La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

Formació permanent del professorat

Presentaciones similares


Presentación del tema: "Formació permanent del professorat"— Transcripción de la presentación:

1 Formació permanent del professorat
Direcció General d’Educació Infantil i Primària Direcció General d’Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat juliol 2012

2 Formació permanent (Jornada FIC)
Què compartirem: Qui som: Serveis educatius: CRP, EAP, LIC Seccions dels serveis territorials Inspecció d’Educació ICE de les universitats catalanes Serveis Centrals Presentació general de la FIC Finalitat i marc de la FIC Presentació dels itineraris de formació Suport i seguiment per part dels CRP Com: Presentacions generals i dinàmica de treball Espais de reflexió Aportacions de les persones assistents Procés obert de recollida d’informació per avançar en la FIC

3 Objectiu Formació permanent
Contribuir a l’increment de l’èxit educatiu de l’alumnat afavorint la millora del plantejament metodològic de mestres i professorat i dels projectes educatius de centre.

4 Formació interna de centre En centre (excepcional)
Formació permanent Formació en centre Modalitats Curs Taller Seminari Seminari de coordinació Jornada Conferència Trobada pedagògica Grup de treball Assessorament Formació interna de centre 150 centres Seleccionats pels ST i la Inspecció ICE CRP Cost assumit pel centre Cost assumit pel CRP Altres Itinerari propi del centre Itineraris guiats En centre (excepcional) Curs Taller Impartit per una persona externa al centre: Persona formadora Coordinació a càrrec de màxim 3 persones, mínim una d’elles de l’equip directiu

5 Formació en centre: assessorament i FIC
Característiques S’adreça a la majoria del claustre Liderada per l’equip directiu Compromís de transferència a l’aula per contribuir a la millora de resultats S’estableixen mecanismes d’avaluació La durada és de 30 hores Seguiment per part dels CRP Inclosa en els plans de formació de zona

6 Presentació general de la FIC
Finalitat i marc de la FIC Presentació dels itineraris de formació Suport i seguiment per part dels CRP

7 Formació interna de centre
Procés col·lectiu de reflexió i dinamització interna Identificar en què es pot millorar com a centre Aprofitar l’expertesa i el saber de mestres i professorat del centre Itineraris propis de centre Orientacions i itineraris per als centres Materials de formació Orientacions per a la dinamització del procés Orientacions per al seguiment i l’avaluació Itineraris guiats + Suport i seguiment dels CRP

8 Mapa de la FIC I t i ne r a r i Web: vídeo, informació
FIC itineraris guiats Competència comunicativa Competència matemàtica FIC Itinerari propi del centre Equip de coordinació del centre CRP Suport i seguiment I t i ne r a r i Eines d’autodiagnosi Materials de formació Orientacions per a l’equip de coordinació Orientacions per als CRP Eines d’avaluació Referents als Serveis Centrals

9 Itinerari propi del centre
Parteix de les propostes coherents amb els plantejaments de la FIC Fa noves propostes segons les necessitats dels centres a partir de l’anàlisi dels resultats d’avaluació Aprofita iniciatives formatives internes ja existents als centres Requisits generals: Compromisos del centre: Definir objectius de millora concrets i compartits. Elaborar criteris d’avaluació que permetin valorar les millores derivades de la formació. Preveure la planificació i l’organització de les sessions de treball. Establir un enfocament teoricopràctic del treball de reflexió i d’experimentació a les aules i la seva transferència. Documentar el procés formatiu i els seus resultats mitjançant la carpeta de formació. Sol·licitar l’aprovació de la proposta dins del pla de formació de zona (PFZ). Disposar d’un equip de coordinació intern del centre.

10 Informació al web

11 Presentació general de la FIC
Finalitat i marc de la FIC Presentació dels itineraris de formació Suport i seguiment per part dels CRP

12 Què vol promoure? Facilitar eines als centres educatius que els ajudin a avançar en el debat pedagògic i la reflexió sistematitzada sobre la pròpia pràctica, per tal de dur a terme processos de millora que reverteixin en la qualitat dels aprenentatges de l’alumnat.

13 Objectius específics Promoure en el si dels centres una reflexió metodològica que ajudi a millorar els aprenentatges de l’alumnat. Generar dinàmiques internes que permetin dur a terme processos de millora tant individuals com col·lectius. Ajudar a desenvolupar en els centres projectes educatius compartits que els facin avançar en les seves finalitats educatives.

14 La FIC com a contribució a la cultura formativa de centre
...per contribuir a l’èxit educatiu de tot l’alumnat. FIC FIX FIC L’ESCOLA QUE APRÈN FIC Recull el bagatge formatiu dels centres per ajudar-los a créixer per ells mateixos...

