La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

Arcos Repaso Semestre I.

Presentaciones similares


Presentación del tema: "Arcos Repaso Semestre I."— Transcripción de la presentación:

1 Arcos Repaso Semestre I

2 This slideshow will review them all.
We covered these grammatical points this Semester: El Presente Progresivo El Condicional Mandatos Objetos El Subjuntivo Hace…que Pretérito (some er/ir) This slideshow will review them all.

3 1. El Presente Progresivo
The Present Progressive combines a helping verb (am, are, is) with the –ing form of the verb (biting, chewing, etc.) I am eating. Mom is shopping. They are fishing.

4 In English, the Present Progressive can be used to describe what is happening now, or what will happen in the future. I am studying now. I am studying with María tonight. In Spanish, the present progressive is only used to describe an action that is in the process of taking place. It is not used for future actions. I am studying now. (use present progressive) I am studying with María tonight. (Don’t use present progressive)

5 Forming el Presente Progresivo
Estar + _________ing talking estoy estamos estás está están hablando comiendo

6 I am working Estoy trabajando Are you (fam) writing? ¿Estás escribiendo? We are winning! ¡Estamos ganando!

7 Shoe verbs don’t make changes
They are losing Están perdiendo I am playing soccer Estoy jugando

8 Notice the 2 possible placements for objects
I am eating Lo estoy comiendo Estoy comiendolo We’re taking a shower estamos duchandonos it

9 Los Irregulares caer creer leer oír traer Estoy cayendo
Estamos leyendo ¿Estás oyéndolo?

10 dormir morir ¡Estoy muriendo! Ella está durmiendo

11 More irregulars Estamos diciendo… Estás viniendo Estoy divirtiéndome
decir pedir vestir venir servir preferir divertirse repetir Estoy sirviendo Estamos diciendo… Estás viniendo Estoy divirtiéndome

12 SEGUIR to follow/continue sigo seguimos sigues sigue siguen

13 Seguir + -ing Sigo dando exámenes I keep on giving tests
to keep on _____ing Sigo dando exámenes I keep on giving tests Ellos siguen quejándose They keep on complaining

14 Marcos sigue bailando Mark keeps on dancing Seguimos perdiendo We keep on losing

15 2. El Condicional What would you do? Well, I would go to Paris.
Use el Condicional tense to say what you would do at some point in the future. What would you do? Well, I would go to Paris. My parents would kill me! We would tell the truth.

16 Forming el Condicional
I would win every game if… ganaría ganarías ganaríamos ganarían

17 El Condicional I would go. Iría I would like to go. Me gustaría ir. Would you lose? ¿Perderías?

18 irregulares decir → hacer → poner → salir → venir → tener → poder →
saber → diría harías pondríamos saldrían vendr- tendr- podr- sabr-

19 It would be fun! ¡Sería divertido! What would they do? ¿Qué harían? We would tell the truth. Diríamos la verdad.

20 Would you…? Would you be able to come? ¿Podrías venir?
I would have to work. Tendría que trabajar.

21 Do Quia quiz #1-19

22 3. Mandatos Jill studies for the test. Jill, study for the test!
Commands tell someone what to do. Compare these sentences Jill studies for the test. Jill, study for the test! The second sentence is a command, sometimes called the imperative. In Spanish, it’s a mandato.

23 Tú Usted Ustedes Nosotros This test will focus on tú commands
There are several command possibilities in Spanish depending on who you are talking to. Usted Ustedes Nosotros This test will focus on tú commands

24 To form Commands to someone you would address as tú: 1. Affirmatives:
Go to the él/ella/usted form of present tense: Eat fish! Buy a dog! Attend class Watch out for the 8 irregulars! Come… Compra… Asiste…

25 Los irregulares → haz hacer decir venir → di tener salir → ven poner
ser → di → ven → ten → sal → pon → ve → sé

26 Attach objects (lo, las, etc) to affirmative commands
¡Comprala! ¡Comelos!

27 ¡Dúchate! ¡Despiértate! ¡Vístete!
Reflexive verbs always attach te to command ¡Dúchate! ¡Despiértate! ¡Vístete!

