Descargar la presentación
La descarga está en progreso. Por favor, espere
Publicada porJosefina Ortega Sánchez Modificado hace 6 años
1
Pfra. Dolores Frías Navarro (Despatx: nº 111, primer pis)
PSICOMETRIA 2018/19 2º Semestre Pfra. Dolores Frías Navarro (Despatx: nº 111, primer pis) Grups: VM, F; Aula: LIP-1 Tema 9 (part I) Segon quadrimestre
2
1. Relacions del test amb altres variables.
1.1. Evidència convergent i discriminant. 1.2. Relacions test-criteri. 2. Biaix i funcionament diferencial de l'ítem. 3. Altres fonts d'evidència. 3.1. Basada en el procés de resposta. 3.2. Basada en les conseqüències de l'aplicació. .
3
Validesa de constructe
1. Relacions del test amb altres variables. 1.1. Evidència convergent i discriminant 1.2. Relacions test-criteri -Pretén concloure sobre el grau en què les relacions de les puntuacions del test amb altres mesures reprodueixen les relacions implicades en la xarxa nomológica (teórica). -Per a aquesta validesa es realitzen anàlisis amb altres tests i mesures per poder generalitzar. -Així, es demostra que els constructes no són productes artificials creats pels instruments de mesura utilitzats. Validesa de constructe
4
Evidència discriminant
1. Relacions del test amb altres variables. 1.1. Evidència convergent i evidència discriminant Evidència convergent Evidència discriminant Mesures del mateix tret efectuades amb diferents mètodes de mesura o instruments tenen una alta correlació. Mesures del mateix tret efectuades amb diferents mètodes correlacionen més que mesures de diferents trets amb el mateix mètode.
5
Com es pot analitzar l'evidència convergent i la discriminant?
La validesa convergent vindrà representada per les correlacions entre les dimensions que se suposa mesuren el mateix constructe a través de mètodes diferents (instruments diferents, tècniques de mesura diferents, llapis i paper, observació, auto-informe, heteroinforme…). Si mètodes diferents verifiquen el mateix trets hi haurà més seguretat que el constructe té realitat independent del mètode amb què es mesuri. Evidència discriminant La validesa divergent o discriminant vindrà recolzada per les relativament baixes correlacions entre trets diferents mesurats amb el mateix mètode. Si amb el mateix mètode es verifica que cada dimensió està vinculada amb un constructe diferent hi haurà més seguretat de la validesa de constructe. Com es pot analitzar l'evidència convergent i la discriminant?
6
Anàlisi de matrius multirasgo-multimètode, MRMM
1. Relacions del test amb altres variables. 1.1. Evidència convergent i evidència discriminant Com es pot analitzar l'evidència convergent i la discriminant? Cal mesurar diversos trets per diferents mètodes Anàlisi de matrius multirasgo-multimètode, MRMM (Análisis de matrices multirasgo-multimétodo, MRMM) Estratègia metodològica proposada per Campbell i Fiske (1959)
7
MRMM L'objectiu fonamental es dirigeix a la mesura d'un mateix constructe mitjançant diversos procediments (multimètode) i diversos constructes (multirasgo) amb idèntic mètode. ---Si les correlacions en les puntuacions dels subjectes entre mètodes diferents però un mateix constructe són elevades aleshores s'estarà obtenint evidència sobre la validesa de constructe i es podrà afirmar, a més, que s'observa validesa convergent. ---Si, a més, s'observen correlacions baixes entre constructes diferents utilitzant un mateix mètode es podrà afirmar que hi ha cert grau de validesa discriminant.
8
Anàlisi de matrius multirasgo-multimètode, MRMM
-Mesurar un mateix constructe mitjançant diferents procediments i mesurar diferents constructes mitjançant el mateix procediment. -VALIDESA CONVERGENT (VC): --Estudiar les correlacions entre les mesures obtingudes del mateix constructe mitjançant diferents procediments. --El mateix rasgo-diferent métode: MONORASGO-HETEROMÈTODE: MRHM -VALIDESA DISCRIMINANT (VD): --Estudiar les correlacions entre les mesures obtingudes de diferents constructes amb el mateix procediment. --Diferent rasgo-mateix mètode: HETERORASGO – MONOMÈTODE: HRMM --Diferent rasgo-diferent mètode: HETERORASGO – HETEROMÈTODE: HRHM -La Validesa Discriminant < Validesa Convergent. -FIABILITAT: --Estudiar la relació entre cada constructe mesurat amb el mateix mètode (diagonal de la matriu) --Mateix rasgo-mateix mètode: MONORASGO – MONOMÈTODE: MRMM
9
Existeixen proves de validesa si les correlacions d'un tret per diferents mètodes (validesa convergent) són clarament superiors a les correlacions de diferents trets pel mateix mètode (validesa discriminant). -La Validesa Discriminant < Validesa Convergent.
