setting of the survivor. Knowledge of coping processes, changes of behavior according to phases, specific needs of the survivor and access to resources will help you. Module 5

29 Fases del Desastre e Intervenciones
Cada fase en el tiempo post-desastre durante la crisis será marcada por diferentes características y manifestaciones. En la fase aguda los sobrevivientes, por disponer de pocos sistemas de soporte, dependerán de los trabajadores. Remember that each individual according to age, culture, social status and the impact of the disaster affecting the circumstances of their lives will express their distress and anxiety differently. Module 5

30 Asistencia a los Sobrevivientes de un Desastre
Intervenciones orientadas según las fases FASES EN EL TIEMPO presentarán diferencias en: Intensidad Agudeza Emergencia Rapid assessment determines those survivors in most acute distress and in need of psychological attention. How to apportion resources and choose types of intervention is called”triage”. This is a very difficult operation in the chaotic environment of the first days pos-disaster. The program models world-wide vary in this situation. This will influence what you can do, when and where. Module 5

31 Asistencia a los Sobrevivientes de un Desastre
Intervenciones orientadas según las fases Procedimientos y Técnicas: META El orden y la extensión de los problemas y las necesidades son numerosos y difíciles de resolver. Necesitan una evaluación cuidadosa de las prioridades y de las posibles soluciones. The goal of psychological outreach is to alleviate a survivor’s emotional distress and/or cognitive disorganization and to suggest corrective action and offer appropriate information. New techniques that are evolving are categorized as “Psychological First Aid” to be used in the first few days to mitigate the distressing reactions to the event. They promote safety, comfort and function (increase coping and foster resiliency) Module 5

32 Asistencia a los Sobrevivientes de un Desastre
Intervenciones orientadas a la Fase de Impacto Procedimientos y Técnicas: META (sección 1) Aprobación Soporte Contar su historia Infundir esperanza Reafirmación Ofrecer información Reflexión Auto-revelación Initial outreach activities will assist in triage decisions by rapid observation and initial signs of distress. You will have to relate to the survivor with an attitude of respect and sensitivity to their plight. You may go from house to house, approach individuals in shelters or go visiting in tenets. Module 5

33 Asistencia a los Sobrevivientes de un Desastre
Intervenciones orientadas según las Fases Procedimientos y Técnicas: META Se debe de comunicar una actitud esperanzadora al sobreviviente “… Juntos manejaremos y procesaremos esta situación dolorosa…” **Esto NO quiere decir que uno alegremente ofrecerá soluciones irreales ** The balance between a positive, hopeful approach and a realistic appraisal of the painful situation in which survivors find themselves is a difficult attitude to sustain day after day. Expect that at times you will need support and guidance. Module 5

34 Técnicas de Intervención Temprana:
SUMINISTRAR PRIMEROS AUXILIOS PSICOLÓGICOS GUÍAS: Reconocer grupos vulnerables que requieren atención especial: Severamente expuestos Desplazados de sus casas o trabajos Han perdido su propiedad Heridos Contaminados De duelo The above groups will present more difficult challenges and may need special resources. Specialized procedures will be presented in future curriculums for “populations at risk”. Each on has different scenarios, needs and supportive procedures. Module 5

35 Técnicas de Intervención Temprana:
SUMINISTRAR PRIMEROS AUXILIOS PSICOLÓGICOS GUÍAS: Asegurar necesidades básicas P R OPORCIONAR : Seguridad Garantías Comida Agua Albergue These are needs that you may provide or be sure that someone obtains for the survivor. These items are symbolic expressions of safety and caring for the well being of the survivor. Module 5

36 Asistencia a los Sobrevivientes de un Desastre
Intervenciones orientadas a la Fase de Impacto Procedimientos y Técnicas: PRIMEROS AUXIILIOS PSICOLÓGICOS (sección 2) Preguntas abiertas y cerradas Reunir información Enfoque cognitivo Sentimiento conductual Enfoque en relaciones EACH OF THESE INTERVENTION HAVE DIFFERING OBJECTIVES, METHODS, TECHNIQUES AND PROCEDURES. Survivors will initially experience physiological manifestations of fear, distress, disorientation and helplessness. These reactions will change with time. RESPONSES MODES AND INTERVENTION INTENTIONS (ATTITUDES) Module 5