28 Don’t walk! 2. Negative Commands
a. go to yo form of present, drop the –o, and then pull the switcharoo: -ar es -er/ir as Don’t eat! Don’t walk! ***Watch out for the 4 irregulars! ¡No comas! ¡No camines!

29 Los irregulares Ir ¡No vayas! Ser ¡No seas tonto!
Estar ¡No estés tarde! Dar ¡No dés tarea!

30 Don’t buy it! ¡No lo compres! Don’t shave! ¡No te afeites!
Objects (me, lo, te, las, etc) are placed in front of negative commands. Don’t buy it! ¡No lo compres! Don’t shave! ¡No te afeites!

31 Tocar ¡No toques! Empezar ¡No empieces! Pagar ¡No pagues!
c. Also, with negatives, watch out for verbs that end in –car, -gar, and –zar Tocar ¡No toques! Empezar ¡No empieces! Pagar ¡No pagues!

32 Do Quia quiz #20-41

33 4. Objetos I like cats She pays me. We are mean. Chuck hates us.
Compare the use of subjects and objects in English: I like cats She pays me. We are mean. Chuck hates us. You are pretty. I see you. Blue words are subjects Red words are objects

34 me nos te lo, la los, las le les Now, in Spanish… us me you them
it, him, her him, her who receive something them, ya’ll

35 Objects are placed in front of the verb
Ramón me escribe Mis abuelos nos buscan Mis amigos lo compran Yo te veo

36 Van a pagarnos Nos van a pagar
In a sentence with 2 verbs, the object can be placed in front of the first verb or attached to the infinitve. Van a pagarnos Nos van a pagar

37 Lo, la vs. le, les Ramón la habla Ray talks to her
Ramón le da una manzana He gives her an apple (she receives something) Mis padres los buscan My parents look for them. (people) Van a comprarles comida. They’re going to buy them food (receiving = les)

38 Some sentences have 2 objects
I give it to them. He buys them for us. We sell it to her.

39 When using two object pronouns in Spanish, always put people before the things.
Juan me lo dio. Juan gave it to me. Put the people first!

40 Mis padres nos las compraron.
My parents bought them for us. Quiero prestartela. I want to lend it to you. Van a leermelos. They’re going to read them to me. , ,

41 Mis tíos deben comprarlellos. comprarselos.
**When a le(s) is next to a lo(a)(s), the le(s) changes to se Felipe le la da. Phil gives it to her. Felipe se la da. Mis tíos deben comprarlellos. comprarselos. ,

42 Objects are attached to affirmative commands
Loan me the book! ¡Préstame el libro! ¡Préstamelo! Loan it to me

43 Objects are attached to affirmative commands
¡Buy us candy! ¡Cómpranos dulces! ¡Cómpranoslos! Buy them for us

44 Give him the bag! ¡Dale la bolsa! ¡Dálela! ¡Dásela

45 Objects are placed in front of negative commands
Don’t give it to him! ¡No le la des! ¡No me los mandes! Don’t send them to us ¡No nos la prestes! se

46 Luis te compra un anillo Luis te lo compra
Sara va a venderme sus joyas Sara va a vendermelas ¡Traenos tu dinero! ¡Traenoslo! ¡No nos lo traigas! ,

47 Papá le da regalos a Ricardo. Papá le los da. Quiero leerleslo
Quiero leerles el cuento a mis hijos Quiero leerleslo ¡Préstale tus apuntes a Paco! Presta ¡No se los prestes! se , se , se los

48 Do Quia quiz #42-54

49 5. El Subjuntivo 1. If I were president…
The following 3 sentences show a rare usage of the subjunctive in English: 1. If I were president… 2. They recommend that we be on time. 3. It’s important that John move to Utah.

50 El Subjuntivo 1. If I were president…
Notice the subject matching with a verb that usually doesn’t happen. There is also doubt as to whether any of the 3 statements will actually occur. 1. If I were president… 2. They recommend that we be on time. 3. It’s important that John move to Utah.