10
Test de Aptitudes Diferenciales Test de Aptitudes Mentales Primarias
Exemple Test DAT: Test de Aptitudes Diferenciales Test P.M.A.: Test de Aptitudes Mentales Primarias • Razonamiento Verbal • Cálculo • Razonamiento Abstracto • Velocidad y precisión • Razonamiento Mecánico • Relaciones Espaciales • Ortografía • Lenguaje Comprensión Verbal (Factor V) Comprensión Espacial (Factor E) Razonamiento (Factor R) Cálculo Numérico (Factor N) Fluidez Verbal (Factor F)
11
Anàlisi de matrius multirasgo-multimètode, MRMM
1. Relacions del test amb altres variables. 1.1. Evidència convergent i evidència discriminant Anàlisi de matrius multirasgo-multimètode, MRMM (Análisis de matrices multirasgo-multimétodo, MRMM)
16
Problemes del MÈTODE MULTIRRASGO-MULTIMÈTODE: -Gran esforç en l'elaboració de proves. Crear diferents mètodes de mesura suposa un gran treball (diferent format de resposta, diferents estratègies d'observació, generar formes alternatives al típic qüestionari de llapis i paper ...). -Dificultat en interpretar matrius molt grans. -Es necessita comptar amb una mostra molt àmplia de subjectes disposats a contestar un nombre important de tests. --Altres tècniques: Anàlisi factorial confirmatori amb l’estudi dels efectes de mètode.
17
1. Relacions del test amb altres variables.
1.2. Relacions test-criteri. 2. Biaix i funcionament diferencial de l'ítem. 3. Altres fonts d'evidència. 3.1. Basada en el procés de resposta. 3.2. Basada en les conseqüències de l'aplicació. .
18
Especial rellevància en l'àmbit de la selecció
1. Relacions del test amb altres variables. 1.2. Relacions test-criteri. OBJECTIU --Concloure sobre l'existència de relació entre les puntuacions del test i les mesures del criteri que es pretén predir. Especial rellevància en l'àmbit de la selecció
19
Quan mesurar el criteri?
1. Relacions del test amb altres variables. 1.2. Relacions test-criteri. Quan mesurar el criteri? Primer el test i després el criteri: ESTUDIS PREDICTIUS Test i criteri alhora: ESTUDIS CONCURRENTS Primer el criteri i després el test: ESTUDIS RETROSPECTIUS
20
Procediments per a la recollida d'evidència
1. Relacions del test amb altres variables. 1.2. Relacions test-criteri. Procediments per a la recollida d'evidència Coeficients de validesa. Regressió lineal simple i múltiple.
21
Coeficient de validesa
1. Relacions del test amb altres variables. 1.2. Relacions test-criteri. Coeficient de validesa Correlació entre les puntuacions del test (X) i del criteri (Y) Amplitud de valors admissibles Interpretació: -General: com qualsevol correlació -Existència: contrast d'hipòtesis Importància: coeficient de determinació:
22
Coeficient de validesa
1. Relacions del test amb altres variables. 1.2. Relacions test-criteri. Coeficient de validesa
23
Regressió lineal simple
1. Relacions del test amb altres variables. 1.2. Relacions test-criteri. Regressió lineal simple
24
Regressió lineal múltiple
1. Relacions del test amb altres variables. 1.2. Relacions test-criteri. Regressió lineal múltiple
32
http://www. escritosdepsicologia
33
http://www. escritosdepsicologia
36
https://revistas. unc. edu. ar/index
37
https://revistas. unc. edu. ar/index
41
Exercicis amb la base de dades
Activitat 1. Fonts d'evidència externes.
Presentaciones similares
© 2025 SlidePlayer.es Inc.
All rights reserved.