Descargar la presentación
La descarga está en progreso. Por favor, espere
Publicada porMaurice Dumont Modificado hace 6 años
1
DE LES RELACIONS INTERNACIONALS A LA INTERNACIONALITZACIÓ
Helena Martínez Cap del Servei de Relacions Internacionals.UPC Juny 2008
2
Pla de Política Internacional
Objectius Antecedents Metodologia Diagnosi actual UPC Eixos estratègics Pla d’actuació 2008 Línies d’actuació 2009 Estructura i organització de les RRII a la UPC
3
El procés d’internacionalització té 3 fases:
Objectiu El procés d’internacionalització té 3 fases: Relacions Internacionals Política Internacional Internacionalització plena Pla de Política internacional Disseny de l’estratègia per passar de la fase de les Relacions Internacionals a la d’internacionalització plena
4
ANTECEDENTS El Pla de Relacions Internacionals que impulsava principalment la mobilitat dels estudiants i del PDI El Pla de Relacions Internacionals que es focalitzava en aspectes relacionats amb la creació de l’EEES L’informe d’avaluació externa de la EUA (2005) que ressaltava la restringida atmosfera internacional dels campus de la UPC Els objectius del programa electoral del Rector i del Pla de Govern UPC 10 que reflecteix la voluntat política en l’àmbit internacional
5
METODOLOGIA Constitució d’una Comissió de treball formada per 1 membre extern internacional, 3 membres de la UPC, i un metodòleg (Guy Haug, Eugenio Oñate, Helena Martínez, Lluís Torres, Esther Sans) Anàlisi documental dels antecedents Disseny de dues enquestes, interna i externa Anàlisi de les valoracions de les enquestes Realització d’una diagnosi inicial Primera versió del Pla de Política Internacional Contrast del document amb dos experts internacionals (Gareth Jones, Paul Crowther)
6
Diagnòsi inicial Anàlisi DAFO
7
DIAGNOSI (1) Fortaleses Institució arrelada al territori
Molt reconeguda a Llatinoamèrica Conscient de la necessitat de canvis per adaptar-se a l’EEES Prioritat institucional per la internacionalització, amb la creació d’un Vicerectorat de PI i un pressupost propi Oferta docent amb 13 masters en anglès 7 programes Erasmus Mundus Important nombre de dobles titulacions internacionals (100) Alta participació en xarxes d’innovació i desenvolupament i en programes i projectes europeus (massa concentrada en alguns grups) Bona xarxa d’aliances estratègiques internacionals Existència del Centre de Cooperació per al Desenvolupament Servei de RRII ben valorat pels usuaris Oficines de RRII a les Escoles i Facultats, encara que amb una dotació de recursos i capacitació molt diferent
8
DIAGNOSI (2) Debilitats
Mancança de cultura internacional de la majoria de la comunitat universitària Mancança de cultura internacional als campus Baix nivell d’anglès del PDI, PAS i estudiants Manca de consciència de la necessitat d’aprendre terceres llengües Poc hàbit de treballar i difondre el material docent i d’informació en format trilingüe Oferta escassa d’estudis en anglès Plans d’estudis no internacionalitzats Manca de professors visitants estrangers per a impartir assignatures o parts d’assignatures Pocs recursos institucionals per estimular accions en l’àmbit internacional Servei de RRII molt escàs de recursos
9
DIAGNOSI (3) Manca d’informació sobre la llengua d’impartició de les assignatures Web institucional poc funcional i poc enfocada al públic internacional Nom de la Universitat poc entenedor a zones geogràfiques llunyanes física i culturalment Manca de recursos per fer front al repte sobre la dimensió internacional de l’EEES Manca d’una estratègia de promoció internacional i de recursos destinats Manca de recursos humans qualificats per fer front a la internacionalització Poca organització de pràctiques internacionals a empreses pels estudiants Poca activitat d’acollida i integració cultural per a la comunitat internacional Poca difusió de les activitats realitzades institucionalment a l’àmbit internacional No hi ha seguiment dels titulats UPC internacionals
10
DIAGNOSI (4) Oportunitats Forta voluntat europea de la institució