37 Técnicas de Intervención:
SUMINISTRAR PRIMEROS AUXILIOS PSICOLÓGICOS GUÍAS: Unir la intervención con: Fase del desastre Escenario Características del sobreviviente Necesidades: Individuales Comunitarias Culturales To meet the above objectives you need to sort out your own capabilities and resources. Some of the objectives may necessitate a different agency or Procedures. Remember some of the content of the previous slides to guide your assistance. Module 5

38 El ABC Facilitar las Acciones funcionales Apoyar la Cognición lógica
Técnicas de Intervención en Crisis: SUMINISTRAR PRIMEROS AUXILIOS PSICOLÓGICOS El ABC Facilitar las Acciones funcionales Bajar la Activación Apoyar la Cognición lógica Several models are being published identifying the methods to achieve the above objectives-they all agree on the need to achieve a return to coping and functionality. They present different modes of intertwining to achieve the objective of achieving safety, comfort and capacity to deal with their painful reality. Module 5

39 Primeros Auxilios Psicológicos
Fase aguda: Enfoque de la intervención Activación: disminuir la exaltacion Conducta: ayudar a los sobrevivientes a funcionar eficazmente en el desastre Cognición: proporcionar pruebas de realidad e información clara. Further details can be found in Dr. Beverly Raphael publications. She presents one of the models of First Aid. Beverly Raphael MD

40 El ABC de los Primeros Auxilios Psicológicos
Activación Identificar a los sobrevivientes afligidos para brindar soporte y atención temprana Brindar necesidades básicas Comodidad y consuelo Generar una sensación de seguridad Juntar a las familias Mantener a las familias unidas The above techniques are helpful in the immediate aftermath. Some of these functions may be assisted by you, others may need help from other resources which you may access. Fuente: Raphael, 2000 Module 5

41 El ABC de los Primeros Auxilios Psicológicos
Conducta Generar oportunidades para adquirir destrezas Reutilizar actividades Educar a los sobrevivientes en conductas adaptativas Proteger de daño por conductas de alto riesgo. Vincular a los sistemas de soporte. Redirigir a conductas constructivas de ayuda. These are activities that will allow the survivor to exert some increasing independence. Depending on your repertoire of skills you may intervene according to your priorities. Again, you may need help from other sources. Fuente: Raphael, 2000 Module 5

42 El ABC de los Primeros Auxilios Psicológicos
Cognición Brindar información de las acciones Llevar al sobreviviente a la realidad Identificar riesgos y recursos Comunicarse eficazmente Orientarse a la situación Aclarar lo que sucedio Brindar actualizaciones del desastre As your interact with the survivor your guidance and support become more Focused. You may choose some of the above objectives immediately, while postponing some of them for later. Fuente: Raphael, 2000 Module 5

43 Fases a Largo Plazo y Consejería
OBJECTIVO DE LA INTERVENCIÓN POST-DESASTRE Aliviar los efectos debilitantes a largo plazo de las reacciones post-desastre a través de: Intervención en Crisis Consultas y Educación The term “Long Term Phase” is used to differentiate the intervention needed in the fist days and the subsequent time-related post-disaster. The length of the long term can be in months or years depending on the extent of the catastrophe, its effects and the resources to assist survivors. Module 5

44 Técnicas de Intervención en Crisis:
Objectivos de la Intervención Post-Desastre (continuación) Asistir a los sobrevivientes a organizarse y a llegar a los servicios, recursos y oportunidades relacionados al desastre que los ayudarán a adquirir niveles de funcionamiento y a alcanzar el equilibrio pre-desastre. Although you may not be able to achieve all the concrete resources the survivor needs your assistance in figuring out how to obtain them may be of great assistance to the capacity of the individual. Module 5

45 Asistencia a los Sobrevivientes del Desastre
Intervenciones Orientadas a las Fases de las Consecuencias a Largo Plazo Procedimientos y Técnicas: CONSEJERÍA EN CRISIS Clarificar Educar Pruebas de realidad Refuerzos Alentar Ofrecer enlaces para adquirir conciencia EACH OF THESE INTERVENTION HAVE DIFFERING OBJECTIVES, METHODS, TECHNIQUES PROCEDURES RESPONSES MODES AND INTERVENTION INTENTIONS (ATTITUDES). According to your previous activities you may be familiar with some Techniques for achieving the help you choose for the survivor. Module 5

46 Fases del desastre e Intervención en Crisis
Conforme pase el tiempo tendrán acceso a más recursos que ayudarán en la intervención en crisis y la atención. La capacidad de adaptación aumentará y Los signos de estrés disminuirán Again time phases are presented to remind the workers how techniques will change with the passage of time. Other important events will be unleashed in the weeks/months after a disaster--loss of home, jobs, transportation. Some families will need to relocate severing important familiar bonds of the their neighborhood necessitating further adjustments. Module 5