15 CENTRE Qui s’hi implica? PROFESSORAT EQUIP DE COORDINACIÓ CRP
Itineraris formatius Carpeta de formació Orientacions específiques dins dels itineraris Orientacions generals per a la dinamització del procés Guia per a l’elaboració de la Carpeta de formació Orientacions per al suport i seguiment CRP SERVEIS CENTRALS

16 Com s’organitza? On té lloc?
Suport dels Serveis Centrals Suport i seguiment del CRP Equip de coordinació Suport Equip de coordinació Professorat participant Centre

17 Presentació general de la FIC
Finalitat i marc de la FIC Presentació dels itineraris de formació Suport i seguiment per part dels CRP

18 Consideracions generals
Una proposta elaborada per donar forma a una nova modalitat de formació Uns temes “clau” per promoure el debat en els centres Una selecció de materials actualitzada que combina veus expertes amb experiències d’aula Un treball innovador dels temes amb un enfocament que acull estils, sensibilitats i punts de partida diferents Una dinàmica de treball col·lectiu que promou una “cultura de centre” 18

19 Característiques dels itineraris guiats
En què es fonamenten? En el currículum: competències i capacitats, processos i continguts En veus expertes, partint de les veus pròpies En propostes d’aula experimentades. Algunes d’elles recollides a l’Aplicació de Recursos al Currículum (ARC)

20 Característiques dels itineraris guiats
Com són les activitats dels itineraris? Encadenades en una seqüència Prou obertes per adaptar-les al context de cada centre Modeladores i transferibles a l’aula Amb debats guiats Pensades per induir l’experimentació amb l’alumnat

21 Característiques dels itineraris guiats
Quines dinàmiques de treball s’estableixen? Es combinen diverses modalitats de treball: individual, en petit grup i en gran grup Es realitzen experimentacions a l’aula, cadascuna amb tres etapes: disseny, intervenció i validació S’estableix un flux de documents d’entrada i de sortida: fulls de treball, material de formació i documents per a la Carpeta de formació Es construeix progressivament una Carpeta de formació 21

22 Estructura dels itineraris guiats
F O R M A C I Ó C A R P E T Fase inicial Fase de planificació Fase de construcció i experimentació amb blocs de treball Fase final 22

23 Ingredients dels itineraris guiats
Reflexionar a partir de la informació Experimentar a l’aula Consolidar a través d’acords 23

24 Competència matemàtica
Mapa dels itineraris de la competència matemàtica a l’educació infantil i primària Competència matemàtica Com ajudar a desenvolupar la competència matemàtica a l’educació infantil i primària El càlcul a l’educació infantil i primària Més general Més concret

25 Avaluació

26 Competència matemàtica
Mapa dels itineraris de la competència matemàtica a l’educació secundària Competència matemàtica Com ajudar a desenvolupar la competència matemàtica a l’ESO La geometria a l’ESO Més general Més concret

27 Avaluació

28 Competència comunicativa
Mapa dels itineraris de la competència comunicativa a l’educació infantil i primària Competència comunicativa escriure a l’escola Parlar per escriure Escriure des de les àrees

29 Avaluació

30 Competència comunicativa
Mapa dels itineraris de la competència comunicativa a l’educació secundària Competència comunicativa escriure a l’institut Escriure a les classes de llengua Escriure des de les matèries

31 Avaluació

32 Com ajudar a desenvolupar la competència matemàtica a l’educació infantil i primària

33 Com ajudar a desenvolupar la competència matemàtica a l’ESO

34 Escriure a l’escola: escriure des de les àrees

35 Escriure a l’institut: escriure des de les matèries

36 El càlcul a l’educació infantil i primària

37 La geometria a l’educació secundària obligatòria

38 Escriure a l’escola: parlar per escriure Educació infantil i primària

39 Escriure a l’institut: escriure a les classes
de llengua a l’educació secundària

40 Presentació general de la FIC
Finalitat i marc de la FIC Presentació dels itineraris de formació Suport i seguiment per part dels CRP

41 Què ha de fer el centre? Demanda justificada del centre al CRP amb el vistiplau de la Inspecció d’Educació. Fer constar l’activitat en la programació general anual del centre (PGA). Compromís del centre de fer un treball de seguiment intern sobre la transferència a l’aula. Treball de formació intern, realització de les tasques i elaboració de la Carpeta de formació. L’equip directiu fa l’avaluació interna i la recull en la memòria avaluativa del centre (MAC) que es fa anualment.

42 Tasques de l’equip de coordinació - 1 -
Compartir els objectius de treball. Crear les condicions per treballar amb els itineraris formatius: Establir un calendari de sessions de treball. Preveure un espai de treball adequat. Accedir a l’entorn virtual, als materials de formació i a les orientacions. Planificar el desenvolupament de les sessions de formació. Establir connexions entre les diferents sessions per tal de garantir la continuïtat i el fil conductor dels itineraris formatius. Incorporar les indicacions per a la dinamització de les sessions de formació (dinàmiques grupals, temporització de les sessions, etc.).

