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01 02 Contenido Punto de partida

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Presentación del tema: "01 02 Contenido Punto de partida"— Transcripción de la presentación:

0 Estrategia de Eficiencia Energética y Cambio Climático de Telefónica
Uniendo la eficiencia energética y el cambio climático al negocio Telefónica S.A. Oficina de Cambio Climático

1 01 02 Contenido Punto de partida
Estrategia Corporativa para la Eficiencia Energética y Cambio Climático 02

2 Punto de Partida Tecnologías de Información y Comunicación (TICs)
EL RETO LA OPORTUNIDAD Las soluciones TIC podrían reducir 7,8 Gigaton CO2 a Cinco veces más de las emisiones del sector y 15 % de las emisiones totales. Las soluciones TICs son fundamentales para la mitigación y la adaptación al cambio climático Las soluciones TIC podrían generar ahorros potenciales equivalentes a Millones de euros   El sector de las Tecnologías de la Información y Comunicación - TIC* genera emisiones de CO2 mucho menos que otros sectores de la Economía. La Comisión Europea nos ha llamado a ser un 20% más eficientes hasta el 2015 y a medir de manera homogénea los ahorros conseguidos * ICT sector includes PC´s and monitors. Servers, data centers, printers, fixed an mobile networks and services. LAN. Telecom devices

3 TIC parte de la Solución, Telefónica en el centro de la Solución
Punto de Partida La estrategia de Telefónica TIC parte de la Solución, Telefónica en el centro de la Solución Posicionar a Telefónica como empresa TIC pionera en la lucha contra el cambio climático, extendiendo la cultura eficiencia energética en el grupo . Obtención de INGRESOS por nuevos productos y servicios de eficiencia energética REDUCCIÓN consumos energéticos por implementación de Planes de Eficiencia.

4 Contenido 01 Punto de partida Estrategia Corporativa para la Eficiencia Energética y Cambio Climático 02

5 Gobierno Corporativo: La Oficina de Cambio Climático y Eficiencia Energética
Comité de Seguimiento SECRETARIA GENERAL TÉCNICA DE PRESIDENCIA (Luís Abril) DIRECCIÓN DE TRANSFORMACION (Alfonso Alonso) Miembros permanentes (Diversas Direcciones de la corporación) Oficina de Proyectos DIRECCIÓN DE OPERACIONES D. DE RECURSOS HUMANOS D. DE COMPRAS D.DE REPUTACION Y RESPONSABILIDAD CORPORATIVA D. DE INNOVACION, y D. MARKETING Y NEGOCIOS Operaciones Compras Clientes Empleados Sociedad Operaciones Proveedores Empleados Clientes Telefonica Latinoamérica Dirección de Gestión de Redes 5 5

6 OPERACIONES Y GREEN IT Optimizar el consumo energético en redes y sistemas Operaciones Compras Clientes Empleados Sociedad OBJETIVO: Reducir el 30% de consumo eléctrico en redes en 2015. Eficiencia Energética en Redes y Sistemas Energía Renovable en Red Chile Ireland Objectives of the Operations Group To reduce the energy consumption and expenses To improve and control the efficiency of the energy systems of the Group To set reduction objectives for energy consumption per country. To Rank of most efficient operators. To define de renewable energy strategy for the group. FACTS Energy Efficiency: Development of the Energy Efficiency Manual. Development of Energy Workshops to share experiences Development of onsite-technical assessments Renewable Energy Creation of a Group of Renewable Energy Development of the renewable energy baseline of the group (number of projects, technologies used, etc)

7 El 85% de la energía que consume Telefónica es en sus redes.
Europa Central 653 UK e Irlanda 348 255 GWh Mexico y Centro America España 1241 620 Brazil Región Andina 1206 4.85 TWh en 2010 Region Sur 522 * Data-Centres included. Remaining energy is consumed by Offices, Call-Centres, Shops and Transport. 7 7

8 EMPLEADOS Creación de cultura organizacional hacia la eficiencia energética Operaciones Compras Clientes Empleados Sociedad Objetivo: Reducir el 10% del consumo eléctrico por empleado en oficinas y fomentar la cultura de eficiencia energética Teletrabajo Reuniones Virtuales To reduce energy consumption and CO2 emissions in our offices To inform and create positive daily attitudes towards saving energy, use of resources, the importance of recycling and use of transportation. To promote sustainable mobility strategies for employees To develop actions that generate pride of belonging. To Inform of the importance of savings in terms of cost, CO2 emissions and pollutants.