47 Fases del desastre e Intervención en
Objectivos de la Intervención Post-Desastre Frente a algunos sucesos predecibles el sobreviviente se desorganiza asumiendo una serie de respuestas complejas que se presentan dependiendo de: La fisiología El funcionamiento psicológico Remember the that the survivor is “navigating” in a new environment which may become a new severe stressor. This, in turn, will continue to affect the bio-psychological systems. These changes may affect his perceptions and behavior resulting in further social problems. Your guidance and support can mitigate these sequences post-disaster. Los sentimientos hacia uno mismo Las relaciones con otros Module 5

48 Fases del desastre e Intervención en crisis
TÉCNICAS DE INTERVENCIÓN EN CRISIS: Consejería: Objectivos y Procedimientos This procedure can be used after the first few days when you may have a clearer idea of the needs and also more time to spend with the survivor. Module 5

49 Técnicas de Intervención en crisis:
OBJECTIVOS DE LA CONSEJERÍA Identicar los problemas generados por los estresores y las dificultades que demandan un cambio. Escuchar alternativas de acción y estrategias Construir un modelo de toma de decisiones y los pasos para llevarlos a cabo Operacionalizar alternativas Aplicar los pasos y dar la retroalimentación de los resultados The objectives demand that you have more data and a developing relation to the survivor so that you can identify individual needs and understand the issues that are important presently. Also by now you have a better knowledge of the resources at your disposal and the plans of the community to assist in the reorganization of the region. Module 5

50 Técnicas de Intervención en crisis:
PROCEDIMIENTOS DE LA CONSEJERÍA Obtener información sobre la experiencia post-desastre Establecer competencia y credibilidad Mantener al sobreviviente informado de cualquier acción subsiguiente As time goes by more resources are available and more agencies begin to offer assistance. This increase of available assistance helps the survivor begin to regain the capacity to participate with you in adapting to the new circunstances. Module 5

51 Técnicas de Intervención en crisis:
PROCEDIMIENTOS DE LA CONSEJERÍA Brindar información realista Aliviar el dolor emocional Disminuir la confusión y desorganización cognitiva Desalentar la dependencia Continuous updating of the changing situations to inform the survivor of what is going on is a helpful technique to diminish distress. There is a tendency to develop an emotional dependence on you due to your efforts to help a survivor but you need to be tactful and sensitive not to encourage this. Module 5

52 Atención a los sobrevivientes del desastre
Fases del Desastre y Consejería a largo plazo A group of individuals will develop long term syndromes post-disaster and they may need assistance to refer them to mental health professionals. You will need to develop a protocol to define the boundary between the type of distress/coping that can be helped by you and when you will need assistance from other services. It also will depend on resources as in some areas you will not have the possibility of referral and you will have to offer the best assistance you can manage. Module 5

53 Consejería en la Fase a Largo plazo
TÉCNICAS DE INTERVENCIÓN: Ayudar en la reorganización y El retorno al funcionamiento Depending on resources available to the survivor you assisting through out the weeks/months post-disaster will vary. There are situations where you will be assisted by long-distance consultation or through technology communications. Module 5

54 Consejería en la Fase a Largo plazo
OBJECTIVO DE LA INTERVENCIÓN POST-DESASTRE Ayudar a los sobrevivientes a organizarse y a acceder a los … Servicios relacionados al desastre Recursos y Oportunidades … que los ayudarán a alcanzar los niveles de funcionamiento y equilibrio pre- desastre. The level of functioning and adaptation will be influenced with the severity of the post-disaster reconstruction and its impact on the survivor. It may help or hinder adaptation and function. In areas where reconstruction is slow and the survivor is continuously reminded of the destruction/disorganization of his community, emotional healing may be slow or impaired. Module 5

55 Técnicas de Intervención:
Ayudar en la reorganización y el Retorno al funcionamiento Corregir los malentendidos con el fin de cambiar los procesos cognitivos y permitir al sobreviviente determinar la realidad. Analizar las afirmaciones y las proyecciones disfuncionales sobre las desgracias futuras… Entrenar en solución de problemas Ensayar opciones de toma de decisiones These guidelines establishes the worker as a supportive, guiding, empathetic individual who listens carefully and clarifies options for the survivor. It will need more face to face meetings and available time sessions. Module 5