Institució ubicada a una regió innovadora i capacitada per liderar la vesant de ciència i tecnologia a la zona Situada a una ciutat amb imatge moderna, dinàmica, internacional i de serveis de qualitat Pla de finançament autonòmic que té en compte indicadors internacionals Ha augmentat el finançament autonòmic i estatal per mobilitat, docència i recerca Cal aprofitar el llançament de l’EIT i dels KICs Posicionament de prestigi a Amèrica Llatina
11
DIAGNOSI (5) Amenaces Retard en la configuració de l’EEES
Gran competència de les universitats europees per a captació d’estudiants internacionals Emergència de països asiàtics per la competència de talent Mal posicionament de les universitats espanyoles i de la UPC als rankings internacionals Inexistència d’una agència de promoció del sistema universitari català i espanyol que doni visibilitat i implementi polítiques de promoció i captació de talent El català és vist com una dificultat afegida per a la captació d’estudiants internacionals Dificultats per l’allotjament de la comunitat internacional. Servei externalitzat que genera alt nivell d’insatisfacció (BCU)
12
EIXOS ESTRATÈGICS E1: Cultura institucional internacional
E2: Projecció internacional de la docència i la recerca E3: Relacions internacionals
13
E1: CULTURA INSTITUCIONAL INTERNACIONAL
Manca d’una cultura internacional a la comunitat universitària per Desconeixement d’idiomes (anglès) Defensa d’interessos professionals o culturals Aspectes que ha de contemplar el Pla per abordar el problema Culturals: integració dels aspectes internacionals a la vida diaria de la universitat Institucionals: identitat, imatge, projecció externa, prestigi, qualitat i rellevància de les seves activitats docents, investigadores i d’innovació. Habilitat per anticipar i implementar els canvis necessaris Operacionals: model de gestió de les activitats que cal desenvolupar per aconseguir els objectius estratègics Clau de l’èxit: Implicar a tots els col·lectius
14
E1: ASPECTES CULTURALS La internacionalització com a benefici per a tots els estudiants (no només els que participen en programes de mobilitat) i tot el personal que treballa a la UPC. El domini d’idiomes com a riquesa per conèixer noves cultures, enfrontar-se a altres maneres de pensar, de treballar i de preparar-se professional i personalment per una realitat on l’internacional no sigui una opció si no una realitat. La internacionalització a casa, introduint aspectes internacionals a tots els programes educatius (contingut de les assignatures, impartició de docència per professorat estranger, material docent en anglès, desenvolupament de PFC en anglès), aprofitant la comunitat internacional i la de la UPC que ha participat d’experiències internacionals i tornin a Catalunya.
15
E1: ASPECTES INSTITUCIONALS
Definició d’una estratègia d’imatge i comunicació internacional posada en mans de professionals experts en internacionalització Impuls de la projecció externa de la UPC
16
E1: ASPECTES OPERACIONALS
El model de gestió: La cultura de la internacionalització ha de ser assumida per totes les persones amb responsabilitat a la gestió de les diferents unitats de la UPC La gestió de les RRII: Àrea de suport efectiu a l'estratègia de internacionalització S’ha d’invertir en recursos humans, físics i tecnològics per projectar imatge de universitat de qualitat internacional La clau de l’èxit és la unicitat de la Política Internacional. La gestió ha de ser potenciada des d’un àrea forta de internacionalització que coordini, incentivi, estengui la internacionalització a la resta d’unitats, (acollida de la comunitat internacional, visualització de les activitats internacionals del campus, etc.)
17
E2: PROJECCIÓ INTERNACIONAL DE LA DOCÈNCIA I LA RECERCA. FORMACIÓ (1)
L’oferta docent, pel seu alt impacte en la imatge externa de la universitat, ha de ser el resultat d’una decisió de la institució. NO un llistat d’iniciatives individuals de professors i departaments Les estratègies depenen del nivell dels estudis: Grau Dona resposta a la demanda regional, impartit principalment en català i castellà. La seva missió és formativa, cultural, social i regional. Cal internacionalitzar-los però bàsicament amb estratègies de mobilitat, i d’internacionalització a casa).