51 In order for el subjuntivo to be used in Spanish, 3 conditions must be met:
a) Wanting, hoping, suggesting, advising, asking, doubting, disbelieving, denying etc. b) the word que c) a change of subject

52 Form el subjuntivo by going to the yo form of the present tense and dropping the o: Pulling the switcharoo with the verb ending. ar - e er/ir - a

53 Quiero que Pablo _____________
I want Paul to listen I want that Paul listen Quiero que Pablo _____________ Escuchar escuch escuch escuch escuch escuch e emos es e en

54 Pido que ellos _____________
I ask them to come I ask that they come Pido que ellos _____________ venir (yo form vengo) veng veng veng veng veng a amos as a an

55 I hope you go to Notre Dame Espero que tú _____________
ir (irregular stem) vay vay vay a amos as a an

56 They advise us to pay now Aconsejan que nosotros _______
pagar pag pag pag ue uemos ues ue uen

57 volver vuelva vuevas vuelva vuelvan volvamos

58 pensar piense pienses piense piensen pensemos

59 vaya vayamos vayas vaya vayan sea seamos seas sea sean sepa sepamos
Ir vaya vayamos vayas vaya vayan ser sea seamos seas sea sean saber sepa sepamos sepas sepa sepan dar dé demos des dé den estar esté estemos estés esté estén

60 pague paguemos pagues pague paguen choque choquemos choques
pagar pague paguemos pagues pague paguen chocar choque choquemos choques choque choquen cruzar cruce crucemos cruces cruce crucen

61 El Subjuntivo: irregular stems
sepas 1. Ojalá que tú _____________ la verdad saber 2. Quiero que él ___________ al cielo ir 3. Pido que ellos ___________ su sangre dar 4. Raúl espera que Pepe y yo ________ amables ser vaya den seamos

62 I want you to know. Quiero que sepas I ask them to go home. Pido que vayan a casa. I hope he is good lookin’! Espero que sea guapo. I hope there is money. Espero que haya dinero.

63 Sabemos que español es fácil
Tengo que trabajar Creo que eres imbécil Sabemos que español es fácil *These sentences all have que but none are subjunctive—the first verb doesn’t trigger the subj. (no wanting doubting, etc.)

64 Marta quiere comprar una rana
Espero ganar Pido agua Marta quiere comprar una rana *These sentences have subjuntivo trigger verbs (wanting, asking, hoping), but there is no que and no switch of subject

65 1st sentence normal, second subjuntivo
Espero ganar Espero que tú ganes Pido agua Pido que Uds. salgan Marta quiere comprar una rana Marta quiere que Juan la compre

66 Quiero vivir para siempre
Quiero que ella viva 100 años I hope you do the work Espero que hagas el trabajo

67 El Subjuntivo 2. You also use it with expressions of emotion.
1. So, you use el subjuntivo with wanting, hoping, suggesting, telling, advising, doubting, asking that someone else do something 2. You also use it with expressions of emotion.

68 Emotions Es una lástima que… Tengo miedo de… Es triste que…
Estoy orgulloso que Estoy enojado que.. Me sorprende que… Siento que… Me alegro que… Me asusta que… Temo (fear) que…

69 Estoy feliz que vengas. Temo que mientas. ¿Te sorprende que vivamos todavía? Estamos orgullosos que salga Marta. Sentimos que estés enojado.

70 You also use el subjuntivo when you:
3. Aren’t sure, doubt, disbelieve or deny that someone(thing) else will happen.

71 To doubt To deny I don’t believe I’m not sure dudar negar (e-ie) no creo no estoy seguro

72 Dudo que mi papá venga. Niegan que pierdan el juego. No creo que José sea médico. No estamos seguros que vayas.

73 But… If you don’t doubt, don’t deny or you do believe it or you are sure then… You don’t use el subjuntivo

74 No dudo que eres inteligente.
No niego que soy perdedor. Creo que Juana está borracha. Abuelita está segura que muere.

75 Ellos no están seguros si salgan. They’re not sure if they’ll leave
Doubt, denial, not sure, unbelief use el subjuntivo even if the subject doesn’t change. Dudo que yo vaya. I doubt that I’ll go Ellos no están seguros si salgan. They’re not sure if they’ll leave

76 Do Quia quiz #55-86


Descargar ppt "Arcos Repaso Semestre I."

Presentaciones similares


Anuncios Google