56 Técnicas de Intervención:
Ayudar en la reorganización y el Retorno al funcionamiento Entrenar en métodos de auto-control Desarrollar la técnica de “inoculación de estrés como prevención” Unir el tipo de pensamiento (pasado-presente) a las emociones/congruencia de la percepcion/realidad Same as previous slide these guidelines establishes the worker as a supportive, guiding, empathetic individual who listens carefully and clarifies options for the survivor. Module 5

57 Técnicas de Intervencián:
Ayudar en la reorganización y el Retorno al funcionamiento Desarrollar técnicas conductuales para modificar la conducta Aclarar los conflictos en el contexto de la realidad actual Identificar problemas interpersonales y problemas sobre su propio concepto de las funciones sociales These guidelines establishes some of the approaches that heve been found to be helpful. Module 5

58 Fases del Desastre y Consejería a largo plazo
Consultas y Educación Post-Desastre Consultation and Education are two types of post-disaster assistance that can be very helpful to assist survivors to return to function. Generally they are available to Emergency Programs and need trained individuals to direct them. Module 5

59 Técnicas de Intervención en Crisis:
El dialogo es un proceso con límites muy definidos entre dos individuos: # #2 Un individuo solicita ayuda con un problema relacionado al trabajo El otro ofrece información y guía The definition of consultation establishes the interaction between the psychosocial worker and workers in other agencies asking for assistance in solving problems of survivors. Module 5

60 Técnicas de Intervención en Crisis:
OBJECTIVO: Aumentar la capacidad del trabajador de emergencia para asistir a los sobrevivientes. Ayudar a los trabajadores de emergencia a tratar y trabajar con las múltiples agencias que simultáneamente ayudan a los sobrevivientes. The capacity of the agency will increase by understanding the issues affecting the survivor and receiving advise of how to deal with the situation from a psychological perspective. Module 5

61 Problemas de las Agencias
LOS PROBLEMAS INCLUYEN: Dificultades para obtener recursos Las responsabilidades burocráticas, las regulaciones y la metodología de las múltiples agencias. Coordinación entre las agencias: Falta de un plan reconocido Diferentes puntos de vista y objetivos Lucha de poderes y “guerras” Comunicación interdisciplinaria These are expectable problems in many disasters. Be prepared to handle them. As you become more experienced you can anticipate them and ameliorate their effect on your work. Module 5

62 Ayudando a la comunidad
EDUCACIÓN POST-DESASTRE Comunicar recomendaciones y guías durante cada fase post-desastre empleando los medios de comunicación masivos. TV, radio, periódicos, etc. Difundir material educativo para informar a la población “reacciones normales en una situación anormal”. The opportunity to inform, educate, expect and prevent misinformation is an important function of post-disaster workers. After every disaster most communities are eager for news and information of the catastrophic aftermath and its effect on individuals. Module 5

63 Ayudando a la comunidad
EDUCACIÓN POST-DESASTRE Estar preparado y accesible a los medios de comunicación para responder preguntas. Estar preparado para participar con grupos legos para informarles sobre las reacciones post-desastre. Escribir, imprimir, y diseminar folletos, documentos, caricaturas, etc. con consejos y guías para los sobrevivientes You can participate in these activities or help the individual who is assigned to do it. Module 5

64 Técnicas de Intervención en Crisis:
SUMINISTRAR PRIMEROS AUXIILIOS PSICOLÓGICOS GUÍAS: Identificar a grupos vulnerables que necesitan atención especial: Niños y Adultos mayores Antecedente de: Trauma previo Enfermedad mental Abuso de sustancias Enfermedad crónica These groups will need different methods of assistance and the content will be presented in modules produced for this purpose in the future. Module 5

65 Ayuda a los sobrevivientes del desastre
Intervenciones Orientadas a la Fase a Largo Plazo Procedimientos y Técnicas: TERAPIA DE SALUD MENTAL El propósito de estas terapias son similares al rango clínico de terapias usadas para trastornos mentales. Estos sindromes pueden haber estado presentes antes del desastre o pueden haberse manifestado debido a los eventos traumáticos. EACH OF THESE INTERVENTION HAVE DIFFERING OBJECTIVES, METHODS, TECHNIQUES AND PROCEDURES. Survivors who are showing dysfunction many weeks post-disaster should be referred to mental health specialist. RESPONSES MODES AND INTERVENTION INTENTIONS (ATTITUDES) Module 5


Descargar ppt "Ayuda para los sobrevivientes de un desastre"

Presentaciones similares


Anuncios Google