18
E2: PROJECCIÓ INTERNACIONAL DE LA DOCÈNCIA I LA RECERCA. FORMACIÓ (2)
Master És el nivell clau, el més atractiu internacionalment, el de més competició entre universitats per atreure talent. L’oferta ha de respondre a l’estratègia institucional. Han de ser pocs, la situació actual (60, 90, 120 ECTS) és ambigua. El reconeixement internacional dels masters de 60 crèdits NO esta garantida. S’ha de convèncer a bons estudiants internacionals de que triïn la UPC per la qualitat acadèmica de la universitat. Cal atreure als millors professors i investigadors amb arguments atractius, per tal de desenvolupar la seva activitat acadèmica a la UPC
19
E2: PROJECCIÓ INTERNACIONAL DE LA DOCÈNCIA I LA RECERCA. FORMACIÓ (3)
Doctorat La competència és mundial. S’ha de contemplar l’existència d’una Escola de Postgrau que coordini, gestioni i visualitzi conjuntament l’oferta docent d’aquest nivell (junt amb el Master) i generi un ambient de qualitat i contacte internacional entre els investigadors
20
E2: PROJECCIÓ INTERNACIONAL DE LA DOCÈNCIA I LA RECERCA. RECERCA
L’activitat investigadora de qualitat és inherentment internacional. Gran part del professorat de la UPC, no està vinculat a la recerca. NO es publica suficientment a revistes internacionals d’alt índex d’impacte Cal incentivar, proporcionar bones condicions per realitzar la tasca investigadora en funció de la productivitat i difondre i donar màxima visibilitat als grups que generen coneixement i transferència de tecnologia Cal potenciar i harmonitzar la relació entre els departaments, instituts, centres de recerca propis, consorciats, participats i entitats que tenen com a finalitat realitzar activitats acadèmiques i de I+D i que disposen del seu propi personal investigador, tècnic i administratiu per tal de donar una imatge comuna de marca que visualitzi tota l’activitat L’Escola de Postgrau multidisciplinària internacional i fortament vinculada amb l’empresa pot ser una plataforma d’estímul de la recerca
21
E3: LES RELACIONS INTERNACIONALS
La cooperació en xarxes La UPC està integrada a xarxes de gran importància però no es beneficia de tots els aspectes positius ni s’exploten totes les potencialitats. En particular no es beneficia de la ubicació de la seu de la GUNI La mobilitat d’estudiants Cal plantejar-se un augment qualitatiu en ambdues direccions, una més gran distribució geogràfica i una diversificació més gran de les activitats a realitzar. Cal fixar prioritats a certes zones i activitats en determinats nivells i a cada direcció La mobilitat i cooperació internacional del PDI i PAS Un índex fonamental d’internacionalització d’una institució és la procedència geogràfica dels seus professors i gestors i la seva experiència professional a l’estranger. La implicació del PDI i PAS és la clau de tot el procés, sense la seva complicitat i participació els resultats seran insuficients
22
PLA D’ACTUACIÓ 2008
23
Fomentar el domini de l’anglès
Reconèixer amb un pes addicional els crèdits docents impartits en anglès per a les assignatures de 1r i 2n cicles, de grau i de master, que tindran una valoració d’1,5 crèdits per cada crèdit impartit. Aquesta valoració serà vigent durant els dos primers cursos en què l’assignatura s’imparteixi en anglès. En els cursos posteriors, la valoració serà d’1,2 crèdits per crèdit docent impartit. Programa adreçat als centres i enfocat a la formació del PDI que es comprometi a la impartició de classes en anglès
24
Fomentar el domini de l’anglès (2)
Treure una convocatòria competitiva de projectes per incentivar iniciatives innovadores que fomentin la utilització de l’anglès a nivell docent Incorporar el domini de l’anglès i l’activitat internacional com a mèrit als processos de selecció i promoció del PDI.
25
Internacionalitzar els campus
Incorporar la rotulació en anglès als projectes de nova rotulació de tots els edificis i campus quan es tingui previst fer. Organitzar l’Orientation Week: Estendre les activitats d’acollida lingüística i cultural a tots els estudiants internacionals segons les necessitats dels Centres. Organitzar activitats d’internacionalització a casa: Tallers d’intercomprensió Activitats culturals Intercanvis lingüístics Programa de mentors
26
Reforçar la imatge de prestigi, projecció i comunicació externa
Utilitzar la marca “Barcelona Tech”. Substituir la web en anglès UPC per una amb perfils d’entrada per a un públic internacional. Dissenyar un programa de dos anys per participar a fires educatives de promoció internacional sobre tot a noves zones geogràfiques: impressió material, enviament material, inscripció a fires, viatges informadors. Termini disseny: Octubre 2008.
