La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

David Elvira Martínez Director General de Recursos Sanitaris

Presentaciones similares


Presentación del tema: "David Elvira Martínez Director General de Recursos Sanitaris"— Transcripción de la presentación:

1 Diàleg i transparència com a factors de millora de la qualitat de les organitzacions
David Elvira Martínez Director General de Recursos Sanitaris Departament de Salut Generalitat de Catalunya 4 de Maig de 2010

2 d’atenció hospitalària aguda
Acreditació centres d’atenció hospitalària aguda

3 Accions de comunicació (1)
Consens del document d’estàndards per part del sector sanitari: Departament de Salut / CatSalut Proveïdors de serveis: Xarxa d’hospitals d’utilització pública (XHUP), Institut Català de la Salut (ICS) i hospitals privats Prova Pilot a 8 hospitals, per a la validació del document Estratègia d’ implantació Consens financiador i proveïdors Objectiu: garantir l’èxit de la transformació d’un model clàssic d’acreditació a un innovador

4 Accions de comunicació (2)
Participació i reconeixement d’entitats de prestigi en avaluació de la qualitat: Departament d’Indústria, Entidad Nacional de Acreditación (ENAC) Consens intern del % de compliment d’estàndards essencials necessaris per a obtenir l’acreditació Pla de Comunicació específic del model, per a facilitar l’acceptació del mateix Intern: agents del Departament de Salut Extern: agents del Sector sanitari 4 4

5 Accions de comunicació (3)
Creació espai web específic d’acreditació Pla de Formació adreçat a: Centres sanitaris (referent/s d’acreditació) Auditors de les entitats avaluadores Diseny i explotació base de dades del sistema d’ acreditació Enquesta de satisfacció a hospitals acreditats

6 Punts clau desenvolupament projecte
Document estàndards tècnics Prova Pilot Tràmit d’audiència Espai web Publicació del Decret Formació als centres Formació als tècnics avaluadors Línia oberta consultes tècniques DIÀLEG COMUNICACIÓ

7 Riscos d’aplicació del model 2006
Complexitat en el disseny i elaboració Coordinació entre els múltiples actors durant l’elaboració i implantació del sistema Obtenció d’un consens entre interessos contraposats Resistència al canvi

8 Prevenció de riscos (1) Disseny Pla de Comunicació
Pla de Formació: Hospitals i entitats avaluadores Qualitat tècnica del projecte Aplicació rigorosa i progressiva del model Fase inicial d’aprenentatge per tots els actors del procés Missatge clar dels objectius Avaluació de la implantació del model Seguiment actuacions entitats avaluadores 8

9 Prevenció de riscos (2) Introduir factors de motivació per aconseguir “aliances” amb directius i professionals Necessari: Professionalitat entitats avaluadores, seguiment intern del programa, avaluació i millora del procés

10 Comunicació específic
Pla de Comunicació específic

11 Objectius Comunicar missatge positiu dels beneficis del canvi de model d’acreditació a Catalunya Divulgar amb metodologia el nou model Afavorir la participació i aportació d’idees pel desenvolupament i millora del sistema Prevenir conflictes potencials en la implantació del model d’acreditació Prevenir riscos d’aplicació del model Potenciar els canals de comunicació

12 Missatges emesos (1) Model que compleix amb els criteris metodològics
reconeguts a nivell internacional Es fonamenta en els models de gestió de la qualitat més avantguardistes i innovadors Sistema d’acreditació que garanteix el nivell de qualitat òptim, adaptat al sector salut de Catalunya Es garanteix la competència de les organitzacion acreditades L’acreditació com a estímul a la millora dels hospitals que hi participen

13 Missatges emesos (2) Model prou flexible en la seva aplicació
Respecte a la cultura de les organitzacions Progressiu en el nivell d’exigència de la millora Permet la seva adaptació al desenvolupament social, científic i tecnològic Compromís de la Direcció i lideratge Àmplia participació del personal de l’organització Avalua procés i orientat a resultats

14 Missatges emesos (3) Gestió de processos interrelacionats per a l’ eficàcia i eficiència de l’ organització Genera punts forts i punts dèbils Anàlisi de dades i d’informació per a la presa de decisions Orientat a client intern i client extern Considera la qualitat com un dret dels ciutadans

15 Missatges emesos (4) Te en compte aliances / relacions de l’organització Compromís amb l’entorn i la societat Respecta la cultura de l’organització i constitueix una guia per la millora Incideix directament en la cultura de tota l’ organització Es sustenta en la cultura de la qualitat

16 Pla de Comunicació del model
Pla de Comunicació Específic Pla de Comunicació del model Intern Extern Abans publicació Decret Després publicació Decret Agents del DS Agents del Sector sanitari

17 Pla de Comunicació Intern
Accions: Presentació i acords: D. Grals del DS, SCS, ICS Delegacions territorials (assistència hospitals àrea i DS) Patronals del sector: UCH, CHC,ACES

18 Pla de Comunicació Extern (1)
Accions: Presentació i acords: Patronals del sector: UCH, CHC, ACES A sol·licitud de centres Creació del lloc web específic d’acreditació a la pàgina web del DS Acte de presentació del model d’acreditació Pla de Formació: Centres hospitalaris d’atenció aguda Entitats avaluadores autoritzades

