La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

La planificació empresarial

Presentaciones similares


Presentación del tema: "La planificació empresarial"— Transcripción de la presentación:

1 La planificació empresarial
12 u n i t a t La planificació empresarial i el pressupost

2

3 La planificació financera de l’empresa
Es planifiquen les activitats i els programes que es duran a terme en el futur, per tal de poder preveure situacions que vindran i, d’una altra banda, per establir plans d’acció, per assolir els objectius. En aquesta tasca de planificació del futur, hi ha dos documents essencials: Pla estratègic i financer: conjunt coordinat de programes i activitats encaminats a l’assoliment dels seus objectius a llarg termini. Pressupost: es valora el pla estratègic i se’n determinen els objectius a curt termini. El cicle pressupostari Es distingeixen 4 fases en el cicle pressupostari: Fase 1: fixació d’objectius a curt termini. Fase 2: exploració i elecció de la variable més adequada en la qual actuar per aconseguir els objectius. Fase 3: elaboració del pressupost, podent ser participativa o fixada. Fase 4: es compara i s’analitza el resultat obtingut enfront del pressupostat.

4 Els pressupostos de l’empresa
El pressupost mestre El pressupost mestre, també anomenat pressupost integral, s’obté per l’agregació dels pressupostos financers i operatius, considerant l’empresa com un sistema coordinat. Els pressupostos operatius Són aquells pressupostos que quantifiquen les funcions, les activitats i els programes de l’explotació de l’empresa que es preveu dur a terme. Es distingeixen 6 tipus de pressupostos operatius: d’ingressos de l’explotació, de producció, de mà d’obra directa de producció, de compra de materials directes, de costos generals de producció i de despeses comercials i d’administració.

5 Els pressupostos de l’empresa
Els pressupostos operatius Pressupostos d’Ingressos de l’Explotació: s’intenta preveure les vendes de l’empresa, atenent a factors externs i interns. Utilitzant les tècniques de previsió: qualitatives, estadístiques, integradores. Pressupostos de producció: Producció = vendes previstes - existències inicials + existències finals. Pressupost de mà d’obra directa de producció: Mà d’obra = producció · hores per producte· cost per hora. Pressupost de compra de materials directes: preveure el valor monetari dels materials necessaris per produir les unitats directes. Pressupost de costos generals de producció: inclou els costos que no tenen relació directa amb els productes directes. Pressupost de despeses comercials i d’administració

6 Els pressupostos financers
Aquests pressupostos estan integrats per pressupostos d’inversions, finançament i tresoreria. Pressupost d’Inversions: es planifiquen les inversions i desinversions en Actiu no corrent. Pressupost de finançament: quin finançament s’usarà per adquirir els actius no corrents. Pressupost de tresoreria: expressa en criteri de caixa el que està expressat en els pressupostos operatius amb criteri de meritació. Els pressupostos financers Es procedeix a l’elaboració del compte de Resultats Pressupostada i el Balanç previsional.

7 El control pressupostari
El control pressupostari detecta les desviacions entre el previst i el pressupostat. S’elabora un informe indicant l’import previst, l’import real, els efectes de la desviació i les causes de la desviació i la persona responsable. Es proposarà una acció correctora. Càlcul i descripció de les desviacions Es parteix del benefici abans d’interessos i impostos (BAII). La desviació total és el càlcul per diferència entre resultats reals i previstos. Desviacions en ingressos per vendes. Desviacions en costos de matèries primeres. Desviacions en costos de mà d’obra directa. Desviacions en les despeses indirectes variables. Desviacions en les despeses indirectes fixes. Desviació total (DT) = BAII real- BAII previst DT=D. vendes± D. m. primeres ± D. m. obra ± D. despeses indirectes(fixes i variables)

8 Tractament de les desviacions
Es determina si una desviació és significativa o tolerable. Se n’analitzen les causes de la manera següent: Causes de desviacions i assignació de responsabilitats Actuacions enfront de les desviacions: no es procedeix a cap modificació, correcció de valors, les que millorin l’eficiència.

9 Tècniques de l’elaboració pressupostària
Pressupost rígid És un pressupost elaborat per a un nivell d’activitat o producció sense tenir-ne en compte les variacions, per no tenir incidència en la despesa o l’ingrés. Pressupost flexible Pressupost elaborat a partir de diversos pressupostos alternatius ajustats als diferents nivells possibles d’activitat tenint en compte possibles variacions. Pressupost incremental Aquest pressupost parteix dels ingressos i les despeses observats en pressuposts anteriors, aplicant-hi una variació percentual. És necessària: Una activitat rutinària i inevitable per a l’empresa. Seguretat que s’està duent a terme una activitat eficient i que, en el futur, segueixi essent eficient.

10 Pressupost per programes
Pressupost complet En aquest pressupost es qüestionen totes les activitats que cal realitzar a l’empresa per arribar als seus objectius, sense que l’existència d’activitats pressupostades anteriors n’impedeixin la continuïtat. Pressupost base zero El responsable de cada funció ha de justificar detalladament la necessitat de gastar cada euro independentment que l’empresa ja hagi realitzat l’activitat. Es descobreixen dues situacions no desitjables: Programes que no aporten valor a l’empresa. Programes amb un escàs benefici i que cal augmentar. Pressupost per programes El punt de partida és la definició de les metes generals que busca assolir l’empresa. A partir d’aquestes metes es determina la finalitat per programes. Sabent que programa és la unitat pressupostària bàsica formada per un conjunt de mitjans encaminats a un objectiu.


Descargar ppt "La planificació empresarial"

Presentaciones similares


Anuncios Google