43 Tasques de l’equip de coordinació - 2 -
Fer el seguiment del full de signatures. Elaborar la Carpeta de formació amb l’ajuda de les orientacions generals que es donen a la guia i seguint les indicacions dels itineraris de formació. Fer el seguiment de la transferència de la formació a les aules tenint en compte la documentació de la Carpeta de formació. Elaborar un document de valoració final que reculli les reflexions de tot l’equip de formació sobre la documentació de la Carpeta de formació i incloure’l en la memòria avaluativa del centre (MAC). (Se’n lliurarà un model.)

44 Perfil de les persones de l’equip de coordinació
Amb una mirada positiva cap a les possibilitats del centre. Amb visió global del centre per poder dur a terme l’organització interna de la formació. Amb capacitat per planificar i organitzar. Facilitadores del treball col·laboratiu. Amb actitud oberta envers la innovació i la formació. Amb bona disposició per escoltar i crear empatia per tal de promoure un bon clima de treball.

45 Abans de l’inici de l’activitat
Tasques del CRP - 1 - Abans de l’inici de l’activitat Atendre la demanda formativa del centre. Assignar una persona del CRP per fer el suport i seguiment de l’activitat. Proposar la demanda a la Comissió del PFZ per a la seva aprovació. Comunicar al centre l’aprovació de l’activitat i de la persona responsable. Crear i gestionar l’activitat en el GTAF (els itineraris seran tipificats). Ajudar, si és el cas, que es creï un equip de coordinació en el si dels centres. Introduir les persones participants i les persones coordinadores al GTAF. Les persones coordinadores no han de constar com a participants, sinó com a: coordinador/a, coordinació compartida entre 2/3. Comunicar als Serveis Centrals el codi de l’activitat creada i les persones coordinadores a per tal que les donin d’alta a l’entorn virtual.

46 Tasques del CRP - 2 - Durant l’activitat
Fer conscient el centre de l’estructura de la FIC i ajudar-lo, si cal, a establir un calendari de sessions de treball continuades. Proposar i suggerir a l’equip de coordinació la possibilitat d’incorporar estratègies de dinamització interna. Donar suport a l’equip de coordinació. Ajudar a crear sinèrgies entre els diferents equips de coordinació de la seva zona per compartir i transferir estratègies (entorn virtual). Facilitar orientacions a l’equip de coordinació per fer el seguiment avaluatiu del procés i la transferència a l’aula. Informar les persones del centre que han de respondre el qüestionari de satisfacció comú a tota la FIC, elaborat des dels Serveis Centrals.

47 Tasques del CRP - 3 - En acabar l’activitat
Compartir amb l’equip directiu i l’equip de coordinació la valoració final de l’activitat. Elaborar l’informe de seguiment a partir del document de valoració final del centre (hi haurà un model específic). Fer el tancament de l’activitat i gestionar les certificacions (GTAF), amb la conformitat de la Inspecció d’Educació. Organitzar trobades pedagògiques en els serveis educatius o els serveis territorials, per intercanviar pràctiques de referència i altres projectes dels centres.

48 Certificació A partir de: El document de valoració final del centre.
L’informe de seguiment del CRP. L’assistència a un mínim del 80% de les hores de formació i la realització de les tasques planificades (Carpeta de formació). La conformitat de la Inspecció d’Educació. Es tancarà i se certificarà l’activitat.

49 2012-2013-2014 de la a la Compartir i transferir TROBADES PEDAGÒGIQUES
formació interna en xarxa Reflexions metodològiques F I C BAGATGE FORMATIU DE CENTRE Materials d’aplicació a l’aula Projectes de centre ... Compartir i transferir TROBADES PEDAGÒGIQUES XARXA DE CONTACTE ENTRE CENTRES Coneixement de les experiències rellevants dels centres de la zona

50 ! Moltes gràcies

51 Estructura de l’itinerari
TREBALL DE TOT L’EQUIP TREBALL AUTÒNOM I EN EQUIP TREBALL DE TOT L’EQUIP 1. FASE INICIAL 2. FASE DE PLANIFICACIÓ 3. FASE DE CONSTRUCCIÓ I EXPERIMENTACIÓ 4. FASE FINAL AVALUACIÓ I PROJECCIÓ DE FUTUR Cap a on anem? Com hi anem? D’on partim? Adeqüem els objectius de l’itinerari a les nostres necessitats del centre Disseny de la pràctica Avaluem el recorregut i els resultats amb ajuda de criteris d’avaluació establerts. Què consolidem? Com volem continuar? Contrastem amb la veu dels experts (documents, lectures...) Dissenyem i experimentem una intervenció a l’aula a partir de les propostes i ajudes dels itineraris EL PROCÉS S’ANIRÀ DOCUMENTANT A LA CARPETA DE FORMACIÓ DE CENTRE

52 Entorn virtual de coordinació

53 Entorn virtual de suport i seguiment


Descargar ppt "Formació permanent del professorat"

Presentaciones similares


Anuncios Google