19 Pla de Comunicació Extern (2)
Línia oberta amb el Servei d’acreditació: Consultes tècniques: “Referents” acreditació hospitals i tècnics avaluadors Explotació base de dades del sistema d’acreditació: Estadístiques resultats autoavaluació, avaluació externa, avaluació post-comitè Millora interna del procés: Resultats satisfacció del procés: Hospitals, entitats avaluadores Revisió d’estàndards del model: grup hospitals, entitats avaluadores, treball intern DS

20 Pla de Formació Centres i Entitats

21 Pla de Formació a hospitals
11 edicions, amb assistència voluntària i durada mitja de 20 hores, dirigida als “referents de l’acreditació” dels centres sanitaris Docents: tècnics DS, professionals GT i assesors externs Participació de 70 centres i un total de 170 professionals inscrits 75% dels centres integrats a la XHUP i 25% de la xarxa privada 96% de “Satisfacció” perspectives dels alumnes i a l’aprofitament dels cursos 21

22 Pla de Formació a Entitats Avaluadores (1)
6 edicions, assistència obligatòria, 40 hores durada, dirigida als tècnics avaluadors de les entitats autoritzades pel DS Docents: tècnics del Servei d’Acreditació del DS Participació: 7 entitats autoritzades i 39 professionals avaluadors Objectius formació: Comprensió i aplicació del model d’acreditació

23 Pla de Formació a Entitats Avaluadores (2)
Aprenentatge dels tècnics avaluadors en la realització de les auditories externes als centres sanitaris, d’acord amb el model Garantia d’un nivell d’homogeneïtat i competència òptims Elaboració i edició d’un Manual de l’auditor 98% de “Satisfacció” perspectives dels alumnes i aprofitament dels cursos

24 Entorn web

25 SISTEMA D’ ACREDITACIÓ
Entorn web Aplicatiu en entorn web en resposta a: Gestió Desenvolupament Implantació Millora Informació Comunicació SISTEMA D’ ACREDITACIÓ 25 25

26 Inici 26 26

27 Espai Acreditació 27 27

28 Espai Centres sanitaris d’atenció aguda
28

29 Espai Entitats avaluadores
29

30 Documentació pels centres sanitaris
30

31 Acreditació de centres d’atenció hospitalària aguda
Resultats Acreditació de centres d’atenció hospitalària aguda

32 Resultats (1) El nombre d’hospitals acreditats segons el model vigent a Catalunya és de 83 Resultats finals de les diferents fases del procés d’acreditació Primera fase del procés, que correspon a l’autoavaluació: els hospitals acreditats han obtingut un 78,9% de compliment dels estàndards essencials

33 Resultats (2) A l’auditoria externa realitzada per les entitats avaluadores del model (segona fase del procés), la puntuació mitja assolida ha estat del 82,4% Finalitzada la valoració del Comitè d’experts (tercera fase del procés) el resultat obtingut pels centres ha estat del 82,7% La variabilitat que s’obté entre els resultats finals de les primeres fases del procés (autoavaluació/avaluació externa) és del 3,63%, mentre que l’observada entre les fases 2 i 3 ha estat molt menor, concretament d’un -0,03%

34 Resultats (3) Segons la franja del percentatge de compliment dels estàndards essencials, 62 hospitals acreditats se situen a la franja entre el 80 i el 99% de compliment dels estàndards, centres se situen a la franja entre el 70-80% i 7 centres entre el 60 i el 70% de compliment No existeixen diferències significatives entre la mitjana de puntuació dels hospitals en relació amb l’entitat avaluadora escollida per a dur a terme l’avaluació No existeixen diferències significatives en la mitjana de puntuació en relació al nº de llits, ni distribució geogràfica per províncies

35 Percentatge de compliment per criteris
Criteri % Compliment 1. LIDERATGE ,66 2. POLÍTICA I ESTRATÈGIA 87,26 3. PERSONES ,55 4. ALIANCES I RECURSOS 83,59 5. PROCESSOS ,73 6. RESULTATS EN ELS CLIENTS 81,45 7. RESULTATS EN LES PERSONES 74,89 8. RESULTATS EN LA SOCIETAT 84,31 9. RESULTATS CLAU 65,89 Percentatge de compliment per criteris

36 Resultats Entitats avaluadores
Nº d’entitats avaluadores autoritzades: 7 Nº d’entitats avaluadores en actiu: 5 (3 en procés d’acreditació per ENAC) % Avaluacions Entitat avaluadora realitzades EA A ,3 % EA B ,8 % EA C ,1 % EA D ,9 % EA F ,9 %

37 Resultats qualitatius. Pla de Comunicació
Transparència en l’estratègia d’aplicació d’un model de qualitat tècnica Diàleg fluid entre els actors del sistema d’acreditació: òrgan acreditador, centres sanitaris, professionals i entitats avaluadores Implicació i esforç per part dels centres hospitalaris Implicació d’un percentatge important de professionals assistencials Plans de formació eficaços als centres sanitaris i als tècnics avaluadors


Descargar ppt "David Elvira Martínez Director General de Recursos Sanitaris"

Presentaciones similares


Anuncios Google