9 Compras regionales de equipos de red con criterios de eficiencia
Fomentar compras bajas en carbono Operaciones Compras Clientes Empleados Sociedad Objetivo: Introducir criterios de eficiencia energética en compras de productos y servicios Recolección de información sobre consumos energéticos en equipos de red y climatización Compras regionales de equipos de red con criterios de eficiencia OBJETIVO Objectives To include the energy efficiency variable in products acquisition To analyze the lifecycle of strategic products and services in Telefónica To buy energy Star, eco-label, eco-label products To develop good efficiency management practices in the supply chain PROXIMOS PASOS Fichas standard

10 SOCIEDAD / POSICIONAMIENTO
Telefónica Impulsora del Sector Como parte de la Solución Operaciones Compras Clientes Empleados Sociedad

11 CLIENTES Telefónica líder regional en provisión de productos y servicios TICs Operaciones Compras Clientes Empleados Sociedad Objetivo: Desarrollar productos y servicios TIC de eficiencia energética y de cambio climático Geo-Localizacion y Manejo de Flotas TICs y Cambio Climático Servicio Inmótica Hogar Digital SMART GRIDS TRANSPORTE SMART BUILDINGS VIRTUALIZACION SERVICIOS MOVILES Monitoreo de generación eléctrica renovables Virtual Hosting & Cloud Computing Reuniones Virtuales Sistemas eléctricos eficientes Vehículos eléctricos Teletrabajo Servicios M2M Monitoreo de Cambio Climático Espacios Públicos Control de peajes y precios Aplicaciones Móviles Green Puestos de Trabajo de Alto Rendimiento Educación en Cambio Climático

12 Ejemplos de Productos y Servicios TIC de Telefónica para la eficiencia energética
Smart Transport: Proyecto piloto para penetración del coche eléctrico en la UE. i.e Electric Vehicles with Endesa Smart Buildings: Servicio de inmótica de eficiencia energetica que permite reducir entre el 20% y 30% de la factura eléctrica. i.e C&A en España Monitoreo de condiciones climáticas y acceso a información en tiempo real: ie: Aplicaciones en móviles y sistema de alerta temprana en Ecuador. Smart Grids & Smart Metering: Proyecto Piloto con Endesa y Participación en Proyecto Europeo de I+D Beywatch. Virtual Services: Fomento a reuniones virtuales para evitar desplazamientos: Caso práctico interno y hacie clientes. i.e 17 salas de telepresencia a 2010 en el grupo. We have included names of customers and examples of where we have delivered services that contribute positively to the reduction of energy use. I wont go through them all in detail, but they include Inmotics our service for Smart Buildings, particularly for Retail, Smart Grids and Metering, focused on the energy sector. One project that Telefónica is particularly close to is the Baywatch project of the EU focused on delivering services for customers which promote sustainable use of energy in a “connected city” environment. Some pilots projects have been developed as well as smart metering projects, perhaps we can hold a deep dive into this specific topic? ----- Extended insight below: Transport & Logistics. We have been providing services for several companies for logistics control in order to optimize cargo time and logistics delivery on time, geo-localization, among others. Particular emphasis has been doing Telefónica to understand, participate and be prepared for the introduction of the electric vehicle in the European markets. We have developed a shared project with Endesa to facilitate charging solutions for vehicles on Telefónica cabins and to foster the payment by the use of the mobile. Virtual Services We have a virtual meetings service portfolio for all our customers. We provide the web conference service, videoconferencing and telepresence. Telefónica has 17 Telepresence rooms since 2009 to date in all the group, including Latin America. We facilitate teleworking for customers by the provision of mobile and fixed solutions to enterprises. Telefónica also fosters teleworking within its employees. Virtual Hosting: Telefónica offers its corporate customers a Virtual Hosting service, the aim of which is to provide virtual servers with capacities equivalent to physical servers, set up on Telefónica’s virtualisation platforms located at Data Management Centres (DMCs). Such centralisation allows, for example, the use of a single server as a storage device and a single environment in order to work with various operating systems and applications. In the past, these operations required extensive physical equipment with the corresponding high levels of energy consumption. In 2009, Telefónica España’s Virtual Hosting service for its major customers was recognized as a Green IT service. Smart Grids and Smart Metering Our Research and Development teams, are working on European research projects too in order. One project that Telefónica is working is the Baywatch project of the EU focused on delivering services for the final customer to promote a sustainable use of energy in a “connected city” scheme. Some pilots projects have been developed and smart metering projects also. Smart Buildings Telefónica has identified an innovative service called “inmotics ” which has a direct incidence in energy efficiency of business and companies. It consists in the remote control of energy systems and electricity consumption from devices & lighting in buildings. The implementation of this service reduces around 20 to 30 % of the energy bills of our customers. Mobile Products and Services. There are 4.1 billion mobile phones in circulation worldwide with a combined carbon footprint over their lifetime of more than 100 million tones. That’s the equivalent of taking every car and HGV in the UK off the road and grounding domestic flights for a year2. With 1712 mobile phones being replaced every minute in the UK it’s easy to see how small improvements can make a huge difference3, and Eco rating looks at much more than just CO2. Telefónica supports the universal charger for all the markets. We have introduced the requirement within the standardization process in a 3 year roadmap of implementation. Countries like the UK have started the process. Telefónica promotes the sustainable use of materials delivered to customers. Examples are, Nokia Evolve launch in Spain, Sony Ericcson Naite in Germany, UK and Ireland; or the In parallel, the Company prompted the most efficient commercialization of teams. A particular alliance has been set within Nokia to promote green offers to mobile customers based on devices and service application. Launch of the project, last Q of 2010. 12

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