27
Reforçar la imatge de prestigi, projecció i comunicació externa (2)
Dissenyar un pla de seguiment i fidelització dels titulats internacionals, generar els sistemes d’informació i establir els primers contactes. Portar a terme actuacions en l’àmbit internacional a zones fins ara poc explorades per la UPC com Nordamèrica, Àsia o Europa de l’Est que derivin en la signatura d’acords bilaterals de mobilitat a nivell de grau i master. Consolidar America Llatina.
28
Impulsar la capacitació del PAS per a treballar en un entorn internacional
Publicitar les convocatòries externes de PAS de perfil internacional també en anglès i a la web general de la UPC amb la finalitat de difondre internacionalment l’oferta, atreure als millors candidats i difondre el missatge d’internacionalització de la universitat. Incrementar el pes de la valoració del domini de l’anglès i de la valoració de l’experiència internacional als processos de selecció i promoció del PAS Organitzar jornades anuals de difusió i d’intercanvi de les experiències de mobilitat internacional del PAS
29
Llistat d’actuacions previstes
Any 2009 Llistat d’actuacions previstes
30
Fomentar el domini de l’anglès
Treure cada curs acadèmic una convocatòria per finançar la incorporació docent al grau de professorat visitant durant un període de temps acotat.
31
Internacionalitzar els campus
Organitzar institucionalment l’acollida i el contacte de la comunitat acadèmica internacional que participa a estades de curta, mitja o llarga durada a la institució Incrementar a les diferents unitats, l’acollida de PAS internacional per estades de mobilitat Crear el premi a la internacionalització de les unitats amb sponsors externs
32
Reforçar la imatge de prestigi, projecció i comunicació externa
Dissenyar una estratègia institucional que derivi en la creació de la Barcelona Tech International Graduate School Encarregar a professionals externs un Pla específic de marketing internacional Establir el procediment per a les persones encarregades de les adreces de correu electrònic genèriques d’informació de la UPC per tal d’establir criteris i compromisos de resposta
33
Reforçar la imatge de prestigi, projecció i comunicació externa (2)
Recollir periòdicament en anglès el conjunt d’activitats científiques de la UPC a la web i en alguna publicació en paper i electrònica Difondre les activitats investigadores internacionals organitzades a la UPC (cursos, congressos, etc.) dins i fora de la comunitat universitària
34
Reforçar la imatge de prestigi, projecció i comunicació externa (3)
Dissenyar mecanismes de recollida d’informació de l’activitat internacional i integrar-los als sistemes d’informació de la UPC
35
Impulsar la capacitació del PAS per a treballar en un entorn internacional
Impulsar la participació del PAS en Congressos i Jornades Internacionals amb ajuts específics. Establir la possibilitat de demanar el PAS un període sabàtic per a estades internacionals Fomentar el domini de l’anglès amb ajuts específics a la formació externa individual i oferir activitats de formació interna per a l’aprenentatge de l’anglès.
36
Reorganitzar la gestió de les relacions internacionals
Integrar la mobilitat dels estudiants al sistema PRISMA
37
Llistat d’actuacions previstes
Any 2010 Llistat d’actuacions previstes
38
Mesures generals Millorar el posicionament de la UPC als rankings
Major participació en activitats d’acreditació en programes europeus de les titulacions Proposar una organització de suport a la gestió de les Relacions internacionals adequada i adaptada a cada campus Millorar les instal·lacions, els recursos humans, físics i tecnològics dels Serveis de Relacions Internacionals per tal de projectar una imatge d’universitat a l’alçada de la seva qualitat internacional en docència i recerca
39
El canvi és una oportunitat, no una amenaça Pla de Política Internacional:
40
Estructura i organització de les RRII a la UPC
Existència per primera vegada d’un Vicerectorat de Política Internacional Estructura professional de RRII des de 1990 (actualment Servei) Oficines d’acollida a dos campus Sotsdireccions o Vicedeganats de RRII a totes les escoles Petita estructura tècnica o administrativa a cada centre, de suport als Sotsdirectors
41
El Servei de Relacions Internacionals
Direcció: suport tècnic i estratègic al VR i direcció del Servei Unitat de Promoció, Convenis i Projectes: 5 PAS + 3 becaris Unitat de Mobilitat d’Estudiants: 5 PAS + 4 becaris Unitat de Mobilitat de PDI i PAS: 2 PAS + 1 becari Oficina d’Organització de Congressos: 1 PAS + 1 becari
43
Gràcies per la seva atenció
Helena Martínez
Presentaciones similares
© 2025 SlidePlayer.es Inc.
All rights reserved.